O trudnej sztuce porozumiewania się z drugim człowiekiem.
Autor/autorka
Ewa Bodys‑Teterycz
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VI, szkoła podstawowa - klasa VII, szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
język polski, spec_zajęcia rozwijające komunikowanie się, wiedza o społeczeństwie
3. Temat zajęć
O trudnej sztuce porozumiewania się z drugim człowiekiem.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wszyscy porozumiewamy się ze sobą. Komunikacja międzyludzka kształtuje się od najmłodszych lat. Kształtowanie komunikacji interpersonalnej u dzieci będzie miało ogromny wpływ m.in. na jego dalsze sukcesy i porażki, pozycję w grupie czy też to, czy stanie się podatne na wpływy innych ludzi w dorosłym już życiu. Odpowiednio wykształtowane umiejętności komunikowania się są gwarancją lepszego funkcjonowania w społeczeństwie.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii TIK ma na celu uatrakcyjnienie lekcji przy jednoczesnym osiągnięciu wszystkich jej celów. Stosowanie nowoczesnych narzędzi motywuje uczniów do aktywnego udziału w lekcji, zacieśnia relacje uczeń‑nauczyciel, nauczyciel‑uczeń. Korzystanie z narzędzi zgodnych z zainteresowaniami uczniów, zmotywuje uczniów do intensywnej pracy nad sobą. Technologie TIK rozwijają cyfrowe kompetencje uczniów oraz skutecznie pomagają w osiąganiu głównych celów kształcenia.
7. Cel ogólny zajęć
Na dzisiejszej lekcji nauczysz się formułować i komunikować informacje zwrotne, dzięki czemu nauczysz się lepiej rozumieć komunikaty przekazywane różnymi kanałami oraz nabędziesz wiedzę na temat blokad w komunikacji.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń uzyskuje informacje o skutecznej komunikacji między ludźmi ( komunikacja werbalna i niewerbalna)
Uczeń potrafi mówić wprost o swoich uczuciach oraz wyrażać swoje zdanie (język „ja”)
Uczeń ćwiczy zasady uważnego słuchania oraz nabywa wiedzę na temat barier komunikacyjnych
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
lekcja prowadzona metodą cyklu Kolba
metoda lekcji odwróconej
praca z e‑zasobami edukacyjnymi
praca z filmem
ćwiczenia interaktywne wykorzystaniem
indywidualna
w parach
zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
filmiki na You Tube
formularz Google
kartki z wydrukowaną definicją pojęcia komunikacji interpersonalnej
aplikacja Wordwall
11. Wymagania w zakresie technologii
monitor interaktywny/tablica multimedialna
smartfon lub komputer z dostępem do internetu dla każdego ucznia
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie
Czas trwania: 17 min
Opis aktywności:
Zajęcia przyjmują formę lekcji odwróconej: zadaniem do wykonania przez uczniów przed lekcją było przeczytanie tekstu zamieszczonego na ZPE pt. „Składniki komunikacji międzyludzkiej” : https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/DUEVsbIGP
Uczniowie oglądają filmiki, podczas których mają zwrócić uwagę na to, co jest im już znane, a jednocześnie wychwycić nowe:Kilka słów o komunikacji: https://www.youtube.com/watch?v=dUgrZg7JjCc
Komunikacja werbalna: https://www.youtube.com/watch?v=mdjM-w1L830
Komunikacja niewerbalna: https://www.youtube.com/watch?v=XAqcmfp4IWM
Aktywne słuchanie: https://www.youtube.com/watch?v=9xDwYIa9MXo
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 8 min
Opis aktywności:
Nauczyciel pyta uczniów: O czym były fragmenty filmów? Czy pojawiły się pojęcia i zagadnienia, które co już znacie?
Uczniowie przedstawiają swoje propozycje definicji KOMUNIKACJA w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na monitorze interaktywnym.
Następnie na podstawie autorefleksji uczniowie przygotowują własne definicje pojęcia.
Po fazie twórczej następuje krótkie podsumowanie osoby prowadzącej zajęcia zebranych wyników i przekazanie kartek do wklejenia w zeszycie z wydrukowaną definicją pojęcia komunikacji:
„Komunikacja interpersonalna jest to jedna z form porozumiewania się ludzi. Jest procesem wymiany wiadomości między przynajmniej dwiema osobami. W komunikacji interpersonalnej wiadomości przekazywane są za pomocą sydnałów. Możemy wyróżnić sygnały: werbalne(słowa), niewerbalne (głos, gesty, mimika, postawa ciała itp.). Aby wystąpił proces komunikowania się musi być: nadawca, odbiorca, wspólny dla nadawcy i odbiorcy kod (język), kanał (środek komunikacji) i komunikat. Brak któregokolwiek z elementów może spowodować zakłócenia w komunikacji językowej. Komunikacja jest skuteczna, gdy odbiorca rozumie informację zgodnie z zamierzeniami nadawcy:
intencja nadawcy jest jasna dla odbiorcy,
odbiorca uważnie słucha,
odbiorca nie osądza i nie ocenia wypowiedzi nadawcy.
Nadawca to osoba nadająca komunikat. Odbiorcą nazywamy osobę, do której ten komunikat jest kierowany. Kanał to środek przekazywania informacji: fale akustyczne lub świetlne. Szumem natomiast jest wszystko to, co zakłóca proces komunikacji, zarówno na poziomie nadawcy, odbiorcy jak i kanału.
Po stronie nadawcy i odbiorcy szum może mieć związek z postawami, uprzedzeniami, przekonaniami, poglądami, doświadczeniami, przeżywanymi aktualnie emocjami. Szum stanowią również różnego typu zaburzenia mowy.
W kanale komunikacyjnym - szumem może być hałas z otoczenia, np. ruch uliczny, włączone radio lub telewizor.”
5. Praca w parach – gra interaktywna. Uczniowie biorą udział w grze interaktywnej, wykonują polecenie 1 w e‑podręczniku https://zpe.gov.pl/a/gra-interaktywna/D15VE9EaO Nauczyciel udostępnia materiał.
6. Po rozwiązaniu quizu uczniowie wspólnie analizują pytania i porównują swoje odpowiedzi.
Aktywność 3
Temat: Teoria
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Uczniowie podsumowując zadanie quizowe przypominają, co zyskujemy dzięki sprawnemu komunikowaniu się. Zadanie jest wspólnie omówione na forum klasy.
Nauczyciel podsumowuje pomysły uczniów:
Dzięki sprawnemu komunikowaniu się ludzie:
• spotykają się
• wymieniają informacje
• pomagają sobie
• wpływają na innych
• zakładają związki i budują relacje
• budują zaufanie
• dowiadują się czegoś o sobie i o tym jak ich widząinni • rozwiązują konfliktyUczniowie zapisują notatkę w zeszycie
Aktywność 4
Temat: Praktyka
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Uczniowie rywalizują grając na żywo https://wordwall.net/resource/16221970/wychowawcza/komunikacja-interpersonalna . Uczniowie mają za zadanie segregację czynników ułatwiających i utrudniających komunikację z drugim człowiekiem. Następnie analizują swoją pracę na forum.
Ćwiczenie „Bariery komunikacyjne”: nauczyciel prezentuje „Bariery komunikacyjne” i ilustruje je przykładami https://wordwall.net/pl/resource/25226817/bariery-komunikacyjne .Następnie dzieli grupę na pary. Każda para przygotowuje scenkę ilustrującą jedną z barier. Pary odgrywają scenki przed grupą, której zadaniem jest odgadnięcie o jaką barierę chodzi.
Podsumowanie ćwiczenia: Nauczyciel zadaje pytania: Jak czuje się człowiek, który napotyka na barierę komunikacyjną? Co dzieje się z komunikacją między dwojgiem ludzi, gdy jedno z nich stosuje barierę komunikacyjną? Jak można przezwyciężyć bariery komunikacyjne? Jakie ty stosujesz bariery?
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają ankietę: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScrQtA1ux8CHNyr5eMLl6pRUsrNMJJOLlbf_NEOS3TZ3r_q2A/viewform?pli=1
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna