Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O tych, co chcieli wiedzieć... – czyli historia zerwania jednego jabłka

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna biblijną opowieść o wygnaniu z raju pierwszych ludzi,

  • wie, co to jest symbol,

  • wie, jakie są zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać ze zrozumieniem tekst literacki,

  • wyszukać informacje w tekście,

  • redagować plan dekompozycyjny,

  • dokonać intersemiotycznego przekładu tekstu literackiego,

  • wyjaśnić motywy postępowania bohaterów,

  • formułować argumenty,

  • odczytać symbole,

  • współpracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne, drama, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

Tekst fragmentu Biblii, karta pracy, stroje i rekwizyty do inscenizacji.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przypomnienie biblijnej historii wygnania z raju Adama i Ewy – głośna lektura fragmentu Biblii.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie w grupach redagują plan dekompozycyjny opowieści biblijnej.

  2. Uczniowie podzieleni na czteroosobowe zespoły przygotowują krótką scenkę, której treścią jest przesłuchanie przez Boga Adama, Ewy i węża, a następnie wydanie przez Stwórcę werdyktu dotyczącego ich przyszłych losów oraz uzasadnienie tego wyroku. (załącznik 1)

  3. Po wyznaczonym czasie następuje inscenizacja przygotowanych scenek, a potem ocena prezentacji (skuteczność argumentów, poprawność językowa, wykorzystanie rekwizytów).

  4. Uczniowie uzupełniają tabelę (załącznik 2), w której wypisują motywy postępowania biblijnych bohaterów.

  5. Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoich zespołów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat symboliki aktu zerwania zakazanego jabłka przez pierwszych ludzi. Wyjaśnia zadanie domowe.

5. Bibliografia

  1. Bernacka D., Od słowa do działania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.

  2. Matus A., Wisniewska O*., Drama na lekcjach języka polskiego w gimnazjum,* Korepetytor, Płock 2002.

  3. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallottinum, Poznań 1980.

  4. Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów: „burza mózgów” i inne techniki edukacji, Oficyna Wydawnicza GiP, Poznań 2000.

  5. Słownik terminów literackich, pod red. Głowiński M, Sławiński J., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Przygotujcie inscenizację, w której Bóg dokonuje osądu postępowania Adama, Ewy i węża, a następnie wydaje werdykt i uzasadnia go. Pamiętajcie, że każdy z bohaterów musi mieć możliwość wytłumaczenia i usprawiedliwienia własnych postępków.

załącznik 2.

Uzupełnijcie tabelę.

Jakie pobudki kierowały Ewą, że zerwała jabłko?

Jakie pobudki kierowały Adamem, że dał się namówić na zjedzenie jabłka?

Jakie pobudki kierowały wężem, że namówił Ewę do zerwania jabłka?

Jakie pobudki kierowały Bogiem, że ukarał Ewę, Adama i węża?

b) Zadanie domowe

Napisz wnioski z dyskusji na temat symboliki analizowanej na lekcji sceny.

7. Czas trwania lekcji

2 × 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Na wcześniejszej lekcji nauczyciel powinien podzielić uczniów na czteroosobowe grupy i polecić poszczególnym zespołom, by przygotowały stroje i rekwizyty potrzebne do inscenizacji biblijnej historii o wygnaniu z raju pierwszych ludzi.

R1GP6EDk8bIXh

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.66 KB w języku polskim
R18zgix8806CD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim