Poznanie budowy i właściwości DNA zapoczątkowało intensywny rozwój biotechnologii molekularnej. Jedną ze stosowanych w tej dziedzinie metod jest modyfikacja genów. Umożliwia ona tworzenie organizmów o cechach korzystnych dla człowieka albo środowiska. Jej osiągnięcia służą medycynie, sądownictwu, przemysłowi, rolnictwu i ochronie przyrody. Produkty biotechnologii niewątpliwie przynoszą pożytek, jednak budzą również obawy związane z ich możliwym negatywnym wpływem na środowisko i zdrowie człowieka oraz kontrowersje dotyczące ich etycznego wykorzystania.

R1UD3sj8M1FCF
Hodowla transgenicznych mikroorganizmów.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • co to jest DNA;

  • czym jest biotechnologia;

  • jak dzieli się biotechnologię;

  • jakie są zastosowania biotechnologii;

  • czym jest fermentacja oraz jak przebiega fermentacja alkoholowa i mlekowa.

Twoje cele
  • Rozróżnisz biotechnologię tradycyjną i molekularną.

  • Przedstawisz współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków.

  • Przedstawisz istotę elektroforezy DNA, metody PCR, sekwencjonowania DNA.

  • Przedstawisz zastosowania wybranych technik inżynierii genetycznej w medycynie sądowej, kryminalistyce, diagnostyce chorób.

  • Wyjaśnisz, czym jest organizm transgeniczny i GMO. Przedstawisz sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych.

  • Przedstawisz potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych.

  • Podasz przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów.

  • Opiszesz klonowanie organizmów i przedstawisz znaczenie tego procesu.

  • Przedstawisz sposoby otrzymywania i pozyskiwania komórek macierzystych oraz ich zastosowania w medycynie.

  • Przedstawisz sytuacje, w których zasadne jest korzystanie z poradnictwa genetycznego.

  • Wyjaśnisz istotę terapii genowej.

  • Przedstawisz szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej.

  • Przeprowadzisz dyskusję o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz sformułujesz własną opinię w tym zakresie.

  • Zrealizujesz projekt filmowy o wykorzystaniu badań DNA w nauce, medycynie i sądownictwie.

ihFZCFNqxP_d5e126

1. Biotechnologia

Biotechnologia jest interdyscyplinarną nauką, która bada i opracowuje różne sposoby wykorzystania materiałów i procesów biologicznych na skalę przemysłową.

R1Ed6FkxdWP0Y
Mapa myśli przedstawia podział biotechnologii. Wyróżnia się biotechnologię tradycyjną, czyli klasyczną, która opiera się na wykorzystaniu dzikich szczepów organizmów, oraz biotechnologię molekularną, czyli nowoczesną, która opiera się na wykorzystaniu organizmów o zmodyfikowanym materiale genetycznym.
Biotechnologię dzieli się na biotechnologię tradycyjną (klasyczną) i molekularną (nowoczesną).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji o biotechnologii w e‑materiale Biotechnologia – nauka interdyscyplinarnaPhMjOEh8tBiotechnologia – nauka interdyscyplinarna.

ihFZCFNqxP_d5e169

2. Zastosowania biotechnologii tradycyjnej

Zastosowania biotechnologii tradycyjnej

Dziedzina

Przykłady zastosowań

Przemysł spożywczy

Produkcja m.in. kiszonych warzyw i owoców, serów podpuszczkowych i innych przetworów mlecznych, napojów alkoholowych, pieczywa i ciast drożdżowych

Przemysł farmaceutyczny

Otrzymywanie biofarmaceutyków, m.in. antybiotyków (penicylina, streptomycyna), hormonów (insulina, ludzki hormon wzrostu)

Rolnictwo

Sztuczna selekcja osobników o pożądanych cechach, produkcja biopestycydów oraz stymulatorów wzrostu i plonowania roślin

Ochrona środowiska

Usuwanie skażeń gleb i wód, biologiczne oczyszczanie ścieków, produkcja biogazów i biopaliw, stosowanie biosensorów i polimerów biodegradowalnych

Więcej informacji o biotechnologii tradycyjnej znajdziesz w e‑materiałach:

3. Inżynieria genetyczna narzędziem biotechnologii molekularnej

Inżynieria genetyczna to zbiór technik dających możliwość zamierzonego i kontrolowanego wprowadzenia zmiany w genomie lub wprowadzenia genu pobranego z materiału genetycznego jednego organizmu do genomu innego organizmu.

Techniki stosowane w inżynierii genetycznej to:

  • łańcuchowa reakcja polimerazy (PCR), która polega na otrzymaniu dużej liczby kopii pożądanego odcinka DNA;

  • elektroforeza DNA, która polega na rozdzielaniu fragmentów DNA w zależności od ich wielkości;

  • sekwencjonowanie DNA, które umożliwia określanie kolejności nukleotydów we fragmencie DNA.

Polecenie 1

Projekt poznania ludzkiego genomu (HGP) zakończył się niewątpliwym sukcesem. Informacje uzyskane w wyniku jego realizacji mogą zostać wykorzystane w opracowaniu skuteczniejszych metod diagnozy chorób genetycznych oraz w wykrywaniu ryzyka ich wystąpienia.

Odpowiedz na pytania:

  1. Jak twoim zdaniem wiedza na temat sekwencji DNA w genomie człowieka może być wykorzystywana dla dobra ludzkości?

  2. Do kogo powinny należeć dane opracowane podczas projektu i kto powinien mieć do nich dostęp?

  3. Czy chciałbyś/chciałabyś znać szczegóły swojego genomu?

  4. Czy twoim zdaniem powinno się stworzyć bazę profili genetycznych wszystkich obywateli?

RkR8R0i7asouE
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastosowania biotechnologii molekularnej

Dziedzina

Przykłady zastosowań

Medycyna sądowa

Badania ojcostwa i pokrewieństwa, ustalanie tożsamości osób zmarłych

Kryminalistyka

Ustalanie tożsamości przestępców i ofiar

Diagnostyka chorób

Identyfikacja sekwencji DNA odpowiedzialnych za rozwój chorób genetycznych, wykrywanie DNA patogenu w próbce

Więcej informacji o biotechnologii molekularnej znajdziesz w e‑materiałach:

Więcej informacji o meodzie PCR znajdziesz w e‑materiale Łańcuchowa reakcja polimerazyP1HrrXrstŁańcuchowa reakcja polimerazy.

Więcej informacji o elektroforezie znajdziesz w e‑materiale Analiza restrykcyjna i elektroforeza DNAPYue7Iqp8Analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA.

Więcej informacji o sekwencjonowaniu DNA i Projekcie poznania ludzkiego genomu znajdziesz w e‑materiałach:

Organizmy modyfikowane genetycznie

Organizm modyfikowany genetycznie (GMO) to organizm, którego materiał genetyczny został zmieniony za pomocą technik inżynierii genetycznej. W wyniku modyfikacji genetycznych powstają mikroorganizmy, rośliny i zwierzęta o takich cechach, których otrzymanie poprzez dobór sztuczny trwałoby bardzo długo lub byłoby niemożliwe.

Polecenie 2
Rp2WAupTrghD9
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji o organizmach modyfikowanych genetycznie znajdziesz w e‑materiałach:

Klonowanie

Klonowanie polega na pozyskaniu genetycznych kopii organizmów, komórek lub cząsteczek DNA. Genetyczne kopie nazywane są klonami.

Klonowanie metodą transplantacji jąder komórkowych przebiega następująco:

  1. Pobranie jądra komórkowego z komórki klonowanego osobnika.

  2. Usunięcie jądra komórkowego z komórki jajowej uzyskanej od biorcy.

  3. Połączenie jądra komórkowego klonowanego osobnika z pustą komórką jajową.

  4. Pobudzenie otrzymanej komórki do podziałów.

  5. Wszczepienie zarodka do macicy matki zastępczej.

  6. Urodzenie się klonu osobnika, od którego pobrano jądro komórkowe.

Więcej informacji o klonowaniu znajdziesz w e‑materiałach:

Komórki macierzyste

Komórki macierzyste to komórki mogące różnicować się w inne typy komórek.

Więcej informacji o komórkach macierzystych znajdziesz w e‑materiałach:

Terapia genowa

Terapia genowa jest metodą leczenia niektórych chorób genetycznych, polegającą na wprowadzeniu obcego DNA do komórek ciała pacjenta. Celem terapii może być:

  • dostarczenie do komórek pacjenta poprawnej wersji genu;

  • wyciszenie aktywności wadliwego genu;

  • skierowanie komórek na drogę apoptozy.

Więcej informacji o terapii genowej znajdziesz w e‑materiałach: 

Poradnictwo genetyczne

Poradnictwo genetyczne ma na celu objęcie specjalistyczną pomocą osoby z chorobą genetyczną lub wrodzoną wadą rozwojową oraz jej rodziny. W poradni genetycznej można otrzymać informacje dotyczące sposobu dziedziczenia danej choroby, ryzyka wystąpienia tej choroby u dziecka oraz możliwej terapii osób chorych.

Polecenie 3
RCp9ERyk8YFHY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o.GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji o poradnictwie genetycznym znajdziesz w e‑materiale Poradnictwo genetycznehttps://zpe.gov.pl/b/poradnictwo-genetyczne/PknmLYi5qPoradnictwo genetyczne.

Polecenie 4
RlToG6E9N2AwF
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ihFZCFNqxP_d5e213

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
R1Cei7S1MslVG1
Ćwiczenie 1
Zaznacz zestaw, który zawiera wyłącznie produkty otrzymane za pomocą tradycyjnych metod biotechnologicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. ciasto drożdżowe, szynka, jogurt, 2. mleko, kefir, maślanka, 3. wino, ser pleśniowy, twaróg, 4. kurczak wędzony, piwo, ocet
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RH6gEeVvo78ft1
Ćwiczenie 2
Intensywny rozwój biotechnologii rozpoczął się w latach 70. XX wieku, gdy odkryto: Możliwe odpowiedzi: 1. enzymy restrykcyjne, 2. wirusy, 3. bakteriofagi, 4. mapy genów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PclaQeLQDfR1
Ćwiczenie 3
Wybierz poprawne dokończenie zdania. Plazmidy, czyli małe koliste cząsteczki DNA, lub wirusy służące do wprowadzenia obcego fragmentu DNA do komórki są: Możliwe odpowiedzi: 1. organizmami modelowymi., 2. wirusami infekującymi rośliny., 3. wektorami genetycznymi., 4. genoforami bakterii.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PtjnTVeOkmq1
Ćwiczenie 4
Wskaż opisy, które mogą dotyczyć organizmów modyfikowanych genetycznie. Możliwe odpowiedzi: 1. Organizmy sztucznie pozbawione niektórych genów, charakterystycznych dla swojego gatunku., 2. W wyniku krzyżowania różnych gatunków posiadają geny od nich pochodzące., 3. Do ich genomów świadomie wprowadzono nowe, niewystępujące w nich geny., 4. W swoim genomie mogą zawierać geny wektorów genetycznych.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RN6cdUAcqhWhk1
Ćwiczenie 5
Wskaż organizmy będące naturalnymi klonami. Możliwe odpowiedzi: 1. komórki potomne pączkujących drożdży, 2. transgeniczne pomidory, 3. pantofelki powstałe w wyniku podziału mitotycznego, 4. pelargonie powstałe w wyniku ukorzenienia pędów jednej pelargonii, 5. brat i siostra, 6. bliźnięta jednojajowe, 7. bliźnięta dwujajowe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R11zqbyvsbSt81
Ćwiczenie 6
Po zakończeniu elektroforezy DNA na żelu obserwuje się prążki, które znajdują się w różnych miejscach, ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. pochodzą od innych organizmów., 2. różnią się wielkością., 3. kodują różne geny., 4. mają różny ładunek.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Ccq0HY7s1uw1
Ćwiczenie 7
Wskaż substraty reakcji łańcuchowej polimerazy (PCR). Możliwe odpowiedzi: 1. polimeraza DNA, 2. replikaza, 3. restryktazy, 4. startery
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YFGWBhgrwUX1
Ćwiczenie 8
Pogrupuj podane produkty spożywcze na te, które uzyskuje się dzięki fermentacji mlekowej i fermentacji alkoholowej. Fermentacja mlekowa Możliwe odpowiedzi: 1. kiszone grzyby, 2. piwo, 3. kiszone owoce, 4. sery podpuszczkowe, 5. pieczywo na zakwasie, 6. kiszone warzywa, 7. wino, 8. ciasto drożdżowe Fermentacja alkoholowa Możliwe odpowiedzi: 1. kiszone grzyby, 2. piwo, 3. kiszone owoce, 4. sery podpuszczkowe, 5. pieczywo na zakwasie, 6. kiszone warzywa, 7. wino, 8. ciasto drożdżowe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1MNuj5U8GtLz1
Ćwiczenie 9
Połącz w pary kategorie biotechnologii z ich opisami. Biotechnologia zielona Możliwe odpowiedzi: 1. Produkcja przemysłowa, 2. Aspekty prawne i etyczne, 3. Rolnictwo, 4. Akweny wodne, 5. Medycyna Biotechnologia czerwona Możliwe odpowiedzi: 1. Produkcja przemysłowa, 2. Aspekty prawne i etyczne, 3. Rolnictwo, 4. Akweny wodne, 5. Medycyna Biotechnologia niebieska Możliwe odpowiedzi: 1. Produkcja przemysłowa, 2. Aspekty prawne i etyczne, 3. Rolnictwo, 4. Akweny wodne, 5. Medycyna Biotechnologia biała Możliwe odpowiedzi: 1. Produkcja przemysłowa, 2. Aspekty prawne i etyczne, 3. Rolnictwo, 4. Akweny wodne, 5. Medycyna Biotechnologia fioletowa Możliwe odpowiedzi: 1. Produkcja przemysłowa, 2. Aspekty prawne i etyczne, 3. Rolnictwo, 4. Akweny wodne, 5. Medycyna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RdMNQcEN7hbdU2
Ćwiczenie 10
Zaznacz zdanie zawierające błędną informację. W oczyszczalniach biologicznych wykorzystywane są mikroorganizmy, które za pomocą enzymów wydzielanych do środowiska rozkładają materię organiczną. Stosowanie biopaliw pozwala na oszczędzanie nieodnawialnych źródeł energii. Poziom dwutlenku węgla w atmosferze nie ulega zmianie w wyniku stosowania biopaliw.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rws5xtKglYrpE2
Ćwiczenie 11
Uporządkuj elementy w taki sposób, by ich kolejność ilustrowała przenoszenie ludzkiego genu kodującego insulinę do komórek bakterii. Elementy do uszeregowania: 1. połączenie genu insuliny z DNA bakterii, 2. wprowadzenie zmodyfikowanej cząsteczki DNA bakterii z genem ludzkiej insuliny do komórki bakterii, 3. rozcięcie DNA bakterii, 4. wycięcie genu insuliny z DNA człowieka
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1VDUmtPPIxwk2
Ćwiczenie 12
Łączenie par. Oceń, które zdania dotyczące komórek macierzystych są prawdziwe, a które fałszywe.. Mają zdolność do podziałów i przekształcania się w inne typy komórek.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Są obecne wyłącznie w organizmach transgenicznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Występują w szpiku kostnym, miazdze zębowej, jelitach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Leczenie z wykorzystaniem komórek macierzystych określa się mianem terapii genowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Gj6tXOCx6N02
Ćwiczenie 13
Łączenie par. Oceń, która sytuacja może być wskazaniem do wizyty w poradni genetycznej. Zaznacz Tak lub Nie.. występowanie daltonizmu w rodzinie. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. ciąża 38-letniej kobiety. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. częste bóle kręgosłupa. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. praca przy obsłudze aparatu wykorzystującego promieniowanie rentgenowskie. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. występowanie raka piersi w rodzinie. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. planowana ciąża pary, przy czym brat mężczyzny choruje na mukowiscydozę. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RTu9ZfBwXuhrK2
Ćwiczenie 14
Uporządkuj etapy cyklu PCR. Elementy do uszeregowania: 1. Denaturacja podwójnej helisy wzorcowego DNA, 2. Przyłączenie polimerazy DNA do starterów, 3. Synteza nowej nici DNA przez polimerazę DNA, 4. Przyłączenia starterów do miejsc komplementarnych na nici DNA, 5. Powstanie nowych nici DNA komplementarnych do wzorca
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 15
Rzpdl23fxjPdc
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 16
R2DodC39Jh954
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 17
R1V9DxxsbL9Mz
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 18
R6wH6VGlOdFJj
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 19
R4ItcoHIVaIJM
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 20
RbEMLhiIQwbzV
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Ak1p9mlMQ31
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RXMcgEfxJi5912
Ćwiczenie 20
Uporządkuj etapy elektroforezy. Elementy do uszeregowania: 1. Porównanie szybkości migracji fragmentów DNA z markerem., 2. Migracja fragmentów DNA w żelu., 3. Włączenie prądu elektrycznego., 4. Naniesienie próbek i markera do studzienek w żelu., 5. Wybarwienie żelu barwnikiem fluorescencyjnym.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 21
RhrDTSeHQY7gV
Profil genetyczny.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R6rMaFFGEMWFY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 21
R10ATKrGkFWmb
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
311
Ćwiczenie 22
R1e780W3pOV1f
Klonowanie królika.
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1W4BQq9Rkr3h
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 23

Na podstawie tekstu wykonaj polecenia.

Aby dokonać transformacji rośliny, trzeba najpierw wybrać i powielić gen, którym chcemy wzbogacić jej materiał genetyczny. Gen jest namnażany poza organizmem, z którego pochodzi, i wprowadzany do odpowiedniego wektora, np. bakterii Agrobacterium tumefaciens. Przygotowanie bakterii polega na usunięciu genów wywołujących chorobę rośliny i zastąpienie ich wybranym celowo fragmentem DNA (transgenem). Tak zmodyfikowane bakterie są namnażane. Na kolejnym etapie przygotowuje się tkankę roślinną. Mogą to być liście, wierzchołki wzrostu, zarodki, które zostają zranione, by ułatwić wnikanie bakterii. Gdy bakteria zainfekuje komórki roślinne, transgen powinien zostać wbudowany w ich genomy. By potwierdzić, czy do tego doszło, wykonuje się następujące czynności:

  • poddane transformacji tkanki hoduje się na pożywce, która ogranicza wzrost niezmienionych genetycznie komórek;

  • z wyselekcjonowanych tkanek odtwarza się rośliny in vitro (w warunkach laboratoryjnych, poza organizmem);

  • prowadzi się badania potwierdzające, że otrzymane w ten sposób rośliny zawierają wprowadzone sztucznie geny i produkują zakodowane przez nie białka, a także że w hodowli nie występuje A. tumefaciens;

  • prowadzi się polową uprawę sadzonek i obserwuje m.in., czy gen został wbudowany na stałe, czy produkcja białka zachodzi w oczekiwany sposób oraz czy wprowadzony gen nie wywołuje niepożądanych zmian.

  1. Przedstaw kolejne czynności, jakie wykonuje badacz w celu uzyskania zmodyfikowanej rośliny.

  2. Określ, co jest wektorem genetycznym zastosowanym w opisanej transformacji.

RBqqPlbRYrGA4
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 24
R1PJMxXW8v2Jm
Mapa myśli składa się z trzech elementów. Element środkowy to: Zastosowania biologii molekularnej. Od niego odchodzą kreski do pozostałych dwóch elementów, czyli do pola z napisem szanse i pola z napisem zagrożenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 24
RnTCACDBszwl1
Wypisz szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 25
RmLmprh7P36af
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 26
R18uP2lVtUIqi
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Projekt badawczy

1
Polecenie 1

Festiwal filmów „DNA w nauce, medycynie i sądownictwie”

Na podstawie podręcznika i informacji z innych źródeł zilustrujcie wykorzystanie badań DNA w jednej z wybranych dziedzin: nauka, medycyna lub sądownictwo.

  1. Dobierzcie zespół realizujący film.

  2. Opracujcie scenariusz filmu.

  3. Wybierzcie dowolny gatunek filmu, może to być film fabularny, dokumentalny albo animacja.

  4. Nadajcie mu ciekawy tytuł.

  5. Opiszcie kilka scen, wykorzystując poradnik Jak napisać scenariusz filmowy? ze strony Edukacja Filmowa.

  6. Zrealizujcie film z wykorzystaniem telefonu komórkowego, tabletu lub kamery filmowej.

  7. W karcie pracy zanotuj swoje refleksje. Odpowiedz na pytania:

  • Jaki jest cel filmu?

  • Co i w jaki sposób chcesz w nim pokazać?

  • Kto ma być odbiorcą filmu?

  • Jak zaciekawić widza?

  • Gdzie znajdziesz potrzebne informacje?

  • Kogo zaprosisz do realizacji filmu; kto będzie liderem projektu filmowego, reżyserem, scenografem, aktorem, wizażystą, operatorem, montażystą, dźwiękowcem?

R8VjKhQf2fj8c

Plik zawiera powyższy projekt badawczy pod tytułem "DNA w nauce, medycynie i sądownictwie" w formie PDF.

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 157.22 KB w języku polskim

Notatnik

Rw2jCIDtpWW6F
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.