Obliczanie procentu danej liczby
Materiał zawiera przykłady obliczania procentu danej liczby. Obliczanie procentu danej liczby wiąże się z obliczaniem ułamka tej liczby. Należy pamiętać, do jakiej wielkości odnosi się podany procent, ponieważ taka sama liczba procentów różnych wielkości będzie oznaczała różną wartość.
Na wycieczkę pojechały dwie grupy uczniów z pewnej szkoły podstawowej. Liczebność grup była następująca: w pierwszej grupie było osób, w grupie drugiej osób. Opiekunowie wycieczki zorganizowali dla swych podopiecznych grę, w której ma wziąć udział uczniów z grupy pierwszej i uczniów z grupy drugiej. Ilu łącznie uczniów weźmie udział w tej grze?

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RYG4fmJqC1iYu
Animacja przedstawia w jaki sposób rozwiązać pewne zadanie tekstowe, obliczając procent danej liczby.
Przypomnijmy, w jaki sposób obliczamy ułamek danej liczby i procent danej liczby.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RLNNulh5kwpWK
Animacja przedstawia w jaki sposób obliczamy procent danej liczby.
Przypomnijmy, w jaki sposób obliczamy procent danej liczby.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RRX8sRAgVO2OQ
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy wyznaczyć procent danej liczby.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rt41GPHO0K33h
Animacja przedstawia kilka przykładów obliczania procentu danej liczby.
Aby obliczyć danej liczby , należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez tę liczbę.

Na klombie posadzono sadzonek kwiatów. Były to czerwone i żółte róże, tulipany i gerbery.
Ustalmy, ile kwiatów każdego rodzaju zostało posadzonych na klombie, jeżeli wszystkich kwiatów stanowią żółte róże, czerwone róże, tulipany, gerbery.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1JuT9sL9pMiY
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozwiązać zadanie tekstowe, obliczając procent danej liczby.
Z zestawienia wynika, że na klombie posadzono: róże żółte, róż czerwonych, gerber, tulipanów, czyli razem kwiatów.
Przedstawmy teraz inny sposób rozwiązania tego zadania.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RDwdLyaVABQ3t
Animacja przedstawia drugą możliwą metodę rozwiązania poprzedniego zadania.
Jeżeli kwiatów stanowi liczby wszystkich kwiatów posadzonych na klombie, to:
kwiaty – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiaty – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie.
Zatem na klombie rosną róże żółte ( liczby kwiatów posadzonych na klombie), róż czerwonych ( liczby kwiatów posadzonych na klombie), gerber i tulipanów (po liczby kwiatów posadzonych na klombie).
Notatnik
Połącz w pary.
25% liczby 48, 1% liczby 200, 1% liczby 1000, 5% liczby 100, 50% liczby 26, 20% liczby 75
| 5 | |
| 15 | |
| 13 | |
| 2 | |
| 12 | |
| 10 |
- liczbywynosi .
- kwoty wynosi .
- masy wynosi .
- doby wynosi godziny.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Liczba dzieci, które wyjechały na wczasy w lipcu, była 1. większa od, 2. równa, 3. mniejsza od, 4. , 5. , 6. liczby dzieci, które wyjechały na wczasy w sierpniu.
W lipcu nad morze wyjechało 1. większa od, 2. równa, 3. mniejsza od, 4. , 5. , 6. dzieci.
W sierpniu nad morze wyjechało 1. większa od, 2. równa, 3. mniejsza od, 4. , 5. , 6. dzieci.
W sezonie letnim biuro podróży organizuje dwutygodniowe wczasy w dwóch malowniczych miejscowościach położonych nad polskim morzem: w Kołobrzegu i w Świnoujściu. W lipcu wykupiło wyjazd 140 osób, w tym 20% dzieci. W sierpniu na wczasy zdecydowało się 160 osób, w tym również 20% dzieci. Przeciągnij i upuść.
mniejsza od, 20, większa od, 32, 28, równa
Liczba dzieci, które wyjechały na wczasy w lipcu, była ...................... liczby/liczbie dzieci, które wyjechały na wczasy w sierpniu.
W miesiącu lipcu nad morze wyjechało ...................... dzieci.
W miesiącu sierpniu nad morze wyjechało ...................... dzieci.
Poniższa figura składa się z identycznych kwadratów.
- Pole obszaru zamalowanego stanowi pola całej figury.
- Pole obszaru niezamalowanego stanowi pola całej figury.
- Jeden kwadrat stanowi pola całej figury.
- Pole obszaru zamalowanego jest mniejsze od pola obszaru niezamalowanego.