Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Obraz piekła w Boskiej komedii Dantego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, kim był i co napisał Dante Alighieri,

  • zna datę powstania jego największego dzieła,

  • wie, co to jest alegoria,

  • wie, jaki napis umieścił Dante na bramie do piekieł,

  • zna genezę tytułu utworu Dantego,

  • zna wiersz Zbigniewa Herberta Co myśli Pan Cogito o piekle,

  • zna fragmenty (lub całość) Boskiej komedii.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie obrazowo przedstawić piekło widziane oczami Dantego,

  • interpretuje alegoryczny sens ukryty w motywie wędrówki przez piekło, czyściec i raj,

  • dostrzega różnice pomiędzy alegorią a symbolem,

  • potrafi przedstawić własną wizję piekła.

2. Metoda i forma pracy

Metoda impresywna: uczniowie dzielą się swoimi wyobrażeniami na temat piekła.

W formie referatu: wybrany uczeń przedstawia sylwetkę i twórczość Dantego Alighieri.

Metoda sprawdzająca: uczniowie oprowadzają nauczyciela po piekle.

Metoda porównawcza: uczniowie porównują obraz piekła u Dantego i Herberta.

3. Środki dydaktyczne

  1. Boska komedia Dantego.

  2. Skopiowany wiersz Zbigniewa Herberta Co myśli Pan Cogito o piekle.

  3. Słownik terminów literackich.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel pyta uczniów, jak wyobrażają sobie piekło i męki piekielne. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.

b) Faza realizacyjna

Jeden z uczniów w formie krótkiej notki biograficznej przedstawia sylwetkę Dantego Alighieri. Mówi o miłości pisarza do Beatrice i wymienia tytuły najważniejszych dzieł autora Boskiej komedii. Nauczyciel wyjaśnia genezę tytułu najsłynniejszego dzieła Dantego.

Nauczyciel prosi kolejnych uczniów, aby wyobrazili siebie w roli Wergiliusza i oprowadzili Dantego po poszczególnych kręgach piekieł. Uczniowie w oparciu o tekst utworu prezentują piekło.

Nauczyciel pyta, co oznacza pojęcie alegorii. Uczniowie prezentują swoje wiadomości w tym zakresie, a następnie konfrontują je z definicją alegorii zamieszczoną w słowniku terminów literackich. Zastanawiają się nad różnicami między alegorią a symbolem.

c) Faza podsumowująca

Jeden z uczniów czyta wiersz Zbigniewa Herberta zatytułowany Co myśli Pan Cogito
o piekle
. Uczniowie porównują obraz Hadesu przedstawiony przez Dantego z propozycją zarysowaną przez polskiego poetę. Odpowiadają na pytanie, która wizja jest bliższa ich wyobrażeniom o czeluściach piekielnych.

5. Bibliografia

  1. Dante Alighieri, Boska komedia, przekł. Edward Porębowicz, Zielona Sowa,
    Kraków 2004.

  2. Cesare Vasoli, Myśl Dantego: cztery studia, przekł. Piotr Salwa, PAN,
    Warszawa 1998.

  3. Zbigniew Herbert, Pan Cogito, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2001.

  4. Słownik terminów literackich, pod red. Janusza Sławińskiego, Ossolineum,
    Wrocław 2000.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Zastanów się, jakie znaczenia alegoryczne niesie w sobie treść Boskiej komedii Dantego

I przygotuj na ten temat wypowiedź ustną.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1JV1Fpg3Fh1c

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.71 KB w języku polskim
R16UQsaUVV9iA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim