Poznanie środowiska geograficznego regionu wymaga prowadzenia obserwacji terenowych, nie wszystkie bowiem informacje można pozyskać z książek, map, dokumentów, internetu, literatury, mediów, publikacji i innych źródeł informacji.

Twoje cele
  • Dowiesz się, na czym polegają obserwacje i pomiary terenowe służące poznaniu regionu zamieszkania.

  • Określisz cel i zakres obserwacji terenowych i dobierzesz do nich odpowiednie metody.

  • Poznasz zastosowanie pomiarów i obserwacji terenowych.

  • Nauczysz się planować pomiary i obserwacje we własnym regionie.

  • Poznasz zasady prezentacji wyników i wniosków z przeprowadzonych obserwacji.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • Sposoby poznawania przyrody i prowadzenia obserwacji.

  • Przyrządy wykorzystywane w poznawaniu przyrody.

  • Z jakich źródeł wiedzy, poza obserwacjami terenowymi, możesz korzystać.

Prace terenowe służące poznaniu środowiska geograficznego regionu mogą polegać na prowadzeniu obserwacji i pomiarów środowiska przyrodniczego, wywiadów i rozmów z mieszkańcami lub ankiet. Dla wielu osób, zwłaszcza geografów, jest to najbardziej oczywisty i zarazem najlepszy sposób zbierania informacji o środowisku geograficznym i zależnościach między jego elementami. W trakcie pracy zinwentaryzujesz i opiszesz obiekty stanowiące o wyjątkowości i atrakcyjności badanej przez Ciebie przestrzeni, wykonasz dokumentację fotograficzną. Możesz także wykonywać proste pomiary i obserwacje, rozpoznawać gatunki roślin, opisywać cechy gleb w odkrywce glebowej, mierzyć przepływ rzeki lub głębokość zwierciadła wód podziemnych. Możesz eksplorować kamieniołomy w poszukiwaniu skamieniałości, szukać osuwisk albo określać stan zanieczyszczenia środowiska. Ważne, abyś zawsze pamiętał o zasadach bezpieczeństwa i zachowywał wyjątkową ostrożność. Nie wykonuj pomiaru samodzielnie – rób to wyłącznie pod nadzorem i z pomocą osób dorosłych. Aby poznać opinie mieszkańców o Twoim regionie, możesz z nimi rozmawiać, zadawać im pytania albo poprosić ich o wypełnienie ankiety.

Planowanie, a następnie prowadzenie pomiarów i obserwacji terenowych służących poznaniu cech regionu nie jest przedsięwzięciem łatwym. To działanie rozłożone na etapy, dlatego bardzo ważna jest kolejność podejmowanych czynności.

Sformułowanie celu i zakresu informacji

Na początku powinieneś mieć pomysł, zastanowić się, czego musisz się dowiedzieć, żeby rozpoznać zależności między elementami środowiska geograficznego. Zagadnień, którymi możesz się zająć, jest bardzo wiele, nie sposób ich wszystkich wymienić ani objąć obserwacjami. Wszystko zależy bowiem od tego, jakie cechy ma przestrzeń, w której mieszkasz. Ważne jest więc, aby na początku wyraźnie i szczegółowo określić cel i zakres prowadzonych obserwacji. W przeciwnym razie nie będziesz wiedzieć, jakie informacje masz zgromadzić i za pomocą jakich metod możesz je pozyskać. Dlatego najpierw musisz odpowiedzieć sobie na pytania: „Jakie informacje są mi potrzebne, żeby określić zależności między elementami środowiska geograficznego?”, „Które z tych informacji mogę uzyskać poprzez pomiary i obserwacje terenowe, a które znajdę w istniejących materiałach – na mapach, w dokumentach archiwalnych, w różnych opracowaniach i rejestrach czy w internecie?”.

Zanim wyruszysz w teren, przeanalizuj mapę topograficzną. Na podstawie rysunku poziomic poznasz ogólne ukształtowanie terenu oraz przestrzenny rozkład różnych obiektów geograficznych (rzek, jezior, bagien, lasów, łąk, miejscowości, zakładów przemysłowych, dróg, linii kolejowych itp.).

Ustalenie szczegółowości obserwacji terenowych

Ważną sprawą jest to, jak duży teren chcesz objąć obserwacjami – czy ma to być najbliższa okolica Twojego domu lub szkoły, czy też większy obszar, np. gminy. Od tego zależy bowiem rodzaj obserwacji, jakie będziesz w stanie przeprowadzić. Jeżeli interesuje Cię najbliższa okolica, możesz przeprowadzić pomiary i obserwacje terenowe, np. badania ankietowe, wywiady czy obserwacje i instrumentalne pomiary cech poszczególnych komponentów środowiska (gleb, form rzeźby, klimatu lokalnego, wód powierzchniowych itp.). Jeżeli jednak chcesz objąć badaniami większy teren, to nie dasz rady przeprowadzić obserwacji samodzielnie. Wtedy lepiej skorzystaj z istniejących danych zgromadzonych w różnych bazach, w systemach informacji przestrzennej, z map tematycznych, materiałów źródłowych i publikacji lub poproś o pomoc większe grono kolegów.

Dobór odpowiednich metod obserwacji

Metody, za pomocą których przeprowadzisz obserwacje, powinny być dobrane do celu i wielkości przestrzeni. Tylko wtedy wyniki uzyskane przy ich wykorzystaniu będą wiarygodne. Do dyspozycji masz ogromny zbiór metod bezpośrednich i pośrednich, ilościowych i jakościowych. Staraj się jednak nie pozyskiwać i nie gromadzić zbyt dużej ilości informacji. Zgromadź i wykorzystaj tylko te, które rzeczywiście są Ci potrzebne. Poza tym oceń realnie, które obserwacje możesz przeprowadzić, a które nie. Jeżeli np. zechcesz określić zanieczyszczenie powietrza w swoim regionie, prawdopodobnie nie będziesz mieć do dyspozycji aparatury pomiarowej, którą dysponują służby ochrony środowiska. Ale zamiast tego możesz przeprowadzić obserwacje bioindykacyjneocena bioindykacyjnaobserwacje bioindykacyjne (np. zastosować skalę porostowąskala porostowaskalę porostową), które także dostarczą Ci potrzebnych, choć nie tak szczegółowych danych.

Opracowanie harmonogramu obserwacji

Przed rozpoczęciem obserwacji terenowych ustal ich harmonogram. To ważne, bo jeżeli zdasz się na przypadek, może okazać się, że nie uzyskasz odpowiednich wyników. O ile bowiem przez cały rok możesz rozmawiać z mieszkańcami czy rozpoznawać skały, o tyle np. obserwacje roślinności możesz wykonywać tylko w sezonie wegetacyjnym. Również obserwacji gleb czy wód nie przeprowadzisz zimą, gdy grunt jest zamarznięty, a rzeki i jeziora są zlodzone. Podobnym przykładem może być chęć zbadania metodą ankietową, jakie w opinii turystów walory turystyczne występują w danym regionie – przeprowadzenie tego badania w sezonie, kiedy ruch turystyczny okresowo zamiera (np. późną jesienią), byłoby niewskazane. Szansa, że w grupie ankietowanych znajdą się turyści, jest wtedy bardzo mała. Pamiętaj też, że niektóre obserwacje wymagają powtórzenia w różnych sezonach – takimi są np. obserwacje krajobrazu, który zmienia się w poszczególnych porach roku.

Prowadzenie obserwacji

Wiesz już, co chcesz zbadać, jakie dane należy w tym celu pozyskać, jakimi metodami i w jakim czasie. Teraz możesz przystąpić do realizacji zaplanowanych obserwacji. Pamiętaj, żeby trzymać się harmonogramu i stosować metody zgodnie z ich przeznaczeniem. Pamiętaj też, żeby notować wyniki i zachowywać dokumentację przeprowadzonych obserwacji – notatki, druki, kwestionariusze, formularze – a najlepiej na bieżąco wprowadzać dane do bazy, która może mieć postać tabeli. Ważną sprawą jest wytypowanie punktów do prowadzenia pomiarów i obserwacji. Twoim celem jest nie tylko rozpoznanie poszczególnych elementów środowiska, ale także określenie zależności między nimi. Jeżeli będziesz prowadzić obserwacje poszczególnych elementów w różnych miejscach (w jednych punktach określać ukształtowanie terenu, w innych rodzaj podłoża, a w jeszcze innych roślinność), nie uda Ci się zrealizować tego celu. Dlatego przed wyruszeniem w teren postaraj się wytypować punkty pomiarów i obserwacji w taki sposób, żeby w jednym miejscu uzyskać informacje o jak największej liczbie elementów.

Opracowanie wyników

Ostatnim etapem jest dokonanie opisu przeprowadzonych obserwacji i ich wyników. Opis jest sprawozdaniem, podsumowaniem przeprowadzonych obserwacji. Oprócz sporządzenia opisu wyniki przeprowadzonych obserwacji można, a nawet należy, przedstawić w formie graficznej (szkice, wykresy, mapy, tabele). Na podstawie tych wszystkich materiałów sporządzisz charakterystykę środowiska przyrodniczego swojego regionu. Opracowując wyniki, zestaw informacje o elementach środowiska w poszczególnych punktach obserwacyjnych. Pozwoli to na stwierdzenie współwystępowania ich różnych cech, a tym samym umożliwi określenie zależności między elementami środowiska geograficznego. W ten sposób zrealizujesz cel swoich badań.

11
Przykładowe zestawienie informacji o cechach środowiska regionu

Nr

Ukształtowanie terenu

Skała

Gleba

Pokrycie terenu

Wody powierzchniowe

Wody podziemne

1

równina falista

glina

żyzna

pole uprawne

staw

2,5 m p.p.t.

2

wzgórze

glina

żyzna

las liściasty

brak

7 m p.p.t.

3

pagórek

piasek

mało żyzna

las sosnowy

brak

5 m p.p.t.

4

dno doliny

piasek

średnio żyzna

łąki

ciek (prędkość wody 5 m/s)

mokradła

0,5 m p.p.t.

Warto też porównać wyniki swoich obserwacji z informacjami zawartymi w innych źródłach. Dzięki temu można zweryfikować ich poprawność. Na przykład wyniki obserwacji bioindykacyjnych możesz skonfrontować z wynikami pomiarów zanieczyszczeń powietrza prowadzonych przez służby ochrony środowiska.

Poznając środowisko przyrodnicze swojego regionu, prawdopodobnie nie będziesz dysponować specjalistycznym sprzętem pomiarowym. Nie znaczy to jednak, że nie będziesz w stanie przeprowadzić żadnych obserwacji. Poznaj kilka prostych metod, którymi możesz się posłużyć. Pomoże Ci w tym prezentacja multimedialna.

Uwaga! Niektóre z pomiarów i obserwacji stwarzają zagrożenie. Tak jest m.in. w przypadku rozpoznawania skał i gleb w odsłonięciach i odkrywkach albo pomiarów w studniach i ciekach. W tych przypadkach zawsze musisz korzystać z pomocy osób dorosłych i prowadzić badania pod ich nadzorem.

Instrukcja do obserwacji i badań terenowych

RzX9kpok89fTx
Nagranie
Pokaż transkrypcję

Obserwacje i pomiary terenowe są źródłem informacji o rzeczywistym stanie środowiska geograficznego.

REOBD8xfXgASO
Elementy środowiska poddawane obserwacjom i pomiarom terenowym
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dokumentacja pomiarów i obserwacji

Dokumentacja jest nieodłączną cześcią prowadzonych obserwacji i pomiarów terenowych.

1,1
R12jSZFa8WJ9j
Przykład dokumentacji pomiarów
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RIEfRKCtsHZVC
Nagranie
Pokaż transkrypcję
RbwsDxxpdwdQG
Wiele obserwacji w terenie przeprowadzisz, wykorzystując proste przyrządy – lornetkę, taśmę mierniczą czy lupę
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/photos/lornetka-naukowcy-m%c5%82odych-ludzi-485855/, licencja: CC BY-SA 3.0.

Niezbędne wyposażenie do pomiarów i obserwacji terenowych

1,1
ROVfuU93jnHrX
Nagranie
Pokaż transkrypcję
R13TPz7qeixRC
Nagranie
Pokaż transkrypcję

Niezbędne wyposażenie do obserwacji i pomiarów środowiska przyrodniczego:

  • mapa topograficzna,

  • saperka,

  • taśma miernicza z ciężarkiem,

  • miarka lub linka,

  • stoper,

  • kwasomierz glebowy,

  • kwas solny lub ocet 10%,

  • klucz do rozpoznawania roślin,

  • notatnik lub specjalnie przygotowane kwestionariusze,

  • aparat fotograficzny,

  • lornetka.

Obserwacje ukształtowania terenu

Formy ukształtowania terenu, które możesz rozpoznać: równina, równina falista, wzgórza, pagórki, stoki, doliny, obniżenia.

R1U8hPhY3VSFR
Nagranie
Pokaż transkrypcję
1,1,1
R18OmeMuTltpo
Krajobraz wyżynny
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/users/lord_kedaar-761974, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IAGpC9iwLbI
Krajobraz równinny
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/users/gaborfejes-174629, licencja: CC BY-SA 3.0.
RsjLjSuOUiv97
Krajobraz górski
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/users/jerzygorecki-2233926, licencja: CC BY-SA 3.0.

Równiny

R1LbLxyAiQlOW
Nagranie
Pokaż transkrypcję
1,1
R10Pv9gRCaqkU
Równina
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/users/mirkobozzato-1988094, licencja: CC BY-SA 3.0.

Równina – płaski teren pozbawiony wzniesień i obniżeń; różnica wysokości 0–2 m.

R1AfGtJUlvUA4
Równina falista
Źródło: Autorstwa Autor nie został podany w rozpoznawalny automatycznie sposób. Założono, że to Kluka (w oparciu o szablon praw autorskich). - Źródło nie zostało podane w rozpoznawalny automatycznie sposób. Założono, że to praca własna (w oparciu o szablon praw autorskich)., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1544572, licencja: CC BY-SA 3.0.

Równina falista – płaski teren, w którym pojawiają się rozległe obniżenia o płaskim dnie; różnica wysokości 2–5 m.

Wklęsłe i wypukłe formy terenu

R2RmgJRMoPRa4
Nagranie
Pokaż transkrypcję
1,1,1,1
RyN8EZGHOCAuR
Pagórek
Źródło: Autorstwa Richard Webb, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=13144793, licencja: CC BY-SA 2.0.

Pagórek – niewielka, wypukła forma terenu o wysokości od kilku do kilkudziesięciu metrów.

RTaxYJEW9q0eX
Wzgórze
Źródło: Autorstwa Webmaster.vinarice - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44234211, licencja: CC BY-SA 4.0.

Wzgórze – rozległa, wypukła forma, na ogół o wydłużonym kształcie, o wysokości dochodzącej nawet do 300 m.

RiXwcCxUHf1aS
Dolina
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/users/martinhogarth-3976062, licencja: CC BY-SA 3.0.

Dolina – wklęsła forma terenu o wydłużonym kształcie i zwykle płaskim dnie, otoczonym z dwóch stron zboczami.

R14digmI7Afcr
Zagłębienie
Źródło: By Doremo - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31928320, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zagłębienie – wklęsła forma terenu o okrągłym lub owalnym kształcie, ze wszystkich stron otoczona wzniesieniami.

Geozagrożenia

RPpqvHUS9sxsp
Nagranie
Pokaż transkrypcję
1,1,1
REgMcg2cdxmIf
Osuwisko
Źródło: dostępny w internecie: CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=303194, licencja: CC BY-SA 3.0.

Osuwisko – forma terenu powstała wskutek zsuwania się mas skalnych po stoku pod wpływem siły ciężkości.

R1DA2mIZ1deOn
Wąwóz
Źródło: Ewa Malinowska, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wąwóz – głęboka, sucha dolina o małym spadku, stromych zboczach oraz wąskim i płaskim dnie.

R1RlFEBLeJC1u
Skutki erozji wód opadowych na stoku
Źródło: Von AnRo0002 - Eigenes Werk, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53162283, domena publiczna.

Erozja – proces niszczenia powierzchni terenu przez wodę, wiatr i inne czynniki środowiskowe.

Obserwacje skał

Obserwacje skał prowadzone są w kamieniołomach, odsłonięciach w skarpach, na zboczach dolin czy wąwozów itp.

R1VkjAbvZ7UVa
Nagranie
Pokaż transkrypcję
R4rsOxtlLxFbZ
Rodzaje skał
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RIEvOCRYBmFQC
Badacze skał
Źródło: Von Larusnz - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=78957327, licencja: CC BY-SA 4.0.
1,1

Skały okruchowe

RPYRIQOtYuhmf
Nagranie
Pokaż transkrypcję
1,1,1,1
R1OU8j2CJ2vUy
Piasek
Źródło: Autorstwa Seney Natural History Association - 2012 Photo Contest - Landscape Category, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29576824, dostępny w internecie: Von Secretlondon - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=116938631, licencja: CC BY-SA 4.0.

Piasek – bardzo szorstki; widoczne pojedyncze ziarna; brak gruzełków lub małe i bardzo nietrwałe; nie daje się formować w kulki i wałeczki; nie brudzi palców.

RducG7ij3ePrm
Pył
Źródło: Autorstwa Sciencia58 - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=106411893, licencja: CC BY-SA 4.0.

Pył – przypomina mąkę; przylega do dłoni, tworząc cienką warstwę; brudzi ręce; nie daje się formować w kulki i wałeczki; skleja się w drobne gruzełki; nie widać pojedynczych ziaren.

RHGVPr7gVylpE
Źródło: dostępny w internecie: By Monoklon - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=122658219, licencja: CC BY-SA 4.0.

Ił – gładki w dotyku; przypomina plastelinę; bardzo plastyczny i lepki; można z niego formować trwałe kulki i wałeczki; bardzo brudzi ręce.

R1Znuof2DRAOD
Glina
Źródło: Autorstwa Siim Sepp - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=328890, licencja: CC BY-SA 3.0.

Glina – przypomina szorstką plastelinę; można z niej formować wałeczki i kulki rozpadające się przy naciśnięciu; skleja się w gruzełki różnej wielkości; bardzo brudzi ręce.

Skały zwięzłe

R1ZtLdmE0pWTK
Nagranie
Pokaż transkrypcję
1,1

Granit – twarda skała; kolory mieszane szare, jasnoszare, ciemnoszare, białoróżowe, zielone, czerwone i in.; widoczne kryształy; nie reaguje z kwasem.
Bazalt – twarda skała o barwie czarnej lub ciemnoszarej; kryształy niewidoczne; nie reaguje z kwasem.
Marmur – twarda skała o barwie białej, jasnoszarej, szarej, różowej; nie reaguje z kwasem.
Wapień – miękka skała o barwie białej, jasnoszarej, żółtawej, intensywnie reagująca z kwasem.
Piaskowiec – twarda, szorstka skała o barwie białej, szarej, żółtej, jasnobrązowej, zielonkawej, czerwonej, brunatnej; nie reaguje z kwasem.

Obserwacje i pomiary gleb

Obserwacje gleb są połączone z rozpoznawaniem skał; gleby bada się w odkrywkach glebowych.

RSvWnxDxWQHU8
Nagranie
Pokaż transkrypcję

Budowa gleby

RKqJeHK3Xbuz6
Nagranie
Pokaż transkrypcję
1,1

Barwa:

  • próchnica – kolor ciemnobrunatny, szary do czarnego (górna warstwa gleby);

  • związki żelaza – żółto‑czerwone,

  • związki wapnia – białe.

Struktura:

  • gleba sypka – niescementowane ziarna, nie stawia oporu narzędziom (łopatka łatwo daje się wbić w glebę),

  • gleba pulchna – ziarna sklejone w gruzełki, nie stawia oporu narzędziom (łopatka łatwo daje się wbić w glebę),

  • gleba zwięzła – ziarna sklejone w duże gruzełki, stawia umiarkowany i duży opór narzędziom (łopatka wchodzi w glebę z dużym oporem),

  • gleba zbita – ziarna tworzące jednolitą masę stawiają bardzo silny opór narzędziom (w stanie suchym nie można wbić łopatki w glebę).

Cechy fizyczne i chemiczne gleby

1,1

Wilgotność gleby

  • sucha – rozpyla się przy rozcieraniu, ciemnieje przy zamoczeniu,

  • słabo wilgotna – nie rozpyla się, nie ciemnieje przy zamoczeniu, w kontakcie z dłonią daje wrażenie chłodu,

  • wilgotna – w dotyku wyraźnie wilgotna, przyłożona do gleby bibuła wchłania wodę,

  • mokra – przy ściskaniu można wycisnąć wodę.

Kwasowość
Do pomiaru kwasowości gleby służy kwasomierz polowy. Pomiar polega na przeniesieniu gleby na płytkę, zalaniu odczynnikiem i porównaniu barwy roztworu ze skalą. Wyniki pomiaru interpretuje się następująco:

  • gleba silnie kwaśna – pH pon. 4

  • gleba kwaśna – pH 4–5

  • gleba lekko kwaśna – pH 5–6

  • gleba obojętna – pH 6–7

  • gleba zasadowa – pH pow. 7

Zawartość związków wapnia

Obecność związków wapnia można stwierdzić, polewając grudkę ziemi kilkoma kroplami rozwodnionego kwasu solnego (10%) lub octu. Jeżeli pojawia się burzenie (powstają pęcherzyki gazu), oznacza to, że gleba zawiera węglan wapnia.

RHSPEc1lzj9O9
Nagranie
Pokaż transkrypcję
R1QOeDqTonBzK
Kwasomierz
Źródło: Autorstwa Plogeo - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53564458, licencja: CC BY-SA 4.0.

Żyzność gleby

Żyzność gleby to jej możliwość do zaspokajania żywieniowych potrzeb roślin.

RYCdk4iNJk3wW
Nagranie
Pokaż transkrypcję
R1aj787Wc5xW3
Cechy gleby w zależności od poziomu jej żyzności
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obserwacje i pomiary wód powierzchniowych i podziemnych

Obserwacje i pomiary wód powierzchniowych i podziemnych polegają na identyfikacji cieków i zbiorników oraz na pomiarze prędkości przepływu rzeki.

1,1
R1AezcFvjqPE0
Nagranie
Pokaż transkrypcję
R1QD8RZsqLtDu
W studni możesz zmierzyć głębokość wody podziemnej
Źródło: Autorstwa Ralf Lotys (Sicherlich), CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91529006, Autorstwa Ralf Lotys (Sicherlich), CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91529006, licencja: CC BY-SA 4.0.
R6Cfz8IlIQgU5
Pomiar prędkości przepływu wody w cieku
Źródło: By U.S. Geological Survey from Reston, VA, USA - Hydrologist Measuring Streamflow, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65657506, domena publiczna.

Pomiar prędkości przepływu w cieku

1,1
RDsr5hC7NwCJ9
Nagranie
Pokaż transkrypcję
RKWbbiKEinhIU
Pomiar prędkości wody w cieku
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przebieg pomiaru:

  • wyznacz w miarę możliwości prosty odcinek cieku; jego długość powinna być 4–5 razy większa od szerokości cieku, np. w cieku o szerokości 2 m długość odcinka pomiarowego powinna wynosić 10 m;

  • początkowe i końcowe miejsca oznacz linką przeciągniętą w poprzek cieku lub, jeśli jest on szeroki, przedmiotami położonymi na brzegu;

  • zmierz kilkakrotnie stoperem czas płynięcia pływaka na wybranym odcinku, jako pływaka możesz użyć np. drewienka albo innego przedmiotu unoszącego się na wodzie (np. piłeczki pingpongowej);

  • oblicz średni czas przepływu pływaka (dodaj wyniki poszczególnych pomiarów i sumę podziel przez ich liczbę);

  • oblicz przepływ w m/s.

Przykład:
Długość odcinka pomiarowego: 10 m
Wyniki pomiarów czasu, w którym pływak pokonuje 10 m:

  1. 2,5 s

  2. 3,0 s

  3. 2,0 s

Obliczenia:
Średni czas, w jakim pływak pokonuje odcinek 10 m:
2,5 s + 3,0 s + 2,0 s = 7,5 s
7,5 s  ⁄ 3 = 2,5 s
Prędkość płynięcia wody:
10 m  ⁄ 2,5 s = 4 m/s

Pomiar głębokości wód podziemnych

1,1
RvyGeUybiZhnK
Nagranie
Pokaż transkrypcję
RncS9TObBLXba
Zwierciadło wód podziemnych widoczne w studni
Źródło: dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Well#/media/File:Well.handdug.cased.mali.jpg, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przebieg pomiaru:

  • wpuść taśmę z ciężarkiem do studni i powoli ją rozwijaj – kiedy poczujesz opór, oznacza to, że ciężarek zetknął się z poziomem wody;

  • na taśmie odczytaj głębokość, ale pamiętaj, żeby od odczytanej wartości odjąć wysokość cembrowiny, czyli obmurowania studni nad poziomem terenu;

  • powtórz pomiar kilkakrotnie;

  • oblicz głębokość zwierciadła wody podziemnej (dodaj wyniki poszczególnych pomiarów i sumę podziel przez ich liczbę);

  • od uzyskanego wyniku odejmij wysokość cembrowiny, czyli obmurowania studni nad poziomem terenu i długość ciężarka;

  • końcowy wynik podaj w metrach.

Przykład:
Wysokość cembrowiny: 80 cm
Długość ciężarka: 20 cm
Wyniki pomiarów:

  1. 256 cm

  2. 255 cm

  3. 257 cm

Obliczenia:
Średnia głębokość:
256 cm + 255 cm + 257 cm = 768 cm
768 cm ⁄ 3 = 256 cm
Głębokość zwierciadła wody podziemnej:
256 − (80 + 20) = 156 cm = 1,56 m

Obserwacje roślinności

1,1
RtRSwj4IL7ukJ
Nagranie.
Pokaż transkrypcję
R1MH3xMs5Eujf
Rozpoznawanie gatunków roślin
Źródło: dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Biologists_in_forest.jpg, domena publiczna.

Rozpoznanie gatunków roślin ułatwią Ci książki zawierające rysunki roślin (tzw. klucze botaniczne do oznaczania gatunków roślin) lub aplikacje na smartfony (np. PlantSnap, PlantNet Plant Identification).

Obserwacje i pomiary zanieczyszczenia powietrza

1,1

Przebieg pomiaru:

  • sprawdź, czy na korze drzew występują gatunki porostów znajdujące się w skali porostowej (więcej informacji o skali porostowej znajdziesz w materiale Porosty jako organizmy wskaźnikowe);

  • określ poziom zanieczyszczenia powietrza, kierując się informacjami zawartymi w skali porostowej.

R1AXmq0ekHXp7
Nagranie.
Pokaż transkrypcję
R12l7EWFRqegI
Porost nadrzewny
Źródło: dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_porostowa#/media/Plik:Xanthoria_parietina_(06_03_31).jpg, licencja: CC BY-SA 3.0.

Obserwacje zagrożeń środowiska

Zagrożenia środowiska to np. zanieczyszczenie go przez zakłady produkcyjne, gospodarstwa domowe itp.

RP6cJF6MytEY3
Nagranie.
Pokaż transkrypcję

Lokalne źródła zanieczyszczeń:

1,1,1
Rr4leve3vaRXk
Śmieci w lesie
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/users/pilgrimpassing-5205025, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rwqny6aewls8L
Zrzut ścieków
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/users/thoxuan99-8757361, licencja: CC BY-SA 3.0.
R3pVWEVwj8iZv
Dymiący komin
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/users/barbara808-2692110, licencja: CC BY-SA 3.0.

Obserwacje krajobrazu

R1602GP9XUKLO
Nagranie.
Pokaż transkrypcję

Zakres opisu krajobrazu:

  • typ krajobrazu: rolniczy, leśny, łąkowy, zurbanizowany, przemysłowy itp.;

  • elementy naturalne (przyrodnicze): wzgórze, pagórek, pole, łąka, kępa drzew, las, rzeka, staw;

  • elementy sztuczne: zabudowa, drogi, mosty itp., wyjątkowe (atrakcyjne) elementy krajobrazu;

  • pozytywne i negatywne cechy krajobrazu, obiekty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego (obszary ochrony przyrody, zabytki);

  • zmiany w krajobrazie wprowadzone przez człowieka;

  • piękno krajobrazu;

  • zagrożenia krajobrazu.

1,1,1
R1Tq4WVUyg65v
Krajobraz rolniczy
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/users/skitterphoto-324082, licencja: CC BY-SA 3.0.
RfY5Rui1byQgq
Krajobraz leśny
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/users/jplenio-7645255, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rc2uMk7FJg9Zs
Krajobraz osadniczy
Źródło: dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Komar%C3%B3w_Wie%C5%9B_z_wzg%C3%B3rza_cmentarnego.jpg, licencja: CC BY-SA 3.0.

Badania ankietowe i wywiad

1,1,1
R5uAfp6BzIr7D
Nagranie.
Pokaż transkrypcję
R1NiSH3je43bD
Wywiad
Źródło: dostępny w internecie: https://www.freeimages.com/pl/photo/interview-on-street-1439499, licencja: CC BY-SA 4.0.

Wywiad polega na zadawaniu spotkanym ludziom różnych pytań dotyczących badanego problemu. Natomiast badanie ankietowe to samodzielna odpowiedź na pytania zawarte w kwestionariuszu.

Dobrze skonstruowana ankieta powinna m.in.: mieć jasno określony cel badania, pytania dostosowane do problematyki badawczej, być możliwie jak najkrótsza, wykorzystywać jak najwięcej pytań z proponowanym zestawem odpowiedzi, zawierać pytania podzielone na grupy tematyczne, zapewniać jak najszerszy zakres odpowiedzi, nie sugerować odpowiedzi.

R1Df7WKtqiqIm
Kwestionariusz ankiety
Źródło: dostępny w internecie: Von Piryelgamer - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=58505169, licencja: CC BY-SA 4.0.
Głośność lektora
Głośność muzyki
1
Polecenie 1

Opisz na podstawie prezentacji, jak wykonuje się obserwacje ukształtowania terenu.

RqBCXa4yjpRjE
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2

Opisz na podstawie prezentacji, jak podczas obserwacji odróżnić pagórek od wzgórza.

RFjya0gGH3bWx
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Wymień na podstawie prezentacji, jak można podczas obserwacji badać obiekty sieci hydrologicznej.

R1cmpQ3Yl35qE
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Praca domowa

Przygotuj plan wycieczki po swoim regionie. Uwzględnij atrakcje turystyczne albo miejsca, które są według Ciebie szczególnie warte odwiedzenia.

RjyH64Qe3nwxU
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż podpowiedź

Słownik

ocena bioindykacyjna
ocena bioindykacyjna

metoda oceny stanu środowiska, np. poziomu zanieczyszczeń, na podstawie badania reakcji na zmiany żywych organizmów

raptularz terenowy
raptularz terenowy

odpowiednio przygotowany formularz przeznaczony do bieżącego ewidencjonowania wyników prowadzonych w terenie pomiarów i obserwacji

skala porostowa
skala porostowa

skala, za pomocą której – poprzez obserwacje gatunków porostów występujących w danym miejscu – można ocenić stężenie zanieczyszczeń gazowych (głównie dwutlenku siarki) w powietrzu; wyróżnia siedem stref zasiedlanych przez porosty o różnej wrażliwości na zanieczyszczenia

Ćwiczenia

1
Ćwiczenie 1

Uszereguj działania służące poznawaniu swojego regionu w kolejności ich wykonywania.

R1YqeW524nD4y
Elementy do uszeregowania: 1. tworzenie wzorca bazy danych, 2. podsumowanie i opis, 3. analiza danych, 4. analiza istniejących materiałów źródłowych, 5. zebranie danych w terenie, 6. określenie celu obserwacji
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Jesteś w terenie i widzisz takie jego ukształtowanie, jak pokazane na zdjęciu poniżej. Wśród podanych zaznacz 3 widoczne na zdjęciu formy rzeźby.

RpnSxnuuXqhXh
Źródło: dostępny w internecie: https://de.wikipedia.org/wiki/Endmor%C3%A4ne#/media/Datei:Fuchsberg.JPG, licencja: CC BY-SA 4.0.
RmlhMnpZXpmcF
Możliwe odpowiedzi: 1. równina falista., 2. dolina rzeczna., 3. pagórki, 4. równina, 5. wzgórza, 6. równina pagórkowata
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 2

Wymień występujące w Twojej okolicy formy ukształtowania terenu.

RNPd3JDK1g5ny
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż podpowiedź
Pokaż odpowiedź
1
Ćwiczenie 3

Rozpoznaj w terenie próbkę skały osadowej. Następnie wskaż, jaka jest to skała, jeśli po roztarciu jej w palcach czujesz, że jest szorstka, nie jest plastyczna i nie brudzi palców.

RNBary2U2HL53
Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź A, 4. Nieprawidłowa odpowiedź A
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Twoim zadaniem jest sporządzenie charakterystyki Twojego regionu. Zaznacz wśród podanych 4 informacje, które możesz samodzielnie pozyskać w terenie na podstawie pomiarów i obserwacji.

RvMw73ayJtzPX
Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Prawidłowa odpowiedź A, 3. Prawidłowa odpowiedź A, 4. Prawidłowa odpowiedź A, 5. Nieprawidłowa odpowiedź B, 6. Nieprawidłowa odpowiedź B, 7. Nieprawidłowa odpowiedź B, 8. Nieprawidłowa odpowiedź B
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Wskaż, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe czy fałszywe.

RX2np4oLdBtPT
Łączenie par. . Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Nagłówek 2, Nagłówek 3. Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Nagłówek 2, Nagłówek 3. Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Nagłówek 2, Nagłówek 3. Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Nagłówek 2, Nagłówek 3. Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Nagłówek 2, Nagłówek 3
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Uzupełnij tekst wyrażeniami podanymi poniżej.

R1AqR8Q047RWZ
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 7

Wygląd krajobrazu jest kształtowany przez procesy przyrodnicze i działalność człowieka. Na podstawie widoku można w sposób ogólny rozpoznać te procesy, nie prowadząc szczegółowych badań. Fotografie przedstawiają dwa różne krajobrazy charakterystyczne dla Podlasia. Opisz te krajobrazy i określ, jak powstały.

R1ay7nFGBDQjt
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GRc92vz0ne8
Ćwiczenie 7
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 8

Fotografia przedstawia krajobraz z charakterystycznymi formami skalnymi. Podaj obserwacje i pomiary, jakie przeprowadzisz, żeby określić rodzaj skał budujących ten teren.

R1Gaej0SS4hbj
Źródło: dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%BCyna_Krakowsko-Cz%C4%99stochowska#/media/Plik:G%C3%B3ra_Zbor%C3%B3w_DK11_(16).jpg, licencja: CC BY-SA 3.0.
RkUy2XVmb6AWy
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 8

Napisz poniżej, dla jakich skał jest charakterystyczny proces „burzenia”, gdzie na terenie Polski takie skały występują oraz jak wygląda tego rodzaju krajobraz.

RVI2UB4H8JoaB
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż podpowiedź
Pokaż odpowiedź

Bibliografia

Rzętała M., Solarski M., (2011), Codzienne obserwacje terenowe źródłem identyfikacji nowych form i procesów zlodzenia zbiornika wodnego, „Z badań nad wpływem antropopresji na środowisko”, t. 12, s. 155–161.

Notatnik

RHfDBd4DQ7UPm
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.