E-materiały do kształcenia zawodowego

Systemy komputerowego wspomagania diagnostyki pojazdów samochodowych

MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych - Mechanik pojazdów samochodowych 723103, Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Obsługa komputerowego programu diagnostycznego

ATLAS INTERAKTYWNY

1

Spis treści

Opisy alternatywne dotyczą grafik interaktywnych, na których można kliknąć w jeden dostępny numerek. Po jego naciśnięciu pojawia się nazwa wybranego zagadnienia, opis i nagranie dźwiękowe z nim tożsame.

2

Odczytywanie i interpretowanie kodów błędów w pojeździe samochodowym

R5HkYPvY21EVT
Układ nośny
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kody błędów (DTC), zdefiniowane przez normy SAE J2012 oraz ISO 15031, są powszechnie wykorzystywane w diagnostyce pojazdów i informują o usterkach oraz ich charakterze. Współcześnie w większości pojazdów można odczytać te kody poprzez złącze OBD II. Głównym celem standardu OBD jest kontrola emisji spalin. Do odczytu kodów można użyć różnych urządzeń, od popularnych interfejsów z łącznością Bluetooth po testery diagnostyczne. Aby odczytać kody błędów, należy podłączyć interfejs do złącza OBD samochodu i skorzystać z odpowiedniego oprogramowania, które pokaże informacje o usterkach na laptopie, smartfonie lub tablecie.<br><br>Norma zakłada pięcioznakowy system kodowania. Poszczególne litery kodu w sposób uporządkowany określają usterkę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Przykładowe kody błędów (podział ze względu na pierwsza literę kodu)

Kody błędów P (napęd)

Kod błędu P0420
1
R1N4DFyq509hy
Katalizator
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu P0420. Niewłaściwa wydajność katalizatora. Opis błędu: Komputer pojazdu wykrył, że katalizator nie działa zgodnie z wymaganiami specyfikacji producenta. Objawy wadliwego działania: Lampka kontrolna. Check Engine, Gasnący silnik, Próby zgaśnięcia na biegu jałowym, Falujące obroty, Zmniejszenie mocy silnika, Wzrost zużycia paliwa. Procedura postępowania: Jeżeli nie ma widocznych innych błędów, należy usunąć kod błędu P0420 i sprawdzić pojazd poprzez jazdę próbną. Pozwól, żeby PCM włączył tryb zamkniętej pętli, a potem raz jeszcze przeskanuj system. W przypadku, kiedy kod zostanie znaleziony, dokonaj sprawdzenia czujników tlenu i potwierdź ich poprawność działania. Odczytaj temperaturę na wlocie i wylocie do katalizatora. Różnica między tymi temperaturami powinna wynosić 37°C. Następnie zdemontuj czujnik tlenu przed katalizatorem i w jego miejsce wkręć manometr. Następnie uruchom silnik i przy prędkości obrotowej biegu jałowego silnika zmierz wartość ciśnienia spalin. Swój odczyt sprawdź z danymi producenta. Powtórz procedurę dla czujnika tlenu za katalizatorem.

Kod błędu P0700
1
RxoWDkfGvcFV5

Kod błędu P0700. Awaria układu sterowania automatyczną skrzynią biegów. Opis błędu: Komputer pojazdu wykrył problem z układem sterowania skrzyni biegów. Objawy wadliwego działania: Lampka kontrolna: Check Engine, Utrudniona zmiana biegów, Długa zmiana biegów (skrzynia automatyczna). Przyczyny błędu: Uszkodzony moduł TCM, Zwarcia na przewodach, Uszkodzona obudowa zaworu skrzyni biegów, Niski poziom oleju ATF – brak ciśnienia, Zużycie automatycznej skrzyni biegów. Procedura postępowania: Na samym początku sprawdź sekcję elektryczną. W nowszych pojazdach sygnały elektroniczne i elektryczne muszą mieć właściwe okablowanie, żeby umożliwić poprawną transmisję danych. Uszkodzony sygnał może doprowadzić do nieprawidłowego działania układu sterowania przekładnią, a dojść do niego może przez wszystkie usterki typu pęknięcia, korozja czy niedokładnie podłączone złącza. Błąd P0700 może wystąpić też po zamontowaniu opon o różnym rozmiarze. Wszystko przez to, że moduły TCM i ECM są fabrycznie zaprogramowane tak, żeby działać poprawnie tylko przy konkretnym rozmiarze opon. Inną przyczyną tego błędu może też być zużycie automatycznej skrzyni biegów. Uszkodzeniu może ulec hamulec, sprzęgło hydrauliczne, zawory, elektromagnesy czy sprzęgła sprężynowe. Wybrane moduły TCM i ECM są wrażliwe na niski poziom napięcia, dlatego warto sprawdzić akumulator. Rozładowana akumulator może być wykryta przez system jako usterka. Akumulator powinien dostarczać napięcie o wartości minimum 12 V, natomiast alternator powinien wytwarzać napięcie o wartości minimum 13 V przy prędkości obrotowej biegu jałowego silnika.

Kod błędu P0087
1
R1I8DLfK41hSN
Czujnik ciśnienia paliwa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RrG5iluj2dJqa1
Schemat zasilania paliwem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu P0087. Zbyt niskie ciśnienie w szynie paliwowej. Objawy wadliwego działania: Lampka kontrolna Check Engine, Słaby rozruch na zimnym silniku, Falujące obroty, Zmniejszenie mocy silnika, Czarny dym z rury wydechowej. Przyczyny błędu: Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa, Uszkodzona pompa paliwa lub jej moduł, Uszkodzenie przewodów paliwowych, Nieprawidłowy odczyt czujnika ciśnienia w szynie paliwowej (FRP). Procedura postępowania: Samochód, który wyposażony jest w manometr ciśnienia paliwa na przewodzie paliwowym lub na szynie, należy najpierw sprawdzić pod kątem ciśnienia, żeby potwierdzić zgodność ze specyfikacją. Przede wszystkim trzeba sprawdzić ciśnienie paliwa pod obciążeniem podczas włączonego biegu lub przyspieszania. Niższe niż normalne ciśnienie może być spowodowane błędami związanymi z przewodami, dlatego należy sprawdzić wszelkie przewody paliwowe, które łączą się ze zbiornikiem. Niewymieniany filtr paliwa może okazać się zatkany, dlatego warto sprawdzić jego stan. Podobnie jest ze zbiornikiem paliwa, który, jeżeli jest uszkodzony, może powodować nacisk dna na korek przy wlocie pompy paliwowej. Samochody, które mają zamontowany napęd pompy paliwa działają przeważnie poprzez sygnał wejściowy PWM z ECM/PCM. Ich cykl pracy polega na włączeniu i wyłączeniu napięcia. Sygnał ten może być sprawdzony w module sterownika, jeżeli skorzysta się ze schematu połączeń. Cykl pracy musi być zmienny.

Kod błędu P005F
1
R1F9n0mR1ruyv
Turbosprężarka
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu P005F. Turbosprężarka kontrola boostu „B”, obwód napięcia zasilania wysoki. Objawy wadliwego działania: Lampka kontrolna  Check Engine, Pływające obroty, Zmniejszona moc silnika, Pojazd może przejść w tryb awaryjny. Przyczyny błędu: Zanieczyszczenie łopatek turbosprężarki, Uszkodzone okablowanie, Korozja powodująca wysoką rezystancję na złączach i stykach, Uszkodzony solenoid kontroli doładowania. Procedura postępowania: Turbiny obracają się przeważnie z prędkością do 150 tysięcy obrotów na minutę i wymagają czystego oleju na łożysku. Diagnozę tego błędu powinno się rozpocząć od przygotowania odpowiednich narzędzi – manometru zegarowego i wakuometru. Należy sprawdzić występowanie ewentualnych przeskoków zapłonu lub problemów związanych z czujnikiem detonacji – poprzez kody błędów. Innym problemem może być zacisk na wylocie turbosprężarki lub korpusu przepustnicy. Sprawdź kolektor, ponieważ może się okazać, że jest nieszczelny. Zdejmij dźwignię z przepustnicy i ręcznie manewruj przy zaworze, żeby znaleźć zakleszczenie zaworu. Jeżeli wszelkie testy wypadły dla pojazdu pozytywnie, a kod P005F cały czas się wyświetla, to trzeba sprawdzić elektrykę samochodu – wszelkie czujniki i związane z nimi obwody. Odłącz wiązkę przewodów i sprawdź obwód sterowania. W obwodzie zasilającym powinno być napięcie 12 V. Sprawdź połączenie zaworu sterującego turbiną z masą pojazdu, podłącz lampkę kontrolną od plusowej strony akumulatora, drugim końcem stykając z  obwodem masy zaworu. Nieświecąca się lampka oznacza uszkodzony obwód.

Kod błędu P2785
1
R1T4g7R500DAO
Siłownik sprzęgła
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu P2785. Zbyt wysoka temperatura siłownika sprzęgła. Objawy wadliwego działania: Lampka kontrolna Check Engine, Lampka ostrzegawcza skrzyni biegów, Brak możliwości wrzucenia biegu, Silnik może zgasnąć, bądź się nie uruchomić. Przyczyny błędu: Uszkodzony siłownik sprzęgła, Uszkodzone przewody, Luźne lub uszkodzone styk masy lub złącza, Uszkodzony bezpiecznik lub wkładka topikowa, Uszkodzony moduł sterujący skrzynią biegów (TCM). Procedura postępowania: Wszystkie usterki, np. rozłączone złącza, korozja czy przerwy, mogą być powodem zakłócenia sygnału i prowadzić do problemów ze sterowaniem przekładnią. Należy też sprawdzić akumulator, ponieważ wybrane moduły TCM i PCM są wrażliwe na niskie napięcie. Już słaba bateria może być wykryta jako usterka, dlatego należy upewnić się, że wartość napięcia na zaciskach akumulatora wynosi minimum 12 V. Warto też sprawdzić alternator na biegu jałowym, żeby potwierdzić wytwarzanie przez niego napięcia o wartości minimum 13 V. Możesz też sprawdzić czujniki ruchu i wykonać kontrolę zasilania, masy i ciągłości przewodów. Wszystkie te elementy stanowią całość obwodu sterowania i należy je systematycznie sprawdzać. Ewentualne wadliwe elementy należy wymienić i ponownie wykonać diagnostykę. Działający mechanizm należy kilkukrotnie sprawdzić pod kątem możliwie występujących usterek.

Kody błędów B (nadwozie)

Kod błędu B1049
1
R1PG8bOMsB219
Kierownica
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu B1049. Moduł poduszki powietrznej kierowcy otwarty. Objawy wadliwego działania: Brak objawów poza zapisem błędu oraz świecącą się kontrolką SRS na tablicy rozdzielczej. Przyczyny błędu: Awaria poduszki powietrznej kierowcy, Uszkodzony kabel spiralny, Wiązka przewodów poduszki powietrznej została otwarta, Uszkodzone połączenie elektryczne obwodu poduszki powietrznej kierowcy, Uszkodzony moduł sterujący poduszką powietrzną. Procedura postępowania: Naprawę systemu SRS powinno rozpocząć się od wyłączenia zapłonu i odłączenia przewodów akumulatora. Po dziesięciu minutach można zacząć naprawę. Po odłączeniu przewodów pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne mogą zostać odłączone przez kolejne dziesięć minut. Kolejne kroki polegają na sprawdzeniu wszystkich elementów – wiązki przewodów, modułu sterującego, kabla spiralnego czy poduszki powietrznej.

Kod błędu B0300
1
RLJGjXDLqDotK1
Wentylator chłodzący
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu B0300. Obwód wentylatora chłodzącego #1. Objawy wadliwego działania: Zwiększona temperatura silnika, Możliwe wystąpienie komunikatu błędu  Check Engine. Przyczyny błędu: Uszkodzony wentylator, Uszkodzone przewody, Problem z czujnikiem temperatury silnika, Uszkodzony moduł sterujący wentylatorem. Procedura postępowania: Należy rozpocząć od dokładnej diagnostyki i znalezienia przyczyny problemu. Diagnostykę można wykonać z użyciem narzędzi diagnostycznych, takich jak skanery kodów błędów lub multimetry. Należy sprawdzić, czy wentylator chłodzący #1 jest w dobrym stanie i czy działa poprawnie. Należy też zbadać przewody zasilające i połączenia elektryczne. Należy sprawdzić, czy czujniki temperatury silnika są w dobrym stanie i czy działają poprawnie. Należy sprawdzić, czy moduł sterujący wentylatorem jest w dobrym stanie i czy działa poprawnie. W przypadku wykrycia uszkodzeń lub nieprawidłowego działania któregokolwiek z powyższych elementów, należy wykonać odpowiednie naprawy lub wymienić uszkodzone części. Po wykonaniu napraw należy dokładnie przetestować system chłodzenia silnika i upewnić się, że wentylator chłodzący #1 działa poprawnie i że nie ma już żadnych błędów związanych z kodem B0300.

Kod błędu B0131
1
R1QlYl92DVR3j1
Pasy bezpieczeństwa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu B0131. Obwód powrotu pasa bezpieczeństwa – sygnał poza zakresem/wydajność. Objawy wadliwego działania: Brak wykrywania zapiętego lub rozpiętego pasa bezpieczeństwa. Przyczyny błędu: Uszkodzony pas bezpieczeństwa, Uszkodzony czujnik pasa bezpieczeństwa, Uszkodzone przewody zasilające czujnik, Uszkodzony moduł sterujący pasami bezpieczeństwa, Błędnie zaprogramowane sterowniki. Procedura postępowania: Należy sprawdzić, czy czujnik obecności pasażera oraz czujnik napięcia pasa bezpieczeństwa są w dobrym stanie i czy działają poprawnie. Należy zbadać obwód powrotu pasa bezpieczeństwa i sprawdzić, czy nie ma uszkodzeń lub luźnych połączeń. Należy też sprawdzić, czy przewody są dobrze podłączone. Należy sprawdzić, czy moduł sterujący jest w dobrym stanie i czy działa poprawnie. W przypadku wykrycia uszkodzeń lub nieprawidłowego działania któregokolwiek z powyższych elementów należy wykonać odpowiednie naprawy lub wymienić uszkodzone części. Po wykonaniu napraw należy dokładnie przetestować system pasów bezpieczeństwa i upewnić się, że usterka została usunięta i że nie ma już żadnych błędów związanych z kodem B0131.

Kod błędu B0525
1
RqGWpElJqeYEO1
Wskaźnik temperatury
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu B0525. Obwód wskaźnika temperatury – usterka. Objawy wadliwego działania: Nieprawidłowe wskazywanie temperatury silnika na wskaźniku, Brak wskazywania temperatury na wskaźniku, Mrugający wskaźnik temperatury. Przyczyny błędu: Uszkodzony czujnik temperatury silnika lub jego przewód, Uszkodzony wskaźnik temperatury lub jego przewód, Uszkodzone połączenie między czujnikiem a wskaźnikiem temperatury, Uszkodzony moduł sterujący silnika lub jego przewód, Zepsuty układ zasilania.  Procedura postępowania: Należy sprawdzić, czy czujnik temperatury silnika jest w dobrym stanie i czy działa poprawnie. Można to zrobić poprzez sprawdzenie oporności czujnika lub za pomocą narzędzi diagnostycznych. Należy zbadać przewody między czujnikiem a wskaźnikiem temperatury i upewnić się, że nie ma uszkodzeń lub luźnych połączeń. Należy sprawdzić, czy wskaźnik temperatury jest w dobrym stanie i czy działa poprawnie. Można to zrobić poprzez sprawdzenie oporności wskaźnika lub za pomocą narzędzi diagnostycznych. Należy sprawdzić, czy moduł sterujący silnika jest w dobrym stanie i czy działa poprawnie. W przypadku wykrycia uszkodzeń lub nieprawidłowego działania któregokolwiek z powyższych elementów należy wykonać odpowiednie naprawy lub wymienić uszkodzone części. Po wykonaniu napraw należy dokładnie przetestować system wskaźnika temperatury i upewnić się, że usterka została usunięta i że nie ma już żadnych błędów związanych z kodem B0525.

Kod błędu B0532
1
RsU3XT78tEWE31
Czujnik poziomu paliwa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu B0532. Wskaźnik poziomu paliwa – niski sygnał wejściowy. Objawy wadliwego działania: Nieprawidłowe wskazywanie poziomu paliwa na wskaźniku, Wyświetlanie niskiego poziomu paliwa, nawet gdy zbiornik jest pełny, Mrugający wskaźnik poziomu paliwa. Przyczyny błędu: Uszkodzony czujnik poziomu paliwa, Uszkodzone połączenie między czujnikiem a wskaźnikiem poziomu paliwa, Uszkodzone połączenie między czujnikiem a modułem sterującym silnika, Uszkodzony moduł sterujący silnika lub jego przewód, Zepsuty układ zasilania. Procedura postępowania: Należy sprawdzić, czy czujnik poziomu paliwa jest w dobrym stanie i czy działa poprawnie. Można to zrobić poprzez sprawdzenie oporności czujnika lub za pomocą narzędzi diagnostycznych. Należy zbadać przewody między czujnikiem a wskaźnikiem poziomu paliwa oraz między czujnikiem a modułem sterującym silnika i upewnić się, że nie ma uszkodzeń lub luźnych połączeń. Należy sprawdzić, czy moduł sterujący silnika jest w dobrym stanie i czy działa poprawnie. W przypadku wykrycia uszkodzeń lub nieprawidłowego działania któregokolwiek z powyższych elementów należy wykonać odpowiednie naprawy lub wymienić uszkodzone części. Po wykonaniu napraw należy dokładnie przetestować system wskaźnika poziomu paliwa i upewnić się, że usterka została usunięta i że nie ma już żadnych błędów związanych z kodem B0532.

Kody błędów C (podwozie)

Kod błędu C1107
1
R1FrNgRhTAMri1

Kod błędu C1107. Awaria obwodu wejściowego włączonej funkcji ABS. Objawy wadliwego działania: Wyświetlanie komunikatu o usterce systemu ABS lub kontrolki ABS, Nieprawidłowe działanie systemu ABS, takie jak trudności w hamowaniu, blokowanie kół podczas hamowania lub drganie pedału hamulca, Brak działania systemu ABS, co może prowadzić do dłuższego drogi hamowania lub ryzyka poślizgu kół podczas hamowania. Przyczyny błędu: Uszkodzenie czujnika prędkości koła, Uszkodzenie czujnika ciśnienia hamulca, Uszkodzenie modułu ABS lub jego przewodu, Uszkodzenie systemu zasilania, Uszkodzenie przewodu sygnałowego. Procedura postępowania: Należy sprawdzić, czy czujnik prędkości koła jest w dobrym stanie i czy działa poprawnie. Można to zrobić poprzez sprawdzenie oporności czujnika lub za pomocą narzędzi diagnostycznych. Należy zbadać czujnik ciśnienia hamulca i upewnić się, że działa poprawnie. Należy sprawdzić, czy moduł ABS jest w dobrym stanie i czy działa poprawnie. W przypadku wykrycia uszkodzeń lub nieprawidłowego działania któregokolwiek z powyższych elementów należy wykonać odpowiednie naprawy lub wymienić uszkodzone części. Po wykonaniu napraw należy dokładnie przetestować system ABS i upewnić się, że usterka została usunięta i że nie ma już żadnych błędów związanych z kodem C1107.

Kod błędu C0202
1
RzZmdXI24Mx4D1
Czujnik prędkości koła
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu C0202. Czujnik prędkości koła prawy przedni niski sygnał wejściowy Objawy wadliwego działania: Wskaźnik prędkości może działać niestabilnie lub w ogóle nie działać, System ABS może działać niestabilnie lub nie działać wcale, Kontrolka ABS na desce rozdzielczej może się świecić. Przyczyny błędu: Uszkodzony lub zniszczony czujnik prędkości koła, Złe połączenie lub przerwany przewód między czujnikiem prędkości koła a modułem ABS, Uszkodzony moduł ABS. Procedura postępowania: Sprawdź połączenie między czujnikiem prędkości koła a modułem ABS, czy nie ma przerwania, a przewody nie są uszkodzone, Sprawdź opór elektryczny czujnika prędkości koła, Jeśli opór jest poza zakresem, należy wymienić czujnik prędkości koła, Jeśli opór jest w zakresie, należy sprawdzić sygnał wyjściowy czujnika prędkości koła, Jeśli sygnał wyjściowy jest poza zakresem, należy wymienić czujnik prędkości koła, Jeśli sygnał wyjściowy jest w zakresie, należy sprawdzić moduł ABS, Jeśli moduł ABS jest uszkodzony, należy go wymienić.

Kod błędu C0507
1
RPcPEF0NZISUQ
Układ kierowniczy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu C0507. Układ wspomagania, czujnik położenia kierownicy – niski sygnał wejściowy. Objawy wadliwego działania: Układ wspomagania może działać niestabilnie lub wcale, Kontrolka EPS (Electronic Power Steering) na desce rozdzielczej może się świecić. Przyczyny błędu: Uszkodzony lub zniszczony czujnik położenia kierownicy, Złe połączenie lub przerwany przewód między czujnikiem położenia kierownicy a modułem sterowania układem wspomagania, Uszkodzony moduł sterowania układem wspomagania. Procedura postępowania: Sprawdź połączenie między czujnikiem położenia kierownicy a modułem sterowania układem wspomagania, czy nie ma przerwania a przewody nie są uszkodzone, Sprawdź opór elektryczny czujnika położenia kierownicy, Jeśli opór jest poza zakresem, należy wymienić czujnik położenia kierownicy, Jeśli opór jest w zakresie, należy sprawdzić sygnał wyjściowy czujnika położenia kierownicy, Jeśli sygnał wyjściowy jest poza zakresem, należy wymienić czujnik położenia kierownicy, Jeśli sygnał wyjściowy jest w zakresie, należy sprawdzić moduł sterowania układem wspomagania, Jeśli moduł sterowania jest uszkodzony, należy go wymienić.

Kod błędu C1435
1
R1EMsmS29Um4Q1
Akcelerometr tylnego obwodu ABS
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu C1435. Awaria tylnego obwodu akcelerometru. Objawy wadliwego działania: Kontrolka ABS może się świecić, Układ ABS (Anti‑lock Braking System) może działać niestabilnie lub wcale, Hamulce mogą blokować się podczas jazdy, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach, Problemy z hamowaniem podczas hamowania awaryjnego. Przyczyny błędu: Uszkodzony akcelerometr tylnego obwodu ABS, Złe połączenie lub przerwany przewód między akcelerometrem tylnego obwodu ABS a modułem sterowania układem ABS, Uszkodzony moduł sterowania układem ABS. Procedura postępowania: Sprawdź połączenie między akcelerometrem tylnego obwodu ABS, a modułem sterowania układem ABS, czy nie ma przerwania, a przewody nie są uszkodzone, Sprawdź opór elektryczny akcelerometra tylnego obwodu ABS, Jeśli opór jest poza zakresem, należy wymienić akcelerometr tylnego obwodu ABS, Jeśli opór jest w zakresie, należy sprawdzić sygnał wyjściowy akcelerometra tylnego obwodu ABS, Jeśli sygnał wyjściowy jest poza zakresem, należy wymienić akcelerometr tylnego obwodu ABS, Jeśli sygnał wyjściowy jest w zakresie, należy sprawdzić moduł sterowania układem ABS, Jeśli moduł sterowania jest uszkodzony, należy go wymienić.

Kod błędu C1110
1
R1YkV9Y9XvxlD1
Obwód cewki przekaźnika mocy ABS
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu C1110. Awaria obwodu cewki przekaźnika mocy ABS. Objawy wadliwego działania: Niestabilne działanie układu ABS, Utrudnione hamowanie, Problem z utrzymaniem stabilności podczas jazdy. Przyczyny błędu: Uszkodzenie cewki, Uszkodzone połączenie cewki z resztą obwodu, Uszkodzone przewodu lub zasilanie. Procedura postępowania: Dokładnie zbadać przewody, połączenia i zasilanie cewki przekaźnika mocy ABS. Jeśli żaden z tych elementów nie jest uszkodzony, to należy przetestować cewkę, aby upewnić się, że działa poprawnie. W przypadku stwierdzenia, że cewka jest uszkodzona, trzeba ją wymienić na nową. Jeśli natomiast problem leży w przewodach lub połączeniach, trzeba je naprawić lub zastąpić. Należy również skontrolować, czy nie ma innych uszkodzeń w układzie ABS, które mogą wpływać na jego stabilność i wydajność.

Kody błędów U (komunikacja sieciowa)

Kod błędu U0101
1
R1HjqSxKakOid1
TCM
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu U0101. Utrata komunikacji z TCM. Objawy wadliwego działania: Kontrolka awarii silnika może się zapalić, Problemy z automatyczną skrzynią biegów - np. problemy z przełączaniem biegów, niestabilne biegi, lub brak reakcji na zmianę biegu, Zwiększone zużycie paliwa, Zwiększony stopień hałasu podczas jazdy. Przyczyny błędu: Problem z elektrycznymi połączeniami między TCM a innymi modułami samochodu, Uszkodzenie TCM lub innego modułu komunikacyjnego, Problem z przewodami lub złączami kablowymi. Procedura postępowania: Sprawdź stan kabli i złącz, a także upewnij się, że wszystkie połączenia są dokładnie umocowane i nie ma w nich korozji, Przeprowadź test w celu sprawdzenia TCM i innych modułów komunikacyjnych, aby upewnić się, że są one w dobrym stanie, Jeśli TCM lub inny moduł jest uszkodzony, należy go wymienić i przeprowadzić testy w celu sprawdzenia, czy problem został rozwiązany.

Kod błędu U0200
1
R4Jp2u55ZdacE1
Moduł sterowania drzwiami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu U0200. Utrata komunikacji z modułem sterowania drzwiami B. Objawy wadliwego działania: Kontrolka awarii silnika może się zapalić, Problemy z zamknięciem lub otwarciem drzwi, brak reakcji na przyciski sterujące, Brak kontroli nad oknami lub lustrem w drzwiach, Brak dźwięku sygnalizującego otwarcie drzwi lub problem z włączaniem świateł w drzwiach, Brak kontroli nad podświetleniem wnętrza samochodu. Przyczyny błędu: Problem z elektrycznymi połączeniami między modułem sterowania drzwiami B a innymi modułami samochodu, Uszkodzenie modułu sterowania drzwiami B lub innego modułu komunikacyjnego, Problem z przewodami lub złączami kablowymi. Procedura postępowania: Skorzystaj z narzędzi diagnostycznych, aby sprawdzić, czy kod U0200 jest aktualny, czy zapamiętany, Sprawdź stan kabli i złącz, a także upewnij się, że wszystkie połączenia są dokładnie umocowane i nie ma w nich korozji, Przeprowadź test w celu sprawdzenia modułu sterowania drzwiami B i innych modułów komunikacyjnych, aby upewnić się, że są one w dobrym stanie, Jeśli moduł sterowania drzwiami B lub inny moduł jest uszkodzony, należy go wymienić i przeprowadzić testy w celu sprawdzenia, czy problem został rozwiązany.

Kod błędu U0405
1
R1JBeC4eh6Cz71
Tempomat
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu U0405. Nieprawidłowe dane otrzymane z modułu tempomatu. Objawy wadliwego działania: Nieprawidłowe działanie tempomatu, w tym problemy z utrzymaniem stałej prędkości, Kontrolka awarii silnika może się zapalić, Brak reakcji na przyciski sterujące tempomatem, Nieprawidłowe odczyty prędkości lub inne informacje związane z jazdą. Przyczyny błędu: Problem z elektrycznymi połączeniami między modułem tempomatu a innymi modułami samochodu, Uszkodzenie modułu tempomatu lub innych modułów komunikacyjnych, Problem z przewodami lub złączami kablowymi, Usterka związana z czujnikiem prędkości, pedałem gazu lub innymi czujnikami w samochodzie. Procedura postępowania: Sprawdź stan kabli i złącz, a także upewnij się, że wszystkie połączenia są dokładnie umocowane i nie ma w nich korozji, Przeprowadź test w celu sprawdzenia modułu tempomatu i innych modułów komunikacyjnych, aby upewnić się, że są one w dobrym stanie, Jeśli moduł tempomatu lub inny moduł jest uszkodzony, należy go wymienić i przeprowadzić testy w celu sprawdzenia, czy problem został rozwiązany, Jeśli problem nadal występuje, należy sprawdzić czujnik prędkości, pedał gazu lub inne czujniki w samochodzie.

Kod błędu U0122
1
R9pGJO18Hha4S

Kod błędu U0122. Utrata komunikacji z modułem kontroli dynamiki pojazdu . Objawy wadliwego działania: Świeci lampka kontrolna awarii (MIL), Wskaźnik ABS jest włączony, Świeci wskaźnik TRC (w zależności od producenta), Świeci się kontrolka ESP/ESC (w zależności od producenta). Przyczyny błędu: Utrata zasilania lub masy do modułu sterującego silnika/skrzyni biegów ECM/PCM – najczęściej, Otwarty w obwodzie magistrali CAN +, Przerwa w szynie CAN - obwód elektryczny, Zwarcie do zasilania w dowolnym obwodzie magistrali CAN, Zwarcie do masy w dowolnym obwodzie magistrali CAN, Rzadko - moduł sterujący jest uszkodzony. Procedura postępowania: Na samym początku warto przeczytać biuletyn serwisu technicznego (TSB) dla danego pojazdu. Może się okazać, że twoja usterka jest popularna i producent wydał już poprawkę. Najczęstszą awarią jest utrata zasilania lub uziemienia. Należy sprawdzić wszystkie przewody masowe i bezpieczniki, które w danym pojeździe zasilają moduł VDC. Znajdź punkty mocujące moduł do podłoża i potwierdź ich czystość i stan bezpieczeństwa. Zanieczyszczenia mogą zostać usunięte drucianą szczotką i roztworem sody oczyszczonej z wodą. Jeżeli były wykonywane jakieś naprawy, to wyczyść z pamięci kod DTC. Jeżeli po ponownym sprawdzeniu błędu U0122 nie zostaje zwrócony żaden kod, to problem może leżeć w bezpiecznikach. Zwrócony kod jest znakiem do sprawdzenia połączenia magistrali CAN C. Przed odłączeniem złącza w module sterowania napięciem DC należy najpierw odłączyć ujemny przewód akumulatora. Następnie wzrokowo należy sprawdzić okablowanie i złącza. Wyszukaj ewentualnych zarysowań, zadrapań i sprawdź zaciski wewnątrz złączy. Mogą być pokryte zielonym osadem – korozją – lub być nadpalone. Przed powtórnym podłączeniem złączy do modułu VDC wykonaj kilka kontroli napięcia. Wymagany będzie dostęp do cyfrowego woltomierza. Następnie upewnij się, że jest połączenie z masą i zasilanie modułu VDC. W schematach połączeń określ, gdzie połączenie z masą i główne zasilanie wchodzą do modułu VDC. Następnie, przed kontynuowaniem, podłącz akumulator do złącza VDC. Następnie podłącz czerwony przewód od woltomierza do każdego zasilacza B+, natomiast czarny przewód do uziemienia. Na ekranie pojawi się napięcie akumulatora. Następnie czerwony przewód podepnij do dodatniego bieguna akumulatora, a czarny do obwodu masowego. Następnie powinieneś ujrzeć napięcie akumulatora przy każdym połączeniu. Znajdź obwód CAN C+ i CAN C-. W momencie, kiedy czarny przewód woltomierza jest poprawnie podłączony do uziemienia, można podłączyć czerwony przewód do CAN C+. Przy włączonym silniku i kluczyku, powinno wyświetlać się 2,6 V z niedużymi odchyleniami. Następnie należy podłączyć czerwony przewód do obwodu CAN C-. Tutaj powinno wyświetlić się ok. 2,4 V.

Kod błędu U0307
1
R1dVOwd7Muu0k1
Moduł świec żarowych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kod błędu U0307. Niezgodność oprogramowania z modułem sterującym świec żarowych. Objawy wadliwego działania: Kontrolka awarii silnika może się zapalić, Problemy z uruchomieniem silnika lub jego pracą, Światła kontrolne świec żarowych mogą się zapalać i gasnąć. Przyczyny błędu: Nieprawidłowe lub przestarzałe oprogramowanie w samochodzie, Uszkodzenie modułu sterującego świecami żarowymi lub innych modułów komunikacyjnych, Błędy w układzie elektrycznym, które wpływają na działanie modułu sterującego świecami żarowymi, Problemy z czujnikami i innymi elementami układu silnikowego. Procedura postępowania: Sprawdź, czy w samochodzie zainstalowano najnowsze oprogramowanie, które jest zgodne z modułem sterującym świecami żarowymi, Przeprowadź testy, aby sprawdzić moduł sterujący świecami żarowymi i inne moduły komunikacyjne, aby upewnić się, że są w dobrym stanie, Jeżeli moduł sterujący świecami żarowymi lub inny moduł jest uszkodzony, należy go wymienić i przeprowadzić testy w celu sprawdzenia, czy problem został rozwiązany, Sprawdź stan kabli i złącz, a także upewnij się, że wszystkie połączenia są dokładnie umocowane i nie ma w nich korozji, Sprawdź czujniki i inne elementy układu silnikowego, aby upewnić się, że działają poprawnie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia