E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie wyrobów z tworzyw sztucznych

CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych - Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209

Obsługa maszyn i urządzeń do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych

INTERAKTYWNE NARZĘDZIA TYPU SCENARIO‑BASED LEARNING

Poćwicz czynności wykonywane podczas użytkowania różnych maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych.

3

Spis treści

1. Wstęp teoretyczny1. Wstęp teoretyczny
1.1. Tabela przedstawiająca właściwości wybranych polimerów1.1. Tabela przedstawiająca właściwości wybranych polimerów
1.2. Polimery biodegradowalne, kompostowalne i nieulegające rozkładowi1.2. Polimery biodegradowalne, kompostowalne i nieulegające rozkładowi
1.3. Dodatki modyfikujące (masterbatch)1.3. Dodatki modyfikujące (masterbatch)
1.4. Wskaźnik szybkości płynięcia (MFI)1.4. Wskaźnik szybkości płynięcia (MFI)
1.5. Badanie wilgotności materiału1.5. Badanie wilgotności materiału
2. Scenario‑based learning (gra edukacyjna)2. Scenario‑based learning (gra edukacyjna)

1

1. Wstęp teoretyczny

1.1.

1.1. Tabela przedstawiająca właściwości wybranych polimerów

R1KnTYCGqu0lX
Grafika, pt. ,,Tabela przedstawiająca właściwości wybranych polimerów”.
Źródło: Octopus Vr Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

1.2.

1.2. Polimery biodegradowalne, kompostowalne i nieulegające rozkładowi

Rg1viLVdCMIMQ
Nagranie dźwiękowe tożsame z treścią.

Klasyfikacja polimerów jako biodegradowalnych, kompostowalnych lub niepodlegających rozkładowi może być złożona i zależna od warunków, w jakich się znajdują. Niektóre polimery, które początkowo wydają się nie podlegać rozkładowi, mogą ulec degradacji w wyniku czynników chemicznych lub mechanicznych oddziaływujących na nie przez długi okres czasu.
Polimery biodegradowalne to takie, które mogą być rozkładane przez mikroorganizmy w naturalnych warunkach środowiskowych. Składają się z łańcuchów polimerowych, które mikroorganizmy mogą rozkładać na drobne cząsteczki.
Polimery kompostowalne to podtyp polimerów biodegradowalnych, które mogą ulec rozkładowi w procesie kompostowania w specjalnie kontrolowanych warunkach kompostowania. Warunki kompostowania obejmują odpowiednią temperaturę, wilgotność i obecność mikroorganizmów.
Polimery niepodlegające rozkładowi to te, które utrzymują swoją strukturę przez długi czas w warunkach naturalnych środowiska. Są one odporne na działanie mikroorganizmów i procesy degradacji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

1.3.

1.3. Dodatki modyfikujące (masterbatch)

RkmlW9n1OnnVa
Nagranie dźwiękowe tożsame z treścią.

Dodatki modyfikujące, znane również jako masterbatche, to substancje dodawane do tworzyw sztucznych w celu modyfikacji ich właściwości fizycznych, mechanicznych, chemicznych lub wizualnych. Dodatki modyfikujące mogą wpływać na kolor, przewodnictwo cieplne, wytrzymałość, odporność na promieniowanie UV, ognioodporność i wiele innych cech materiału polimerowego. Istnieje wiele różnych rodzajów masterbatchy, z których każdy ma swoje specyficzne zastosowanie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

1.4.

1.4. Wskaźnik szybkości płynięcia (MFI)

RB5tKjhfgWVSa
Nagranie dźwiękowe tożsame z treścią.

Wskaźnik szybkości płynięcia, znany również jako MFI (ang. Melt Flow Index) lub MI (ang. Melt Index), to miara właściwości przepływu polimeru w stanie stopionym. Jest to istotna cecha, szczególnie dla polimerów termoplastycznych, ponieważ odzwierciedla zdolność materiału do przetwarzania w procesach otrzymywania granulatu, formowania wtryskowego, wytłaczania, wytłaczania rozdmuchowego itp.

MFI jest zdefiniowane jako masa stopionego polimeru, który wypływa przez standardowy otwór w ustalonym czasie i temperaturze. Miara ta jest wyrażana w gramach na 10 minut (g/10 min) lub w innych jednostkach w zależności od przyjętej metody pomiaru.
Dla różnych materiałów i zastosowań istnieją różne zakresy wartości MFI. Wyższa wartość MFI wskazuje na większą płynność polimeru w stanie stopionym, co może być korzystne w procesach formowania, ale jednocześnie może wpływać na właściwości mechaniczne i stabilność termiczną finalnego wyrobu. Niższa wartość MFI oznacza, że polimer ma niższą zdolność przepływu i może być bardziej trudny do przetworzenia, ale może zapewnić lepsze właściwości mechaniczne i termiczne.

MFI jest używane jako narzędzie do kontroli jakości surowców polimerowych, analizy ich przetwarzalności oraz do przewidywania zachowania w procesach produkcyjnych. Istnieje wiele norm i standardów dotyczących pomiaru MFI dla różnych rodzajów polimerów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

1.5.

1.5. Badanie wilgotności materiału

R1akS0XIw9bwq
Nagranie dźwiękowe tożsame z treścią.

Badanie wilgotności polimerów jest istotne ze względu na to, że wilgoć może wpływać na właściwości materiałowe i mechaniczne polimerów. Polimery są często hydrofilowe, co oznacza, że mogą absorbować wilgoć z otoczenia, co z kolei może prowadzić do zmiany ich właściwości fizycznych i chemicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Scenario‑based learning (gra edukacyjna)

1
Kliknij, aby rozwinąć instrukcję do gry edukacyjnej Scenario‑based learning

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning (gra decyzyjna), którego ekran początkowy prezentuje się następująco:

R1YkbGlt8bHAt

Aby rozpocząć Grę decyzyjną należy kliknąć na pole „włącz tryb pełnoekranowy”. Po  wybraniu trybu pełnoekranowego otrzymamy następujący widok:

R7GnTXlO7vpsV

W celu rozpoczęcia należy kliknąć pole „rozpocznij nową grę”. Gra decyzyjna umożliwia również powrót do kontynuowania wcześniejszej edycji gry. Aby przejść do tego trybu, należy kliknąć pole „kontynuuj grę”.

Po rozpoczęciu Gry decyzyjnej, należy wybrać jedną rolę, w którą można się wcielić. W tym celu należy kliknąć na pole „rozpocznij”, które znajduje się poniżej opisu przedstawionych ról.

R1K8HUJtj3YP8

Następnie zostaniemy przekierowani do pytań z zakresu roli, w którą się wcieliliśmy. Przykładowy widok pytań wygląda następująco:

R1Wmu84F8wQGA

Po zaznaczeniu odpowiedzi oraz zatwierdzeniu jej poprzez kliknięcie w pole „zatwierdź odpowiedź”, po każdym pytaniu pojawi się informacja zwrotna dotycząca tego, czy zaznaczona odpowiedź jest poprawna. W przypadku prawidłowej odpowiedzi, otrzymamy następujący widok:

R1c6DoKYK7eUp

Natomiast w przypadku, gdy odpowiedź będzie nieprawidłowa, widok który pojawi się na ekranie to:

RhgukaWX8Rnq7

Po przejściu testu, pojawi się plansza wraz z informacją o uzyskanym statusie oraz z wynikiem, która wygląda następująco:

R19bES9nbcFTo

Istnieje możliwość powtórzenia misji, w przypadku, gdy misja nie została zaliczona. Jeżeli misja została zaliczona, można przejść do zakładki „zapisz wynik”, co spowoduje otrzymanie odznaki.

Ri3oPVNGaO4HI

Kliknięcie w pole „graj dalej” spowoduje przejście do kolejnych etapów Gry decyzyjnej, natomiast kliknięcie pola „zobacz odznaki” spowoduje przejście do panelu „twoje odznaki”, który umożliwi weryfikację zdobytych już odznak podczas Gry decyzyjnej.

R113kFnRm8hOS

W trakcie Gry, w prawym górnym rogu panelu, istnieje możliwość skorzystania z trzech ikonek. Pierwsza z nich odpowiada za włączanie oraz wyłączanie dźwięku w Grze decyzyjnej. Aby wyłączyć dźwięk należy kliknąć na pole „wyłącz dźwięk tła”. W celu przywrócenia  poprzednich ustawień dźwięku, należy kliknąć ponownie na to samo pole.

R1Dd53k52RBpi

Druga ikona umożliwia uzyskanie pomocy technicznej z zakresu Gry decyzyjnej.

R16Yxz3mMbkLI

Umożliwia przejście do bazy „pytań i odpowiedzi”, dzięki którym użytkownik może uporządkować informacje dotyczące gry edukacyjnej.

Ru9sHZx0vduIr

Trzecia ikona odpowiada za natychmiastowe zamknięcie Gry decyzyjnej.

RRtp6BfuPHDZg

Zagraj w grę i rozwiń swoją wiedzę na temat procesu projektowania produkcji granulatów polimerowych.

RbZZybLqQYhWK
Gra edukacyjna, pt. „Symulator projektowania procesów otrzymywania granulatów polimerowych”. 

Witaj w grze. Wykonaj ćwiczenia na temat projektowania procesów otrzymywania granulatów polimerowych.

Projektowanie procesów otrzymywania granulatów polimerowych.81070Gratulacje! Większość twoich odpowiedzi była poprawna, zaliczyłeś test!Niestety, tym razem się nie udało... Spróbuj jeszcze raz!
Test

Projektowanie procesów otrzymywania granulatów polimerowych.

Liczba pytań:
8
Limit czasu:
10 min
Twój ostatni wynik:
-

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia