Obsługa oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
ATLAS INTERAKTYWNY
Opisy alternatywne w tym zasobie dotyczą grafik, na których można kliknąć w numerek. Po jego wybraniu, pojawia się nazwa elementu, opis oraz nagranie dźwiękowe z nim tożsame.
Spis treści
WstępWstęp
Parametry które podlegają kontroli podczas diagnostyki układów wtryskowychParametry które podlegają kontroli podczas diagnostyki układów wtryskowych
Przyciski wyboru oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzynyPrzyciski wyboru oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
Diagnostyka OBDDiagnostyka OBD
Inteligentne skanowanie systemuInteligentne skanowanie systemu
Funkcje pomiaroweFunkcje pomiarowe
Przykładowa instrukcja obsługi diagnoskopuPrzykładowa instrukcja obsługi diagnoskopu
Wstęp
W atlasie znajdziesz informacje na temat obsługi oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny. Informacje te dotyczą parametrów podlegających kontroli, przycisków wyboru oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny oraz diagnostyki OBD.
Oprogramowanie do diagnostyki układów wtryskowych benzyny to program komputerowy, który umożliwia komunikację z systemem zarządzania silnikiem i odczytanie kodów błędów oraz parametrów pracy wtryskiwaczy. Oprogramowanie takie może być dostępne jako samodzielny tablet VCI lub jako program do instalacji na komputerze PC.
Obsługa oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny polega na podłączeniu urządzenia diagnostycznego do gniazda OBD (On‑Board Diagnostics) pojazdu i uruchomieniu programu. Następnie należy wybrać typ pojazdu i silnika oraz rodzaj testu diagnostycznego. Program wyświetli wyniki testu na ekranie i wskaże ewentualne usterki lub nieprawidłowości w pracy układu wtryskowego.
Diagnostyka układu wtryskowego benzyny może obejmować sprawdzenie ciśnienia wtrysku, stanu technicznego wtryskiwaczy, korekt dawek paliwa oraz obwodów sterowania pracą wtryskiwaczy. W przypadku wtrysków piezoelektrycznych benzyny można również sprawdzić czas otwarcia i zamknięcia zaworów wtryskiwaczy oraz charakterystykę przepływu paliwa.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Parametry, które podlegają kontroli podczas diagnostyki układów wtryskowych
Prędkość obrotowa silnika
Prędkość obrotowa silnika. Prędkość obrotowa silnika jest to liczba obrotów wału korbowego silnika mierzona w jednostce czasu. Kluczowym elementem pojazdu jest silnik, a nad jego prawidłową pracą czuwa m.in. indukcyjny czujnik prędkości obrotowej wału korbowego. Obroty silnika o zapłonie iskrowym (benzynowym) wynoszą maksymalnie 4500‑7000 obrotów na minutę, a na biegu jałowym około 600 – 900 obrotów na minutę. Prędkość obrotowa silnika jest sterowana przez system zarządzania silnikiem, który odczytuje sygnały z różnych czujników i nastawników. Takimi czujnikami i nastawnikami są: czujnik położenia pedału przyspieszania, który steruje kątem otwarcia przepustnicy, co ma wpływ na prędkość obrotową silnika, masowy przepływomierz powietrza, który mierzy ilość powietrza dostarczanego do silnika, czujniki położenia wału korbowego i wałków rozrządu, które określają fazę pracy silnika i moment zapłonu, czujnik temperatury silnika, który wpływa na dawkowanie paliwa i zapłon w zależności od stanu cieplnego silnika, czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym, który informuje system o obciążeniu silnika i warunkach atmosferycznych, nastawnik dawki paliwa, który reguluje ilość paliwa dostarczanego do wtryskiwaczy, regulator ciśnienia paliwa, który utrzymuje stałe ciśnienie paliwa w szynie paliwowej, system zarządzania silnikiem porównuje sygnały z czujników i nastawników z zaprogramowanymi wartościami referencyjnymi i koryguje pracę układu wtryskowego benzyny tak, aby uzyskać optymalną prędkość obrotową silnika.
Temperatura płynu chłodzącego
Temperatura płynu chłodzącego. Płyn chłodzący ma za zadanie utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika. Podczas spalania mieszanki paliwowo‑powietrznej wytwarza się ciepło, które jest bezpośrednio transportowane do chłodnicy. Tam następuje schłodzenie płynu chłodniczego, żeby raz jeszcze odprowadzić nadmiar energii cieplnej. Płyn chłodniczy odprowadza nadmiar ciepła z głowicy i bloku silnika. Kolejnym krokiem jest oddanie ciepła w chłodnicy, gdzie płyn zostaje schłodzony. Jest to ciągły proces w czasie pracy silnika, stąd potrzeba dbania o kondycję układu chłodzącego. Płyn chłodzący powinien mieć temperaturę pomiędzy 90, a 100 stopni Celsjusza. Płyny chłodzące, zwane niskokrzepnącymi, o temperaturze wrzenia ok. stu dwudziestu stopni umożliwiły wzrost prawidłowej temperatury pracy silnika, do wartości z zakresu od dziewięćdziesięciu do stu stopni. Pomiar temperatury płynu chłodzącego podczas diagnostyki układów wtryskowych benzyny może być wykonywany za pomocą czujnika temperatury płynu chłodzącego, który podaje informację do ECU (komputera silnika). Medium chłodzące w silniku jest sprawdzane przy użyciu czujników rezystancyjnych ze współczynnikiem temperaturowym ujemnym NTC lub dodatnim PTC.
Temperatura powietrza
Temperatura powietrza. Czujnik temperatury powietrza zasysanego - jest kluczowym elementem, który pomaga silnikowi działać wydajnie i z minimalną emisją zanieczyszczeń. Urządzenie mierzy temperaturę powietrza wchodzącego do silnika i przekazuje tę informację do modułu sterującego silnikiem. Temperatura powietrza zasysanego ma bezpośredni wpływ na gęstość powietrza, co przekłada się na proporcję mieszanki paliwowo‑powietrznej, której silnik potrzebuje do optymalnej pracy. Zimne powietrze jest bardziej gęste i zawiera więcej tlenu, przez co do utrzymania odpowiedniego stosunku paliwa do powietrza konieczna jest większa ilość paliwa, podczas gdy cieplejsze powietrze jest rzadsze i dlatego potrzebne jest mniej paliwa. Budowa i działanie: Czujnik zazwyczaj wykorzystuje termistor, rodzaj rezystora, którego opór elektryczny dostosowuje się do zmian temperatury. Zwykle jest to termistor o ujemnym współczynniku temperatury (NTC), co oznacza, że jego opór zmniejsza się wraz ze wzrostem temperatury. Czujnik przeważnie umieszcza się w przewodzie dolotowym blisko przepustnicy, aby mierzyć temperaturę powietrza, które jest zasysane bezpośrednio do cylindrów.
Ciśnienie powietrza dolotowego
Ciśnienie powietrza dolotowego. Ciśnienie powietrza dolotowego, określane również jako ciśnienie w kolektorze dolotowym (MAP – ang. Manifold Absolute Pressure), jest to ciśnienie panujące w kolektorze dolotowym silnika spalinowego, które różni się od ciśnienia atmosferycznego. Omawiany parametr jest kluczowy dla procesu sterowania silnikiem, ponieważ wraz z innymi danymi pozwala modułowi sterującemu silnikiem (ECU) obliczyć optymalną ilość wtryskiwanego paliwa i moment zapłonu. Charakterystyka czujnika MAP: Funkcja: Czujnik MAP stale monitoruje ciśnienie w kolektorze dolotowym i przekazuje tę informację do ECU. W oparciu o te dane moduł sterujący silnikiem może dostosować proporcje mieszanki paliwowo‑powietrznej, zapewniając optymalną pracę silnika i minimalną emisję zanieczyszczeń. Jest to szczególnie ważne, gdy pojazd pracuje pod wpływem różnych obciążeń i w zmiennych warunkach atmosferycznych. Budowa i działanie: Czujnik MAP zwykle wykorzystuje membranę, która reaguje na zmiany ciśnienia w kolektorze. Membrana ta jest połączona z rezystorem, którego wartość zmienia się w odpowiedzi na ruchy membrany. Te zmiany oporu są następnie przekształcane na sygnał elektryczny, który jest interpretowany przez ECU. Lokalizacja: Czujnik MAP jest zazwyczaj umieszczony bezpośrednio na kolektorze dolotowym silnika, chociaż w niektórych konstrukcjach może znajdować się w jego pobliżu.
Ciśnienie doładowania
Ciśnienie doładowania**.** Ciśnienie doładowania w diagnostyce układów wtryskowych benzyny określa ilość powietrza dostarczanego do silnika za pomocą układu doładowania, szczególnie w przypadku turbosprężarki. Ten parametr jest kluczowy dla efektywnego działania układu wtryskowego, wpływając na mieszankę paliwowo‑powietrzną, wydajność spalania, regulację parametrów i optymalizację osiągów silnika. W diagnostyce problemów z ciśnieniem doładowania konieczne jest sprawdzenie komponentów, takich jak czujniki, zawory i przewody. W skrócie, prawidłowe ciśnienie doładowania jest istotne dla efektywności układu wtryskowego benzyny i może być monitorowane oraz dostosowywane dla utrzymania optymalnej wydajności silnika.
Ciśnienie spalin
Ciśnienie spalin. Ciśnienie paliwa, które jest podawane do wtrysku, uzależnione jest od sposobu konstrukcji silnika i spryskiwaczy, chociaż zwykle wynosi do kilkudziesięciu barów. Układ zawiera paliwo pod ciśnieniem setek, a nawet tysięcy barów, stąd konieczność całkowitego przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Pomiar ciśnienia spalin w układzie wtryskowym benzyny jest wykonywany przez podłączenie testera do obwodu czujnika wysokiego ciśnienia. Można skorzystać z dedykowanego adaptera, który podłącza się między czujnik a złącze prowadzące do sterownika.
Napięcia i natężenia prądu na poszczególnych sterownikach
Napięcia i natężenia prądu na poszczególnych sterownikach. Napięcie wtrysków benzyny jest regularnie sprawdzane podczas diagnostyki. Efektywność ich działania jest uzależniona od płynności przepływu prądu elektrycznego. Aby zweryfikować, czy prąd jest dostarczany do wtryskiwaczy, zaleca się skorzystanie z multimetru lub próbnika napięcia. To najszybsza i najbardziej niezawodna metoda pomiaru przepływającego prądu w wtryskiwaczu. W celu uzyskania bardziej precyzyjnych wyników, można również skorzystać z oscyloskopu lub testera diagnostycznego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przyciski wyboru oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
Przyciski wyboru oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny. Oprogramowanie do diagnostyki układów wtryskowych benzyny pełni kluczową rolę w identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów z tym związanymi w pojazdach z silnikami benzynowymi. Jego funkcje obejmują odczyt błędów, monitorowanie parametrów pracy silnika, regulację i kalibrację układu, testowanie komponentów oraz resetowanie kodów błędów po naprawie. To narzędzie umożliwia szybką lokalizację usterek, skrócenie czasu naprawy i optymalizację parametrów dla lepszej wydajności silnika.
Wybór pojazdu. Wybór pojazdu to podstawowa funkcja oprogramowania do diagnostyki, która umożliwia dalszą pracę w programie. Funkcja wyboru pojazdu składa się z kilku kroków, tak aby użytkownik mógł dobrać wszystkie parametry związane z pojazdem, takie jak: marka, model, rocznik.
Dekoder VIN. Wyszukanie pojazdu i podłączenie komputera do diagnostyki z samochodem możliwe jest poprzez wpisanie numeru VIN do systemu. VIN jest numerem identyfikacyjnym, który zostaje nadany i umieszczonym przez producenta. Składa się on z 17 znaków- cyfr i liter. Jest to nowoczesny i prostszy sposób na wprowadzenie pojazdu do systemu.
Historia obsługi. W programie do diagnostyki możliwe jest przejrzenie historii obsługi pojazdu, za pomocą specjalnie do tego przeznaczonego miejsca w programie. Po wykonaniu kontroli danego pojazdu raport możliwy jest do zapisania w archiwum, dzięki czemu możliwy jest powrót do wcześniej uzyskanych danych o pojeździe.
Baza danych. Wchodząc w bazę danych wyświetlają się pomiary wykonane dla silnika takie jak np. – obroty silnika, ładowanie baterii akumulatora, temperatura wody, temperatura oleju czy przepływ powietrza. Dane wyświetlają się w podanych jednostkach przy nazwie poszczególnego pomiaru.
Stan połączenia. Stan połączenia może mieć różne znaczenia w zależności od konkretnego oprogramowania diagnostycznego. Ogólnie mówiąc, stan połączenia informuje nas o tym, czy interfejs diagnostyczny jest poprawnie podłączony do samochodu i czy oprogramowanie diagnostyczne może komunikować się z układem sterującym pojazdu. Jeśli stan połączenia jest „pozytywny” lub „aktywny”, oznacza to, że połączenie jest stabilne i oprogramowanie diagnostyczne może odczytywać dane z samochodu. Jeśli stan połączenia jest „negatywny” lub „błąd”, oznacza to, że coś jest nie tak z połączeniem i konieczna może być weryfikacja podłączenia interfejsu lub wykonanie innych kroków diagnostycznych.
Stan akumulatora. Obejmuje to aktualne napięcie i poziom naładowania, umożliwiając szybkie wykrywanie problemów z ładowaniem lub zużyciem. Dodatkowo, dostarcza informacji o ogólnym stanie technicznym akumulatora, przeprowadza testy wydajności, przechowuje historię wymian i generuje komunikaty o błędach w przypadku awarii. Dzięki temu narzędziu można skutecznie monitorować, diagnozować i podejmować działania naprawcze w zakresie akumulatora pojazdu. Parametry prawidłowo działającego akumulatora to: w stanie spoczynku 12,3 do 12,4 Volt, pod obciążeniem 10 do 12,4 Volt.
Test systemu. W programie jest dostępna opcja testów dla danych parametrów silnika pojazdu. Włączenie takiego testu umożliwia sprawdzenie, czy dany parametr działa prawidłowo.
Inteligentny system skanowania. Inteligentny system skanowania – ang. Intelligent System Scan (ISS) umożliwia skanowanie pojazdu i wyświetlanie kodów błędów. Zapewnia to kompleksowy przegląd pojazdu i umożliwia wstępną diagnostykę problemów.
Informacje o pojeździe. W tej zakładce znajdziemy dane dotyczące układów wtryskowych benzyny, takie jak parametry wtrysku paliwa, ciśnienie paliwa, proporcje mieszanki paliwowo‑powietrznej, kody błędów diagnostycznych, regulacje i kalibracje układu oraz historię błędów. Te informacje umożliwiają precyzyjną diagnozę i dostosowanie układów wtryskowych, co jest kluczowe dla optymalnej wydajności silnika.
Wyjście z programu. Wyniki testu podczas diagnostyki można zapisać w systemie lub wydrukować ich raport, a następnie można opuścić program diagnostyczny.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Diagnostyka OBD
W celu ułatwienia diagnostyki samochodowej wprowadzono standard OBD (ang. On‑Board Diagnostic). Ta technologia umożliwia diagnozowanie pojazdów dzięki złączu 16‑pinowym. Umożliwia to podłączenie testerów diagnostycznych, co daje szansę odczytywania informacji zawartych w sterownikach pojazdów.
Wybór pojazdu opcja VIN
Wybór pojazdu opcja VIN. W przypadku diagnostyki OBD wybór pojazdu możliwy jest za pomocą numeru VIN badanego pojazdu. Wprowadzenie numeru VIN możliwe jest na dwa sposoby – za pomocą ręcznego wpisania numeru VIN oraz poprzez pobranie kodu VIN ze sterownika.
Wybór pojazdu marka
Wyboru pojazdu można dokonać poprzez ręczny wybór – marki, modelu oraz rocznika pojazdu. Dostępny jest spis marek pojazdów dostępnych dla danego systemu, w którym można wybrać markę obsługiwanego pojazdu na stacji diagnostycznej. Po wybraniu marki dokonuje się wyboru modelu a także rocznika pojazdu.
Wybór rodzaju systemu (benzyna)
Wybór rodzaju systemu (benzyna). Podczas dodawania danych o pojeździe do systemu diagnostycznego należy zaktualizować informacje o rodzaju systemu badanego pojazdu np. benzyny. W kolejnych krokach wybiera się kod silnika, system, a także skrzynię biegów, po czym można przejść do diagnostyki pojazdu.
Odczyt kodów usterek
Odczyt kodów usterek. Podczas diagnostyki OBD jedną z kluczowych czynności jest odczyt kodów usterek. Kody usterki to unikalne kody zawierające kilku znakowy kod składający się z liter i cyfr, który związany jest z konkretną usterką pojazdu. Taki kod podczas diagnostyki wraz z ogólnym opisem usterki wyświetli się podczas odczytu kodów usterek dla danego pojazdu.
Kasowanie kodów usterek
Kasowanie kodów usterek. Do usunięcia kodów usterek służy specjalnie do tego przeznaczony przycisk, który po wciśnięciu wymaga potwierdzenia tej operacji, aby zaktualizować system i wyczyścić kody, które wyświetlały się dla badanego pojazdu.
Parametry rzeczywiste
Parametry rzeczywiste. W oprogramowaniu do diagnostyki można wyświetlić dane czasu rzeczywistego, czyli pomiary wykonane w danym momencie. Do wykonania pomiarów należy wybrać parametry z listy, a później można wyświetlić dane w czasie rzeczywistym.
Regulacje, adaptacje, kodowanie
Regulacje, adaptacje, kodowanie. Istnieją testery, których funkcją jest nie tylko odczytanie danych, ale też zmiana określonych ustawień lub wprowadzenie nowo zamontowanych podzespołów.
Test elementów wykonawczych
Test funkcjonowania elementów wykonawczych jest to sprawdzenie odpowiedzi podsystemu na sygnały sterujące.
Aktywacja podzespołów
Aktywacja podzespołów polega na uruchomieniu funkcji, w której dokonuje się testu działania danego komponentu układu. Na rysunku można zobaczyć, że polega to na wybraniu komponentu do testu, a następnie rozpoczęciu i zakończeniu testu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Inteligentne skanowanie systemu
Inteligentne skanowanie systemu to funkcja w oprogramowaniu diagnostycznym w której pojazd jest skanowany i wyświetlane są błędy zapisane w każdym układzie. Umożliwione jest w ten sposób wstępne zdiagnozowanie problemów.
Uruchamianie diagnostyki ISS system SCAN
Uruchamianie diagnostyki ISS system SCAN. Diagnostyka systemu za pomocą funkcji inteligentnego systemu skanowania to jedna z najszybszych metod wykonania diagnostyki systemu. Polega ona na wybraniu „System Scan” podczas wyboru rodzaju systemu, a następnie uruchomieniu diagnostyki.
Wybór rodzaju silnika
Wybór rodzaju silnika. Kolejnym krokiem podczas wykonywania procedury ISS jest wybór rodzaju silnika – benzynowego bądź diesla. Po tym kroku należy włączyć zapłon i można przejść do testu.
Inteligentne identyfikowanie systemu
Inteligentne identyfikowanie systemu ISI (ang. Intelligent System Identification) służy do identyfikowania i automatycznego wybierania typu kontrolera zamontowanego w pojeździe.
Odczyt kodów usterek
Odczyt kodów usterek. Odczytywanie kodów usterek jest możliwe dzięki funkcji raportowania, która wyświetla kody błędów z wielu kontrolerów. Kody usterek to zbiór liczb, dla których przypisana jest konkretna usterka w pojeździe.
Test sondy lambda
Test sondy lambda. Znajduje się w układzie wydechowym samochodu – między kolektorem i katalizatorem. Nowe modele posiadają dwie sondy, jedną przed katalizatorem, a drugą tuż za. Ich celem jest ciągłe sprawdzanie składu mieszanki powietrzno‑paliwowej i kontrola składu spalin, które wydobywają się z komór spalania silnika. Testy sondy lambda powinny wskazywać wyniki w przedziale od jednej dziesiątej do dziewięciu dziesiątych wolt.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Funkcje pomiarowe
Obecnie w warsztatach częściej używane są mierniki wielkości elektrycznych. Multimetr czy oscyloskop to urządzenia, którymi trudno pozyskać istotne informacje o parametrach systemu.
Multimetr
Multimetr. Multimetr to wszechstronne narzędzie pomiarowe używane w elektronice i elektryce. Oto jego główne funkcje: Pomiar napięcia. Pomiar prądu. Pomiar rezystancji. Test ciągłości obwodu. Test diod. Pomiar pojemności kondensatorów. Pomiar temperatury (niektóre modele). Pomiar częstotliwości (w zaawansowanych modelach). Test tranzystorów (w niektórych modelach). Funkcja auto‑range ułatwiająca ustawianie zakresu pomiarowego.
Oscyloskop
Oscyloskop. Oscyloskop to narzędzie używane do analizy sygnałów czasowych w elektronice. Oto jego główne funkcje: Wyświetlanie sygnałów czasowych, Pomiar amplitudy napięcia, Pomiar czasu trwania impulsów, Pomiar częstotliwości sygnałów, Analiza kształtu fali, Pomiar opóźnienia fazowego, Tryb XY dla analizy zależności między sygnałami, Pomiar impulsów, Automatyczne funkcje pomiarowe, Pamięć i analiza danych. Oscyloskopy są kluczowe w elektronice do precyzyjnej analizy i pomiarów sygnałów elektrycznych w czasie rzeczywistym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przykładowa instrukcja obsługi diagnoskopu
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści