Ocena postaw dziennikarskich z etycznego punktu widzenia
Ocena postaw dziennikarskich z etycznego punktu widzenia
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna charakterystykę postaw dziennikarskich,
zna wartości moralne związane z zasadami etyki dziennikarskiej.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać przypadki łamania zasad etyki dziennikarskiej,
potrafi wskazać przypadki przestrzegania zasad etyki dziennikarskiej,
zdobywa umiejętności pracy w grupie (podczas dyskusji).
c) Podstawy
Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:
celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych i wobec różnych sytuacji życiowych,
zadań szkoły – ukazuje znaczenie zasad moralnych dla rozwoju osobistego człowieka, kształtowania się relacji między ludźmi oraz życia społecznego, gospodarczego i politycznego,
treści – należy do bloku tematycznego „praca i jej wartość dla człowieka, znaczenie etyki zawodowej”,
osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych zgodnie z przyjętą hierarchią wartości i dobrem wspólnym; uczy stosowania zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, dyskusja klasowa, ćwiczenie z dopasowaniem cech do postaw.
3. Środki dydaktyczne
Kartki do ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel dokonuje charakterystyki zasad obowiązujących dziennikarzy.
2. Nauczyciel wymienia i charakteryzuje pokrótce pozytywne i negatywne postawy dziennikarskie:
Postawy pozytywne:
Postawa odpowiedzialności
Postawa służby prawdzie
Postawa nauczyciela
Postawy negatywne:
Postawa gwiazdora
Postawa najemnika
Postawa propagandysty
Postawa manipulatora
Postawa prześmiewcy
Postawa wojownika
3. Nauczyciel rozdaje kartki z postawami i cechami (jeden komplet kartek na parę). Prosi uczniów by dopasowali cechy do postaw. Następnie dzieli klasę na 6 grup. Każdej grupie przydziela jedną z postaw wraz z zestawem cech. Grupa ma znaleźć przykłady polityków reprezentujących daną postawę.
c) Faza podsumowująca
1. Nauczyciel poddaje pod dyskusję dwie kwestie:
Czy odpowiedzialność moralna dziennikarza musi się pokrywać z odpowiedzialnością prawną?
Czy zgadzasz się z twierdzeniem, że gazeta powinna pełnić misję nauczycielską?
2. Nauczyciel wymienia wartości moralne jakie powinny przyświecać dziennikarzowi.
5. Bibliografia
Kalita Z. (red.), Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
Siewierska‑Chmaj A., Teoria praktyka etyka o kształceniu dziennikarzy w Polsce i na świecie, Wydawnictwo WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI i ZARZĄDZANIA w Rzeszowie, Rzeszów 2005.
Tejchman J., Etyka społeczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Ćwiczenie
Postawa odpowiedzialności – dziennikarz ponosi odpowiedzialność za publikowane słowo i obraz oraz za korzystanie z wolności.
Świadomy jest następstw publikowanych przez siebie słów i obrazów.
Ma czyste sumienie.
W publicznych wypowiedziach okazuje szacunek wobec działań odpowiedzialnych.
Działa ze względu na dobro odbiorcy.
Jego słowa mają pełne pokrycie w dawanym świadectwie.
Postawa służby prawdzie – postawa miłości do prawdy, uwrażliwienie na prawdę, rozprawianie się z różnymi przejawami zakłamania. Polega na rzetelnym przekazywaniu informacji, unikaniu manipulacji prawdą.
Przekazuje jak najrzetelniej każdą informację.
wykazuje wysoką wrażliwość na manipulację polityczną, ideologiczną, handlową i naukową.
Odkrywa afery gospodarcze i polityczne.
Demaskuje różne mity fabrykowane na użytek społeczeństwa
Staje w obronie zagrożonej prawdy.
Nie naciąga danych statystycznych.
Postawa nauczyciela – dziennikarz kształtuje zainteresowania, opinie i postawy odbiorców.
Troszczy się o dobro odbiorcy.
Przekazuje informacje z wyjątkową starannością.
Podejmuje permanentne kształcenie (jak nauczyciel)
Stara się być bezstronny w komentowaniu wydarzeń politycznych.
Jest odporny na naciski polityczne.
Jest niezależny myślowo i dociekliwy intelektualnie
Postawa gwiazdora – gwiazdor chce błyszczeć, chętnie przyjmuje pracę prezentera, sprawozdawcy sportowego, stałego felietonisty w gazecie.
chce wywrzeć odpowiednie wrażenie
trywializuje problemy, spłaszcza, ośmiesza, deprecjonuje tylko po to by zwrócić na siebie uwagę.
nie tai wysokiego mniemania o sobie.
chce zaimponować za wszelką cenę, wypowiada się z przesadną dozą błyskotliwości.
przepada za komplementami i pochwałami odbiorców
lubi publiczne wystąpienia, w których chce zaimponować innym
rezygnuje łatwo z tematów niepopularnych
Postawa najemnika – dla najemnika ważna jest tylko cena. Ze względu na nią koryguje poglądy, zasady, przekonania.
zmienia często miejsce pracy
jest lojalny wobec poprawności politycznej w aktualnym środowisku
jest bierny, nie oczekuje pozytywnych zmian w środowisku, w którym pracuje
wyraża zgodę na każdą ingerencję w swój tekst lub przygotowany program
czerpie zysk materialny ze zjawisk kryminalnych (fałszuje obraz przestępcy i ofiary), żeruje na cudzym cierpieniu.
Postawa propagandysty – przeciwna postawie nauczyciela
działa nie ze względu na dobro człowieka, ale na korzyść racji politycznych i korzyści partyjnych.
traktuje instrumentalnie jednostkę
manipuluje
sprawy bardzo ważne przedstawia jako mało znaczące
tak steruje informacjami, aby w odpowiednim świetle nakreślić przekaz, w takim, ja oczekują dysponenci propagandy.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak.