R1JRSQidmazk1
Kolorowe zdjęcie przedstawia zbliżenie słowika siedzącego na gałęzi. Ptak jest mały, ma brązowe piórka na głowie, grzbiecie i skrzydłach. Ubarwienie brzucha jest jasne. Tło zdjęcia jest zielone.

Oczekiwanie

Słowik syberyjski
Źródło: J. J. Harrison, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Przypomnij sobie sytuację związaną z czekaniem na kogoś lub na coś. Opisz ją w kilku zdaniach. Nazwij emocje i uczucia, jakie towarzyszyły ci podczas oczekiwania.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1

Przeczytaj wiersz Juliana Tuwima Spóźniony słowik. Określ, kto jest podmiotem lirycznym.

uzupełnij treść
j0000007ZHB1v50_0000002Q
Spóźniony słowikJulian Tuwim
Julian Tuwim Spóźniony słowik

Płacze pani Słowikowa w gniazdku na akacji,
Bo pan Słowik przed dziewiątą miał być na kolacji,
Tak się godzin wyznaczonych pilnie zawsze trzyma,
A tu już po jedenastej – i Słowika nie ma!

Wszystko stygnie: zupka z muszek na wieczornej rosie,
Sześć komarów nadziewanych w konwaliowym sosie,
motyl z rożna, przyprawiony gęstym cieniem z lasku,
A na deser – tort z wietrzyka w księżycowym blasku.

Może mu się co zdarzyło? Może go napadli?
Szare piórka oskubali, srebrny głosik skradli?
To przez zazdrość! To skowronek z bandą skowroniątek!
Piórka – głupstwo, bo odrosną, ale głos – majątek!

Nagle zjawia się pan Słowik, poświstuje, skacze...
Gdzieś ty latał? Gdzieś ty fruwał? Przecież ja tu płaczę!
A pan Słowik słodko ćwierka: Wybacz, moje złoto,
Ale wieczór taki piękny, że szedłem piechotą!

j0000008HWB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Julian Tuwim, Spóźniony słowik, [w:] tegoż, Wierszyki dla dzieci, Poznań 2018.
j0000007ZHB1v50_0000002Q
1
Ćwiczenie 2

Opowiedz historię, która została opisana w wierszu pt. Spóźniony słowik.

uzupełnij treść
RSiEV3jd2OwbZ
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJVpop40xDLs9
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
tnzkcN84Fp_000000DR
Zapamiętaj!

Rym to współbrzmienie lub podobieństwo brzmień zakończeń wyrazów, występujące najczęściej na końcu poszczególnych wersów utworu poetyckiego.

Rymy mogą być:
a) dokładne - gdy zakończenia wyrazów są identyczne,
np. miętowe – zdrowe,
b) niedokładne - gdy zakończenia wyrazów są podobnie,
np. pozdrawiam – Wrocławia, proszku – gorzką.

tnzkcN84Fp_000000DR
Ćwiczenie 5
RdlVVXLDVZu8t1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kolorami odpowiednich fragmentów wiersza.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Przeczytaj uważnie utwór i wskaż fragmenty:

  • mówiące o zachowaniu bohaterów, czasie i miejscu wydarzeń,

  • wypowiedzi pani Słowikowej,

  • wypowiedź pana Słowika.

Płacze pani Słowikowa w gniazdku na akacji,
Bo pan Słowik przed dziewiątą miał być na kolacji,
Tak się godzin wyznaczonych pilnie zawsze trzyma,
A tu już po jedenastej – i Słowika nie ma!

Wszystko stygnie: zupka z muszek na wieczornej rosie,
Sześć komarów nadziewanych w konwaliowym sosie,
motyl z rożna, przyprawiony gęstym cieniem z lasku,
A na deser – tort z wietrzyka w księżycowym blasku.

Może mu się co zdarzyło? Może go napadli?
Szare piórka oskubali, srebrny głosik skradli?
To przez zazdrość! To skowronek z bandą skowroniątek!
Piórka – głupstwo, bo odrosną, ale głos – majątek!

Nagle zjawia się pan Słowik, poświstuje, skacze...
Gdzieś ty latał? Gdzieś ty fruwał? Przecież ja tu płaczę!
A pan Słowik słodko ćwierka: Wybacz, moje złoto,
Ale wieczór taki piękny, że szedłem piechotą!

R1UNaQ92VU4Qo
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000007ZHB1v50_0000002Q
Ważne!

Utwór przeznaczony do wystawienia na scenie nazywany jest dramatem. Jego cechą charakterystyczną jest brak narratora. Utwór dramatyczny składa się z tekstu głównego (dialogówdialogdialogówmonologówmonologmonologów bohaterów) oraz tekstu pobocznego (informacji o czasie i miejscu wydarzeń, dekoracjach, zachowaniu bohaterów itp.).

dialog
monolog
Ra9yYa6jYzHZt
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 2

Pracując z koleżanką lub z kolegą, przygotujcie na podstawie wiersza 'Spóźniony słowik' małą formę teatralną. Ustalcie, jakie gesty, wyraz twarzy, postawa ciała wyrażają uczucia każdego z bohaterów. Przedstawcie przygotowaną scenkę.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7

Na podstawie fragmentu wiersza zredaguj monolog pani Słowikowej. Wyraź jej emocje i obawy związane z przedłużającą się nieobecnością męża.

'Tak się godzin wyznaczonych pilnie zawsze trzyma,
A tu już po jedenastej – i Słowika nie ma!

Wszystko stygnie: zupka z muszek na wieczornej rosie,
Sześć komarów nadziewanych w konwaliowym sosie,
motyl z rożna, przyprawiony gęstym cieniem z lasku,
A na deser – tort z wietrzyka w księżycowym blasku.

Może mu się co zdarzyło? Może go napadli?
Szare piórka oskubali, srebrny głosik skradli?
To przez zazdrość! To skowronek z bandą skowroniątek!
Piórka – głupstwo, bo odrosną, ale głos – majątek!'

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Zredaguj dalszy ciąg historyjki. Co odpowie pani Słowikowa na tłumaczenie męża? Jak będzie wyglądała dalsza część wieczoru? Wprowadź dialog do swojego opowiadania.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Wymień potrawy, które na kolację przygotowała pani Słowikowa.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Zredaguj przepis kulinarny na jedno z dań przygotowanych przez panią Słowikową. Pamiętaj o podaniu potrzebnych składników oraz opisaniu czynności koniecznych do jego przygotowania.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Naucz się na pamięć wiersza Juliana Tuwima pt. Spóźniony słowik. Stosując właściwą intonację i barwę głosu, oddaj uczucia bohaterów lirycznych.

uzupełnij treść
Polecenie 4

Naucz się na pamięć wiersza Juliana Tuwima pt. Spóźniony słowik.

RcvQq4kXgQg5m
Miejsce na notatkę ucznia.
tnzkcN84Fp_000000DR
Zapamiętaj!

Ale wieczór taki piękny, że szedłem piechotą!

Pamiętaj, poprawnymi formami czasownika 'iść' rodzaju męskiego w czasie przeszłym są: szedłem, szedłeś, szedł. Formy: szłem, szłeś są niepoprawne! Błąd wynika z zastosowania odmiany charakterystycznej dla rodzaju żeńskiego. Również czasowniki 'wyjść' i 'przyjść' w czasie przeszłym rodzaju męskiego mają nietypową odmianę, np.  poszedłem, wyszedłeś.

RSEdfeTMOXbov
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne, 12 wyrazów należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: forma poprawna i forma niepoprawna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
REnwV53Q4waKV
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych form wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.