Od A do Z. Poznajemy alfabet
Czas trwania: 90 min
Cele i oczekiwane rezultaty
Rozpoznawanie i czytanie liter polskiego alfabetu.
Rozpoznawanie i poprawne wymawianie dwuznaków.
Porządkowanie wyrazów w kolejności alfabetycznej.
Kryteria sukcesu (językiem ucznia)
Wymienisz litery polskiego alfabetu.
Ułożysz w bibliotece wyrazy wg alfabetu.
Wykonasz z kolorowej wełny swoje imię.
Narzędzia i środki dydaktyczne
Minecraft: Education Edition − kraina 1−3,
ćwiczenie Genially,
karta pracy (załącznik nr 1).
Scenariusz lekcji
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć, prezentując polski alfabet. | Wykorzystaj z serwisu YouTube film pt. Poproś uczniów o wspólne zaśpiewanie piosenki. | 25 min | pogadanka |
II. Część właściwa | Praca samodzielna uczniów z krainą. Kolejność zadań: - przed szkołą porozmawiaj z Adamem, - wejdź do szkoły i odszukaj Pana Dyrektora, - udaj się do biblioteki, - porozmawiaj z Olkiem i ułóż na tablicy obok imiona czytelników wg alfabetu, - wykonaj dołączone zadanie, - otwórz książkę i przeczytaj umieszczone w niej informacje, - porozmawiaj z Panią Bibliotekarką i wykonaj zadanie umieszczone tablicy, - wykonaj zadanie, które przygotował dla ciebie Teleporter. | Uczniowie realizują każde zadanie, które napotkają w grze. Upewnij się, że dzieci rozumieją polecenia. Wskaż im czytnik immersyjny i pokaż, jak z niego korzystać. | 30 min | gra |
Uczniowie odpowiadają w zeszycie na pytanie: Co to jest? Wykorzystują kartę pracy pt. | W ćwiczeniu uczniowie wykorzystują słowa z dwuznakami z gry. Odpowiadają na pytanie wg wzoru: To jest szafa. Do zdań dobierają odpowiednie obrazki z karty pracy. | 25 min | praca indywidualna | |
III. Zakończenie | Utrwalenie liter poprzez ponowne zaśpiewanie piosenki z YouTube. | Uczniowie ponownie śpiewają piosenkę o alfabecie. | 10 min | piosenka |