Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Agnieszka Wanda Zabawa

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Od problemu do algorytmu

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Uczeń sprawdza w jaki sposób myślenie algorytmiczne funkcjonuje w codziennym życiu, jaki ma wpływ na nasze postępowanie oraz w jaki sposób działanie komputera zależy od algorytmów, umożliwiając wykonywanie konkretnych operacji. Uczeń sam jest twórcą, ma wpływ na efekt końcowy, uczy się logicznego myślenia, cierpliwości i konsekwencji w dążeniu do celu.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Lekcja ma charakter ćwiczeniowy. Uczniowie ćwiczą rozwiązywanie problemów za pomocą algorytmów. Lekcja daje realizacje podstawy programowej. Podczas lekcji wykorzystujemy nauczanie w działaniu.

7. Cel ogólny zajęć

formułowanie problemu w postaci specyfikacji, wyróżnianie kroków w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów (I.1) stosowanie różnych sposobów przedstawiania algorytmów (I.1) poprawne posługiwanie się terminologią (III.3) rozwijanie znajomości algorytmów i wykonywanie ćwiczeń z algorytmami (I.4)

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. wie, co to jest algorytm

  2. wie, że myślenie algorytmiczne ma zastosowanie w codziennym życiu i informatyce;

  3. wie, że cel można osiągnąć, korzystając z alternatywnych rozwiązań (algorytmów);

  4. potrafi rozwiązać prosty problem z życia codziennego, rozbijając go na mniejsze problemy (zagadnienia);

  5. ma świadomość, że używanie algorytmów ułatwia codzienne funkcjonowanie;

9. Metody i formy pracy

  • pokaz multimedialny

    - praca na komputerze

    - pogadanka

10. Środki dydaktyczne

  • komputer z dostępem do Internetu

    -       projektor multimedialny lub tablica multimedialna

    -       karta pracy

11. Wymagania w zakresie technologii

  • komputer z dostępem do Internetu

    -       projektor multimedialny lub tablica multimedialna

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: „Przygotowanie kanapki” – jak rozwiązać problem (etap w cyklu Kolba: Doświadczenie)

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Praca w parach

      Opis aktywności: 

      Nauczyciel zapisuje na tablicy np. „Sposób na kanapkę”

      Uczniowie w parach, po wcześniejszym przedyskutowaniu „w jaki sposób przedstawić” (np. zapis, rysunek), zapisują/rysują  na kartach pracy czynności, które należy wykonać aby przygotować kanapkę.

  • Aktywność 2

    • Temat: Rozmowa na temat zadań z aktywności 1 (etap cyklu Kolba: Refleksja w odniesieniu do przeżytego doświadczenia)

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Opis aktywności:

      Uczniowie odczytują kolejność zapisanych czynności i dzielą się spostrzeżeniami – zwrócenie uwagi, iż różnie zapisane czynności doprowadziły do rozwiązania tego samego problemu – powstała kanapka.

  • Aktywność 3

    • Temat: Omówienie zagadnień związanych z algorytmami (etap cyklu Kolba: Teoria)

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Opis aktywności: 

      Nauczyciel inicjuje burzę mózgów i w nawiązaniu do ćwiczenia pyta uczniów: co to jest algorytm?  Wspólnie ustalają definicję. 

      Nauczyciel przedstawia zasady funkcjonowania komputerów, oparte przede wszystkim na pracy algorytmów. Zwraca uwagę, że działanie algorytmów w informatyce to zawsze przekształcanie danych wejściowych na wyjściowe.
      Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób można przedstawić algorytm. Uczniowie dyskutują na temat sposobów przedstawiania algorytmu. 
      Nauczyciel prezentuje materiał:
      https://dlanauczyciela.pl/zasob/229828,animacja-sposoby-przedstawiania-algorytmow.mp4

      Omawia dokładnie bloki służące do tworzenia schematów posługując się programem MS Word.

  • Aktywność 4

    • Temat: Przygotowanie schematu blokowego (etap cyklu Kolba: Praktyka)

    • Czas trwania: 20

    • Opis aktywności:

      Opis aktywności: 

      Uczniowie w parach wykonują opracowują  schemat blokowy do zadania „Udziel pierwszej pomocy” (wg podanej instrukcji).

      Uczniowie przesyłają nauczycielowi prace wykonane w MS Word.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie kręcą kołem fortuny.

https://wordwall.net/pl/resource/9946081/polski/ewaluacja-lekcji

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna