Od problemu do algorytmu
Autor/autorka
Agnieszka Wanda Zabawa
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Od problemu do algorytmu
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Uczeń sprawdza w jaki sposób myślenie algorytmiczne funkcjonuje w codziennym życiu, jaki ma wpływ na nasze postępowanie oraz w jaki sposób działanie komputera zależy od algorytmów, umożliwiając wykonywanie konkretnych operacji. Uczeń sam jest twórcą, ma wpływ na efekt końcowy, uczy się logicznego myślenia, cierpliwości i konsekwencji w dążeniu do celu.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Lekcja ma charakter ćwiczeniowy. Uczniowie ćwiczą rozwiązywanie problemów za pomocą algorytmów. Lekcja daje realizacje podstawy programowej. Podczas lekcji wykorzystujemy nauczanie w działaniu.
7. Cel ogólny zajęć
formułowanie problemu w postaci specyfikacji, wyróżnianie kroków w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów (I.1) stosowanie różnych sposobów przedstawiania algorytmów (I.1) poprawne posługiwanie się terminologią (III.3) rozwijanie znajomości algorytmów i wykonywanie ćwiczeń z algorytmami (I.4)
8. Cele szczegółowe zajęć
wie, co to jest algorytm
wie, że myślenie algorytmiczne ma zastosowanie w codziennym życiu i informatyce;
wie, że cel można osiągnąć, korzystając z alternatywnych rozwiązań (algorytmów);
potrafi rozwiązać prosty problem z życia codziennego, rozbijając go na mniejsze problemy (zagadnienia);
ma świadomość, że używanie algorytmów ułatwia codzienne funkcjonowanie;
9. Metody i formy pracy
pokaz multimedialny
- praca na komputerze
- pogadanka
10. Środki dydaktyczne
komputer z dostępem do Internetu
- projektor multimedialny lub tablica multimedialna
- karta pracy
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer z dostępem do Internetu
- projektor multimedialny lub tablica multimedialna
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: „Przygotowanie kanapki” – jak rozwiązać problem (etap w cyklu Kolba: Doświadczenie)
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Praca w parach
Opis aktywności:
Nauczyciel zapisuje na tablicy np. „Sposób na kanapkę”
Uczniowie w parach, po wcześniejszym przedyskutowaniu „w jaki sposób przedstawić” (np. zapis, rysunek), zapisują/rysują na kartach pracy czynności, które należy wykonać aby przygotować kanapkę.
Aktywność 2
Temat: Rozmowa na temat zadań z aktywności 1 (etap cyklu Kolba: Refleksja w odniesieniu do przeżytego doświadczenia)
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Opis aktywności:
Uczniowie odczytują kolejność zapisanych czynności i dzielą się spostrzeżeniami – zwrócenie uwagi, iż różnie zapisane czynności doprowadziły do rozwiązania tego samego problemu – powstała kanapka.
Aktywność 3
Temat: Omówienie zagadnień związanych z algorytmami (etap cyklu Kolba: Teoria)
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Opis aktywności:
Nauczyciel inicjuje burzę mózgów i w nawiązaniu do ćwiczenia pyta uczniów: co to jest algorytm? Wspólnie ustalają definicję.
Nauczyciel przedstawia zasady funkcjonowania komputerów, oparte przede wszystkim na pracy algorytmów. Zwraca uwagę, że działanie algorytmów w informatyce to zawsze przekształcanie danych wejściowych na wyjściowe.
Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób można przedstawić algorytm. Uczniowie dyskutują na temat sposobów przedstawiania algorytmu.
Nauczyciel prezentuje materiał:
https://dlanauczyciela.pl/zasob/229828,animacja-sposoby-przedstawiania-algorytmow.mp4
Omawia dokładnie bloki służące do tworzenia schematów posługując się programem MS Word.
Aktywność 4
Temat: Przygotowanie schematu blokowego (etap cyklu Kolba: Praktyka)
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Opis aktywności:
Uczniowie w parach wykonują opracowują schemat blokowy do zadania „Udziel pierwszej pomocy” (wg podanej instrukcji).
Uczniowie przesyłają nauczycielowi prace wykonane w MS Word.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie kręcą kołem fortuny.
https://wordwall.net/pl/resource/9946081/polski/ewaluacja-lekcji
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna