I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
5) podejmuje próby integracji sztuk tworząc zespołowo teatr plastyczny (animacja form plastycznych w przestrzeni plus światło i dźwięk ) oraz realizując inne rodzaje kreacji z pogranicza plastyki i pokrewnych dziedzin jak pantomima, taniec, film animowany;
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców.
Nauczysz się
wyjaśniać pojęcie ilustracja książkowa i picturebook;
opisywać podstawowe informacje z zakresu historii ilustracji książkowej;
interpretować treść ilustracji książkowej w odniesieniu do tekstu literackiego oraz wyobraźni ilustratora;
wyjaśniać czym jest detalDetaldetal w ilustracji, dostrzegać detale we wskazanych ilustracjach książkowych;
rozpoznawać palety barw użyte we wskazanych ilustracjach;
interpretować tekst literacki pod kątem ukazania emocji przekazanych słowami za pomocą palety barw;
wykonywać pracę malarską ilustrującą wskazany fragment tekstu z książki oraz tworzyć prace plastyczne inspirowane pracami współczesnych ilustratorów;
wskazywać techniki, jakimi posługują się ilustratorzy;
dostrzegać różnice między formalnymi cechami ilustracji dla młodszych i starszych czytelników.
Historia ilustracji
Ilustracja to obraz, fotografia, rysunek lub inny element graficzny towarzyszący tekstowi, mający na celu jego objaśnienie lub uzupełnienie.
Najstarszą znaną formą ilustracji książkowej są ręcznie wykonywane obrazki w odręcznie pisanych średniowiecznych księgach. Przyjrzyj się zamieszczonym niżej ilustracjom.
RcGnr7u97Exoc1
Ilustracja przedstawia Stronę z książki modlitewnej biskupa Leonharda von Laymingen z Pasawy. Jest miniaturą książkową przedstawiającą Chrystusa wyglądającego zza chmury w towarzystwie zielonych i czerwonych aniołów. Jezus trzyma złote serce z krzyżem, wokół głowy znajduje się złoty nimb. U dołu ilustracji przedstawiony jest pejzaż z kwiatami i wodą. Pod ilustracją znajduje się inicjał litery B dekorowany motywami roślinnymi w postaci zwiniętych liści w kolorach zielonym, niebieskim i różowym.
Strona z książki modlitewnej biskupa Leonharda von Laymingen z Pasawy, Walters Art Museum Illuminated Manuscripts, thedigitalwalters.org, CC BY 3.0
R1aaWhpMp66Yf1
Ilustracja przedstawia stronę z Psałterza. Zawiera tekst pisany gotykiem, rozpoczynający się inicjałem litery C wpisanym w kwadrat, w którym znajdują się dwie postacie w tunikach i płaszczach czytające księgę. Nad inicjałem umieszczony jest mężczyzna grający na rogu. Poniżej znajduje się ornament z wici roślinnej w kolorach złotym, niebieskim i różowym. Wielkie litery w psalmie zapisane są na przemian kolorami czerwonym i niebieskim.
Psałterz, fragment, Walters Art Museum Illuminated Manuscripts, thedigitalwalters.org, CC BY 3.0
RoKqWXvySscMF1
Ilustracja przedstawia stronę z godzinek zapisaną pismem gotyckim z dwoma inicjałami - literami D. Pierwszy inicjał znajduje się na złotym tle, wypełniony jest czerwoną barwą i białymi ornamentami, a wewnątrz znajduje się dekoracja z wici roślinnych. Drugi, mniejszy, otoczony jest niebieskim kwadratem, a wewnątrz wypełniony różowym tłem i białą rośliną. Cały tekst otoczony jest pasami po bokach przechodzącymi w wici roślinne z trójliśćmi.
Doffinnes Hours, fragment, Walters Art Museum Illuminated Manuscripts, thedigitalwalters.org, CC BY 3.0
W połowie XV w., wraz z wynalezieniem przez Johannesa Gutenberga druku, powstały pierwsze książki drukowane. Były to tzw. książki blokowe, w których ilustracje odbijane były z drzeworytniczego klocka. Przyjrzyj się ilustracji prezentowanej poniżej i spróbuj rozpoznać, jakie sceny biblijne zostały na niej przedstawione. Opisy scen ukażą się, gdy klikniesz w numery na ilustracji.
RhjITLzv3H22K1
Ilustracja interaktywna przedstawia stronę z drzeworytniczej XV - wiecznej „Biblii pauperum” (z łac. Biblia ubogich). Wykonana ilustracja w czarnym kolorze na białym tle przedstawia sceny: od lewej „Kuszenie Ewy”, „Zwiastowanie” i „Runo Gedeona”. W górnej i dolnej części widać postacie proroków w oknach, a obok teksty objaśniające. Na ilustracji umieszczone są niebieskie pulsujące punkty. Po ich zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje.
Ilustracja interaktywna przedstawia stronę z drzeworytniczej XV - wiecznej „Biblii pauperum” (z łac. Biblia ubogich). Wykonana ilustracja w czarnym kolorze na białym tle przedstawia sceny: od lewej „Kuszenie Ewy”, „Zwiastowanie” i „Runo Gedeona”. W górnej i dolnej części widać postacie proroków w oknach, a obok teksty objaśniające. Na ilustracji umieszczone są niebieskie pulsujące punkty. Po ich zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje.
Strona z „Biblii pauperum”, XV w., online-skills, CC BY 3.0
Z czasem drewniane matryce zaczęto zastępować trwalszymi materiałami, stosując między innymi płytki miedziane, stalowe czy kamienne, co pozwalało na uzyskanie większej liczby odbitek.
W XIX w. ilustracja, jako obraz towarzyszący tekstowi, stała się bardziej powszechna i wykorzystywana w różnych obszarach. Występowała m.in. w publikacjach naukowych – wtedy miała charakter informacyjny, służyła pogłębieniu wiedzy czytelnika, obrazowała więc treść dokładnie.
Zobacz prezentowane niżej ilustracje – klikając w punkty na nich, poznasz kilka ciekawostek.
RWb5Jw9TpjAHD1
Ilustracja interaktywna przedstawia stronę z książki Hermanna Dittricha "Podręcznik anatomii zwierzęcej dla artystów". Ukazuje dwa schematy konia. Na pierwszym znajdują się mięśnie tylnej części zwierzęcia. Obok ukazana jest budowa kostna. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Te ilustracje nie były przeznaczone dla studentów weterynarii. To przykład jednej z wielu ilustracji stworzonych przez Hermanna Dittricha do cyklu tekstów publikowanych w latach 1898, 1911–1925 i wydanych pod wspólnym tytułem Podręcznik anatomii zwierzęcej dla artystów.
Ilustracja interaktywna przedstawia stronę z książki Hermanna Dittricha "Podręcznik anatomii zwierzęcej dla artystów". Ukazuje dwa schematy konia. Na pierwszym znajdują się mięśnie tylnej części zwierzęcia. Obok ukazana jest budowa kostna. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Te ilustracje nie były przeznaczone dla studentów weterynarii. To przykład jednej z wielu ilustracji stworzonych przez Hermanna Dittricha do cyklu tekstów publikowanych w latach 1898, 1911–1925 i wydanych pod wspólnym tytułem Podręcznik anatomii zwierzęcej dla artystów.
Hermann Dittrich, "Podręcznik anatomii zwierzęcej dla artystów", cykle tekstów publikowane w latach: 1898, 1911-1925, online-skills, CC BY 3.0
R1MnTBmgKN6CL1
Ilustracja interaktywna elementy pochodzące z Lipy drobnolistnej Hermanna Köhlera. Znajduje się na niej gałąź z zielonymi liśćmi i kwiatami oraz zalążkami owoców. Dokoła przedstawione są osobne rysunki pręcików, kwiatostanu i owoców w całości i przekroju. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Ilustracja pochodzi z 3-tomowej książki Rośliny lecznicze Hermanna Köhlera, wydanej po raz pierwszy w 1887 r. Książka zawiera 300 pełnostronicowych ilustracji wykonanych techniką chromolitografii – poprzedniczki dzisiejszego offsetu. To rodzaj barwnej litografii, w której na odbitkę każdy kolor nanoszony był z innej płytki.
Ilustracja interaktywna elementy pochodzące z Lipy drobnolistnej Hermanna Köhlera. Znajduje się na niej gałąź z zielonymi liśćmi i kwiatami oraz zalążkami owoców. Dokoła przedstawione są osobne rysunki pręcików, kwiatostanu i owoców w całości i przekroju. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Ilustracja pochodzi z 3-tomowej książki Rośliny lecznicze Hermanna Köhlera, wydanej po raz pierwszy w 1887 r. Książka zawiera 300 pełnostronicowych ilustracji wykonanych techniką chromolitografii – poprzedniczki dzisiejszego offsetu. To rodzaj barwnej litografii, w której na odbitkę każdy kolor nanoszony był z innej płytki.
Hermann Köhler, Lipa drobnolistna, online-skills, CC BY 3.0
Także w XIX w. pojawiły się pierwsze ilustracje dla dzieci.
R1THfrbGIB9Ne1
Ilustracja przedstawia rysunek z książki z XIX-wiecznej książki „Oliver Twist”. Obrazek namalowany w czarnym tuszu przedstawia scenę w sierocińcu, w której jeden z chłopców trzymając puste naczynie prosi o dokładkę jedzenia. Po prawej stronie stoi mężczyzna z dużą chochlą. W tle przy ścianie stoi kobieta z chustą na głowie. Ma rozłożone ręce i obserwuje scenę. W tle znajdują się również pozostali chłopcy, którzy bacznie obserwują los wydarzeń wyjadając resztki jedzenia ze swoich naczyń.
Ilustracja z książki Charlesa Dickensa „Oliver Twist”, Londyn 1875, concretelife.org, CC BY 3.0
Ilustracje książkowe
Książka ilustrowana jest połączeniem kultury werbalnej (tekst) i wizualnej (obraz). W ilustracji słowo powołuje do życia obraz. Słowo i obraz są ze sobą mocno związane i uzupełniają się nawzajem. Ilustrator może przedstawić za pomocą obrazu dokładnie to, co znajduje się w tekście. Może też wzbogacić go poprzez dodanie elementów, które nie są wprost nazwane w tekście, a które dopowiadają, budują czytelnikowi świat przedstawiony.
Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej dwoma stronami z książki Anny Czerwińskiej‑Rydel Teoria Pana Alberta i porównaj to, co autorka książki napisała w tekście, z tym, co następnie zilustrowała artystka.
Kliknij w ilustrację i sprawdź, czy Twoje przemyślenia podobne są do spostrzeżeń pewnej uczennicy. Pamiętaj jednak, że każdy może zwrócić uwagę na coś innego, a różnorodność interpretacji jest bardzo cenna.
R1daMWuQHYSvt11
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment książki Anny Czerwińskiej-Rydel „Teoria Pana Alberta”. Ukazuje chłopca siedzącego na parapecie dekorowanym po bokach różową i czerwoną zasłonką i stojącą na nim donicą z kwiatem. Za oknem toczy się życie miejskie. Na ulicy bawią się dzieci i biegnie pies, przechodzą kobiety w kapeluszach. Jedna z nich niesie kosz z zakupami, przechodzący mężczyzna kłania się kobietom, a niektórzy rozmawiają. Na rogu kamienicy rośnie drzewo. Pod spodem znajduje się tekst: Jak to jest? To zastanawia Alberta. Za oknem biega pies i merda ogonem. Na ilustracji umieszczony jest niebieski kwadrat z literą "i". Po odwróceniu ilustracji ukazany jest tekst na niebieskim tle:
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment książki Anny Czerwińskiej-Rydel „Teoria Pana Alberta”. Ukazuje chłopca siedzącego na parapecie dekorowanym po bokach różową i czerwoną zasłonką i stojącą na nim donicą z kwiatem. Za oknem toczy się życie miejskie. Na ulicy bawią się dzieci i biegnie pies, przechodzą kobiety w kapeluszach. Jedna z nich niesie kosz z zakupami, przechodzący mężczyzna kłania się kobietom, a niektórzy rozmawiają. Na rogu kamienicy rośnie drzewo. Pod spodem znajduje się tekst: Jak to jest? To zastanawia Alberta. Za oknem biega pies i merda ogonem. Na ilustracji umieszczony jest niebieski kwadrat z literą "i". Po odwróceniu ilustracji ukazany jest tekst na niebieskim tle:
Ilustracja Ewy Poklewskiej-Rydel z książki Anny Czerwińskiej-Rydel „Teoria Pana Alberta”, Egmont Polska, Warszawa 2014, s. 16–17, blogspot.com, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 1
RsAkkmmLLiGvL1
Podaj tytuł książki Charlesa Dickensa, do której ilustracja przedstawia scenę w sierocińcu.
Podaj tytuł książki Charlesa Dickensa, do której ilustracja przedstawia scenę w sierocińcu.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 1
Przeczytaj fragment bajki Apolejka i jej osiołek Marii Krüger, a następnie zaznacz te ilustracje, które obrazują zdarzenia, o których mowa w tekście. [...] A jabłko toczyło się dalej i dalej, aż wreszcie wpadło na ulice jakiegoś miasteczka. Podskakiwało po kamieniach, którymi były wybrukowane wąskie uliczki, i toczyło się w stronę rynku! Tuż za jabłkiem biegł już bardzo zmęczony osiołek z królewną Apolejką na grzbiecie. Wjechali na rynek. Pełno tu było straganów z pieczywem, ubraniami, płótnem, garnkami i owocami. Jabłko tymczasem toczyło się szybko, coraz szybciej, wreszcie z całym rozpędem wpadło w stos jabłek ułożonych na ziemi. Obok, na niskim stołku siedziała gruba straganiarka. [...] (fragment z książki Marii Krüger, Apolejka i jej osiołek , Nasza Księgarnia, Warszawa 1982, s.19‑20)
R1embbRm5fb1t1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A
D
E
Ilustracje pochodzą z książek: Maria Krüger, Apolejka i jej osiołek, il. Zdzisław Witwicki, Nasza Księgarnia, Warszawa 1982, s. 5, 9, 17, 20, 24 Czesław Janczarski, Tadeusz Kubiak, Mysia wieża, il. Jan Marcin Szancer, Biuro Wydawnicze RUCH, Warszawa 1967, s. 13
classicmobile
Ćwiczenie 2
R1ElDIramQPHM1
Odpowiedz na pytanie. Jakim rodzajem publikacji jest "Podręcznik anatomii zwierzęcej dla artystów" Hermanna Dittricha? Możliwe odpowiedzi: 1. Pamiętnik, 2. Powieść, 3. Publikacja naukowa, 4. Instrukcja.
Odpowiedz na pytanie. Jakim rodzajem publikacji jest "Podręcznik anatomii zwierzęcej dla artystów" Hermanna Dittricha? Możliwe odpowiedzi: 1. Pamiętnik, 2. Powieść, 3. Publikacja naukowa, 4. Instrukcja.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 2
W nawiązaniu do poprzedniego zadania, zastanów się jak mogłoby wyglądać otoczenie opisanej sceny, o jakie elementy można by ją uzupełnić. Wybierz 3 pasujące ilustracje.
R1H64T28S5LS21
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A
E
F
Ilustracje pochodzą z książek: Maria Krüger, Apolejka i jej osiołek, il. Zdzisław Witwicki, Nasza Księgarnia, Warszawa 1982, s. 19, 23
Czesław Janczarski, Tadeusz Kubiak, Mysia wieża, il. Jan Marcin Szancer, Biuro Wydawnicze RUCH, Warszawa 1967, s. 9, 11
Czesław Janczarski, Tygrys o złotym sercu, il. Józef Wilkoń, Nasza Księgarnia, Warszawa 1963, s. 5
Maria Terlikowska, Nikt się nie trzęsie, il. Mateusz Gawryś, Nasza Księgarnia, Warszawa 1980, s. 5
Detal w ilustracji
Niektórzy ilustratorzy szczególnie dbają o detale Zobacz w słowniczku: detal.Detaldetal. Małe elementy wnętrz, precyzyjnie ukazane stroje, rekwizyty czy architektura służą osadzeniu bohaterów w konkretnym miejscu i epoce, dzięki czemu czytelnik może dowiedzieć się jeszcze więcej, niż przeczytał.
Przyjrzyj się zamieszczonym w galerii ilustracjom Ewy Poklewskiej‑Koziełło, a następie rozwiąż zadania.
RKG6pIm3pnJdj1
Ilustracja przedstawia rysunek Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Anny Czerwińskiej-Rydel "Nasza mama czarodziejka". Ukazuje grupę osób, wśród nich jest dwoje dorosłych i sześcioro dzieci. Stoją na bruku przed budynkami. Wszyscy wyrażają radość za pomocą mimiki i gestykulacji. Postacie są pokolorowane, natomiast budynki w tle są czarno-białe. Na dachu domu z otwartym oknem siedzi kot. Dalej rośnie drzewo, a przy chodniku stoi lampa. W prawym górnym rogu ilustracji znajduje się fragment tekstu: „wtedy, kiedy mama go zawołała, a panowie przyrodnicy zaczęli mamę prosić, żeby odwiozła z nimi”.
Ilustracja Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Anny Czerwińskiej-Rydel „Nasza mama czarodziejka”, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016, s. 22. online-skills, CC BY 3.0
RcUNoFcLa0Dc51
Ilustracja przedstawia rysunek Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Doroty Gellner „Gryzmoł”. Rysunek ukazuje dzieci i ich dziadków. Dziadkowie i dziewczynka siedzą na gałęzi, jeden z chłopców siedzi na stole po prawej stronie, drugi na szafie, a niemowlę chodzi na czworaka przy zielonym krześle z oparciem. Po lewej stronie lecą trzy ptaki. W górnej części ilustracji znajduje się tekst: Wrzasnął Gryzmoł: Wiem! Koniecznie ród Gryzmołów dziś uwiecznię! Narysuję zaraz śliczne drzewo genealogiczne. A więc najpierw tu, na stole, babcię z dziadkiem nagryzmolę. Potem dzieci ich gromadkę - niech się cieszą babcia z dziadkiem!
Ilustracja Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Doroty Gellner „Gryzmoł”, Wydawnictwo Bajka, Warszawa 2009, s. 34, online-skills, CC BY 3.0
RzRpiFqSgkxrq1
Ilustracja przedstawia rysunek Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Maugo Domańskiej pt. „Rodzina”. Na rysunku znajduje się widok rodziny robiącej zakupy w sklepie spożywczym, którą widać przez witrynę sklepu. Wszyscy ubrani są w ciepłe kolorowe odzienie, czapki i szaliki. Za oknem witryny widać opadające płatki śniegu. Ojciec (w okularach) stoi przy kasjerce podając jej produkty spożywcze. Rysunek jest kolorowy, a dominującym odcieniem jest zielony.
Ilustracja Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Maugo Domańskiej „Rodzina”, Media Rodzina, Poznań 2009, s. 5, online-skills, CC BY 3.0
R1O9qPVAtqqeL1
Ilustracja przedstawia rysunek Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Doroty Gellner „Zamkowe bajeczki”. Rysunek ukazuje zimową porę. Po prawej stronie, z góry stacza się bałwan w czerwonej czapce, a za nim owca. Z lewej strony stoi biało-żółty zamek. W lewym dolnym rogu, na łyżwach jeżdżą dwie myszy. W tle znajduje się ogromna, zielona góra obrośnięta drzewami. Po prawej stronie jest czerwone słońce.
Ilustracja Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Doroty Gellner „Zamkowe bajeczki”, Wydawnictwo Bajka, Warszawa 2016, s. 44, online-skills, CC BY 3.0
Ćwiczenie 3
Przyjrzyj się dokładnie ilustracjom Ewy Poklewskiej‑Koziełło. Poniżej zamieszczono 4 detale z nich zaczerpnięte. Przyporządkuj je do właściwych ilustracji.”
Rr5w5jmayGm1J
Wymień cztery detale z ilustracji Ewy Poklewskiej-Koziełło.
Ilustracja do zadania, online-skills, CC BY 3.0
R1PnYpcSTmfl5
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
A, B, C, D
1
2
3
4
R1aahUDiDNfYD1
Ilustracja przedstawia pracę Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Doroty Gellner pt. „Gryzmoł”. Na rysunku u dołu widać mrowisko, a powyżej rzekę, po której płynie kajakiem ojciec z synem. Z jednej strony rzeki narysowane są trzy drzewa. Na zielonym polu znajduje się tekst: „Gęś gęgnęła: To się zdarza! Nie jest lekki los malarza. Po czym pędzel w dziób złapała i raz, dwa namalowała piękny pejzaż: „Świat we mgle, z pogryzionym nosem w tle””.
Ilustracja Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Doroty Gellner „Gryzmoł”, Wydawnictwo Bajka, Warszawa 2009, s. 34, online-skills, CC BY 3.0
R11sTiaMHhOFg1
Ilustracja przedstawia pracę Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Janiny Porazińskiej „Szewczyk Dratewka”. Na rysunku ukazany jest fragment placu miejskiego. Z obu stron znajdują się zabudowania, z tyłu brama. W oddali znajduje się zamek. W centralnym punkcie obrazu całuje się kobieta w czerwonej sukni i mężczyzna w czarnym kapeluszu. Z okien spoglądają na nich mieszkańcy, a po schodach biegną dzieci z psem. Po lewej stronie parze przypatruje się dwójka objętych dzieci. W górnej części rysunku znajduje się tekst: „A Dratewka z panną z wieży zaraz huczne wesele wyprawili i w czarownicy zamku zamieszkali. Żyją tam szczęśliwie do dziś dnia”.
Ilustracja Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Janiny Porazińskiej „Szewczyk Dratewka”, Nasza Księgarnia, Warszawa 2016, s. 32, online-skills, CC BY 3.0
RCkQd9pfE00TH1
Ilustracja przedstawia pracę Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Doroty Gellner „Zamkowe bajeczki”. Na rysunku na pierwszym planie ukazana jest odwrócona tyłem królewna z czarnymi włosami. Przed nią stoi pomarańczowa komoda, przy niej krzesło, na którego krawędzi stoi mysz w czapce i próbuje przejrzeć się w lustrze wiszącym na ścianie, w którym odbija się wnętrze. Na komodzie stoją dwie donice z kwiatami i filiżanka z kawą. Sytuację tę obserwuje siedzący po lewej stronie czerwony smok, niepokojąco chwytający się za głowę.
Ilustracja Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Doroty Gellner„Zamkowe bajeczki”, Doroty Gellner, Wydawnictwo Bajka, Warszawa 2016, s. 39, online-skills, CC BY 3.0
R10vMORFRxuZK1
Ilustracja przedstawia pracę Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Marcina Brykczyńskiego pt. „12 kolorów”. Na rysunku znajduje się plac ukazany z lotu ptaka. Wokół placu, na którym bawią się dzieci znajdują się zabudowania. Przed jednym z nich widać kobietę podlewającą rośliny w ogródku. W powietrzu widoczny jest statek latający (przypominający obłok chmury), w którym znajdują się dwie postacie w okularach pilota. Cały rysunek został wykonany w odcieniach koloru czerwonego.
Ilustracja Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Marcina Brykczyńskiego „12 kolorów”, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2009, s. 11, online-skills, CC BY 3.0
Ćwiczenie 4
Poniżej, po prawej zamieszczono 4 detale ilustracji Ewy Poklewskiej‑Koziełło. Przyporządkuj je do właściwych ilustracji. W razie napotkania trudności ponownie obejrzyj ilustracje w galerii, korzystając z opcji „Widok pełnoekranowy”.
RsN4Iig5ZTHwR
Wskaż tytuły książek, które zilustrowała Ewa Poklewska-Koziełło. Tytuły: 1. "Teoria pana Alberta", 2. "Zamkowe bajeczki", 3. "Gryzmoł", 4. "Rodzina".
Ilustracja do zadania, online-skills, CC BY 3.0
RykRGsVXRioBn
Wykonaj zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zgodnie z poleceniem.
D, A, B, C
1
2
3
4
Paleta barw a nastrój
Zadaniem ilustratora jest stworzyć taką ilustrację, która nie tylko za pomocą obrazu ukaże to, co zawarte w tekście, lecz także odda nastrój, stworzy odpowiedni klimat i przekaże pewne emocje. W tym kontekście niezwykle istotne są barwy. Barwy ciepłeBarwy ciepłeBarwy ciepłe, jaskrawe, nasycone kojarzą się z radością, optymizmem, energią. Natomiast barwy zimneBarwy zimnebarwy zimne, złamane, nienasycone – ze smutkiem, niepokojem, tajemniczością.
Przyjrzyj się zamieszczonym niżej ilustracjom. Gdy klikniesz na nie, zobaczysz odpowiadające im palety barw.
R1ext5PBVTJj7
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Elżbiety Wasiuczyńskiej z książki Wojciecha Widłaka „Pan Kuleczka”. Ukazuje mężczyznę siedzącego na fotelu z psem i kaczką. Pies ma białą sierść i siedzi na oparciu fotela, a kaczka jest pomarańczowa i leży na kolanach mężczyzny. Postać ubrana jest w zielone spodnie i zielonożółtą koszulę. Ma białe włosy po bokach. Na podłodze po prawej znajdują się porozrzucane przedmioty. Z lewej stoi żółto-niebieska szafka z pomarańczo-żółtą lampką. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt. W nim zawarta jest ta sama ilustracja, przesunięta w lewo, z dołączonym po boku zestawem barw, które zostały w niej użyte: białą, żółtymi, pomarańczowymi, ciemnoczerwoną, zieloną, seledynową, jasnoniebieską, zielononiebieską, niebieską i granatową.
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Elżbiety Wasiuczyńskiej z książki Wojciecha Widłaka „Pan Kuleczka”. Ukazuje mężczyznę siedzącego na fotelu z psem i kaczką. Pies ma białą sierść i siedzi na oparciu fotela, a kaczka jest pomarańczowa i leży na kolanach mężczyzny. Postać ubrana jest w zielone spodnie i zielonożółtą koszulę. Ma białe włosy po bokach. Na podłodze po prawej znajdują się porozrzucane przedmioty. Z lewej stoi żółto-niebieska szafka z pomarańczo-żółtą lampką. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt. W nim zawarta jest ta sama ilustracja, przesunięta w lewo, z dołączonym po boku zestawem barw, które zostały w niej użyte: białą, żółtymi, pomarańczowymi, ciemnoczerwoną, zieloną, seledynową, jasnoniebieską, zielononiebieską, niebieską i granatową.
1
1.
Ilustracja Elżbiety Wasiuczyńskiej z książki Wojciecha Widłaka „Pan Kuleczka”, Media Rodzina, online-skills, CC BY 3.0
R1FjEwn9XEZoV
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Aleksandry Cieślak z książki Tiny Oziewicz „Powidoki”. Na Ukazuje kobietę unoszącą się w powietrzu, która trzyma w prawej ręce wózek z dzieckiem. Kobieta oraz dziecko w wózku namalowane zostały za pomocą czarnych konturów bez wypełnienia. Tło jest żółte z plamami w kolorach pomarańczowym, zielonym i różowym i białym. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt. W nim zawarta jest ta sama ilustracja, przesunięta w lewo, z dołączonym po boku zestawem barw, które zostały w niej użyte: białą, różową, pomarańczową, żółtą, zieloną, oliwkową i czarną.
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Aleksandry Cieślak z książki Tiny Oziewicz „Powidoki”. Na Ukazuje kobietę unoszącą się w powietrzu, która trzyma w prawej ręce wózek z dzieckiem. Kobieta oraz dziecko w wózku namalowane zostały za pomocą czarnych konturów bez wypełnienia. Tło jest żółte z plamami w kolorach pomarańczowym, zielonym i różowym i białym. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt. W nim zawarta jest ta sama ilustracja, przesunięta w lewo, z dołączonym po boku zestawem barw, które zostały w niej użyte: białą, różową, pomarańczową, żółtą, zieloną, oliwkową i czarną.
1
1.
Ilustracja Aleksandry Cieślak z książki Tiny Oziewicz „Powidoki”, Dwie siostry, 2010, online-skills, CC BY 3.0
RtUxT8ToFM97l
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Joanny Papuzińskiej „Nasza mama czarodziejka”. Na ilustracji znajduje się dwoje dzieci latających wzdłuż ulic na białych poduszkach. Dzieci latają podczas nocy lub zmierzchu. Wzdłuż ulic widoczne są kolorowe domy. Ulice są puste poza jednym jadącym samochodem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt. W nim zawarta jest ta sama ilustracja, przesunięta w lewo, z dołączonym po boku zestawem barw, które zostały w niej użyte: ochrą, odcieniami różu i fioletu, szarości i wielu rodzajów zieleni, szaroniebieskich i czerni.
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Joanny Papuzińskiej „Nasza mama czarodziejka”. Na ilustracji znajduje się dwoje dzieci latających wzdłuż ulic na białych poduszkach. Dzieci latają podczas nocy lub zmierzchu. Wzdłuż ulic widoczne są kolorowe domy. Ulice są puste poza jednym jadącym samochodem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt. W nim zawarta jest ta sama ilustracja, przesunięta w lewo, z dołączonym po boku zestawem barw, które zostały w niej użyte: ochrą, odcieniami różu i fioletu, szarości i wielu rodzajów zieleni, szaroniebieskich i czerni.
1
1.
Ilustracja Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Joanny Papuzińskiej „Nasza mama czarodziejka”, Wydawnictwo Literatura, 2016, online-skills, CC BY 3.0
R1Fw3Piy4AG5t
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Emilii Dziubak z książki Przemysława Wechterowicza „Proszę mnie przytulić”. Ukazuje myśliwego ubranego w zielony strój z zielonym kapeluszem oraz wysokie buty. W dłoniach trzyma zawieszoną na szyi lornetkę. Mężczyzna stoi na leśnej polanie, szeroko otwarte oczy ujawniają przerażenie z powodu wychylającego się niedźwiedzia, który w łapach trzyma jego strzelbę. W prawym dolnym rogu znajduje się kret. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt. W nim zawarta jest ta sama ilustracja, przesunięta w lewo, z dołączonym po boku zestawem barw, które zostały w niej użyte: odcieni zieleni, od rozbielonej aż do ciemnej i całej gamy brązów.
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Emilii Dziubak z książki Przemysława Wechterowicza „Proszę mnie przytulić”. Ukazuje myśliwego ubranego w zielony strój z zielonym kapeluszem oraz wysokie buty. W dłoniach trzyma zawieszoną na szyi lornetkę. Mężczyzna stoi na leśnej polanie, szeroko otwarte oczy ujawniają przerażenie z powodu wychylającego się niedźwiedzia, który w łapach trzyma jego strzelbę. W prawym dolnym rogu znajduje się kret. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt. W nim zawarta jest ta sama ilustracja, przesunięta w lewo, z dołączonym po boku zestawem barw, które zostały w niej użyte: odcieni zieleni, od rozbielonej aż do ciemnej i całej gamy brązów.
1
1.
Ilustracja Emilii Dziubak z książki Przemysława Wechterowicza „Proszę mnie przytulić”, EZOP Agencja Edytorska, 2013, online-skills, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 5
RgrBeQp6n9opd1
Określ, które z wymienionych barw są ciepłe. Możliwe odpowiedzi: 1. żółta, 2. zielona, 3. niebieska, 4. fioletowa, 5. pomarańczowa, 6. czerwona, 7. różowa.
Określ, które z wymienionych barw są ciepłe. Możliwe odpowiedzi: 1. żółta, 2. zielona, 3. niebieska, 4. fioletowa, 5. pomarańczowa, 6. czerwona, 7. różowa.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 5
Przeczytaj fragment tekstu i zastanów się, która z umieszczonych niżej palet barw lepiej oddałaby klimat opisywanej sytuacji. Zaznacz ją. Ogień dogasał, w górach robiło się coraz ciemniej. Najpierw zapadł zmierzch i z początku wszystko wydawało się łagodne, miękkie i przyjazne. Ale potem przyszła hucząca ciemność, słyszało się w niej tylko Wodospad Karma i nie widać było nigdzie najmniejszego nawet światełka. Przysunąłem się jak najbliżej do Jonatana. Siedzieliśmy oparci o skalną ścianę i rozmawialiśmy po ciemku. Nie bałem się, ale czułem dziwny niepokój. Powinniśmy się przespać, powiedział Jonatan. Ja jednak wiedziałem, że nie zasnę. Nawet mówić było mi trudno z powodu tego niepokoju. I wcale nie ciemność go wywołała, tylko coś innego, ale nie wiedziałem co. A przecież miałem koło siebie Jonatana. Wtem mignęła błyskawica i huknął taki grzmot, że aż skały zatrzeszczały. No i rozpętała się nad nami burza, przechodząca wszelkie wyobrażenie. Nad górami rozlegały się grzmoty tak potężne, że nie słyszeliśmy już Wodospadu Karma. Pioruny biły raz po raz, co chwila wszystko rozjaśniało się wybuchem światła, by zaraz utonąć w jeszcze głębszej ciemności. Tak jakby nas ogarniała odwieczna noc. Wreszcie uderzył grom straszniejszy niż wszystkie poprzednie. Błyskawica na okamgnienie oświetliła wszystko dookoła. I wtedy, w tym świetle, zobaczyłem Katlę. Zobaczyłem Katlę! (fragment książki Astrid Lindgren, Bracia Lwie Serce , Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa, 2011, s. 188–189)
Rz7KwJ8tIUxsA1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
B
Polecenie 1
Potrzebne będą: kartka, pędzle, farby, woda.
Przeczytaj fragment tekstu i zastanów się, jaka paleta barw najlepiej odda opisywaną rzeczywistość, a następnie wykonaj ilustrację malarską do tekstu.
[...] Z każdą minutą plamy zielonej trawy robiły się coraz większe, a śniegu było coraz mniej. Z każdą minutą coraz więcej drzew zrzucało swoje śnieżne kożuchy. Wkrótce, gdzie tylko można było okiem sięgnąć, zamiast białych kształtów widniały ciemnozielone jodły albo czarne gałęzie nagich jeszcze dębów, buków i wiązów. Potem biała dotąd mgła zrobiła się złocista, a w końcu rozwiała się zupełnie. Fale cudownego słonecznego światła zalały poszycie puszczy, a nad głowami, między wierzchołkami drzew, zajaśniało błękitne niebo. Wkrótce zdarzyło się jeszcze więcej cudownych rzeczy. W pewnym momencie, kiedy doszli do skraju zagajnika srebrnych brzóz, Edmund zobaczył murawę pokrytą wszędzie żółtymi kwiatkami – chelidoniami. Plusk wody stawał się coraz głośniejszy; w końcu musieli się przedostać przez prawdziwy strumień. Rosły nad nim kwitnące przebiśniegi. – Pilnuj swego nosa! – warknął karzeł i szarpnął sznurem, gdy zobaczył, że Edmund odwrócił głowę, aby na nie spojrzeć. Ale oczywiście nie mógł mu przeszkodzić w widzeniu tych wszystkich dziwów. Nie minęło pięć minut, gdy dostrzegł z tuzin złotych, purpurowych i białych krokusów, rosnących wokół jakiegoś starego drzewa. Potem usłyszał dźwięk jeszcze słodszy od pluskania wody. Tuż przy ścieżce, którą szli, zaćwierkał nagle z gałęzi jakiś ptaszek i natychmiast odpowiedział mu trochę dalej drugi. I wówczas, jakby to był sygnał, rozległo się ze wszystkich stron ćwierkanie i świergotanie, a za chwilę cały las rozbrzmiewał śpiewem ptaków, a gdziekolwiek Edmund spojrzał, widział ptaki ulatujące z gałęzi albo szybujące nad głowami, albo ścigające się nawzajem, albo sprzeczające się żartobliwie między sobą, albo układające sobie dzióbkami piórka. [...]
C. S. Lewis, Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa, Media Rodzina, Poznań, 2005.
Techniki plastyczne
Ilustratorzy pracują w dowolnych technikach, posługują się między innymi rysunkiem, malarstwem, grafiką, kolażemKolażkolażem, fotografią. Zapoznaj się z kilkoma przykładami ilustracji wykonanymi w różnych technikach.
Drzeworyt
R1G7a2QOPuAVW1
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Hanny Kostyrko „Klechdy domowe”. Na rysunku w centrum stoi duża postać Janosika. Po obu stronach stoją górale skierowani w jego stronę. Wszyscy mają na sobie ludowe stroje: obcisłe czerwone spodnie z lampasami, szerokie pasy i jasne, luźne koszule oraz czapki z piórami. Wszyscy w rękach trzymają ciupagi a janosik dodatkowo w jednej dłoni ma pistolet - trzyma je w górze. Po bokach ilustracji ustawione są góralskie chaty z drzewami, góralkami oraz psem.
Ilustracja Zbigniewa Rychlickiego z książki Hanny Kostyrko „Klechdy domowe”, Nasza Księgarnia, Warszawa 2012, s. 59, online-skills, CC BY 3.0
Malarstwo
R7SFzCUcZ6hGo1
Ilustracja przedstawia pracę Weroniki Tadaj-Królikiewicz z książki „Bakłażan”. Ukazuje kobiety oraz mężczyzn przewożących wielkiego bakłażana w zielonej taczce z czerwonymi kołami. Mężczyzna ciągnie taczkę, a kobieta pomaga mu z tyłu podtrzymując bakłażana. Kobieta ubrana jest w czerwoną sukienkę w białe kropki. Mężczyzna jest na boso i ma ciemne spodnie, białą koszulę z czerwoną kamizelką oraz słomiany kapelusz. W oddali widać pola i zabudowania.
Ilustracja Weroniki Tadaj-Królikiewicz z książki „Bakłażan”, 2014, online-skills, CC BY 3.0
Kolaż z obiektów papierowych
R1ek7xDM1Gs8N1
Ilustracja przedstawia pracę Joanny Olech i Marty Ignerskiej z książki Michała Rusinka „Jak robić przekręty. Poradnik dla dzieci”. Ukazuje wykonaną techniką kolarzu postać. Twarz to zdjęcie dziecka z otwartą buzią, którego policzki zostały pomalowane na czerwono. Pozostałe elementy ciała są wycinkami z różnych gazet. Po prawej stronie wklejone zostały wąskie paski obrazujące odgłosy dziecka. Tło jest jasne.
Ilustracja Joanny Olech i Marty Ignerskiej z książki Michała Rusinka „Jak robić przekręty. Poradnik dla dzieci”, Znak, Kraków 2010, s. 40, online-skills, CC BY 3.0
Fotografia przestrzennego obiektu wykonanego z plasteliny, tkaniny, elementów świata przyrody
Rkmx4cEsxGR081
Ilustracja przedstawia pracę z książki Manueli Martin pt. „Zwierzęta”. Rysunek przedstawia wykonane z plasteliny zwierzęta, które znajdują się w parku, pełnym drzew, roślin i kwiatów. Wykonane zwierzęta, to dwa bociany, dwa lamparty, cztery żyrafy, jeden lis, cztery lwy, dwie zebry, trzy słonie, dwukolorowy ptak oraz zielony wąż. Zwierzęta są pochłonięte różnymi czynnościami: bawią się, jedzą albo komunikują się ze sobą.
Ilustracja z ksiażki Manueli Martin, „Zwierzęta”, Firma Księgarska Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2006, s. 14, online-skills, CC BY 3.0
Ilustracja prezentuje pracę z książki Elżbiety Wasiuczyńskiej pt. „Mój pierwszy alfabet”. Rysunek przedstawia słowa zaczynające się na literę „A”: arbuz, alfabet i autobus. Na górze obrazka znajdują się duże i małe litery „a” zapisane różną czcionką. Pod literami zapisane są trzy słowa: arbuz, agrafka oraz autobus.
Ilustracja z książki Elżbiety Wasiuczyńskiej, „Mój pierwszy alfabet”, Wydawnictwo LektorKlett, Poznań 2009, s. 2, online-skills, CC BY 3.0
Kolaż z tkaniny
RJLYo5dBSYEx41
Ilustracja przedstawia pracę Ewy Kozyry-Pawlak z książki Juliana Tuwima „Rzepka”. Ukazuje trzy osoby (dziadka, babcię i wnuczka), które starają się wyrwać rzepę z ziemi. Nad nimi znajduje się drzewo wiśni z owocami. Na kolarzu po lewej stronie umieszczony jest tekst: „Przyleciał wnuczek, babci się złapał, poci się stęka, aż się zasapał! Wnuczek za babcię, babcia za dziadka, dziadek za rzepkę, oj, przydałby się ktoś na przyczepkę! Pocą się, sapią, stękają srogo, ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą”.
Ilustracja Ewy Kozyry-Pawlak z książki Juliana Tuwima „Rzepka”, Wydawnictwo Papilon, Poznań, online-skills, CC BY 3.0
Fotografia
RLzmRa0KktAQ61
Ilustracja przedstawia pracę z książki Marii Szczodrowskiej pt. „Teodor”. Ilustracja prezentuje zdjęcie mężczyzny i kobiety w czapkach, imitujących głowę zająca. Postacie są odwrócone do siebie twarzami. Na ustach mają balony z gumy do żucia. W tle widoczne są łany zboża.
Ilustracja z książki Marii Szczodrowskiej „Teodor”, Wydawnictwo Fundacji Win-Win, Toruń 2014, s. 20, online-skills, CC BY 3.0
W poniższej galerii zamieszczono ilustracje do legend toruńskich wykonane przez artystkę Joannę Frydrychowicz‑Janiak techniką linorytuLinorytlinorytu barwnego. Obejrzyj reprodukcje i rozwiąż zadanie
Rsf7Pfq6JqTj71
Ilustracja przedstawia pracę Joanny Frydrychowicz-Janiak „O Bogumile i Królowej Pszczół”. Jest to barwny linoryt ukazujący w górnej części toruńskie kamienice. U dołu na kwadratowym tle ukazany jest chłopiec z kwiatami skierowany w stronę królowej pszczół z koroną. Wewnątrz znajduje się fragment półki z miodem w słoikach i toruńskimi piernikami. Dookoła sceny, na zielonym tle latają pszczoły.
Joanna Frydrychowicz-Janiak, „O Bogumile i Królowej Pszczół”, 2002, linoryt barwny, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RqrGRIVfOGabQ1
Ilustracja przedstawia pracę Joanny Frydrychowicz-Janiak pt. „O tym, jak Anioł znalazł się w toruńskim herbie”. Jest to barwny linoryt ukazujący kolorowe budynki toruńskie. Poniżej w ramce ukazany jest anioł z białymi skrzydłami trzymający godło miasta i klucz. Wokół ramki z aniołem ukazane zostały różnego typu klucze do drzwi.
Joanna Frydrychowicz-Janiak, „O tym, jak Anioł znalazł się w toruńskim herbie”, 2002, linoryt barwny, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R135hRyoP9FDo1
Ilustracja przedstawia pracę Joanny Frydrychowicz-Janiak pt. „O flisaczku i żabach”. Jest to barwny linoryt ukazujący kolorowe budowle toruńskie. Niżej w ramce z żółtymi żabami na czerwonym tle znajduje się skrzypek. Postać trzyma w ręku instrument oraz smyczek. Mężczyzna umieszczony jest na niebieskim tle.
Joanna Frydrychowicz-Janiak, „O flisaczku i żabach”, 2002, linoryt barwny, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 6
RWsNryrKUFeR51
Zapoznaj się z tekstem i wskaż tytuł legendy, z której on pochodzi. Dawno temu Toruń nawiedziła straszliwa plaga żab. Były wszędzie – w domach, kościołach, karczmach, na ulicach. Mieszkańcy nie wiedzieli, jak sobie z nimi poradzić. Burmistrz martwił się, gdyż miasto słynące dotąd z pierników, zaczęło być omijane przez kupców. Dlatego ogłosił, że temu, któremu uda się uwolnić Toruń od płazów, wypłaci wysoką nagrodę pieniężną i odda za żonę swoją córkę – dziewczynę piękną i o anielskim usposobieniu. Wiele osób próbowało żaby przepędzić, ale bezskutecznie… W córce burmistrza od dawna kochał się młody, ubogi flisak. Wyszedł on na środek starego rynku i zaczął grać na skrzypcach urzekające melodie. Zasłuchane żaby skupiły się wokół niego, a skrzypek, cały czas grając, zaczął iść powoli za mury miasta, aż na odległe bagna. Tam zaprzestał gry. Żaby nie umiały znaleźć drogi powrotnej, zostały więc i zadomowiły się poza miastem. Burmistrz dotrzymał danego słowa i wkrótce odbyło się wesele flisaka z ukochaną. Możliwe odpowiedzi: 1. „O tym, jak Anioł znalazł się w toruńskim herbie”, 2. „O Bogumile i Królowej Pszczół”, 3. „O flisaczku i żabach”.
Zapoznaj się z tekstem i wskaż tytuł legendy, z której on pochodzi. Dawno temu Toruń nawiedziła straszliwa plaga żab. Były wszędzie – w domach, kościołach, karczmach, na ulicach. Mieszkańcy nie wiedzieli, jak sobie z nimi poradzić. Burmistrz martwił się, gdyż miasto słynące dotąd z pierników, zaczęło być omijane przez kupców. Dlatego ogłosił, że temu, któremu uda się uwolnić Toruń od płazów, wypłaci wysoką nagrodę pieniężną i odda za żonę swoją córkę – dziewczynę piękną i o anielskim usposobieniu. Wiele osób próbowało żaby przepędzić, ale bezskutecznie… W córce burmistrza od dawna kochał się młody, ubogi flisak. Wyszedł on na środek starego rynku i zaczął grać na skrzypcach urzekające melodie. Zasłuchane żaby skupiły się wokół niego, a skrzypek, cały czas grając, zaczął iść powoli za mury miasta, aż na odległe bagna. Tam zaprzestał gry. Żaby nie umiały znaleźć drogi powrotnej, zostały więc i zadomowiły się poza miastem. Burmistrz dotrzymał danego słowa i wkrótce odbyło się wesele flisaka z ukochaną. Możliwe odpowiedzi: 1. „O tym, jak Anioł znalazł się w toruńskim herbie”, 2. „O Bogumile i Królowej Pszczół”, 3. „O flisaczku i żabach”.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 6
Przeczytaj legendę O Flisaku . Zaznacz linoryt, który ją ilustruje. Dawno temu Toruń nawiedziła straszliwa plaga żab. Były wszędzie – w domach, kościołach, karczmach, na ulicach. Mieszkańcy nie wiedzieli, jak sobie z nimi poradzić. Burmistrz martwił się, gdyż miasto słynące dotąd z pierników, zaczęło być omijane przez kupców. Dlatego ogłosił, że temu, któremu uda się uwolnić Toruń od płazów, wypłaci wysoką nagrodę pieniężną i odda za żonę swoją córkę – dziewczynę piękną i o anielskim usposobieniu. Wiele osób próbowało żaby przepędzić, ale bezskutecznie… W córce burmistrza od dawna kochał się młody, ubogi flisak. Wyszedł on na środek starego rynku i zaczął grać na skrzypcach urzekające melodie. Zasłuchane żaby skupiły się wokół niego, a skrzypek, cały czas grając, zaczął iść powoli za mury miasta, aż na odległe bagna. Tam zaprzestał gry. Żaby nie umiały znaleźć drogi powrotnej, zostały więc i zadomowiły się poza miastem. Burmistrz dotrzymał danego słowa i wkrótce odbyło się wesele flisaka z ukochaną.
Przyjrzyj się uważnie ilustracji Ewy Kozyry‑Pawlak, zwracając szczególną uwagę na elementy, których użyto do stworzenia kompozycji.
Rrcnz1LcZ7hBc1
Ilustracja przedstawia pracę Ewy Kozyry-Pawlak z książki pt. „Jedzie pociąg z daleka”. Rysunek przedstawia kolorową grafikę prezentującą jadący pociąg przez wiejski, pagurkowaty krajobraz. Wokół na pastwiskach widoczne są krowy, gdzieniegdzie drzewa i łąki z kwiatami. Po prawej stronie widoczny jest tekst: „Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka.”
Ilustracja Ewy Kozyry-Pawlak z książki „Jedzie pociąg z daleka”, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2009, s. 2-3, online-skills, CC BY 3.0
Przygotuj kilka rodzajów tkanin, w tym swoje ulubione ubrania (nie będziemy ich niszczyć). Skseruj je, zeskanuj lub sfotografuj i wydrukuj w kolorze lub w trybie czarno‑białym. Z tak przygotowanych kartek wykonaj ilustrację do wybranego przez Ciebie wiersza. Możesz dodatkowo skorzystać z dowolnych innych materiałów. Wraz z uczniami przygotuj w klasie wystawę prac.
Cechy formalne ilustracji
Projektowanie książek dla dzieci to proces, w którym uwzględnia się upodobania i możliwości percepcji odbiorcy. Treść książki i jej format, kolorystyka ilustracji, liternictwo zależą od wieku czytelnika. Im mniejsze dziecko, tym tekstu jest mniej, litery są prostsze, a książka ma mniejszy format (odpowiedni do dziecięcych rączek) i zaokrąglone rogi. Najmniejsze dzieci lubią kolory nasycone oraz mocne kontrasty barwne. Książki przeznaczone dla starszych dzieci mają więcej tekstu, format jest bardzo zróżnicowany, a kolory przestają być jaskrawe.
RIn2VJjPz4ila1
Ćwiczenie 7
Przyporządkuj do kategorii wiekowej czytelnika takie cechy książki, jak: liternictwo, format, kolorystyka ilustracji. Książki dla dzieci Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracje często są kolorowe., 2. Format książek to często kwadrat, o bardzo grube kartki., 3. Więcej ilustracji niż tekstu., 4. Więcej tekstu niż ilustracji., 5. Tekst opisywany, krótko i zwięźle, często opisują ilustracje w książce., 6. Liternictwo przeważnie jest proste, pozbawione ozdobników., 7. Ilustracje często są czarno-białe., 8. Format książek to często prostokąt, cienkie kartki., 9. Teksty często są długie, mogą szczegółowo opisywać otoczenie., 10. Liternictwo, często z licznymi ozdobnikami tak jak w abecadle Książki dla młodzieży i dorosłych Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracje często są kolorowe., 2. Format książek to często kwadrat, o bardzo grube kartki., 3. Więcej ilustracji niż tekstu., 4. Więcej tekstu niż ilustracji., 5. Tekst opisywany, krótko i zwięźle, często opisują ilustracje w książce., 6. Liternictwo przeważnie jest proste, pozbawione ozdobników., 7. Ilustracje często są czarno-białe., 8. Format książek to często prostokąt, cienkie kartki., 9. Teksty często są długie, mogą szczegółowo opisywać otoczenie., 10. Liternictwo, często z licznymi ozdobnikami tak jak w abecadle
Przyporządkuj do kategorii wiekowej czytelnika takie cechy książki, jak: liternictwo, format, kolorystyka ilustracji. Książki dla dzieci Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracje często są kolorowe., 2. Format książek to często kwadrat, o bardzo grube kartki., 3. Więcej ilustracji niż tekstu., 4. Więcej tekstu niż ilustracji., 5. Tekst opisywany, krótko i zwięźle, często opisują ilustracje w książce., 6. Liternictwo przeważnie jest proste, pozbawione ozdobników., 7. Ilustracje często są czarno-białe., 8. Format książek to często prostokąt, cienkie kartki., 9. Teksty często są długie, mogą szczegółowo opisywać otoczenie., 10. Liternictwo, często z licznymi ozdobnikami tak jak w abecadle Książki dla młodzieży i dorosłych Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracje często są kolorowe., 2. Format książek to często kwadrat, o bardzo grube kartki., 3. Więcej ilustracji niż tekstu., 4. Więcej tekstu niż ilustracji., 5. Tekst opisywany, krótko i zwięźle, często opisują ilustracje w książce., 6. Liternictwo przeważnie jest proste, pozbawione ozdobników., 7. Ilustracje często są czarno-białe., 8. Format książek to często prostokąt, cienkie kartki., 9. Teksty często są długie, mogą szczegółowo opisywać otoczenie., 10. Liternictwo, często z licznymi ozdobnikami tak jak w abecadle
Przyporządkuj do kategorii wiekowej czytelnika takie cechy książki, jak: liternictwo, format, kolorystyka ilustracji.
Tekst opisywany, krótko i zwięźle, często opisują ilustracje w książce., Ilustracje często są czarno-białe., Format książek to często kwadrat, o bardzo grube kartki., Liternictwo przeważnie jest proste, pozbawione ozdobników., Teksty często są długie, mogą szczegółowo opisywać otoczenie., Ilustracje często są kolorowe., Więcej tekstu niż ilustracji., Format książek to często prostokąt, cienkie kartki., Liternictwo, często z licznymi ozdobnikami tak jak w abecadle, Więcej ilustracji niż tekstu.
Książki dla dzieci
Książki dla młodzieży i dorosłych
classicmobile
Ćwiczenie 8
R15lERFtc3YBj1
Odpowiedz na pytanie. Co jest najważniejsze w książce ilustrowanej? Możliwe odpowiedzi: 1. obraz, 2. tekst, 3. oba elementy są tak samo ważne.
Odpowiedz na pytanie. Co jest najważniejsze w książce ilustrowanej? Możliwe odpowiedzi: 1. obraz, 2. tekst, 3. oba elementy są tak samo ważne.
Co jest ważniejsze w książce ilustrowanej?
obraz
tekst
oba elementy są tak samo ważne
Źródło: online skills.
static
Ćwiczenie 8
Co jest ważniejsze w książce ilustrowanej?
A - obraz B - tekst C - oba elementy są tak samo ważne
C
m2a7b79fb980d4e20_0000000000012
m2a7b79fb980d4e20_0000000000012
Przyporządkuj do kategorii wiekowej czytelnika takie cechy książki, jak: liternictwo, format, kolorystyka ilustracji. Przeciągnij je pod zdjęcie wybranej grupy czytelników.
Obecnie na rynku wydawniczym pojawia się coraz więcej książek określanych angielską nazwą picturebookPicturebookpicturebook lub polską – książka obrazowa, książka obrazkowa. W książkach tych nie występuje tekst lub występuje go bardzo mało, a narracja prowadzona jest wyłącznie (lub przede wszystkim) za pomocą obrazu. Zapoznaj się z prezentowanymi poniżej ilustracjami z książki obrazowej Iwony Chmielewskiej pt.: Kłopot.
RJWcOwfbMnxJc1
Ilustracja przedstawia pracę z książki Iwony Chmielewskiej pt. „Kłopot”. Na fotografii widzimy zdjęcie otwartej książki, gdzie po prawej stronie widoczny jest odciśnięty żółty ślad po rozgrzanym żelazku. Z lewej strony u góry umieszczony jest tekst do rysunku: „Prasując go zamyśliłam się trochę dłużej i...”.
Ilustracja z książki Iwony Chmielewskiej „Kłopot”, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012, s. 6-7, 8-11, online-skills, CC BY 3.0
RnZJNKnIHT4821
Ilustracja przedstawia pracę z książki Iwony Chmielewskiej pt. „Kłopot”. Na fotografii widzimy zdjęcie otwartej książki, gdzie po prawej stronie widoczny jest siłacz, którego tułów stanowi odciśnięty żółty ślad po rozgrzanym żelazku. Siłacz odwrócony jest plecami. Jego muskularne ręce są uniesione do góry podkreślając siłę fizyczną. Po lewej stronie zamieszczony jest tekst: „Przecież na taką plamę nie ma siły.”.
Ilustracja z książki Iwony Chmielewskiej „Kłopot”, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012, s. 6-7, 8-11, online-skills, CC BY 3.0
R7fUpjJOUX7Jo1
Ilustracja przedstawia pracę z książki Iwony Chmielewskiej pt. „Kłopot”. Na fotografii widzimy odciśnięty żółty ślad po rozgrzanym żelazku, do którego dorysowano korek i uchwyt. Z lewej znajduje się tekst: „Nie wywabi jej żaden, nawet najdroższy środek.”.
Ilustracja z książki Iwony Chmielewskiej „Kłopot”, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012, s. 6-7, 8-11, online-skills, CC BY 3.0
Kolejna galeria przedstawia zdjęcia trzech innych picturebooków, autorstwa Marii Szczodrowskiej. Są to książki autorskie, czyli dzieła unikatowe, jedyne w swoim rodzaju, często wydawane w pojedynczym egzemplarzu.
RoY2OCl3QOHZx1
Ilustracja przedstawia pracę Marii Szczodrowskiej pt. „Powrót”. Na fotografii znajduje się położony, otwarty, biały album z wyciętymi pośrodku okienkami w kształcie kwadratów na fotografie. Dwie z trzech prezentowanych kart albumu są wypełnione zdjeciami wykonanymi w odcieniach szarości i prezentują wysokie bloki mieszkalne.
Maria Szczodrowska, „Powrót”, 2012, książka autorska, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R1elHqqfUmU621
Ilustracja przedstawia pracę Marii Szczodrowskiej pt. „Powrót”. Na fotografii znajduje się stojący, otwarty, biały album z wyciętymi pośrodku okienkami w kształcie kwadratów na fotografie. Niektóre okienka są wypełnione zdjęciami grzbietów wysokogórskich.
Maria Szczodrowska, „Powrót”, 2012, książka autorska, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R1N0vEaMXSL4o1
Ilustracja przedstawia pracę Marii Szczodrowskiej „Zielnik”. Ukazuje otwartą stronę książki, którą trzyma w ręce czytelnik. Strona przedstawia mak polny, którego każda z czterech łodyg przedstawia różne fazy rozwojowe rośliny. Przez wycięte kształty roślin widoczne jest kolorowe tło następnej strony.
Maria Szczodrowska, „Zielnik”, 2013, książka autorska, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RMBofy5OLa92H1
Ilustracja przedstawia pracę Marii Szczodrowskiej „Zielnik”. Na fotografii znajduje się otwarta książka. Na lewej kartce zostały wycięte kształty roślin. Prawa przedstawia zamalowaną kartkę na różne abstrakcyjne plamy, stanowiące wypełnienie dla wyciętego kształtu.
Maria Szczodrowska, „Zielnik”, 2013, książka autorska, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RAhvQqRiUcFl71
Ilustracja przedstawia pracę Marii Szczodrowskiej pt. „Czarno”. Na fotografii znajduje się zamkniętą książkę z czarną okładką i pomarańczowym brzegiem. U góry okładki odciśnięty jest napis: „CZARNO” oraz kwadrat z żółtą kropką. Natomiast na dole jest nadruk słowa w alfabecie Braille’a.
Maria Szczodrowska, „Czarno”, 2015, książka autorska, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R15ZE7RWqu3cT1
Ilustracja przedstawia pracę Marii Szczodrowskiej pt. „Czarno”. Ukazuje otwartą książkę z wyciętym pośrodku kwadratem na wszystkich stronach. Jedna z kart jest koloru żółtego, pozostałe czarne.
Maria Szczodrowska, „Czarno”, 2015, książka autorska, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
Słownik pojęć
Barwy ciepłe
Barwy ciepłe
to te zmierzające do żółcieni, głównie czerwono‑oranżowo‑żółte, obrazowo nazywane „barwami ognia”.
Barwy zimne
Barwy zimne
to te zmierzające do błękitu, są głównie fioletowo‑zielono‑błękitne i obrazowo nazywane są „barwami wody”.
Detal
Detal
szczegół, drobiazg, niewielki element będący częścią większej, złożonej całości. W dziele sztuki to może być jakiś przedmiot, gest, postać na trzecim planie.
Kolaż
Kolaż
z języka francuskiego collage oznacza przyklejanie. Jest to technika plastyczna, która polega na komponowaniu obrazu z różnych materiałów, np. kawałków tkanin, drewna, ilustracji gazetowych, reprodukcji, fotografii, a także drobnych przedmiotów codziennego użytku. Po przyklejeniu ich na wybrane podłoże (np. płótno, papier) można dokonać ostatecznej korekty za pomocą farb, piórka, pisaka, ołówka, a nawet zwykłego długopisu.
Linoryt
Linoryt
technika graficzna, w której rysunek żłobi się za pomocą dłut i noży w linoleum, a następnie, z tak przygotowanej matrycy odbija na papierze.
Metryczka
Metryczka
opis podstawowych informacji dotyczących dzieła; pełen opis zawiera następujące dane: imię i nazwisko autora, tytuł dzieła, technikę wykonania (np. malarstwo olejne, akwarela, pastel, grafika itp.), rok powstania (rok, epoka, styl), dodatkowo warto podawać: wymiary pracy, miejsce, gdzie się obecnie znajduje.
Picturebook
Picturebook
ilustrowana książka, w której dominuje obraz, a warstwa tekstowa jest ograniczona lub nie występuje.
Ksylograf
Ksylograf
książka blokowa, książka ksylograficzna, książka, której poszczególne strony, zawierające ilustracje drzeworytowe wraz z tekstami objaśniającymi, zostały wycięte w tym samym klocku.
Książka blokowa
Książka blokowa
rodzaj książki z ilustracjami drzeworytowymi.
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria ilustracji i dzieł sztuki
RcGnr7u97Exoc1
Ilustracja przedstawia Stronę z książki modlitewnej biskupa Leonharda von Laymingen z Pasawy. Jest miniaturą książkową przedstawiającą Chrystusa wyglądającego zza chmury w towarzystwie zielonych i czerwonych aniołów. Jezus trzyma złote serce z krzyżem, wokół głowy znajduje się złoty nimb. U dołu ilustracji przedstawiony jest pejzaż z kwiatami i wodą. Pod ilustracją znajduje się inicjał litery B dekorowany motywami roślinnymi w postaci zwiniętych liści w kolorach zielonym, niebieskim i różowym.
Strona z książki modlitewnej biskupa Leonharda von Laymingen z Pasawy, Walters Art Museum Illuminated Manuscripts, thedigitalwalters.org, CC BY 3.0
R1aaWhpMp66Yf1
Ilustracja przedstawia stronę z Psałterza. Zawiera tekst pisany gotykiem, rozpoczynający się inicjałem litery C wpisanym w kwadrat, w którym znajdują się dwie postacie w tunikach i płaszczach czytające księgę. Nad inicjałem umieszczony jest mężczyzna grający na rogu. Poniżej znajduje się ornament z wici roślinnej w kolorach złotym, niebieskim i różowym. Wielkie litery w psalmie zapisane są na przemian kolorami czerwonym i niebieskim.
Psałterz, fragment, Walters Art Museum Illuminated Manuscripts, thedigitalwalters.org, CC BY 3.0
RoKqWXvySscMF1
Ilustracja przedstawia stronę z godzinek zapisaną pismem gotyckim z dwoma inicjałami - literami D. Pierwszy inicjał znajduje się na złotym tle, wypełniony jest czerwoną barwą i białymi ornamentami, a wewnątrz znajduje się dekoracja z wici roślinnych. Drugi, mniejszy, otoczony jest niebieskim kwadratem, a wewnątrz wypełniony różowym tłem i białą rośliną. Cały tekst otoczony jest pasami po bokach przechodzącymi w wici roślinne z trójliśćmi.
Doffinnes Hours, fragment, Walters Art Museum Illuminated Manuscripts, thedigitalwalters.org, CC BY 3.0
Rms3Wo5zmbaoZ1
Ilustracja przedstawia stronę z drzeworytniczej XV - wiecznej „Biblii pauperum” (z łac. Biblia ubogich). Wykonana ilustracja w czarnym kolorze na białym tle przedstawia sceny: od lewej „Kuszenie Ewy”, „Zwiastowanie” i „Runo Gedeona”. W górnej i dolnej części widać postacie proroków w oknach, a obok teksty objaśniające.
Strona z „Biblii pauperum”, XV w., online-skills, CC BY 3.0
R19QJLD1sRTsX1
Ilustracja przedstawia stronę z książki Hermanna Dittricha "Podręcznik anatomii zwierzęcej dla artystów". Ukazuje dwa schematy konia. Na pierwszym znajdują się mięśnie tylnej części zwierzęcia. Obok ukazana jest budowa kostna.
Hermann Köhler, Układ mięśniowy i kostny zadu konia, fragment książki „Rośliny lecznicze”, online-skills, CC BY 3.0
R1Rt9AgCSOQtk1
Ilustracja elementy pochodzące z Lipy drobnolistnej Hermanna Köhlera. Znajduje się na niej gałąź z zielonymi liśćmi i kwiatami oraz zalążkami owoców. Dokoła przedstawione są osobne rysunki pręcików, kwiatostanu i owoców w całości i przekroju.
Hermann Köhler, Lipa drobnolistna, online-skills, CC BY 3.0
R1THfrbGIB9Ne1
Ilustracja przedstawia rysunek z książki z XIX-wiecznej książki „Oliver Twist”. Obrazek namalowany w czarnym tuszu przedstawia scenę w sierocińcu, w której jeden z chłopców trzymając puste naczynie prosi o dokładkę jedzenia. Po prawej stronie stoi mężczyzna z dużą chochlą. W tle przy ścianie stoi kobieta z chustą na głowie. Ma rozłożone ręce i obserwuje scenę. W tle znajdują się również pozostali chłopcy, którzy bacznie obserwują los wydarzeń wyjadając resztki jedzenia ze swoich naczyń.
Ilustracja z książki Charlesa Dickensa „Oliver Twist”, Londyn 1875, concretelife.org, CC BY 3.0
R138AivGvfJ441
Ilustracja przedstawia fragment książki Anny Czerwińskiej-Rydel „Teoria Pana Alberta”. Ukazuje chłopca siedzącego na parapecie dekorowanym po bokach różową i czerwoną zasłonką i stojącą na nim donicą z kwiatem. Za oknem toczy się życie miejskie. Na ulicy bawią się dzieci i biegnie pies, przechodzą kobiety w kapeluszach. Jedna z nich niesie kosz z zakupami, przechodzący mężczyzna kłania się kobietom, a niektórzy rozmawiają. Na rogu kamienicy rośnie drzewo. Pod spodem znajduje się tekst: Jak to jest? To zastanawia Alberta. Za oknem biega pies i merda ogonem.
Ilustracja Ewy Poklewskiej-Rydel z książki Anny Czerwińskiej-Rydel „Teoria Pana Alberta”, Egmont Polska, Warszawa 2014, s. 16–17, blogspot.com, CC BY 3.0
R1CYkix3k0AcT1
Ilustracja przedstawia pracę Elżbiety Wasiuczyńskiej z książki Wojciecha Widłaka „Pan Kuleczka”. Ukazuje mężczyznę siedzącego na fotelu z psem i kaczką. Pies ma białą sierść i siedzi na oparciu fotela, a kaczka jest pomarańczowa i leży na kolanach mężczyzny. Postać ubrana jest w zielone spodnie i zielonożółtą koszulę. Ma białe włosy po bokach. Na podłodze po prawej znajdują się porozrzucane przedmioty. Z lewej stoi żółto-niebieska szafka z pomarańczo-żółtą lampką.
Ilustracja Elżbiety Wasiuczyńskiej z książki Wojciecha Widłaka „Pan Kuleczka”, Media Rodzina, online-skills, CC BY 3.0
R28dmeWK2Ajam1
Ilustracja przedstawia pracę Aleksandry Cieślak z książki Tiny Oziewicz „Powidoki”. Na Ukazuje kobietę unoszącą się w powietrzu, która trzyma w prawej ręce wózek z dzieckiem. Kobieta oraz dziecko w wózku namalowane zostały za pomocą czarnych konturów bez wypełnienia. Tło jest żółte z plamami w kolorach pomarańczowym, zielonym i różowym i białym.
Ilustracja Aleksandry Cieślak z książki Tiny Oziewicz „Powidoki”, Dwie siostry, 2010, online-skills, CC BY 3.0
R1X79Bqxyq2Om1
Ilustracja przedstawia pracę Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Joanny Papuzińskiej „Nasza mama czarodziejka”. Na ilustracji znajduje się dwoje dzieci latających wzdłuż ulic na białych poduszkach. Dzieci latają podczas nocy lub zmierzchu. Wzdłuż ulic widoczne są kolorowe domy. Ulice są puste poza jednym jadącym samochodem.
Ilustracja Ewy Poklewskiej-Koziełło z książki Joanny Papuzińskiej „Nasza mama czarodziejka”, Wydawnictwo Literatura, 2016, online-skills, CC BY 3.0
RsmocgUsXjmDg1
Ilustracja przedstawia pracę Emilii Dziubak z książki Przemysława Wechterowicza „Proszę mnie przytulić”. Ukazuje myśliwego ubranego w zielony strój z zielonym kapeluszem oraz wysokie buty. W dłoniach trzyma zawieszoną na szyi lornetkę. Mężczyzna stoi na leśnej polanie, szeroko otwarte oczy ujawniają przerażenie z powodu wychylającego się niedźwiedzia, który w łapach trzyma jego strzelbę. W prawym dolnym rogu znajduje się kret.
Ilustracja Emilii Dziubak z książki Przemysława Wechterowicza „Proszę mnie przytulić”, EZOP Agencja Edytorska, 2013, online-skills, CC BY 3.0
R1G7a2QOPuAVW1
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Hanny Kostyrko „Klechdy domowe”. Na rysunku w centrum stoi duża postać Janosika. Po obu stronach stoją górale skierowani w jego stronę. Wszyscy mają na sobie ludowe stroje: obcisłe czerwone spodnie z lampasami, szerokie pasy i jasne, luźne koszule oraz czapki z piórami. Wszyscy w rękach trzymają ciupagi a janosik dodatkowo w jednej dłoni ma pistolet - trzyma je w górze. Po bokach ilustracji ustawione są góralskie chaty z drzewami, góralkami oraz psem.
Ilustracja Zbigniewa Rychlickiego z książki Hanny Kostyrko „Klechdy domowe”, Nasza Księgarnia, Warszawa 2012, s. 59, online-skills, CC BY 3.0
R7SFzCUcZ6hGo1
Ilustracja przedstawia pracę Weroniki Tadaj-Królikiewicz z książki „Bakłażan”. Ukazuje kobiety oraz mężczyzn przewożących wielkiego bakłażana w zielonej taczce z czerwonymi kołami. Mężczyzna ciągnie taczkę, a kobieta pomaga mu z tyłu podtrzymując bakłażana. Kobieta ubrana jest w czerwoną sukienkę w białe kropki. Mężczyzna jest na boso i ma ciemne spodnie, białą koszulę z czerwoną kamizelką oraz słomiany kapelusz. W oddali widać pola i zabudowania.
Ilustracja Weroniki Tadaj-Królikiewicz z książki „Bakłażan”, 2014, online-skills, CC BY 3.0
R1ek7xDM1Gs8N1
Ilustracja przedstawia pracę Joanny Olech i Marty Ignerskiej z książki Michała Rusinka „Jak robić przekręty. Poradnik dla dzieci”. Ukazuje wykonaną techniką kolarzu postać. Twarz to zdjęcie dziecka z otwartą buzią, którego policzki zostały pomalowane na czerwono. Pozostałe elementy ciała są wycinkami z różnych gazet. Po prawej stronie wklejone zostały wąskie paski obrazujące odgłosy dziecka. Tło jest jasne.
Ilustracja Joanny Olech i Marty Ignerskiej z książki Michała Rusinka „Jak robić przekręty. Poradnik dla dzieci”, Znak, Kraków 2010, s. 40, online-skills, CC BY 3.0
Rkmx4cEsxGR081
Ilustracja przedstawia pracę z książki Manueli Martin pt. „Zwierzęta”. Rysunek przedstawia wykonane z plasteliny zwierzęta, które znajdują się w parku, pełnym drzew, roślin i kwiatów. Wykonane zwierzęta, to dwa bociany, dwa lamparty, cztery żyrafy, jeden lis, cztery lwy, dwie zebry, trzy słonie, dwukolorowy ptak oraz zielony wąż. Zwierzęta są pochłonięte różnymi czynnościami: bawią się, jedzą albo komunikują się ze sobą.
Ilustracja z ksiażki Manueli Martin, „Zwierzęta”, Firma Księgarska Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2006, s. 14, online-skills, CC BY 3.0
R1F7T8mILm32q1
Ilustracja prezentuje pracę z książki Elżbiety Wasiuczyńskiej pt. „Mój pierwszy alfabet”. Rysunek przedstawia słowa zaczynające się na literę „A”: arbuz, alfabet i autobus. Na górze obrazka znajdują się duże i małe litery „a” zapisane różną czcionką. Pod literami zapisane są trzy słowa: arbuz, agrafka oraz autobus.
Ilustracja z książki Elżbiety Wasiuczyńskiej, „Mój pierwszy alfabet”, Wydawnictwo LektorKlett, Poznań 2009, s. 2, online-skills, CC BY 3.0
RJLYo5dBSYEx41
Ilustracja przedstawia pracę Ewy Kozyry-Pawlak z książki Juliana Tuwima „Rzepka”. Ukazuje trzy osoby (dziadka, babcię i wnuczka), które starają się wyrwać rzepę z ziemi. Nad nimi znajduje się drzewo wiśni z owocami. Na kolarzu po lewej stronie umieszczony jest tekst: „Przyleciał wnuczek, babci się złapał, poci się stęka, aż się zasapał! Wnuczek za babcię, babcia za dziadka, dziadek za rzepkę, oj, przydałby się ktoś na przyczepkę! Pocą się, sapią, stękają srogo, ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą”.
Ilustracja Ewy Kozyry-Pawlak z książki Juliana Tuwima „Rzepka”, Wydawnictwo Papilon, Poznań, online-skills, CC BY 3.0
RLzmRa0KktAQ61
Ilustracja przedstawia pracę z książki Marii Szczodrowskiej pt. „Teodor”. Ilustracja prezentuje zdjęcie mężczyzny i kobiety w czapkach, imitujących głowę zająca. Postacie są odwrócone do siebie twarzami. Na ustach mają balony z gumy do żucia. W tle widoczne są łany zboża.
Ilustracja z książki Marii Szczodrowskiej „Teodor”, Wydawnictwo Fundacji Win-Win, Toruń 2014, s. 20, online-skills, CC BY 3.0
Rsf7Pfq6JqTj71
Ilustracja przedstawia pracę Joanny Frydrychowicz-Janiak „O Bogumile i Królowej Pszczół”. Jest to barwny linoryt ukazujący w górnej części toruńskie kamienice. U dołu na kwadratowym tle ukazany jest chłopiec z kwiatami skierowany w stronę królowej pszczół z koroną. Wewnątrz znajduje się fragment półki z miodem w słoikach i toruńskimi piernikami. Dookoła sceny, na zielonym tle latają pszczoły.
Joanna Frydrychowicz-Janiak, „O Bogumile i Królowej Pszczół”, 2002, linoryt barwny, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RqrGRIVfOGabQ1
Ilustracja przedstawia pracę Joanny Frydrychowicz-Janiak pt. „O tym, jak Anioł znalazł się w toruńskim herbie”. Jest to barwny linoryt ukazujący kolorowe budynki toruńskie. Poniżej w ramce ukazany jest anioł z białymi skrzydłami trzymający godło miasta i klucz. Wokół ramki z aniołem ukazane zostały różnego typu klucze do drzwi.
Joanna Frydrychowicz-Janiak, „O tym, jak Anioł znalazł się w toruńskim herbie”, 2002, linoryt barwny, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R135hRyoP9FDo1
Ilustracja przedstawia pracę Joanny Frydrychowicz-Janiak pt. „O flisaczku i żabach”. Jest to barwny linoryt ukazujący kolorowe budowle toruńskie. Niżej w ramce z żółtymi żabami na czerwonym tle znajduje się skrzypek. Postać trzyma w ręku instrument oraz smyczek. Mężczyzna umieszczony jest na niebieskim tle.
Joanna Frydrychowicz-Janiak, „O flisaczku i żabach”, 2002, linoryt barwny, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
Rrcnz1LcZ7hBc1
Ilustracja przedstawia pracę Ewy Kozyry-Pawlak z książki pt. „Jedzie pociąg z daleka”. Rysunek przedstawia kolorową grafikę prezentującą jadący pociąg przez wiejski, pagurkowaty krajobraz. Wokół na pastwiskach widoczne są krowy, gdzieniegdzie drzewa i łąki z kwiatami. Po prawej stronie widoczny jest tekst: „Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka.”
Ilustracja Ewy Kozyry-Pawlak z książki „Jedzie pociąg z daleka”, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa 2009, s. 2-3, online-skills, CC BY 3.0
RJWcOwfbMnxJc1
Ilustracja przedstawia pracę z książki Iwony Chmielewskiej pt. „Kłopot”. Na fotografii widzimy zdjęcie otwartej książki, gdzie po prawej stronie widoczny jest odciśnięty żółty ślad po rozgrzanym żelazku. Z lewej strony u góry umieszczony jest tekst do rysunku: „Prasując go zamyśliłam się trochę dłużej i...”.
Ilustracja z książki Iwony Chmielewskiej „Kłopot”, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012, s. 6-7, 8-11, online-skills, CC BY 3.0
RnZJNKnIHT4821
Ilustracja przedstawia pracę z książki Iwony Chmielewskiej pt. „Kłopot”. Na fotografii widzimy zdjęcie otwartej książki, gdzie po prawej stronie widoczny jest siłacz, którego tułów stanowi odciśnięty żółty ślad po rozgrzanym żelazku. Siłacz odwrócony jest plecami. Jego muskularne ręce są uniesione do góry podkreślając siłę fizyczną. Po lewej stronie zamieszczony jest tekst: „Przecież na taką plamę nie ma siły.”.
Ilustracja z książki Iwony Chmielewskiej „Kłopot”, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012, s. 6-7, 8-11, online-skills, CC BY 3.0
R7fUpjJOUX7Jo1
Ilustracja przedstawia pracę z książki Iwony Chmielewskiej pt. „Kłopot”. Na fotografii widzimy odciśnięty żółty ślad po rozgrzanym żelazku, do którego dorysowano korek i uchwyt. Z lewej znajduje się tekst: „Nie wywabi jej żaden, nawet najdroższy środek.”.
Ilustracja z książki Iwony Chmielewskiej „Kłopot”, Wydawnictwo Wytwórnia, Warszawa 2012, s. 6-7, 8-11, online-skills, CC BY 3.0
RoY2OCl3QOHZx1
Ilustracja przedstawia pracę Marii Szczodrowskiej pt. „Powrót”. Na fotografii znajduje się położony, otwarty, biały album z wyciętymi pośrodku okienkami w kształcie kwadratów na fotografie. Dwie z trzech prezentowanych kart albumu są wypełnione zdjeciami wykonanymi w odcieniach szarości i prezentują wysokie bloki mieszkalne.
Maria Szczodrowska, „Powrót”, 2012, książka autorska, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R1elHqqfUmU621
Ilustracja przedstawia pracę Marii Szczodrowskiej pt. „Powrót”. Na fotografii znajduje się stojący, otwarty, biały album z wyciętymi pośrodku okienkami w kształcie kwadratów na fotografie. Niektóre okienka są wypełnione zdjęciami grzbietów wysokogórskich.
Maria Szczodrowska, „Powrót”, 2012, książka autorska, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R1N0vEaMXSL4o1
Ilustracja przedstawia pracę Marii Szczodrowskiej „Zielnik”. Ukazuje otwartą stronę książki, którą trzyma w ręce czytelnik. Strona przedstawia mak polny, którego każda z czterech łodyg przedstawia różne fazy rozwojowe rośliny. Przez wycięte kształty roślin widoczne jest kolorowe tło następnej strony.
Maria Szczodrowska, „Zielnik”, 2013, książka autorska, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RMBofy5OLa92H1
Ilustracja przedstawia pracę Marii Szczodrowskiej „Zielnik”. Na fotografii znajduje się otwarta książka. Na lewej kartce zostały wycięte kształty roślin. Prawa przedstawia zamalowaną kartkę na różne abstrakcyjne plamy, stanowiące wypełnienie dla wyciętego kształtu.
Maria Szczodrowska, „Zielnik”, 2013, książka autorska, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RAhvQqRiUcFl71
Ilustracja przedstawia pracę Marii Szczodrowskiej pt. „Czarno”. Na fotografii znajduje się zamkniętą książkę z czarną okładką i pomarańczowym brzegiem. U góry okładki odciśnięty jest napis: „CZARNO” oraz kwadrat z żółtą kropką. Natomiast na dole jest nadruk słowa w alfabecie Braille’a.
Maria Szczodrowska, „Czarno”, 2015, książka autorska, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R15ZE7RWqu3cT1
Ilustracja przedstawia pracę Marii Szczodrowskiej pt. „Czarno”. Ukazuje otwartą książkę z wyciętym pośrodku kwadratem na wszystkich stronach. Jedna z kart jest koloru żółtego, pozostałe czarne.
Maria Szczodrowska, „Czarno”, 2015, książka autorska, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0