Odczytywanie danych statystycznych
Materiał zawiera przykłady odczytywania i interpretowania danych przedstawionych za pomocą tabel lub wykresów. Zdobytą wiedzę zastosujesz, rozwiązując zamieszczone tu ćwiczenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1TESVQ6xNn6y
Animacja przedstawia różne dane z rocznika statystycznego dotyczące Polski.
Zbieraniem i udostępnianiem informacji na temat większości dziedzin życia publicznego i niektórych stron życia prywatnego zajmuje się Główny Urząd Statystyczny - GUS, którego główna siedziba znajduje się w Warszawie. W Polsce najważniejsze informacje o państwie, jego mieszkańcach, środowisku, gospodarce i zjawiskach społecznych są umieszczone w Roczniku Statystycznym, który wydawany jest przez GUS.
W życiu codziennym spotykamy się również z wieloma informacjami. Dane statystyczne mogą być uzyskiwane w różny sposób: poprzez sondaże, spisy, referenda, wywiady, badania. Przedstawiane są one za pomocą opisu słownego, tabel, wykresów. Typ wykresu zależy od rodzaju informacji, jaką chcemy przedstawić.
W pewnej szkole dokonano zestawienia liczby uczniów wszystkich klas pierwszych, drugich oraz trzecich w podziale na dziewczęta i chłopców.
Przeanalizujmy tabelę, diagramy słupkowe oraz pierścieniowe, w których przedstawiono dane dotyczące liczebności poszczególnych grup klasowych.
Klasa | Liczba dziewcząt | Liczba chłopców | Liczba wszystkich uczniów |
|---|---|---|---|
Z tabeli można odczytać:
dokładną liczbę dziewcząt i chłopców w poszczególnych klasach,
dokładną liczbę wszystkich uczniów w poszczególnych klasach,
dokładną liczbę dziewcząt i chłopców w szkole,
dokładną liczbę wszystkich uczniów w szkole,
o ile więcej / o ile mniej jest dziewcząt lub chłopców w każdej klasie.
R1UTFIxvALgg81
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.Z wykresu słupkowego pionowego można odczytać, że:
w klasach , , , , liczba dziewcząt jest większa niż liczba chłopców,
w klasach , i liczba chłopców jest większa niż liczba dziewcząt,
w klasie liczba dziewcząt jest równa liczbie chłopców,
w klasie liczba chłopców jest najmniejsza w szkole,
w klasach , liczba dziewcząt jest najmniejsza w szkole,
w klasach , liczba wszystkich uczniów jest największa w szkole,
w klasie liczba wszystkich uczniów jest najmniejsza w szkole,
w klasach , , , , liczba dziewcząt jest większa niż liczba wyrażająca połowę uczniów tych klas,
największa różnica między liczbą chłopców a liczbą dziewcząt jest w klasie
W diagramach pierścieniowych podano liczbę dziewcząt i liczbę chłopców w poszczególnych klasach.

Z diagramów pierścieniowych można odczytać, że:
w klasie liczba dziewcząt jest największa,
w klasie i liczba dziewcząt jest najmniejsza,
w klasie liczba chłopców jest największa,
w klasie liczba chłopców jest najmniejsza,
w czterech klasach uczy się jednakowa liczba dziewcząt i w czterech klasach uczy się jednakowa liczba chłopców.
Przeanalizujmy tabelę i diagram słupkowy, w których przedstawiono dane dotyczące maksymalnej głębokości jezior w Polsce.
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski -rok
Nazwa jeziora (nazwa województwa) | Maksymalna głębokość w metrach |
|---|---|
Hańcza (woj. podlaskie ) | |
Drawsko (woj. zachodniopomorskie) | |
Wielki Staw (woj. małopolskie) | |
Czarny Staw (woj. małopolskie) | |
Wigry (woj. podlaskie ) | |
Wdzydze (woj. pomorskie) | |
Wuksniki (woj. warmińsko‑mazurskie) | |
Babięty Wlk. (woj. warmińsko‑mazurskie) | |
Morzycko (woj. zachodniopomorskie) |
Z tabeli można odczytać:
dokładną maksymalną głębokość każdego z wymienionych jezior podaną w metrach,
nazwę województwa, w którym dane jezioro się znajduje.
W diagramie słupkowym na osi pionowej zaznaczone zostały nazwy jezior, a na osi poziomej wartości liczbowe, które określają maksymalną głębokość jeziora wyrażoną w metrach.

Z diagramu słupkowego poziomego można odczytać, że:
najgłębszym jeziorem w Polsce jest Hańcza,
zbliżoną głębokość mają jeziora Drawsko i Wielki Staw oraz Wdzydze i Wuksniki,
głębokość większą niż metrów i mniejszą niż metrów mają cztery jeziora: Drawsko, Wielki Staw, Czarny Staw, Wigry,
głębokość większą niż maksymalna głębokość jeziora Wigry mają cztery jeziora: Hańcza, Drawsko, Wielki Staw, Czarny Staw.
Przeanalizujmy tabelę łodygowo‑listkową i diagramy procentowe, w których przedstawiono dane dotyczące wzrostu pewnej grupy osób.
Wzrost uczniów w centymetrach | |
|---|---|
, , , , , , | |
, , , , | |
, , , , , , , | |
Podczas odczytywania danych z takiej tabeli dwie pierwsze cyfry z pierwszej kolumny traktujemy jako „łodygę”, natomiast cyfry z drugiej kolumny traktujemy jako „listki”.
W tabeli tej zapisano, że wśród badanej grupy osób są osoby o następującym wzroście:
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , .
Z tabeli łodygowo‑listkowej można odczytać, że:
grupa liczyła osób,
najniższa osoba ma wzrostu, a najwyższa
trzy osoby mają wzrostu,
dwie osoby mają wzrostu.
W diagramie kołowym podano, jaki procent łącznej liczby badanej grupy stanowią osoby z następujących kategorii: , , . Diagram kołowy, w którym zamiast wartości liczbowych występują wartości procentowe, nazywamy diagramem procentowym.

Z diagramu kołowego można odczytać, że:
wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii ,
wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii ,
wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii ,
najliczniejszą grupą osób jest grupa, której wzrost należy do kategorii ,
wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii .
W tabeli przedstawiono dane dotyczące zbiorów owoców, wyrażone w tysiącach ton, w latach
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski -
Lata | Zbiory owoców z drzew | Jabłka | Gruszki | Śliwki | Wiśnie | Czereśnie |
|---|---|---|---|---|---|---|
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Największy wzrost zaobserwowano w przypadku 1. wiśni, 2. jabłek, 3. gruszek, 4. śliwek, 5. czereśni, a najmniejszy w przypadku 1. wiśni, 2. jabłek, 3. gruszek, 4. śliwek, 5. czereśni.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Największy spadek zaobserwowano w przypadku 1. czereśni, 2. gruszek, 3. śliwek, 4. wiśni, 5. jabłek, a najmniejszy w przypadku 1. czereśni, 2. gruszek, 3. śliwek, 4. wiśni, 5. jabłek.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Największa różnica w zbiorach dotyczyła 1. śliwek, 2. , 3. wiśni, 4. jabłek, 5. czereśni, 6. gruszek, 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. i wyniosła 1. śliwek, 2. , 3. wiśni, 4. jabłek, 5. czereśni, 6. gruszek, 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , a najmniejsza rónica dotyczyła 1. śliwek, 2. , 3. wiśni, 4. jabłek, 5. czereśni, 6. gruszek, 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. i wyniosła 1. śliwek, 2. , 3. wiśni, 4. jabłek, 5. czereśni, 6. gruszek, 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. .
Na diagramie przedstawiono wyniki pomiaru masy ciała pewnej liczby dziewcząt i chłopców w wieku lat.

Uzupełnij luki w zdaniu, wpisując odpowiednie liczby. Grupa dziewcząt liczyła Tu uzupełnij osób, a grupa chłopców Tu uzupełnij.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Najczęściej występowała masa ciała 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , a najrzadziej 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. i 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Najczęściej występowała masa ciała 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , a najrzadziej 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Masę poniżej miało Tu uzupełnij osób.
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Masę ciała równą conajmniej miało Tu uzupełnij chłopców.
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Osoby, których masa ciała była większa niż stanowiły Tu uzupełnij wszystkich osób.
Na diagramie przedstawiono wyniki sondażu, który został przeprowadzony wśród przechodniów ulicy Spacerowej na temat znaków zodiaku.

Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. W sondażu wzięło udział Tu uzupełnij przechodniów.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Najczęściej pojawiał się znak zodiaku 1. Panna, 2. Bliźnięta, 3. Waga, 4. Byk, 5. Baran, 6. Wodnik, 7. Skorpion, 8. Strzelec, 9. Ryby, 10. Lew, 11. Rak, 12. Koziorożec, a najrzadziej 1. Panna, 2. Bliźnięta, 3. Waga, 4. Byk, 5. Baran, 6. Wodnik, 7. Skorpion, 8. Strzelec, 9. Ryby, 10. Lew, 11. Rak, 12. Koziorożec.
Uzupełnij luki w zdaniu, wpisując odpowiednie liczby. Osoby spod znaku Panny stanowią Tu uzupełnij, a spod znaku Ryby Tu uzupełnij wszystkich przechodniów.
e. Jaki procent odpowiedzi stanowi Twój znak zodiaku?
Na diagramie przedstawiono dane dotyczące prędkości rozchodzenia się dźwięku w różnych ośrodkach.

Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Dźwięk najszybciej rozchodzi się w 1. ołowiu, 2. rtęci, 3. aluminium, 4. lodzie, 5. wodzie, 6. diamencie, 7. betonie, 8. szkle, a najwolniej w 1. ołowiu, 2. rtęci, 3. aluminium, 4. lodzie, 5. wodzie, 6. diamencie, 7. betonie, 8. szkle i 1. ołowiu, 2. rtęci, 3. aluminium, 4. lodzie, 5. wodzie, 6. diamencie, 7. betonie, 8. szkle
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Prędkość jest mniejsza Tu uzupełnij razy.
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Prędkość jest większa o około Tu uzupełnij .
Na diagramie przedstawiono dane dotyczące gęstości różnych pierwiastków chemicznych.

Na diagramie przedstawione są dane dotyczące temperatury topnienia i wrzenia niektórych substancji.

- Temperatura topnienia wody jest równa
- Temperatura topnienia dla substancji ma ujemną wartość.
- Temperatura wrzenia dla substancji ma dodatnią wartość.
- Najmniejszą różnicę między temperaturą topnienia i wrzenia ma azot
- Największą różnicę między temperaturą topnienia i wrzenia ma złoto.
- Najmniejszą różnicę między temperaturą topnienia i wrzenia ma azot.
- Największą różnicę między temperaturą topnienia i wrzenia ma złoto.
- Największą różnicę między temperaturą topnienia i wrzenia ma azot.
- Najmniejszą różnicę między temperaturą topnienia i wrzenia ma tlen.
- Najmniejszą dodatnią temperaturę wrzenia ma sód.
- Największą dodatnią temperaturę topnienia ma woda.
- Największą ujemną temperaturę wrzenia ma ozon.
- Najmniejszą ujemną temperaturę topnienia ma rtęć.
Na diagramie przedstawiono dane, wyrażone w procentach, które dotyczą sposobów wykorzystania Internetu przez osoby w wieku lata.
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - rok

Ponad osób w wieku lata w roku wykorzystywało Internet do: Możliwe odpowiedzi: 1. korzystania z poczty elektronicznej., 2. zakupu towarów i usług.
- korzystania z poczty elektronicznej
- wyszukiwania informacji dotyczących zdrowia, wyszukiwania informacji o towarach i usługach, zakupu towarów i usług
Na diagramie przedstawiono dane, wyrażone w procentach, które dotyczą sposobów wykorzystania Internetu przez osoby w wieku lata.
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - rok

W latach zaobserwowano najbardziej zauważalny wzrost dla: Możliwe odpowiedzi: 1. telefonowanie przez Internet, 2. korzystanie z usług bankowych, zakupu towarów i usług, korzystania z poczty elektronicznej
- wyszukiwania informacji o towarach i usługach
- telefonowania przez Internet, zakupu towarów i usług, korzystania z poczty elektronicznej
Na diagramie przedstawiono dane, wyrażone w procentach, które dotyczą sposobów wykorzystania Internetu przez osoby w wieku lata.
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - rok

Korzystanie z poczty elektronicznej w roku było większe: Możliwe odpowiedzi: 1. o punktów procentowych niż zakup towarów i usług., 2. o niż zakup towarów i usług., 3. o punktów procentowych niż telefonowanie przez Internet., 4. o niż telefonowanie przez Internet.
- o punktów procentowych niż zakup towarów i usług
- o niż zakup towarów i usług
- o punktów procentowych niż telefonowanie przez Internet
- o niż telefonowanie przez Internet
Na diagramie przedstawiono dane, wyrażone w procentach, które dotyczą sposobów wykorzystania Internetu przez osoby w wieku lata.
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - rok

W latach zaobserwowano najmniejszy wzrost dla: Możliwe odpowiedzi: 1. korzystanie z usług bankowych., 2. telefonowania przez Internet., 3. wyszukiwania informacji o towarach i usługach., 4. korzystania z poczty elektronicznej.
- wyszukiwania informacji dotyczących zdrowia
- telefonowania przez Internet
- wyszukiwania informacji o towarach i usługach
- korzystania z poczty elektronicznej
Poniższy diagram kołowy przedstawia wyniki ankiety, przeprowadzonej w -osobowej grupie nastolatków, na temat spędzania wolnego czasu.

Na diagramie przedstawiono dane dotyczące średnich temperatur powietrza w ciągu pewnego tygodnia w marcu.

- Najwyższa temperatura powietrza była w niedzielę.
- Najniższa temperatura powietrza była w poniedziałek.
- Różnica między najwyższą, a najniższą temperaturą powietrza wynosi
- W sobotę temperatura powietrza zmalała o w porównaniu z piątkiem.
- W piątek temperatura powietrza wzrosła o w porównaniu z temperaturą jaka była w czwartek.
- We wtorek temperatura powietrza wzrosła o w porównaniu z poniedziałkiem.
- W ciągu całego tygodnia widoczny był wzrost temperatury powietrza
- Różnica między najwyższą, a najniższą dodatnią temperaturą powietrza wynosi
- W niedzielę temperatura powietrza była o wyższa niż poprzedniego dnia.
- W sobotę temperatura powietrza była o niższa niż w niedzielę.
- W czwartek temperatura powietrza była niższa niż w pozostałe dni tygodnia.
- Od środy temperatura powietrza była dodatnia.
Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

- około
- około
Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

Wykres przedstawia zmiany cen akcji pewnej firmy w ciągu kolejnych czternastu dni lipca pewnego roku.

W tabeli przedstawiono dane dotyczące liczby lokatorów i mieszkań w pewnym bloku.
Liczba mieszkań | Liczba lokatorów | W tym dzieci |
|---|---|---|
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Wszystkich mieszkań jest Tu uzupełnij.
Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Takich mieszkań jest 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. W tym bloku mieszka Tu uzupełnij dorosłych osób.
Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Mieszkań również zamieszkiwanych przez dzieci jest 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. W tym bloku mieszka Tu uzupełnij dzieci.
Poniższy diagram kołowy przedstawia procentowy podział powierzchni lądów i oceanów na Ziemi.
Źródło: Świat w liczbach .

Poniższe diagramy słupkowe przedstawiają dane dotyczące powierzchni poszczególnych kontynentów i oceanów.
Źródło: Świat w liczbach .


Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Afryka zajmuje 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. powierzchni lądów Ziemi, a Europa zajmuje 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Powierzchnia Azji jest większa niż powierzchnia Antarktyki o Tu uzupełnij .
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Powierzchnia Oceanu Arktycznego stanowi Tu uzupełnij powierzchni oceanów Ziemi.
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Powierzchnia Oceanu Atlantyckiego jest mninejsza o Tu uzupełnij od powierzchni Oceanu Spokojnego.