Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Materiał zawiera przykłady odczytywania i interpretowania danych przedstawionych za pomocą tabel lub wykresów. Zdobytą wiedzę zastosujesz, rozwiązując zamieszczone tu ćwiczenia.

R1TESVQ6xNn6y1
Animacja przedstawia różne dane z rocznika statystycznego dotyczące Polski.

Zbieraniem i udostępnianiem informacji na temat większości dziedzin życia publicznego i niektórych stron życia prywatnego zajmuje się Główny Urząd Statystyczny - GUS, którego główna siedziba znajduje się w Warszawie. W Polsce najważniejsze informacje o państwie, jego mieszkańcach, środowisku, gospodarce i zjawiskach społecznych są umieszczone w Roczniku Statystycznym, który wydawany jest przez GUS.

Ciekawostka

W życiu codziennym spotykamy się również z wieloma informacjami. Dane statystyczne mogą być uzyskiwane w różny sposób: poprzez sondaże, spisy, referenda, wywiady, badania. Przedstawiane są one za pomocą opisu słownego, tabel, wykresów. Typ wykresu zależy od rodzaju informacji, jaką chcemy przedstawić.

Przykład 1

W pewnej szkole dokonano zestawienia liczby uczniów wszystkich klas pierwszych, drugich oraz trzecich w podziale na dziewczęta i chłopców.

Przeanalizujmy tabelę, diagramy słupkowe oraz pierścieniowe, w których przedstawiono dane dotyczące liczebności poszczególnych grup klasowych.

Klasa

Liczba dziewcząt

Liczba chłopców

Liczba wszystkich uczniów

I a
14
13
27
I b
13
13
26
I c
15
13
28
II a
13
12
25
II b
16
10
26
II c
10
18
28
III a
13
11
24
III b
10
13
23
III c
13
14
27

Z tabeli można odczytać:

  • dokładną liczbę dziewcząt i chłopców w poszczególnych klasach,

  • dokładną liczbę wszystkich uczniów w poszczególnych klasach,

  • dokładną liczbę dziewcząt i chłopców w szkole,

  • dokładną liczbę wszystkich uczniów w szkole,

  • o ile więcej / o ile mniej jest dziewcząt lub chłopców w każdej klasie.

    R1UTFIxvALgg81
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    Z wykresu słupkowego pionowego można odczytać, że:

  • w klasach I a, I c, II a , II b, III a liczba dziewcząt jest większa niż liczba chłopców,

  • w klasach II c, III bIII c liczba chłopców jest większa niż liczba dziewcząt,

  • w klasie I b liczba dziewcząt jest równa liczbie chłopców,

  • w klasie II b liczba chłopców jest najmniejsza w szkole,

  • w klasach II c, III b liczba dziewcząt jest najmniejsza w szkole,

  • w klasach I c, II c liczba wszystkich uczniów jest największa w szkole,

  • w klasie III b liczba wszystkich uczniów jest najmniejsza w szkole,

  • w klasach I a, I cII a, II b, III a liczba dziewcząt jest większa niż liczba wyrażająca połowę uczniów tych klas,

  • największa różnica między liczbą chłopców a liczbą dziewcząt jest w klasie II c

W diagramach pierścieniowych podano liczbę dziewcząt i liczbę chłopców w poszczególnych klasach.

R1WlJEhro9IuH1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Z diagramów pierścieniowych można odczytać, że:

  • w klasie II b liczba dziewcząt jest największa,

  • w klasie III bII c liczba dziewcząt jest najmniejsza,

  • w klasie II c liczba chłopców jest największa,

  • w klasie II b liczba chłopców jest najmniejsza,

  • w czterech klasach uczy się jednakowa liczba dziewcząt i w czterech klasach uczy się jednakowa liczba chłopców.

Przykład 2

Przeanalizujmy tabelę i diagram słupkowy, w których przedstawiono dane dotyczące maksymalnej głębokości jezior w Polsce.

Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - 2013 rok

Nazwa jeziora (nazwa województwa)

Maksymalna głębokość w metrach

Hańcza (woj. podlaskie )

108,5

Drawsko (woj. zachodniopomorskie)

79,7

Wielki Staw (woj. małopolskie)

79,3

Czarny Staw (woj. małopolskie)

76,4

Wigry (woj. podlaskie )

73,0

Wdzydze (woj. pomorskie)

68,7

Wuksniki (woj. warmińsko‑mazurskie)

68,0

Babięty Wlk. (woj. warmińsko‑mazurskie)

65,0

Morzycko (woj. zachodniopomorskie)

60,0

Z tabeli można odczytać:

  • dokładną maksymalną głębokość każdego z wymienionych jezior podaną w metrach,

  • nazwę województwa, w którym dane jezioro się znajduje.

W diagramie słupkowym na osi pionowej zaznaczone zostały nazwy jezior, a na osi poziomej wartości liczbowe, które określają maksymalną głębokość jeziora wyrażoną w metrach.

R1OGOgLNpi88F1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Z diagramu słupkowego poziomego można odczytać, że:

  • najgłębszym jeziorem w Polsce jest Hańcza,

  • zbliżoną głębokość mają jeziora Drawsko i Wielki Staw oraz Wdzydze i Wuksniki,

  • głębokość większą niż 70 metrów i mniejszą niż 80 metrów mają cztery jeziora: Drawsko, Wielki Staw, Czarny Staw, Wigry,

  • głębokość większą niż maksymalna głębokość jeziora Wigry mają cztery jeziora: Hańcza, Drawsko, Wielki Staw, Czarny Staw.

Przykład 3

Przeanalizujmy tabelę łodygowo‑listkową i diagramy procentowe, w których przedstawiono dane dotyczące wzrostu pewnej grupy osób.

Wzrost uczniów w centymetrach

15
2, 5, 6, 7, 7, 8, 9
16
0, 1, 2, 3, 6
17
1, 1, 1, 2, 3, 4, 6, 7

Podczas odczytywania danych z takiej tabeli dwie pierwsze cyfry z pierwszej kolumny traktujemy jako „łodygę”, natomiast cyfry z drugiej kolumny traktujemy jako „listki”.

W tabeli tej zapisano, że wśród badanej grupy osób są osoby o następującym wzroście:

152 cm, 155 cm, 156 cm, 157 cm, 157 cm, 158 cm, 159 cm, 160 cm, 161 cm, 162 cm, 163 cm, 166 cm, 171 cm, 171 cm, 171 cm, 172 cm, 173 cm, 174 cm, 176 cm, 177 cm.

Z tabeli łodygowo‑listkowej można odczytać, że:

  • grupa liczyła 20 osób,

  • najniższa osoba ma 152 cm wzrostu, a najwyższa 177cm,

  • trzy osoby mają 171cm wzrostu,

  • dwie osoby mają 157cm wzrostu.

W diagramie kołowym podano, jaki procent łącznej liczby badanej grupy stanowią osoby z następujących kategorii: 150 cm - 159 cm, 160 cm - 169 cm, 170 cm - 179 cm. Diagram kołowy, w którym zamiast wartości liczbowych występują wartości procentowe, nazywamy diagramem procentowym.

RSYVi36Ce3Xhz1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Z diagramu kołowego można odczytać, że:

  • 25% wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii 160 cm - 169 cm,

  • 35% wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii 150 cm - 159 cm,

  • 40% wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii 170 cm - 179 cm,

  • najliczniejszą grupą osób jest grupa, której wzrost należy do kategorii 170 cm - 179 cm,

  • 60% wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii 150 cm - 169 cm.

1
Ćwiczenie 1

W tabeli przedstawiono dane dotyczące zbiorów owoców, wyrażone w tysiącach ton, w latach 2017 - 2019.

Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - 2020 rok

Lata

Zbiory owoców z drzew

Jabłka

Gruszki

Śliwki

Wiśnie

Czereśnie

2017
2656
2441
55 , 1
58 , 4
71 , 6
19 , 7
2018
4495
4000
90 , 9
121
201
60
2019
3435
3061
66 , 6
94 , 7
151
44 , 3
R997y8dSxcmQD
a. W przypadku których owoców pojawił się spadek w zbiorach w latach 2018-2019? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wszystkich owoców, 2. Jabłek, 3. Jabłek i czereśni, 4. Śliwek i wiśni
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RNnopddLWXOIY
b. W przypadku których owoców zaobserwowano największy, a w przypadku których najmniejszy wzrost w zbiorach w latach 2017-2018?
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Największy wzrost zaobserwowano w przypadku 1. wiśni, 2. jabłek, 3. gruszek, 4. śliwek, 5. czereśni, a najmniejszy w przypadku 1. wiśni, 2. jabłek, 3. gruszek, 4. śliwek, 5. czereśni.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RZMJo2UF90A0p
c. W przypadku których owoców zaobserwowano największy, a w przypadku których najmniejszy spadek w zbiorach w latach 2018-2019?
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Największy spadek zaobserwowano w przypadku 1. czereśni, 2. gruszek, 3. śliwek, 4. wiśni, 5. jabłek, a najmniejszy w przypadku 1. czereśni, 2. gruszek, 3. śliwek, 4. wiśni, 5. jabłek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ReBPIYexuMtW9
d. Podaj największą i najmniejszą różnicę w zbiorach owoców w latach 2017-2019.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Największa różnica w zbiorach dotyczyła 1. śliwek, 2. 48,7, 3. wiśni, 4. jabłek, 5. czereśni, 6. gruszek, 7. 10,6, 8. 629, 9. 1559, 10. 847, 11. 15,7, 12. 1235, 13. 18 i wyniosła 1. śliwek, 2. 48,7, 3. wiśni, 4. jabłek, 5. czereśni, 6. gruszek, 7. 10,6, 8. 629, 9. 1559, 10. 847, 11. 15,7, 12. 1235, 13. 18 tys. ton, a najmniejsza rónica dotyczyła 1. śliwek, 2. 48,7, 3. wiśni, 4. jabłek, 5. czereśni, 6. gruszek, 7. 10,6, 8. 629, 9. 1559, 10. 847, 11. 15,7, 12. 1235, 13. 18 i wyniosła 1. śliwek, 2. 48,7, 3. wiśni, 4. jabłek, 5. czereśni, 6. gruszek, 7. 10,6, 8. 629, 9. 1559, 10. 847, 11. 15,7, 12. 1235, 13. 18 tys. ton.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Na diagramie przedstawiono wyniki pomiaru masy ciała pewnej liczby dziewcząt i chłopców w wieku 7 lat.

R9JZhO633yblW1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RowtjjEfS7XTR
a. Jak liczna była grupa dziewcząt, a jak liczna grupa chłopców?
Uzupełnij luki w zdaniu, wpisując odpowiednie liczby. Grupa dziewcząt liczyła Tu uzupełnij osób, a grupa chłopców Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RxsUcgFhuG5IS
b. Jaka masa ciała występowała najczęściej i najrzadziej wśród dziewcząt?
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Najczęściej występowała masa ciała 1. 23 kg-24 kg, 2. 25 kg-27 kg, 3. 30 kg-31 kg, 4. 19 kg-20 kg, 5. 28 kg-29 kg, 6. 21 kg-22 kg, a najrzadziej 1. 23 kg-24 kg, 2. 25 kg-27 kg, 3. 30 kg-31 kg, 4. 19 kg-20 kg, 5. 28 kg-29 kg, 6. 21 kg-22 kg i 1. 23 kg-24 kg, 2. 25 kg-27 kg, 3. 30 kg-31 kg, 4. 19 kg-20 kg, 5. 28 kg-29 kg, 6. 21 kg-22 kg.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1WLV9kCfv9FS
c. Jaka masa ciała występowała najczęściej i najrzadziej wśród chłopców?
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Najczęściej występowała masa ciała 1. 21 kg-22 kg, 2. 19 kg-20 kg, 3. 28 kg-29 kg, 4. 25 kg-27 kg, 5. 23 kg-24 kg, 6. 30 kg-31 kg, a najrzadziej 1. 21 kg-22 kg, 2. 19 kg-20 kg, 3. 28 kg-29 kg, 4. 25 kg-27 kg, 5. 23 kg-24 kg, 6. 30 kg-31 kg.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RNC4BwLtzqfiF
d. Ile osób wśród badanych siedmiolatków miało masę ciała poniżej 25 kg?
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Masę poniżej 25 kg miało Tu uzupełnij osób.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Jf05x09gDOS
e. Ilu chłopców miało masę ciała co najmniej równą 25 kg?
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Masę ciała równą conajmniej 25 kg miało Tu uzupełnij chłopców.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R60FwiJ60cBgo
f. Jaki procent wszystkich dziewcząt stanowiły dziewczęta, których masa ciała była mniejsza niż 29 kg? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. około 78%, 2. 65%, 3. około 52%, 4. 85%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1J6R3g7UFPlI
g. Jaki procent wszystkich osób stanowiły osoby, których masa ciała była większa niż 27 kg?
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Osoby, których masa ciała była większa niż 27 kg stanowiły Tu uzupełnij % wszystkich osób.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RzIYAZn4rPLZN
h. O ile procent liczba chłopców o masie ciała większej niż 23 kg i mniejszej niż 24 kg była większa niż liczba dziewcząt o tej samej masie ciała? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. około 29%, 2. 71%, 3. około 23%, 4. około 61%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Na diagramie przedstawiono wyniki sondażu, który został przeprowadzony wśród przechodniów ulicy Spacerowej na temat znaków zodiaku.

R1FzyGcLuHmuw1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RffF1PsJLHZ4G
a. Ilu przechodniów wzięło udział w sondażu?
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. W sondażu wzięło udział Tu uzupełnij przechodniów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RHi2Ua6hQmvzy
b. Który znak zodiaku pojawiał się w odpowiedziach przechodniów najczęściej, a który najrzadziej?
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Najczęściej pojawiał się znak zodiaku 1. Panna, 2. Bliźnięta, 3. Waga, 4. Byk, 5. Baran, 6. Wodnik, 7. Skorpion, 8. Strzelec, 9. Ryby, 10. Lew, 11. Rak, 12. Koziorożec, a najrzadziej 1. Panna, 2. Bliźnięta, 3. Waga, 4. Byk, 5. Baran, 6. Wodnik, 7. Skorpion, 8. Strzelec, 9. Ryby, 10. Lew, 11. Rak, 12. Koziorożec.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1FD5cLGGh7Pk
c. Które znaki zodiaku uzyskały jednakową liczbę odpowiedzi w sondażu? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Strzelec i Bliźnięta, 2. Skorpion i Panna, 3. Byk i Wodnik, 4. Koziorożec i Lew, 5. Ryby i Rak, 6. Lew i Bliźnięta
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Acs07lD5Hun
d. Jaki procent wszystkich przechodniów stanowią osoby spod znaku Panny, a jaki spod znaku Ryby? Wynik podaj z dokładnością do 1%.
Uzupełnij luki w zdaniu, wpisując odpowiednie liczby. Osoby spod znaku Panny stanowią Tu uzupełnij%, a spod znaku Ryby Tu uzupełnij% wszystkich przechodniów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

e. Jaki procent odpowiedzi stanowi Twój znak zodiaku?

1
Ćwiczenie 4

Na diagramie przedstawiono dane dotyczące prędkości rozchodzenia się dźwięku w różnych ośrodkach.

RxWamfiN7oWP11
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RpjLmHfxmEM8l
a. W którym ośrodku dźwięk rozchodzi się najszybciej, a w którym najwolniej?
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Dźwięk najszybciej rozchodzi się w 1. ołowiu, 2. rtęci, 3. aluminium, 4. lodzie, 5. wodzie, 6. diamencie, 7. betonie, 8. szkle, a najwolniej w 1. ołowiu, 2. rtęci, 3. aluminium, 4. lodzie, 5. wodzie, 6. diamencie, 7. betonie, 8. szkle i 1. ołowiu, 2. rtęci, 3. aluminium, 4. lodzie, 5. wodzie, 6. diamencie, 7. betonie, 8. szkle
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1UD5cOJuItyw
b. W których ośrodkach prędkość rozchodzenia się dźwięku jest około 3 razy mniejsza od prędkości, jaką osiąga w diamencie? Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Szkło, 2. Aluminium
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R18lZmNfT2vxo
c. Ile razy mniejsza jest prędkość rozchodzenia się dźwięku w ołowiu w porównaniu z aluminium?
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Prędkość jest mniejsza Tu uzupełnij razy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ErW1uhPo578
d. O ile procent większa jest prędkość rozchodzenia się dźwięku w szkle od prędkości rozchodzenia się dźwięku w betonie? Wynik zaokrąglij do 1%.
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Prędkość jest większa o około Tu uzupełnij %.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Na diagramie przedstawiono dane dotyczące gęstości różnych pierwiastków chemicznych.

R1C4kTQDcTnA01
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RkvfvWerQGucF
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Największą gęstość ma platyna., 2. Najmniejszą gęstość ma cyna., 3. Gęstość srebra i ołowiu jest około 2 razy mniejsza niż gęstość platyny., 4. Gęstość żelaza, miedzi i cyny jest mniejsza niż 10 g/m3., 5. Gęstość cyny jest o około 66 % większa niż gęstość platyny., 6. Gęstość rtęci stanowi około 70 % gęstości złota., 7. Największą gęstość ma złoto., 8. Najmniejszą gęstość ma żelazo., 9. Gęstość złota jest większa niż 20 g/m3, 10. Gęstość ołowiu stanowi około 93 % gęstości srebra.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Na diagramie przedstawione są dane dotyczące temperatury topnienia i wrzenia niektórych substancji.

RYUCh5u4QYDKA1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R18dNoYKtfFfe
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Temperatura topnienia wody jest równa 0°C., 2. Temperatura topnienia dla 5 substancji ma ujemną wartość., 3. Temperatura wrzenia tylko dla 4 substancji ma dodatnią wartość., 4. Najmniejszą różnicę między temperaturą topnienia i wrzenia ma azot, 5. Największą różnicę między temperaturą topnienia i wrzenia ma złoto., 6. Najmniejszą różnicę między temperaturą topnienia i wrzenia ma złoto., 7. Największą różnicę między temperaturą topnienia i wrzenia ma azot., 8. Najmniejszą różnicę między temperaturą topnienia i wrzenia ma tlen., 9. Najmniejszą dodatnią temperaturę wrzenia ma sód., 10. Największą dodatnią temperaturę topnienia ma woda., 11. Największą ujemną temperaturę wrzenia ma ozon., 12. Najmniejszą ujemną temperaturę topnienia ma rtęć.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Na diagramie przedstawiono dane, wyrażone w procentach, które dotyczą sposobów wykorzystania Internetu przez osoby w wieku 16 74 lata.

Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - 2020 rok

R1BgmFfUjB9Gm1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rn30YpSGse0MK
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.
Ponad 50% osób w wieku 16-74 lata w 2017 roku wykorzystywało Internet do: Możliwe odpowiedzi: 1. korzystania z poczty elektronicznej., 2. zakupu towarów i usług.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 8

Na diagramie przedstawiono dane, wyrażone w procentach, które dotyczą sposobów wykorzystania Internetu przez osoby w wieku 16 74 lata.

Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - 2020 rok

R1BgmFfUjB9Gm1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R3cvGQvNfGtcl
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.
W latach 2017-2019 zaobserwowano najbardziej zauważalny wzrost dla: Możliwe odpowiedzi: 1. telefonowanie przez Internet, 2. korzystanie z usług bankowych, zakupu towarów i usług, korzystania z poczty elektronicznej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9

Na diagramie przedstawiono dane, wyrażone w procentach, które dotyczą sposobów wykorzystania Internetu przez osoby w wieku 16 74 lata.

Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - 2020 rok

R1BgmFfUjB9Gm1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RFNSA6NyuRS
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.
Korzystanie z poczty elektronicznej w 2018 roku było większe: Możliwe odpowiedzi: 1. o  23,6 punktów procentowych niż zakup towarów i usług., 2. o  30 % niż zakup towarów i usług., 3. o  20 punktów procentowych niż telefonowanie przez Internet., 4. o  20 % niż telefonowanie przez Internet.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10

Na diagramie przedstawiono dane, wyrażone w procentach, które dotyczą sposobów wykorzystania Internetu przez osoby w wieku 16 74 lata.

Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - 2020 rok

R1BgmFfUjB9Gm1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1z8Wl88nP2hk
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.
W latach 2018-2019 zaobserwowano najmniejszy wzrost dla: Możliwe odpowiedzi: 1. korzystanie z usług bankowych., 2. telefonowania przez Internet., 3. wyszukiwania informacji o towarach i usługach., 4. korzystania z poczty elektronicznej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 11

Poniższy diagram kołowy przedstawia wyniki ankiety, przeprowadzonej w 40-osobowej grupie nastolatków, na temat spędzania wolnego czasu.

REoyskabG2uLQ
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0, licencja: CC BY 3.0.
RpumtsTPDT4Dx
Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. W wolnym czasie muzyki słucha Tu uzupełnij procent badanej grupy nastolatków.W wolnym czasie na świeżym powietrzu bawi się Tu uzupełnij badanej grupy nastolatków.Liczba nastolatków, którzy w wolnym czasie grają na komputerze jest większa od liczby nastolatków, którzy słuchają muzyki o Tu uzupełnij.W 40-osobowej grupie nastolatków w piłkę gra Tu uzupełnij osób.Liczba nastolatków, którzy w wolnym czasie czytają książki, bawią się na świeżym powietrzu i pływają, jest równa Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 12

Na diagramie przedstawiono dane dotyczące średnich temperatur powietrza w ciągu pewnego tygodnia w marcu.

R1Trf8TAsHZa91
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RtF7YfSqmCUMO
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Najwyższa temperatura powietrza była w niedzielę., 2. Najniższa temperatura powietrza była w poniedziałek., 3. Różnica między najwyższą, a najniższą temperaturą powietrza wynosi 13°C., 4. W sobotę temperatura powietrza zmalała o 4°C w porównaniu z piątkiem., 5. W piątek temperatura powietrza wzrosła o  50 % w porównaniu z temperaturą jaka była w czwartek., 6. We wtorek temperatura powietrza wzrosła o 4°C w porównaniu z poniedziałkiem., 7. W ciągu całego tygodnia widoczny był wzrost temperatury powietrza, 8. Różnica między najwyższą, a najniższą dodatnią temperaturą powietrza wynosi 4°C., 9. W niedzielę temperatura powietrza była o  6 % wyższa niż poprzedniego dnia., 10. W sobotę temperatura powietrza była o  300 % niższa niż w niedzielę., 11. W czwartek temperatura powietrza była niższa niż w pozostałe dni tygodnia., 12. Od środy temperatura powietrza była dodatnia.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 13

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów III klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

RI5UDb0F1Zr7S1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Dmv81KJLOrl
Ilu uczniów wzięło udział w ankiecie? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 48 , 2. 26 , 3. 22 , 4. 46
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 14

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów III klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

RI5UDb0F1Zr7S1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RdSHOofDjsiUc
Ile dziewcząt wzięło udział w ankiecie? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 26 , 2. 22   , 3. 24 , 4. 28
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 15

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów III klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

RI5UDb0F1Zr7S1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RNusPgEJEAuxg
Ilu chłopców wzięło udział w ankiecie? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 22 , 2. 26 , 3. 24 , 4. 28
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 16

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów III klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

RI5UDb0F1Zr7S1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1bGMYug9CbLK
Ile godzin dziennie na odrabianie prac domowych przeznacza najliczniejsza grupa uczniów? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 3 h, 2. 2 h, 3. 5 h, 4. 4 h
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 17

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów III klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

RI5UDb0F1Zr7S1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RUN8grji8tFcI
Ile godzin dziennie na odrabianie prac domowych przeznacza grupa uczniów, w której liczba dziewcząt jest trzy razy większa od liczby chłopców? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 5 h, 2. 1 h, 3. 3 h, 4. 4 h
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 18

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów III klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

RI5UDb0F1Zr7S1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RqDFC4zWYiqNq
Ile godzin dziennie na odrabianie prac domowych przeznacza grupa uczniów, w której liczba chłopców jest o jeden większa od liczby dziewcząt? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 2 h, 2. 3 h, 3. 1 h, 4. 5 h
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 19

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów III klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

RI5UDb0F1Zr7S1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GHa77gHZHlW
O ile procent mniej chłopców niż dziewcząt przeznacza na odrabianie prac domowych cztery godziny dziennie? Możliwe odpowiedzi: 1. 62,5 % , 2. 60 % , 3.   37,5 % , 4. 67 %
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 20

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów III klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

RI5UDb0F1Zr7S1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CRbHUEqH6sm
O ile procent więcej dziewcząt niż chłopców wzięło udział w ankiecie? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. około 18 % , 2. około 15 % , 3. 18 % , 4. 15 %
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 21

Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów III klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”

RI5UDb0F1Zr7S1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RwlcXa5rLNgPq
Jaki procent łącznej liczby dziewcząt stanowi łączna liczba chłopców w grupach, gdzie liczba dziewcząt jest mniejsza niż liczba chłopców? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 162,5 % , 2. 62,5 % , 3. 61,5 % , 4. 260 %
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 22

Wykres przedstawia zmiany cen akcji pewnej firmy w ciągu kolejnych czternastu dni lipca pewnego roku.

RJZE4axtr9beG
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RNdwH0sXfFL6P
Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Cena akcji w tym okresie wzrosła o Tu uzupełnij .Cena akcji była najwyższa Tu uzupełnij lipca i wynosiła Tu uzupełnij , a najniższa Tu uzupełnij lipca i wynosiła Tu uzupełnij .Cena akcji nie zmieniła się Tu uzupełnij lipca i nadal wynosiła Tu uzupełnij .Największy spadek ceny akcji zaobserwowano Tu uzupełnij lipca, a największy wzrost Tu uzupełnij lipca.Cena akcji wzrastała kolejno: Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij lipca.Cena akcji zmalała po raz pierwszy Tu uzupełnij, a ostatni Tu uzupełnij lipca.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 23

W tabeli przedstawiono dane dotyczące liczby lokatorów i mieszkań w pewnym bloku.

Liczba mieszkań

Liczba lokatorów

W tym dzieci

3
1
-
6
2
-
11
3
1
5
4
-
4
5
2
1
6
4
R15eWu808q80N
a. Ile jest wszystkich mieszkań w tym bloku?
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Wszystkich mieszkań jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R18lr8LMU0grL
b. Ile jest mieszkań zajmowanych przez 4 lokatorów?
Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Takich mieszkań jest 1. 4, 2. 1, 3. 3, 4. 11, 5. 6, 6. 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rr1pFHIEVdxAe
c. Ile osób dorosłych mieszka w tym bloku?
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. W tym bloku mieszka Tu uzupełnij dorosłych osób.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RQbm4kH1z2lf9
d. Ile jest mieszkań zamieszkiwanych również przez dzieci?
Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Mieszkań również zamieszkiwanych przez dzieci jest 1. 11, 2. 19, 3. 5, 4. 16, 5. 6, 6. 21.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ROmFabwq3mgP6
e. Ile dzieci mieszka w tym bloku?
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. W tym bloku mieszka Tu uzupełnij dzieci.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 24

Poniższy diagram kołowy przedstawia procentowy podział powierzchni lądów i oceanów na Ziemi.

Źródło: Świat w liczbach 2008/2009.

R1Z9nq0R4mtis1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Poniższe diagramy słupkowe przedstawiają dane dotyczące powierzchni poszczególnych kontynentów i oceanów.

Źródło: Świat w liczbach 2008/2009.

RiMnZjINbgUa21
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1TFcv4rXjGHQ1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1bbh1zB9GsUE
a. Jaką łączną powierzchnię zajmują kontynenty na Ziemi? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 149,1 mln km2, 2. 205 mln km2, 3. 101 mln km2, 4. 98,6 mln km2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HveT6Ac1tW0
b. Jaką łączną powierzchnię zajmują oceany na Ziemi? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 361,1 mln km2, 2. 149 mln km2, 3. 256 mln km2, 4. 405,9 mln km2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKZhBLXFit9CP
c. Jaki procent powierzchni lądów na Ziemi stanowi powierzchnia Afryki, a jaki Europa?
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Afryka zajmuje 1. 24,6%, 2. 6,8%, 3. 17,2%, 4. 20,3%, 5. 26,3%, 6. 7,8%, 7. 4,5%, 8. 14,9% powierzchni lądów Ziemi, a Europa zajmuje 1. 24,6%, 2. 6,8%, 3. 17,2%, 4. 20,3%, 5. 26,3%, 6. 7,8%, 7. 4,5%, 8. 14,9%.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R18bGAL93oiRE
d. O ile procent powierzchnia Azji jest większa niż powierzchnia Antarktyki? Wynik podaj z dokładnością do 1%.
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Powierzchnia Azji jest większa niż powierzchnia Antarktyki o Tu uzupełnij %.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RxzfSdNALlU3U
e. Jaki procent powierzchni oceanów na Ziemi stanowi powierzchnia Oceanu Arktycznego? Wynik podaj z dokładnością do 0,01%.
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Powierzchnia Oceanu Arktycznego stanowi Tu uzupełnij % powierzchni oceanów Ziemi.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1WMY3uQuwW12
f. O ile procent powierzchnia Oceanu Atlantyckiego jest mniejsza niż powierzchnia Oceanu Spokojnego? Wynik podaj z dokładnością do 0,1%.
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Powierzchnia Oceanu Atlantyckiego jest mninejsza o Tu uzupełnij % od powierzchni Oceanu Spokojnego.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.