Odczytywanie danych statystycznych
Materiał zawiera przykłady odczytywania i interpretowania danych przedstawionych za pomocą tabel lub wykresów. Zdobytą wiedzę zastosujesz, rozwiązując zamieszczone tu ćwiczenia.
Zbieraniem i udostępnianiem informacji na temat większości dziedzin życia publicznego i niektórych stron życia prywatnego zajmuje się Główny Urząd Statystyczny - GUS, którego główna siedziba znajduje się w Warszawie. W Polsce najważniejsze informacje o państwie, jego mieszkańcach, środowisku, gospodarce i zjawiskach społecznych są umieszczone w Roczniku Statystycznym, który wydawany jest przez GUS.
W życiu codziennym spotykamy się również z wieloma informacjami. Dane statystyczne mogą być uzyskiwane w różny sposób: poprzez sondaże, spisy, referenda, wywiady, badania. Przedstawiane są one za pomocą opisu słownego, tabel, wykresów. Typ wykresu zależy od rodzaju informacji, jaką chcemy przedstawić.
W pewnej szkole dokonano zestawienia liczby uczniów wszystkich klas pierwszych, drugich oraz trzecich w podziale na dziewczęta i chłopców.
Przeanalizujmy tabelę, diagramy słupkowe oraz pierścieniowe, w których przedstawiono dane dotyczące liczebności poszczególnych grup klasowych.
Klasa | Liczba dziewcząt | Liczba chłopców | Liczba wszystkich uczniów |
---|---|---|---|
Z tabeli można odczytać:
dokładną liczbę dziewcząt i chłopców w poszczególnych klasach,
dokładną liczbę wszystkich uczniów w poszczególnych klasach,
dokładną liczbę dziewcząt i chłopców w szkole,
dokładną liczbę wszystkich uczniów w szkole,
o ile więcej / o ile mniej jest dziewcząt lub chłopców w każdej klasie.
R1UTFIxvALgg81 Z wykresu słupkowego pionowego można odczytać, że:
w klasach , , , , liczba dziewcząt jest większa niż liczba chłopców,
w klasach , i liczba chłopców jest większa niż liczba dziewcząt,
w klasie liczba dziewcząt jest równa liczbie chłopców,
w klasie liczba chłopców jest najmniejsza w szkole,
w klasach , liczba dziewcząt jest najmniejsza w szkole,
w klasach , liczba wszystkich uczniów jest największa w szkole,
w klasie liczba wszystkich uczniów jest najmniejsza w szkole,
w klasach , , , , liczba dziewcząt jest większa niż liczba wyrażająca połowę uczniów tych klas,
największa różnica między liczbą chłopców a liczbą dziewcząt jest w klasie
W diagramach pierścieniowych podano liczbę dziewcząt i liczbę chłopców w poszczególnych klasach.
Z diagramów pierścieniowych można odczytać, że:
w klasie liczba dziewcząt jest największa,
w klasie i liczba dziewcząt jest najmniejsza,
w klasie liczba chłopców jest największa,
w klasie liczba chłopców jest najmniejsza,
w czterech klasach uczy się jednakowa liczba dziewcząt i w czterech klasach uczy się jednakowa liczba chłopców.
Przeanalizujmy tabelę i diagram słupkowy, w których przedstawiono dane dotyczące maksymalnej głębokości jezior w Polsce.
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski -rok
Nazwa jeziora (nazwa województwa) | Maksymalna głębokość w metrach |
---|---|
Hańcza (woj. podlaskie ) | |
Drawsko (woj. zachodniopomorskie) | |
Wielki Staw (woj. małopolskie) | |
Czarny Staw (woj. małopolskie) | |
Wigry (woj. podlaskie ) | |
Wdzydze (woj. pomorskie) | |
Wuksniki (woj. warmińsko‑mazurskie) | |
Babięty Wlk. (woj. warmińsko‑mazurskie) | |
Morzycko (woj. zachodniopomorskie) |
Z tabeli można odczytać:
dokładną maksymalną głębokość każdego z wymienionych jezior podaną w metrach,
nazwę województwa, w którym dane jezioro się znajduje.
W diagramie słupkowym na osi pionowej zaznaczone zostały nazwy jezior, a na osi poziomej wartości liczbowe, które określają maksymalną głębokość jeziora wyrażoną w metrach.
Z diagramu słupkowego poziomego można odczytać, że:
najgłębszym jeziorem w Polsce jest Hańcza,
zbliżoną głębokość mają jeziora Drawsko i Wielki Staw oraz Wdzydze i Wuksniki,
głębokość większą niż metrów i mniejszą niż metrów mają cztery jeziora: Drawsko, Wielki Staw, Czarny Staw, Wigry,
głębokość większą niż maksymalna głębokość jeziora Wigry mają cztery jeziora: Hańcza, Drawsko, Wielki Staw, Czarny Staw.
Przeanalizujmy tabelę łodygowo‑listkową i diagramy procentowe, w których przedstawiono dane dotyczące wzrostu pewnej grupy osób.
Wzrost uczniów w centymetrach | |
---|---|
, , , , , , | |
, , , , | |
, , , , , , , |
Podczas odczytywania danych z takiej tabeli dwie pierwsze cyfry z pierwszej kolumny traktujemy jako „łodygę”, natomiast cyfry z drugiej kolumny traktujemy jako „listki”.
W tabeli tej zapisano, że wśród badanej grupy osób są osoby o następującym wzroście:
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , .
Z tabeli łodygowo‑listkowej można odczytać, że:
grupa liczyła osób,
najniższa osoba ma wzrostu, a najwyższa
trzy osoby mają wzrostu,
dwie osoby mają wzrostu.
W diagramie kołowym podano, jaki procent łącznej liczby badanej grupy stanowią osoby z następujących kategorii: , , . Diagram kołowy, w którym zamiast wartości liczbowych występują wartości procentowe, nazywamy diagramem procentowym.
Z diagramu kołowego można odczytać, że:
wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii ,
wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii ,
wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii ,
najliczniejszą grupą osób jest grupa, której wzrost należy do kategorii ,
wszystkich osób stanowią osoby, których wzrost należy do kategorii .
W tabeli przedstawiono dane dotyczące zbiorów owoców, wyrażone w tysiącach ton, w latach
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski -
Lata | Zbiory owoców z drzew | Jabłka | Gruszki | Śliwki | Wiśnie | Czereśnie |
---|---|---|---|---|---|---|
Na diagramie przedstawiono wyniki pomiaru masy ciała pewnej liczby dziewcząt i chłopców w wieku lat.
Na diagramie przedstawiono wyniki sondażu, który został przeprowadzony wśród przechodniów ulicy Spacerowej na temat znaków zodiaku.
e. Jaki procent odpowiedzi stanowi Twój znak zodiaku?
Na diagramie przedstawiono dane dotyczące prędkości rozchodzenia się dźwięku w różnych ośrodkach.
Na diagramie przedstawiono dane dotyczące gęstości różnych pierwiastków chemicznych.
Na diagramie przedstawione są dane dotyczące temperatury topnienia i wrzenia niektórych substancji.
Na diagramie przedstawiono dane, wyrażone w procentach, które dotyczą sposobów wykorzystania Internetu przez osoby w wieku lata.
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - rok
Na diagramie przedstawiono dane, wyrażone w procentach, które dotyczą sposobów wykorzystania Internetu przez osoby w wieku lata.
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - rok
Na diagramie przedstawiono dane, wyrażone w procentach, które dotyczą sposobów wykorzystania Internetu przez osoby w wieku lata.
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - rok
Na diagramie przedstawiono dane, wyrażone w procentach, które dotyczą sposobów wykorzystania Internetu przez osoby w wieku lata.
Źródło: Mały Rocznik Statystyczny Polski - rok
Poniższy diagram kołowy przedstawia wyniki ankiety, przeprowadzonej w -osobowej grupie nastolatków, na temat spędzania wolnego czasu.
Na diagramie przedstawiono dane dotyczące średnich temperatur powietrza w ciągu pewnego tygodnia w marcu.
Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”
Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”
Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”
Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”
Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”
Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”
Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”
Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”
Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy pewnej szkoły. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Ile godzin dziennie przeznaczasz na odrabianie prac domowych?”
Wykres przedstawia zmiany cen akcji pewnej firmy w ciągu kolejnych czternastu dni lipca pewnego roku.
W tabeli przedstawiono dane dotyczące liczby lokatorów i mieszkań w pewnym bloku.
Liczba mieszkań | Liczba lokatorów | W tym dzieci |
---|---|---|
Poniższy diagram kołowy przedstawia procentowy podział powierzchni lądów i oceanów na Ziemi.
Źródło: Świat w liczbach .
Poniższe diagramy słupkowe przedstawiają dane dotyczące powierzchni poszczególnych kontynentów i oceanów.
Źródło: Świat w liczbach .