W życiu codziennym odejmowanie wykonujemy w różnych praktycznych sytuacjach.

A
Ćwiczenie 1

Janek miał 10 zł. Za 3 zł kupił loda. Ile pieniędzy mu zostało?

A
Ćwiczenie 2

Pociąg dojechał do stacji końcowej o godzinie 1800. Podróż pociągiem trwała 5 godzin. O której godzinie pociąg wyruszył ze stacji początkowej?

Odjemna, odjemnik, różnica
Definicja: Odjemna, odjemnik, różnica

Liczby występujące w odejmowaniu mają swoje nazwy.

RGNO5oqECjLwH1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Jak można sprawdzić poprawność odejmowania?

R1ChtrqnOJFyw1
Animacja
Wskazówka

Poprawność odejmowania można sprawdzić za pomocą dodawania.

RBEzXaCiTP9mb1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
12  4 = 8,

gdyż  

8 + 4 = 12
A
Ćwiczenie 3

Uzupełnij.

Tabela. Dane

Odjemna

Odjemnik

Różnica

24
12
11
5
26
4
A
Ćwiczenie 4

Wpisz w miejsce kropek odpowiednią liczbę.

  1. 38-38=

  2. 45-=0

  3. -26=0

  4. 54 0=

  5. 17-=17

  6. -0=32

Wskazówka
  • Jeżeli odjemnik jest równy odjemnej, to różnica jest równa zero.

18-18=0
  • Jeżeli odjemnik jest równy zero, to różnica jest równa odjemnej.

23-0=23
A
Ćwiczenie 5

Wpisz brakujące liczby, tak aby wynik zawsze był równy 8.

R184ZBKvacH7B1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Sposoby odejmowania liczb dwucyfrowych.

RbuKmUWNy4oYg1
Animacja
A
Ćwiczenie 6

Wykonaj odejmowanie.

  1. 68-15

  2. 49-27

  3. 57-32 

  4. 76-45

  5. 93-53 

  6. 28-14

  7. 89-46 

  8. 58-26

Trudniej jest obliczyć w pamięci taką różnicę, w której cyfra jedności odjemnika jest większa od cyfry jedności odjemnej. Zobacz, jakimi metodami można wykonywać takie odejmowanie.

Obliczmy różnicę liczb 5426.

  • sposób 1

Najpierw odejmujemy pełne dziesiątki odjemnika, następnie odejmujemy jedności odjemnika.

54-26=34-6=28
RSi4ayjPOtNQ01
Animacja
  • sposób 2

Odjemnik rozkładamy na dwie liczby, tak aby najpierw w wyniku odejmowania otrzymać pełne dziesiątki.

54-26=30-2=28
RTmOx515Mmn0V1
Animacja
  • sposób 3

Odjemnik rozkładamy na dwie liczby, tak aby najpierw odejmować pełne dziesiątki.

54-26=24+4=28
R6neJHmIkx2Wq1
Animacja
  • sposób 4

Podobnie jak w dodawaniu, możemy zastosować „dywanik 100 liczb”.

REKZKiBxwKC8s1
Animacja
A
Ćwiczenie 7

Oblicz dwoma sposobami różnicę liczb.

  1. 4225

  2. 5136 

  3. 9357

  4. 8549 

A
Ćwiczenie 8
RRbW56sCHJE2B1
Zadanie interaktywne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
A
Ćwiczenie 9
Ra6Ng84JIRx7o1
Zadanie interaktywne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
B
Ćwiczenie 10

W miejsce kropek wstaw odpowiednią liczbę.

  1. 37+=58

  2. 29+ =72

  3. 56-=24 

  4. -18=61

B
Ćwiczenie 11
R7YdAmYqPvSOD1
Zadanie interaktywne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
A
Ćwiczenie 12

Oblicz.

  1. 63-28

  2. 45-39

  3. 87-78

B
Ćwiczenie 13

Klient zrobił zakupy za kwotę 48 zł 50 gr. Ile reszty otrzyma, gdy zapłaci

  1. banknotem 50 - złotowym

  2. banknotem 100 - złotowym

  3. trzema banknotami 20 - złotowymi

B
Ćwiczenie 14

Zapisz, jak zmieni się różnica dwóch liczb, jeśli

  1. odjemną i odjemnik zwiększymy o 20

  2. odjemną zwiększymy o 30

  3. odjemnik zmniejszymy o 10

Uzasadnij odpowiedź, podając odpowiedni przykład.

C
Ćwiczenie 15

Odjemna zwiększyła się o 21, a odjemnik zmniejszył się o 8. Jak zmieniła się różnica?