Odrodzenie w upadku - powtórzenie
Wskaż ziemie zajęte przez poszczególne państwa:
w I rozbiorze,
w II rozbiorze,
w III rozbiorze.
Wskaż ziemie zajęte w kolejnych rozbiorach:
przez Prusy,
przez Austrię,
przez Rosję.
Spróbuj ocenić, jakie znaczenie miały te nabytki dla poszczególnych mocarstw i jakie miejsce zajęły te tereny w organizmach państwowych, do których zostały wcielone. Zrób to wypełniając poniższą tabelę. Informacje potrzebne do uzupełnienia poniższej tabeli wyszukaj na powyższech mapie. Wykorzystaj też wiadomości z poprzednich lekcji oraz inne źródła (np. encyklopedie, podręczniki, atlasy itd.).
(Każda grupa wypełnia 1 rubrykę tabeli.)
Państwo | Obszar | Ludność | Miasta znaczące pod względem wielkości i znaczenia gospodarczego | Miasta znaczące pod względem politycznym: stolice, miejsca koronacji, sejmów, trybunałów | Miasta znaczące pod względem kulturalnym – szkoły, teatry, drukarnie, nagromadzenie dzieł architektonicznych (pałaców, kamienic) | Ważne regiony rolnicze | Znaczenie strategiczne – łatwość obrony, ułatwienia komunikacyjne itd. |
Rosja | |||||||
Prusy | |||||||
Austria |
Sformułuj krótki osąd:
które z państw zaborczych odniosło największe korzyści z opanowania ziem polsko‑litewskich. Uzasadnij swój wybór danymi z tabeli.
Odrodzenie w upadku
Uzasadnienie konieczności dokonania pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej[…] Rosyjski dwór cesarski, będąc zmuszony ze względu na interesy własnego imperium położyć wreszcie własnymi siłami kres zaciekłości, jaką odznaczają się zachodzące w Polsce nieporządki, przeszkodzić upadkowi państwa, jak również zabezpieczyć sobie sprawiedliwe zaspokojenie swych legalnych praw, wszedł w całkowite porozumienie z cesarskim i królewskim dworem oraz z Jego Wysokością królem pruskim, aby na drodze uzgodnionych wysiłków i posunięć osiągnąc te cele, tak nieodzowne ze względu na sąsiedztwo ich państw. […]. Jednocześnie Jej Cesarska Mość Carowa Wszechrosji, pragnąć dać zadośćuczynienie swemu państwu i narodowi i nie mogąc czekać dłużej na sprawiedliwość ze strony Polski, aby nie powodować uszczerbku dla ich oczywistych interesów, uznała za niezbędne dać im zadośćuczynienie przez przyjęcie w całkowite władanie i na własność niżej nazwanych ziem i posiadłości Rzeczypospolitej […].
Uzasadnienie konieczności dokonania pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej
Wynotuj argumenty uzasadniające podjęcie działań politycznych w postaci rozbiorów.
Spróbuj przypisać konkretne wydarzenia polityczne do wzmiankowanych we wspomnianym fragmencie.
Odnieś się do następujących zwrotów i objaśnij je:
będąc zmuszony
interes własnego imperium
własnymi siłami
kres zaciekłości
zachodzące w Polsce nieporządki
przeszkodzić upadkowi państwa
sprawiedliwe zaspokojenie swych legalnych praw
nieodzowne ze względu na sąsiedztwo ich państw
nie mogąc czekać dłużej na sprawiedliwość ze strony Polski
Podzielcie się na dwie grupy.
Grupa 1 – używając argumentacji reprezentującej polski punkt widzenia i emocje wynikające z polskiego patriotyzmu, odnieście się do powyższych zwrotów i objaśnień,
Grupa 2 - używając argumentacji reprezentującej rosyjski punkt widzenia i emocje wynikające z rosyjskiego patriotyzmu, odnieście się do powyższych zwrotów i objaśnień.
Przedstawicie wzajemnie swoje argumenty.
Oto fragment tekstu zaczerpniętego z Internetu:
Rozważania na temat malarstwa - 3 Maja - kolejny triumfalny upadekW niszy na kanapce spoczywa król Stanisław August, […]. Król w […] sali Zamku Warszawskiego przyjmuje gości. Z prawej strony przy oknie zgromadzili się […] artyści. Bacciarelli przedstawia królowi Smuglewicza. Canaletto przez szkła ogląda jakiś nowy obraz. Otaczają go Chodowiecki, Czechowicz, Norblin. Pani Grabowska prowadzi jakąś ożywioną rozmowę z biskupem warmińskim Ignacym Krasickim i Trembeckim, poetą i szambelanem.
RkmaMwnv5guLE Biskup Naruszewicz, historyk i książę Józef stoją bliżej drzwi. Nad nową Konstytucją radzą Andrzej Zamoyski i Stanisław Staszic. Na salę wchodzi Adam X. Czartoryski trzymając w ręku uchwały Sejmu. Za nim postępuje Hugo Kołłątaj z księgą reform jako członek Komisji Edukacji Narodowej, w otoczeniu […] pisarzy i uczonych - księdza Konarskiego, Kopczyńskiego, Potockiego, Karpińskiego, Piramowicza, Czackiego, Niemcewicza i Śniadeckich. Marszałek Bieliński i gen. Mokronowski witają gości.
RQs0XdXiydq1X […] na sali znajduje się Repnin, ambasador Katarzyny II[…], po prawej u dołu obrazu.
Rozważania na temat malarstwa - 3 Maja - kolejny triumfalny upadek
W oparciu o postacie oraz rekwizyty przedstawione na obrazie wynotujcie:
co J. Matejko, sto lat po wydarzeniach ukazanych na obrazie, uznał za najważniejsze osiągnięcia epoki;
które elementy malarz umieścił jako zapowiedź katastrofy;
podaj cechy osobowe nadane najważniejszym osobom obrazu.
Zastanówcie się, czy twoim zdaniem wizja Matejki zgadza się z powszechnymi odczuciami odnośnie tej epoki w dniu dzisiejszym? Uzasadnij swoje zdanie i zastanów się, jak ocenę tamtych faktów zmienia brak niepodległości (czasy Matejki) i niepodległość (stan dzisiejszy).
Określ, jaką rolę odegrały postacie z ćwiczenia 1 (wymienione powyżej) w dziejach ostatnich lat istnienia Rzeczypospolitej.
Wytłumacz, dlaczego właśnie te osoby postanowił umieścić na swoim obrazie Jan Matejko – tworząc swoje dzieło w 100 rocznicę wydarzeń – w kraju rozdartym między zaborców, a jednocześnie w zaborze cieszącym się wówczas największą swobodą.
Jakie były przyczyny rozbiorów i upadku Rzeczpospolitej:
wewnętrzne (wynikające z ustroju oraz innych problemów wewnątrz państwa),
zewnętrzne (leżące po stronie sąsiadów oraz dotyczące innych uwarunkowań zewnętrznych).