Procesy życiowe organizmów
Odżywianie organizmów - samożywność
Rośliny są samożywnesamożywne, co oznacza, że same wytwarzają niezbędny im do przeżycia pokarm.

Podstawą samożywności jest proces fotosyntezy
Substancjami wykorzystywanymi do wytwarzania pokarmu są woda i dwutlenek węgladwutlenek węgla. Wodę rośliny lądowe pobierają z gleby, a dwutlenek węgla – z powietrza. Ze związków tych powstają substancje pokarmowe – cukry.
Proces przekształcania wody i dwutlenku węgla w cukry zachodzi tylko w obecności światła, dlatego jest on nazywany fotosynteząfotosyntezą.
Fotosynteza zachodzi w zielonych częściach rośliny, głównie w liściach, gdzie znajdują się chloroplasty, a w nich zielony barwnik - chlorofilchlorofil. Pochłania on światło, co rozpoczyna wytwarzanie cukru.


Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1GxCI5L37MN1
Film przedstawia animację opisującą proces fotosyntezy.
Przebieg fotosyntezy można przedstawić następująco:

Przeprowadź obserwację, aby przekonać się jaki gaz powstaje w czasie fotosyntezy.
Jaki gaz powstaje w procesie fotosyntezy?
zlewka
szklany lejek
probówka
pędy moczarki kanadyjskiej
woda
zapałki
źródło światła
Na dnie zlewki umieść kilka pędów moczarki kanadyjskiej.
Nakryj pędy moczarki odwróconym szklanym lejkiem.
Do zlewki nalej tyle wody, aby zakrywała wylot lejka.
Probówkę wypełnij w całości wodą, zamknij ją kciukiem, odwróć i umieść nad wylotem lejka w taki sposób, żeby nie dostało się do niej powietrze.
Tak przygotowany zestaw umieść w oświetlonym miejscu.
Kiedy probówka wypełni się gazem, zdejmij ją z lejka i przytrzymaj kciukiem jej wylot.
Zapal zapałkę i ostrożnie wsuń ją do probówki z zebranym gazem.
RmWXOtGty0pgR Zestaw doświadczalnyŹródło: Anna Jasnos, licencja: CC BY 3.0.
Fotosyntezę przeprowadzają nie tylko rośliny
W poniższej galerii zdjęć poznasz różne organizmy, które przeprowadzają proces fotosyntezy.
Galeria zdjęć organizmów przeprowadzających fotosyntezę:
Czynniki wpływające na intensywność procesu fotosyntezy
Wpływ na fotosyntezę mają czynniki zewnętrzne – czyli warunki środowiska, w jakim żyją rośliny – jak i czynniki wewnętrzne, czyli elementy budowy roślin.
Wśród czynników wewnętrznych, ważna jest przede wszystkim zawartość chlorofilu. Chloroplasty, w których znajduje się chlorofil mogą przemieszczać się w komórce tak, aby chronić zielony barwnik przed uszkodzeniem przez zbyt mocne światło lub - w przypadku słabego oświetlenia - aby schwytać go jak najwięcej.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1QwHElFqjbrF
Film przedstawia zielone chloroplasty w komórkach liści moczarki kanadyjskiej.
Do czynników zewnętrznych należą:
ilość światła;
zawartość dwutlenku węgla w powietrzu;
dostępność wody i soli mineralnych;
temperatura otoczenia.
Przeprowadź doświadczenie, aby przekonać się jaki gaz powstaje w czasie fotosyntezy.
Jak ilość dwutlenku węgla wpływa na tempo fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej?
3 szklane zlewki
3 szklane probówki
3 szklane lejki
3 jednakowej długości pędy moczarki kanadyjskiej
woda gazowana COIndeks dolny 22 o temperaturze pokojowej
woda wodociągowa niegazowana o temperaturze pokojowej
woda wodociągowa przegotowana o temperaturze pokojowej
lampa do doświetlania roślin
marker
stoper
Próba kontrolna
zlewka z wodą wodociągową i pędami moczarki kanadyjskiej
Próby badawcze
zlewka z wodą gazowaną i pędami moczarki kanadyjskiej
zlewka z przegotowaną wodą wodociągową i pędami moczarki kanadyjskiej
Przygotuj i podpisz trzy zestawy doświadczalne o różnej zawartości dwutlenku węgla w wodzie:
I) zlewka z wodą gazowaną;
II) zlewka z wodą wodociągową;
III) zlewka z przegotowaną wodą wodociągową.
Temperatura wody w każdym zestawie powinna być taka sama.Do lejków włóż pędy moczarki kanadyjskiej.
Lejki włóż do zlewek tak, aby ich ujście było skierowane ku górze, a pędy moczarki były przykryte przez lejek.
Szyjkę lejka napełnij delikatnie odpowiednią wodą.
Probówki napełnij odpowiednią wodą i nałóż na szyjki lejków tak, aby pod dnem probówki zebrało się jak najmniej powietrza.
Wszystkie zestawy ustaw w odległości 30 cm od źródła światła.
Po upływie 20 minut zacznij liczyć, ile pęcherzyków gazu wydziela każda roślina w ciągu 5 minut. Liczba pęcherzyków świadczy o intensywności fotosyntezy. Pamiętaj o dokładnym zapisywaniu uzyskanych wyników.
Powtórz doświadczenie od trzech do pięciu razy.
Zanotuj wyniki i na ich podstawie sformułuj wniosek.

Przeprowadź doświadczenie dotyczące wpływu temperatury na intensywność fotosyntezy. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.
Zapoznaj się z opisem doświadczenia dotyczącego wpływu temperatury na intensywność fotosyntezy. Zanotuj wyniki i wnioski. Zweryfikuj hipotezę.
Co będzie potrzebne?
3 pędy moczarki kanadyjskiej o podobnej wielkości
3 zlewki o pojemności 1 l z wodą o różnej temperaturze:
woda o temperaturze pokojowej,
zimna woda o temperaturze 4Indeks górny ooC,
ciepła woda o temperaturze 50Indeks górny ooC.
Symulator przedstawia wpływ temperatury na intensywność fotosyntezy. Po kliknięciu przycisku rozpocznij pojawia się stół ze sprzętem laboratoryjnym: probówki, lód, woda, czajnik, termometr, zlewki, marker, pędy moczarki kanadyjskiej. W dolnym prawym rogu znajduje się przycisk z literą i. Po kliknięciu na niego pojawia się instrukcja. Punkt pierwszy. Podpisz trzy zlewki: strzałka w dół temperatura, temperatura pokojowa i strzałka w górę temperatura. Punkt drugi. Przygotuj zestawy doświadczalne o różnej temperaturze: zlewkę podpisaną strzałka w dół temperatura wypełnij lodem, zlewkę podpisaną temperatura pokojowa napełnij wodą o temperaturze pokojowej, zlewkę podpisaną strzałka w górę temperatura napełnij wodą podgrzaną w czajniku. Punkt trzeci. Napełnij probówki wodą i umieść po jednej w każdej zlewce. Punkt czwarty. W każdej zlewce umieść także termometr i poczekaj, aż wskaże temperaturę. Punkt piąty. Do każdej probówki przenieś po jednym pędzie moczarki kanadyjskiej. Punkt szósty. Włącz lampkę i pozostaw wszystkie zestawy w odległości 30 centymetrów od źródła światła. Punkt siódmy. Zaobserwuj, czy z roślin wydobywają się pęcherzyki gazu. Jeśli tak, policz ile wydobywa się w ciągu minuty w każdej próbie. Po wykonaniu tych czynności można zaobserwować następujące wyniki. Z rośliny w wodzie o temperaturze pokojowej w ciągu pół minuty wydobywa się 10 pęcherzyków gazu. Z rośliny w wodzie o temperaturze 4 stopni Celsjusza w ciągu pół minuty wydobywają się 3 pęcherzyki gazu. Z rośliny w wodzie o temperaturze pięćdziesięciu stopni Celsjusza nie wydobywają się pęcherzyki gazu.
Znaczenie fotosyntezy dla życia na Ziemi
Fotosynteza jest warunkiem istnienia życia na Ziemi.
Rośliny i inne organizmy samożywne wytwarzają substancje pokarmowe, przede wszystkim cukry. Z nich może powstać glukozaglukoza, która jest przekształcana w inne związki, mogące być materiałem zapasowym do wykorzystania w trudnych warunkach (np. skrobia w bulwach ziemniaka) lub służyć do budowy i wzrostu rośliny. Cukry mogą być też wykorzystywane jako źródło energii w procesie oddychania komórkowegooddychania komórkowego.
Znaczna ilość cukrów jest wykorzystywana przez organizmy cudzożywne jako pokarm. Substancje wytwarzane przez organizmy samożywne stanowią więc podstawę życia i rozwoju wszystkich istot.
W procesie fotosyntezy powstaje również tlen. W dzień rośliny produkują znacznie więcej tlenu, niż potrzebują. Nadmiar tego gazu jest uwalniany do atmosfery i wykorzystywany przez inne organizmy do oddychania. Nocą rośliny nie wytwarzają tlenu.

Podczas fotosyntezy organizmy samożywne pochłaniają z atmosfery dwutlenek węgla i wydalają tlen. Dzięki temu regulują zawartość tych gazów w powietrzu. Gdyby ustała fotosynteza, wówczas w atmosferze szybko nagromadziłaby się duża ilość dwutlenku węgla, zmniejszyłaby się zaś ilość tlenu, co doprowadziłoby do wyginięcia większości organizmów żyjących na Ziemi.
Niektóre bakterie żyjące w glebie, w głębinach oceanów i w pobliżu ujść gorących źródeł wulkanicznych przeprowadzają chemosyntezę. Polega ona na tworzeniu substancji pokarmowych z dwutlenku węgla z udziałem energii pochodzącej z reakcji chemicznych.
To ważne!
Organizmy samożywne same wytwarzają pokarm w procesie fotosyntezy, natomiast organizmy cudzożywne korzystają ze związków wytworzonych przez inne organizmy.
Fotosynteza jest procesem, podczas którego z wody i dwutlenku węgla – z udziałem energii słonecznej i zielonego barwnika - chlorofilu, powstają związki pokarmowe i tlen.
Fotosyntezę przeprowadzają rośliny oraz niektóre protisty i bakterie.
Na intensywność fotosyntezy wpływ mają czynniki środowiskowe, takie jak natężenie światła, zawartość dwutlenku węgla, dostępność do wody i soli mineralnych oraz temperatura.
Czynnikiem wewnętrznym wpływającym na intensywność fotosyntezy jest zawartość chlorofilu.
Fotosynteza jest warunkiem istnienia życia na Ziemi.
Na pożegnanie
Zaznacz nazwy dwóch organizmów samożywnych.
- paproć
- muchomor
- sarna
- jodła
- pszenica
- ślimak
- słonecznik
- pchła

Ułóż zestaw 5 zadań, sprawdzających wiedzę o samożywności dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.
Wiesz już na czym polega samożywność. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.


