1
bg‑azure

Ogólne środki ostrożności dotyczące obsługi technicznej statku powietrznego

Bezpieczna obsługa statku powietrznego oznacza, że nie idzie się na skróty i dba o bezpieczeństwo swoje, zespołu oraz wykonanie zadania zgodnie z obowiązującymi standardami.

  1. W przypadku, gdy Podręcznik obsługi statku powietrznego AMM nie wskazuje inaczej, następujące elementy należy uważać za podstawową konfigurację statku powietrznego przed rozpoczęciem czynności obsługowych:

    • Samolot na ziemi spoczywa na podwoziu (naziemne blokady bezpieczeństwa i kliny pod koła są na swoim miejscu na podwoziu).

    • Silnik jest wyłączony, rewersory ciągu zamknięte i zablokowane.

    • Hamulec postojowy jest zaciągnięty.

    • Sieć elektryczna samolotu jest pozbawiona napięcia.

    • Układy hydrauliczne są pozbawione ciśnienia.

    • Dostęp do kokpitu i kabiny jest otwarty.

    • Wszystkie wyłączniki automatyczne są w pozycji zamkniętej.

    • Wszystkie elementy sterujące znajdują się w położeniu norm, auto lub off.

  2. Podczas obsługi technicznej należy przestrzegać zaleceń dotyczących ryzyka związanego z błędem ludzkim. Na przykład jeżeli jeden zespół wykonuje to samo zadanie na różnych komponentach tego samego typu podczas tej samej obsługi technicznej i popełnia błąd, to istnieje ryzyko, że ten sam błąd i ta sama awaria wystąpią na wszystkich obsługiwanych przez ten zespół komponentach w tym samym czasie. Zaleca się więc, aby wykonanie obsługi więcej niż jednego takiego samego typu komponentu w tym samym czasie było przeprowadzane przez różne zespoły.

  3. W kontaktach z elektrycznością powinno się stosować gumowe rękawice, okulary ochronne, gumowe lub uziemione maty ochronne oraz inny sprzęt ochronny przyczyniający się do ogólnego bezpieczeństwa osoby pracującej przy sprzęcie elektrycznym. Jedną z przyczyn pożaru może być prąd. Aby zapobiegać pożarom urządzeń elektrycznych, należy utrzymywać obszar wokół prac elektrycznych lub sprzętu elektrycznego w czystości. Miejsce obsługi technicznej statku powietrznego zawsze powinno być uporządkowane i wolne od wszelkich zbędnych substancji łatwopalnych.

  4. Przy pracy ze sprężonymi gazami, takimi jak często występujące podczas obsługi samolotu sprężone powietrze lub azot, zawsze należy skrupulatnie przestrzegać instrukcji obsługi. Wybuchowy charakter sprężonych gazów oznacza, że w przypadku awarii pojemnika z gazem ulegnie on gwałtownemu rozpadowi. Nigdy nie należy ładować elementów do ciśnień większych niż podane przez instrukcję maksimum, a wszystkie połączenia powinny być regularnie sprawdzane pod kątem szczelności. Butle, sprzęt do ładowania i mierniki powinny być oznakowane i mieścić się w dacie testu lub kalibracji. Zaślepki na połączeniach powinny być zawsze na swoim miejscu w czasie, gdy nie są używane. Pod żadnym pozorem nie wolno kierować strumienia sprężonego gazu na skórę, gdyż może to spowodować poważne obrażenia.

  5. Wykonując obsługę techniczną, należy zwrócić uwagę na materiały niebezpieczne, z którymi ma się do czynienia. Etykiety w kształcie rombu (diament ryzyka) to prosty i szybki sposób na określenie rodzaju ryzyka związanego z materiałem niebezpiecznym w danym pojemniku. W celu zapewnienia sobie i osobom z najbliższego otoczenia odpowiedniego bezpieczeństwa należy zawsze postępować zgodnie z Kartą Charakterystyki Substancji Niebezpiecznej (Material Safety Data Sheet, MSDS).

  6. W trakcie wykonywania czynności obsługowych statku powietrznego obsługa techniczna narażona jest na hałas z wielu różnych źródeł: pracy APU, sprzęt obsługi naziemnej itd. Hałas na rampie w połączeniu ze wszystkimi źródłami może spowodować utratę słuchu. W związku z tym konieczna jest ochrona słuchu na przykład za pomocą nauszników.

  7. Najlepszy sposób kontrolowania uszkodzeń spowodowanych przez ciała obce (Foreign Object Damage, FOD) to utrzymywanie rampy i obszarów operacyjnych w czystości. Nigdy nie należy zostawiać narzędzi ani innych przedmiotów w pobliżu wlotu silnika turbinowego. Nowoczesny silnik odrzutowy tworzy obszar niskiego ciśnienia przed wlotem silnika, co powoduje zasysanie wszelkich luźnych przedmiotów do wnętrza silnika.

  8. Samoloty mają wiele ostrych krawędzi i ruchomych części, a także niebezpieczne paliwa i inne toksyczne płyny. W związku z tym regularnie i konsekwentnie należy stosować środków ochrony indywidualnej, w tym ochrony dróg oddechowych.

  9. Sprzęt lotniczy zaprojektowany specjalnie do danego zadania obsługi statku powietrznego to najlepszy możliwy sposób na ograniczenie poślizgnięć, upadków i innych obrażeń w miejscu pracy. Zawsze więc należy korzystać ze specjalistycznego sprzętu.

  10. Specyficzne zadania konserwacyjne mogą wymagać unikalnych narzędzi pomagających w prawidłowym wykonaniu obsługi. Improwizacja w kwestii narzędzi może doprowadzić nawet do uszkodzenia samolotu. Niezależnie od wszystkiego należy zawsze używać właściwych narzędzi do wykonania obsługi statku powietrznego.

  11. Źle umieszczone narzędzie może być niebezpieczne, jeśli znajdzie się w niewłaściwej części samolotu. Po wykonaniu naprawy należy zawsze odkładać narzędzia do ich miejsc przechowywania. Zalecane jest tworzenie list kontrolnych narzędzi potrzebnych do wykonania zadania w celu upewnienia się, że żadne z nich nie zostało pozostawione w obszarze wykonywanej obsługi.

  12. Na czas obsługi statku powietrznego należy zdjąć biżuterię.

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

Powrót do spisu treściDHOhEApWHPowrót do spisu treści

Miejsce na notatki

RqX3d7iwBnOub

Materiały powiązane