Rodzaje obsługi technicznej
Rodzaje obsługi technicznej
Zapewnienie bezpiecznego lotu statku powietrznego wymaga różnego typu obsługi technicznej — zapobiegawczej, awaryjnej, planowej itd., co jest uzależnione od dni, godzin lotu, rozruchów silników samolotów, lądowań samolotów oraz cykli (rysunek poniżej).

Obsługa techniczna statku powietrznego
Zaplanowane
rutynowe inspekcje
wymiana podzespołów zz ograniczoną żywotnością
Niezaplanowane
planowe
prace związane z modyfikacjami
naprawa odroczonych usterek
nieplanowe
czynności zwoązane z usterkami zgłoszonymi przez załogę lub wykrytymi przez obsługe techniczną statku powietrznego
Zgodnie z dokumentem PART obsługa liniowa to każda obsługa techniczna wykonywana przed lotem w celu upewnienia się, że statek powietrzny nadaje się do wykonania zamierzonego lotu. Czynności związane z obsługą liniową obejmują:
rozwiązywanie problemów,
usuwanie usterek,
wymianę komponentów przy użyciu zewnętrznego sprzętu testowego, jeśli jest to wymagane,
inspekcje wizualne, które wykryją oczywiste niezadowalające warunki/rozbieżności niewymagające szeroko zakrojonej, dogłębnej inspekcji,
inspekcje konstrukcji, systemów i elementów silnika odbywające się za pomocą szybko otwieranych paneli/drzwi,
drobne naprawy i modyfikacje niewymagające rozległego demontażu.
Z definicji obsługa bazowa to wszystkie czynności, które nie mieszczą się w kategorii utrzymania liniowego. W praktyce będą to głównie kontrole ciężkie, takie jak C i D. Podczas tych przeglądów oceniane są główne i drugorzędne systemy samolotu oraz wykonywane złożone i czasochłonne zadania, takie jak: zapobieganie korozji, prace konstrukcyjne, wymiana głównych podzespołów, remont wnętrza itp. Organizacja obsługi bazowej nie jest tak prosta jak w przypadku obsługi liniowej. Operatorzy są zobowiązani do posiadania podstawowych umów serwisowych dla wszystkich eksploatowanych przez siebie statków powietrznych. Takie umowy muszą spełniać wymagania dotyczące kontraktowania/podwykonawstwa określone w PART i muszą zostać zatwierdzone przez odpowiednie władze lotnicze (tabela poniżej).
Check type | Interval | Content |
|---|---|---|
Pre‑Flight | Pre‑flight | General visual from ground for signs of obvious discrepancies or damage such as fluid leaks, FOD, lightning strike. |
Terminal Check (Ramp) | Each terminal stop | Pre‑flight plus tires, tire pressure, wheels and brakes. |
Service Check | 8 Cal. days | Hydraulic qty, escape slide gas pressure, oxygen pressure, brake wear, IDG oil, APU oil, oleo pressures. Visual check of engine inlet and exhaust. Optional check of CMS for degraded fault tolerance (to avoid potential No Go situation). |
1A‑Check | 500 FH | Exterior general visual from ground. Interiorgeneral visual cockpit, cabin, cargo compartment, avionics, electrical, hydraulic and ECS equipment bays, landing gear, landing gear bays and doors. IDG oil. |
2A‑Check | 1000 FH | Simple operational checks (failure finding tasks) from cockpit which cannot be accomplished at 4A and above. |
4A‑Check | 2000 FH | Lubrication of some flight control items in accordance with past service experience. |
8A‑Check | 4000 FH | Check fuselage drainage system. |
1C‑Check | 15 months | External general visual inspection of areas with moderate sensitivity to damage or deterioration such as lower and mid fuselage, windows, doors, wing lower surfaces, flight control surfaces, horizontal and vertical stabiliser leading edges and pylons. General visual inspection of power plant and engine with cowls open, landing gear and landing gear bays, wing fixed leading edge, rear fuselage and tail cone. |
2C‑Check | 30 months | External general visual inspection of areas with low sensitivity to damage or deterioration such as upper fuselage, horizontal and vertical stabilisers and wing top surface. Internal general visual inspection installations in equipment bays and pylons. |
Intermediate Layover (4C) | 60 months | Internal general visual inspection of structure and installations in areas of moderate to high sensitivity to damage or deterioration such as cargo compartments, area below cargo and cockpit floors and below toilets and galleys. Internal general visual inspection of wing in sump areas. Systems operational and functional checks. Detailed cabin check including floors in high traffic areas, galleys and toilets. |
Major Layover (8C) | 120 months | General and detailed external and internal structural (sampling or ) inspection for corrosion and fatigue damage. Systems operational and functional checks. |
Potwierdzenie obsługi technicznej może być wykonane przez odpowiednio wykwalifikowaną i upoważnioną osobę w organizacji obsługowej. Certyfikat obsługi jest dokumentem zawierającym poświadczenie, które potwierdza, że wyszczególnione w nim prace obsługi technicznej statku powietrznego zostały wykonane w zgodzie z odpowiednimi wymaganiami dotyczącymi zdatności do lotu. Żaden statek powietrzny nie może zostać dopuszczony do eksploatacji bez świadectwa dopuszczenia do eksploatacji (Certificate of Release to Service, CRS) wydanego przez upoważnionego inżyniera w imieniu organizacji obsługowej po zakończeniu wszelkich prac obsługowych. Formularz CA , EASA lub FAA deklaruje zdatność do lotu po dokonaniu prac obsługowych podjętych na wyrobach, częściach i wyposażeniu statku powietrznego.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Miejsce na notatki
Materiały powiązane
Dokumentacja techniczno obsługowa statków powietrznychDokumentacja techniczno obsługowa statków powietrznych
Dane obsługowe, regulacyjne, instrukcje montażu i inspekcji dotyczące obsługi statków powietrznychDane obsługowe, regulacyjne, instrukcje montażu i inspekcji dotyczące obsługi statków powietrznych