Opis komunikacji werbalnej z pacjentem
Masażysta w trakcie rozmowy z pacjentem powinien dbać przede wszystkim o jasność i przejrzystość komunikatów werbalnych. Wszystkie informacje docierające do pacjenta muszą być dla niego w pełni zrozumiałe. Jeżeli w jakikolwiek sposób masażysta zauważy, że osoba masowana nie zrozumiała komunikatu, powinien dostosować swój język i opis wykonywanej procedury do poziomu kompetencji językowej swego rozmówcy, tak aby zrozumiał on przekazywaną informację.
W celu zbudowania wzajemnego zaufania masażysta powinien dokładnie opisać wykonywane przez siebie czynności, informując pacjenta o ich przebiegu i kolejności. Ponieważ masaż relaksacyjny należy wykonywać w ciszy, aby osoba masowana mogła w pełni uspokoić się wewnętrznie, masażysta powinien w sposób schematyczny opisać wykonywane procedury. Aby uniknąć sytuacji stresowych, masażysta powinien zawsze informować pacjenta o zamiarze dotknięcia kolejnych części jego ciała oraz o rozpoczęciu i zakończeniu masażu.
Masażysta powinien mówić głosem ściszonym, dostosowanym do atmosfery relaksacyjnej w gabinecie. Podejmowanie prób mówienia głośniej od włączonej muzyki jest niewskazane. W przypadku kiedy pacjent usnął lub nie słyszy kolejnych komunikatów masażysty, należy odpowiednio ściszyć muzykę oraz ponownie przekazać komunikat, np. „Proszę odwrócić się na plecy”.
Dodatkowo komunikaty przekazywane osobie masowanej powinny być proste, bez fachowych, charakterystycznych dla branży medycznej słów, których często pacjent nie rozumie, np. „Proszę wykonać supinację przedramienia”. Zamiast tego wskazane jest, by masażysta formułował proste komunikaty, takie jak np. „Proszę odwrócić rękę”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści