Opisujemy dary jesieni
Opisujemy dary jesieni
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna cechy krajobrazu jesiennego
rozumie pojęcie „dary jesieni”.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi opisywać swoje wrażenia, uczucie po odbytej wycieczce,
potrafi nazwać barwy jesieni
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
potrafi upersonifikować jesień,
potrafi zredagować opis.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, słoneczko, burza mózgów, słoneczko, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Polecenia dla grup
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Metodą słoneczka uczniowie piszą luźne skojarzenia do słowa „jesień”
b) Faza realizacyjna
Uczniowie w swobodnych wypowiedziach rozmawiają na temat odbytej wycieczki. Wypowiedzi ustne dotyczą przeżyć, nastroju, jaki im towarzyszył przy oglądaniu krajobrazu jesiennego. Pytania pomocnicze: „Co wam się najbardziej podobało w krajobrazie jesiennym?”, „Jakie barwy, kolory zaobserwowaliście?”, „Jakie dary przyniosła ze sobą jesień?”, „Jaki nastój towarzyszył wam w ten dzień?”. Następnie każdy uczeń prezentuje na forum klasy pamiątkę z wycieczki po okolicy i krótko omawia, dlaczego przyniósł ze sobą ten dar z jesiennej wyprawy a nie inny.
Uczniowie zostają podzieleni na ok.. 5 grup. W nich są wybierani liderzy, sprawozdawcy, lektorzy. Nauczyciel rozdaje uczniom plecenia dla grup. Uczniowie po ich wykonaniu prezentują wyniki swojej pracy na forum całej klasy, zostają one omówione (załącznik 2).
Uczniowie podają swoje pomysły początków wstępu, który mógłby rozpoczynać ich opis darów jesieni, typu: Jesień przyniosła nam swoje dary, W tym roku jesień jest bardzo hojna, jakie bogate i barwne są dary jesieni, jesień nas szczodrze obdarzyła. Nauczyciel podkreśla wyrazy, w których występują trudności ortograficzne. Następnie uczniowie zapisują na tablicy zaobserwowane na wycieczce dary jesieni, zastanawiają się jak można nazwać inaczej dary jesieni, typu: jesienne plony sadów, jesienne przysmaki, witaminy z ogrodu. Podobne ćwiczenie wykonują ze słowem „jesień”, starają się znaleźć inne nazwy na to określenie, np. złocista pora roku, pora szeleszczących liści i smacznych grzybów, miesiące chłodnych i deszczowych dni, pora odlatujących ptaków.
Nauczyciel wywiesza na tablicy plan opisu, czyli co powinno się znaleźć w redagowanym opisie darów jesieni. Przykładowo: 1. Wstęp, opisz krótko dzień jesienny, jak się czujesz podczas tej pory roku, za co ja lubisz, lub nie, 2 Rozwinięcie, opisz dary jesieni, co ze sobą przynosi, jakie barwy, jakie owoce, warzywa, 3 Zakończenie, za co możesz podziękować jesieni.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie redagują opis darów jesieni.
5. Bibliografia
Biernacka E., Jak pisać wypracowania, RM, Warszawa 2002.
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Polecenia dla grup:
|
b) Zadanie domowe
Jesień to dla mnie…Dokończ wyrażenie.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak