Grafika przedstawia pięć pereł różnej wielkości. Mają kolor różowy. Tło jest białe.
Perły
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., grafika komputerowa, licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
Umiejętność precyzyjnego lub ciekawego opisywania rzeczy jest potrzebna w wielu codziennych sytuacjach, np. przedmioty opisujemy wtedy, gdy je gubimy lub gdy chcemy się ich pozbyć.
Literackie opisy tworzą natomiast pisarze i poeci. Są one wtedy kunsztowne, bardziej rozbudowane, a przede wszystkim odznaczają się wyjątkowymi walorami estetycznymi. Artyści opisywać mogą wszystko, od rzeczy trywialnych po wzniosłe i piękne: kamienicę, tarczę wojownika czy białe nenufary.
j0000007V7B1v50_0000000A
Opisywanie przedmiotów
R16Ud9nxurgZc1
Zdjęcie przedstawia pióro wieczne w kolorze niebieskim ze srebrną stalówką i gripem.
Pióro
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
Opis to forma wypowiedzi, której tematem jest postać, przedmiot, zwierzę, zjawisko, sytuacja, krajobraz, pogoda lub dzieło sztuki. Typowy opis przedmiotu powinien zawierać m.in. informacje o jego kształcie, rozmiarze, kolorze, materiale, z którego został wykonany, przeznaczeniu, właściwościach, zaletach, wadach, znakach szczególnych oraz jego przeszłości. W opisach możemy uwzględniać zarówno informacje ogólne, jak i szczegółowe. Czasami ujawniamy nasz stosunek do opisywanej rzeczy (może on być zarówno pozytywny jak i negatywny). Przedmioty opisujemy w różnych sytuacjach życiowych i w różnych celach, na przykład by podzielić się z kimś swoją wiedzą o jakiejś rzeczy albo gdy chcemy zamieścić w mediach (np. w internecie) ogłoszenie o sprzedaży lub zgubieniu czegoś z prośbą o pomoc w odnalezieniu.
Podczas tworzenia opisu ważna jest wnikliwa obserwacja przedmiotu, który chcemy opisać. Następnie zbieramy o nim informacje, gromadzimy potrzebne słownictwo. Potem staramy się pogrupować tematycznie zebrane wiadomości w oddzielnych akapitach i decydujemy o kolejności ich pojawienia się w opisie (najpierw przedstawiamy informacje o przedmiocie, następnie jego cechy). Teraz pora na redakcję tekstu, a następnie na jego korektę, czyli sprawdzenie i ewentualne poprawki oraz uzupełnienia.
W nietypowym opisie możemy posługiwać się formą wierszowaną lub wzbogacać opis, np. słowami wyrażającymi emocje, metaforami, frazeologizmami. Opisy możemy prezentować ustnie lub pisemnie.
Jak opisać przedmiot?
We wstępie należy nazwać przedmiot i ustalić, do czego służy.
Kolejne akapity powinny dotyczyć jego wielkości, kształtu, barwy, wagi.
Należy podać nazwę materiału, z którego został wykonany.
Ważne są także informacje dotyczące tego, jak działa na zmysły: jaki jest w dotyku, czy wydaje dźwięki, jak pachnie.
Trzeba także podać jego cechy charakterystyczne, czyli to, co wyróżnia go spośród innych przedmiotów, np. wzornictwo, dekoracje.
W ostatniej części opisu należy przedstawić podsumowanie opisu, swoją opinię o przedmiocie i jego ocenę.
Podczas opisywania przedmiotu ważne jest, by zachować odpowiedni układ akapitów. Należy stosować różnorodne słownictwo.
j0000007V7B1v50_0000000J
R1FEkwjj2ajwe
Ilustracja przedstawia białą kartkę, która leży na drewnianym blacie. Na kartce znajduje się tekst: Moim ulubionym przedmiotem, którego używam w szkole, jest długopis. Mama kupiła mi go z okazji urodzin. Znajduje się on zawsze w moim piórniku. Długopis jest niewielki, wąski i bardzo lekki. Ma kolor srebrny. Wykonany jest z metalu i jest chłodny w dotyku. W środku znajduje się cienki wkład z niebieskim tuszem. W górnej części obudowy umieszczony jest niewielki napis i logo firmy, która wykonała długopis. Nie zamierzam się z nim nigdy rozstawać. Jest bardzo przydatny i wygodnie się nim pisze. To także cenna dla mnie pamiątka, o którą bardzo dbam.
Opis przedmiotu – przykład
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000007V7B1v50_0000000J
Zadaniowo
R1EWC2HOcUuSP
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi - przymiotników, które mogą opisywać przedmioty.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 2
RJNUsCgLyx0vC1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu kilku prawidłowych odpowiedzi dotyczących pytania o odcienie koloru czerwonego.
Zadanie interaktywne polega na wybraniu kilku prawidłowych odpowiedzi dotyczących pytania o odcienie koloru czerwonego.
Wśród podanych niżej nazw kolorów wskaż te, które zaliczamy do odcieni czerwieni.
Poniższe ilustracje przedstawiają biżuterię frywolitkowąj0000007V7B1v50_000tp001biżuterię frywolitkową. Obejrzyj je, a następnie na ich podstawie sformułuj krótki opis tego rodzaju ozdób.
Możesz także spróbować zareklamować wybraną biżuterię, posługując się formą krótkiej rymowanki, jak w poniższym przykładzie.
Na każdą okazję znajdziesz tu korale: Do pracy, po domu i na huczne bale.
R1V05eYtJBXvf
Fotografia przedstawia duży naszyjnik zrobiony z białej koronki z wplecionymi czerwonymi koralikami. Koronka układa się w kształt falisty. W zagłębieniach wszyte są podłużne czerwone kryształy. Na zdjęciu znajdują się także długie biało‑czerwone kolczyki zrobione tą samą techniką.
Naszyjnik frywolitkowy
Źródło: Anna Drwiła, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1WvYA9ybjAGn
Na fotografii znajduje się naszyjnik zrobiony z czarnej koronki układającej się w ornament, do której doszyte są koraliki w kształcie liści. Wewnątrz naszyjnika ułożone są długie czarne kolczyki zrobione tą samą techniką; na końcach mają doszyte koraliki w kształcie liści.
Naszyjnik frywolitkowy
Źródło: Anna Drwiła, Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1UsAaEZSS95S
Miejsce na notatkę
Pamiętaj, aby w swoim opisie zawrzeć informacje, m.in. o wielkości, kolorze, kształcie, materiale, z którego jest wykonany.
Pierwsza fotografia przedstawia duży naszyjnik zrobiony z białej koronki z wplecionymi czerwonymi koralikami. Koronka układa się w kształt falisty. W zagłębieniach wszyte są podłużne czerwone kryształy. Na zdjęciu znajdują się także długie biało‑czerwone kolczyki zrobione tą samą techniką.
Na drugiej fotografii znajduje się naszyjnik zrobiony z czarnej koronki układającej się w ornament, do której doszyte są koraliki w kształcie liści. Wewnątrz naszyjnika ułożone są długie czarne kolczyki zrobione tą samą techniką; na końcach mają doszyte koraliki w kształcie liści.
Ćwiczenie 7
Odpowiedz, w jakim celu ludzie noszą biżuterię. Czy służy ona wyłącznie jako element ozdobny?
RmFUu7sqgLc64
Miejsce na notatkę
Biżuterię nosi się nie tylko jako element ozdobny. Może ona określać w niektórych kulturach status społeczny danego człowieka. Może także stanowić oznakę godności, władzy, stanu lub urzędu.
RgwqNGyGRvGFZ
Ćwiczenie 8
Zadanie alternatywne polega na wybraniu jednej właściwej odpowiedzi dotyczącej korzystania ze słowników w celu sprawdzenia poprawności zapisu słowa "biżuteria".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
Przeczytaj poniższe ogłoszenie zamieszczone w internecie i wypisz z niego te wyrażenia, dzięki którym sprzedający opisał polecany sprzęt i jednocześnie zareklamował go.
R1SXuP2TffWxp
Ilustracja przedstawia zrzut ekranu z informacjami o rowerze. Tekst ogłoszenia jest po lewej stronie. Z lewej strony przy nagłówku znajduje się kolorowy element z napisem "Ooogłoszenia". Treść ogłoszenia: „Polecam zadbany rower górski MTB!!! Mam do sprzedania moje oczko w głowie, czyli rower MTB. To istny hit!!! Pojazd kupiony w sklepie rowerowym, w którym pracowałem. Przez 3 lata przejechałem ok. 750 km!!!, a więc tyle, co kot napłakał. Rower jest w bardzo dobrym stanie z racji tego, że pracowałem przez ten czas jako serwisant rowerowy. Dbałem o niego, myłem i czyściłem go pieczołowicie po każdej przejażdżce. Rower sprzedaję, ponieważ coraz mocnej trapi mnie kontuzja pleców, która uniemożliwia mi regularne jeżdżenie w górach. [...] Z wynikami testu roweru, który wypadł bardzo pozytywnie, można się zapoznać w archiwalnym numerze magazynu rowerowego zamieszczonym pod adresem: http://www.magazynrowerowy.pl/index.php?1196&editi... Rower jest idealnie spasowany pod względem jakości i pod względem skomponowanych podzespołów. Wprost niezawodny”.
Tekst wzbogacony jest o fotografie czerwonego roweru, które znajdują się z prawej strony. W lewym górnym rogu zdjęcia prezentującego cały rower znajduje się cena 350 zł w niebieskim kółku. Pod nimi znajduje się przycisk z napisem „Napisz wiadomość”.
Ogłoszenie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Victorvandenberg, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1UsAaEZSS95S
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na fragmenty, w których zostały wymienione cechy roweru.
Wyrażenia, dzięki którym sprzedający opisał polecany sprzęt i jednocześnie go zareklamował to: 'Rower jest w bardzo dobrym stanie', 'Rower jest idealnie spasowany pod względem jakości i skomponowanych podzespołów', 'Wprost niezawodny'.
Polecenie 1
Przeczytaj zabawne ogłoszenie zamieszczone w internecie. Wzorując się na nim, zredaguj własne. Pamiętaj, by w swoim ogłoszeniu zawrzeć dokładny opis wybranego przedmiotu.
Rpd8zNDwMR2f7
Ilustracja przedstawia zrzut ekranu z informacjami o rowerze. Tekst ogłoszenia jest po lewej stronie. Z lewej strony przy nagłówku znajduje się kolorowy element z napisem "Ooogłoszenia". Treść ogłoszenia: "Polecam zadbany rower górski MTB!!! Mam do sprzedania moje oczko w głowie, czyli rower MTB. To istny hit!!! Pojazd kupiony w sklepie rowerowym, w którym pracowałem. Przez 3 lata przejechałem ok. 750 km!!!, a więc tyle, co kot napłakał. Rower jest w bardzo dobrym stanie z racji tego, że pracowałem przez ten czas jako serwisant rowerowy. Dbałem o niego, myłem i czyściłem go pieczołowicie po każdej przejażdżce. Rower sprzedaję, ponieważ coraz mocnej trapi mnie kontuzja pleców, która uniemożliwia mi regularne jeżdżenie w górach. [...] Z wynikami testu roweru, który wypadł bardzo pozytywnie, można się zapoznać w archiwalnym numerze magazynu rowerowego zamieszczonym pod adresem: http://www.magazynrowerowy.pl/index.php?1196&editi... Rower jest idealnie spasowany pod względem jakości i pod względem skomponowanych podzespołów. Wprost niezawodny".
Tekst wzbogacony jest o fotografie czerwonego roweru, które znajdują się z prawej strony. W lewym górnym rogu zdjęcia prezentującego cały rower znajduje się cena 350 zł w niebieskim kółku. Pod nimi znajduje się przycisk z napisem „Napisz wiadomość".
Ogłoszenie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Victorvandenberg, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1UsAaEZSS95S
Miejsce na notatkę
RDmMkrlJcmrSf1
Przedstawiona na obrazie dziewczyna sprawia wrażenie, jakby odwróciła się na dźwięk znajomego głosu. Dziewczyna ustawiona bokiem patrzy w lewą stronę, ma rozchylone usta i ciemne oczy. Obraz kończy się na wysokości jej ramienia. Jej sylwetka odcina się od czarnego tła. Z czernią kontrastują kolory jej stroju – brąz kubraczka, biel kołnierza oraz błękit i żółć turbanu. W uchu dziewczyny zawieszony jest kolczyk z perłą w kształcie łezki.
Dziewczyna z perłą
Źródło: Jan Vermeer [czyt. jan wermir], olej na płótnie, Royal Picture Gallery Mauritshuis, Holandia, domena publiczna.
RrhckZliGK4eo1
Obraz przedstawia wnętrze pokoju z otwartym oknem. Przed oknem stoi dziewczyna i czyta list. Postać przedstawiona jest z profilu, ale jej twarz odbija się w szybkach okiennych. Dziewczyna jest ubrana w suknię. Na pierwszym planie znajduje się stół, na którym jest rozłożony i udrapowany obrus. Bogato zdobiony i ciężki przypomina dzisiejszy dywan. Na stole spoczywa misa z owocami: brzoskwiniami i jabłkami, które wysypują się na stół. Z prawej strony zwisa zielona kotara, rozwieszona na drążku pod sufitem. Inna zasłona, koloru czerwonego, zawieszona jest przy oknie.
Dziewczyna czytająca list przy otwartym oknie
Źródło: Jan Vermeer [czyt. jan wermir], olej na płótnie, Gemäldegalerie Alte Meister – Staatliche Kunstsammlungen, Drezno, domena publiczna.
Polecenie 2
Przyjrzyj się fotografiom obrazów Jana Vermeera. Wybierz dowolny element znajdujący się na jednym z nich, a następnie przygotuj notatkę w formie mapy myśli, gdzie zgromadzisz informacje o cechach tego przedmiotu potrzebne do zredagowania jego opisu.
RZsVMWYYaxcnm
Należy uzupełnić mapę myśli określeniami dotyczącymi wybranego elementu obrazu.
Należy uzupełnić mapę myśli określeniami dotyczącymi wybranego elementu obrazu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2
Wybierz przedmiot spośród podanych poniżej i zgromadź słownictwo do jego opisu zgodnie z poniższym wzorem.
Nazwa przedmiotu: - kształt; - wielkość; - materiał; - przeznaczenie.
Przedmioty do wyboru: perła, okno, jabłko.
R11UQUugLbA2i
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10
Przygotuj trzy różne wersje opisu jednego z zegarków prezentowanych na poniższych ilustracjach: a) opis rzeczowy, precyzyjny, niezdradzający twojego stosunku do przedmiotu, objętością przypominający wpis na Twitterze (nie więcej niż 160 znaków); b) opis naukowy (specjalistyczny), przypominający hasło encyklopedyczne; c) opis literacki, w którym posłużysz się środkami stylistycznymi i ujawnisz swoją ocenę opisywanego przedmiotu.
RF2xAZH6kEDv5
Zdjęcie przedstawia nowoczesny zegarek ze wskazówkami. Tarcza ma nieregularny kształt i jest koloru czarnego. Widnieje na niej napis „Hamilton”. Godziny zaznaczono kreskami. Wskazówki wyznaczają godzinę dziesiątą i osiem minut. Pasek zegarka jest w kolorze złoto‑czarnym.
Zegarek Hamilton
Źródło: Hamiltonwatches, 1957, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
RGPCkjD8j46fF
Dzieło sztuki przedstawia postacie wykonane prawdopodobnie z brązu i złotą tarczę zegara ze wskazówkami między nimi. Jedną z postaci jest kobieta umieszczona po lewej stronie. Ubrana jest w szatę. Podaje dłoń mężczyźnie po prawej, który ubrany jest w rzymski strój wojskowy. Między nimi znajduje się Amor przedstawiony jako chłopiec ze skrzydłami. Całość umieszczona jest na bogato zdobionym złotymi ornamentami cokole.
Zdjęcie przedstawia dywan kwiatowy skomponowany tak, że przypomina tarczę zegara ze wskazówkami. Wskazówki ułożone są na godzinie drugiej i czterdzieści minut. Kwiaty tworzące zegar są w kolorach: różowym, jasno i ciemno zielonym. W oddali widać zatokę, na której znajdują się niewielkie łodzie.
Bürkliplatz, Zürich
Źródło: Roland zh, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RTXVB9FXxnI
Zdjęcie przedstawia zegarek ze wskazówkami ustawionymi na godzinie pierwszej i pięćdziesiąt minut. Jego tarcza jest biała z czarnymi cyframi. Posiada ażurową osłonę z metalu. Pasek zegarka jest zrobiony z brązowego materiału.
Wczesny zegarek naręczny Waltham, noszony przez żołnierzy podczas I wojny światowej
Źródło: Museumsfoto, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
R13zu6CI1u2aC
Miejsce na notatkę
Pamiętaj o wszystkich ważnych informacjach, które powinny znaleźć się w opisie przedmiotu, m.in. wielkość, kształt, kolor, cechy szczególne.
a) Zegarek jest niewielki. Jego tarcza jest koloru czarnego. Jej obudowa ma trójkątny, lekko zaokrąglony kształt i jest zrobiona z metalu w kolorze jasnego złota. Ma zamontowane pokrętło do ustawiania wskazówek. Przymocowany jest do niej żółto‑czarny pasek. b) Urządzenie służy do odmierzania czasu. Zawiera mechanizm wskazujący daną jednostkę czasu. Wykonane jest z metalu połączonego z tworzywem sztucznym w kolorze żółto‑czarnym. c) Niewielki zegarek - wskazywacz czasu, jest niezwykle cennym przedmiotem. Niczym wyrocznia obwieszcza nam upływające chwile. Jego tarcza połyskuje jakby była zrobiona ze złota. Czerń tarczy doskonale odbija wskazówki. Dwubarwny pasek jest w kolorze słońca i ciemnej toni. Jest pięknym klejnotem, który może ozdobić każdą rękę.
Ćwiczenie 10
Opisz różnicę między zegarem: - na rękę; - na budynku dworca; - w komputerze.
Jakie mają rozmiary? Co potrzebują do działania? Co może spowodować ich zniszczenie?
R1BBe243ZIetW
Miejsce na notatkę
Zegarek na rękę jest niewielkich rozmiarów. Posiada pasek, który mocuje się wokół nadgarstka. Dzisiejsze zegarki działają najczęściej na baterię, jednak zdarzają się także z mechanizmem nakręcanym. Ich zniszczenie może spowodować upadek lub zalanie wodą.
Zegar na budynku dworca jest duży i zamontowany w widocznym miejscu, tak aby widać go było z dużej odległości. Do działania potrzebuje skomplikowanego mechanizmu. Może zostać zniszczony, np. przez uderzenie pioruna.
Zegar w komputerze znajduje się najczęściej w dolnym rogu ekranu. Jest niewielki. Działa dzięki pracy komputera. Jego usterkę może spowodować błąd w oprogramowaniu.
zegar
zegar szafkowy - materiał dostępny na stronie internetowej: https://czytanieobrazow.pl/materialy/zegar/
RRTJpNMpd6cZh
Ćwiczenie 11
Zadanie alternatywne polega na właściwym zaznaczeniu na zdjęciu punktów określających cechy.
Zadanie alternatywne polega na właściwym zaznaczeniu na zdjęciu punktów określających cechy.
Cenne przedmioty
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11
Opisz przedmioty znajdujące się w apteczce samochodowej.
RPr93oiOHtRfW
Miejsce na notatkę
W apteczce samochodowej powinny się znaleźć następujące przedmioty: - białe, sterylne opatrunki indywidualne, - białe, elastyczne opaski uciskowe, - białe trójkątne chusty opatrunkowe, - plastry opatrunkowe, - biała, sterylna gaza, - białe, dziane bandaże do mocowania opatrunków, - nożyczki bez ostrych końców, - lateksowe lub nitrylowe rękawice jednorazowe, - foliowy koc ratunkowy (z jednej strony ma kolor srebrny, z drugiej złoty).
zegar wieżyczkowy
zegar wieżyczkowy - materiał dostępny na stronie internetowej: https://czytanieobrazow.pl/materialy/zegar-wiezyczkowy/
RSISvYBSb7J5B
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu synonimów.
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu synonimów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rq4QTUbJFfMkb
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazów będących synonimami słów użytych w tekście.
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazów będących synonimami słów użytych w tekście.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1HiSotHxmKQF
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej funkcji synonimów w opisie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
Opisz wybraną pamiątkę przywiezioną przez ciebie z wakacji lub wycieczki. Opisz ją najdokładniej jak potrafisz. Postaraj się przy tym uwzględnić jej wygląd, oddziaływanie na zmysły (wzroku, dotyku, słuchu, węchu i smaku) oraz jej użyteczność.
Rr0OcIklWryDU
Miejsce na notatkę
R1M1XK503Zp411
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: przedmiot, design, opis, barwa.
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: przedmiot, design, opis, barwa.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15
Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Proponowane słowa klucze: barwa, design, przedmiot, opis.
RPl2ldTs9qChc
Miejsce na notatkę
j0000007V7B1v50_000tp001
biżuteria frywolitkowa – biżuteria przypominająca koronkę artystyczną, ponieważ jest wykonana z cienkiej nici za pomocą igły lub szydełka; technika ta najprawdopodobniej znana była już w starożytności