E-materiały do kształcenia zawodowego

Oprawianie kamieni jubilerskich

MEP.05. Oprawianie kamieni jubilerskich - Złotnik – Jubiler 731305

bg‑blue

Oprawki do kamieni jubilerskich

GALERIA ZDJĘĆ

1

Spis treści

2

Oprawa punktowa (w łapki, krapki, pazurki)

Oprawa punktowa, inaczej nazywana ażurową, charakteryzuje się tym, że kamień jest w niej widoczny ze wszystkich stron. Uchwycony jedynie w kilku punktach za pomocą wystających z korony łapek kamień jest wolny i z każdej strony dociera do niego światło. Łapki, krapy lub pazurki utrzymają w wyrobie kamień szlifowany fasetowo. Przy tym sposobie osadzania kamień jest najlepiej wyeksponowany i najbardziej efektownie prezentuje pełnię swoich barw i blasku. Tradycyjna oprawa ażurowa zakuwa kamień w 8 łapek – oprawa szatonowa. Ale można stabilnie zakuć kamień nawet w 6, 4 lub 3 łapki. Mogą być one pojedyncze lub podwójne, okrągłe, płaskie lub wydłużone. Czasem mogą trzymać nawet więcej niż jeden kamień. Zaletą tej oprawy jest optyczne powiększenie kamienia, wadą możliwość haczenia ubrań przez wystający kaścik. Tę oprawę stosuje się najczęściej do kamieni o wysokim współczynniku załamania światła.

Galeria zdjęć przedstawia sześć ilustracji opraw punktowych,

  1. Ilustracja przedstawia cztery widoki   oprawy punktowa kamienia o szlifie fasetowym w łapy. W każdym przypadku kamień jest koloru czerwonego. Pierwszy to widok z góry, Następne trzy grafiki przedstawiają różne łapy w których kamień został zamieszczony,  pierwszy przedstawia w oprawa w koszyczku, drugi  w łapy a trzeci także w koszyczku.

  2. Ilustracja przedstawia oprawę w łapy jest to srebrny pierścionek z oprawą w łapy, w oprawie znajduję się biały kamień.

  3. Ilustracja przedstawia widok z dołu na oprawę w łapy jest to srebrny pierścionek z oprawa w łapy, w oprawie znajduję się biały kamień

  4. Ilustracja przedstawia  rubin w krapy w koszyczku z boku, jest to złoty pierścionek z oprawą w koszyczku. W oprawie znajduję się fioletowy rubin w krapy. Oprawa jest koloru srebrnego.

  5. Ilustracja przedstawia widok z góry na  rubin w krapy w koszyczku w koszyczku , jest to złoty pierścionek z oprawą w koszyczku. W oprawie znajduję się fioletowy rubin w krapy. Oprawa jest koloru srebrnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Oprawa pełna (kasetowa, obwodowa, w cargę, w lustro)

Oprawa pełna, czyli obwodowa (kasetowa, w cargę, w lustro) charakteryzuje się tym, że kamień jest zakuty po swoją górną płaszczyznę, rondystę. W oprawie kasetowej kamień zakuwany jest w specjalnie do niego dopasowanej kasecie/dołku/gnieździe i wraz z zakuciem tworzy pod palcami jedną płaszczyznę (metalu i kamienia). Zaletą tej oprawy jest to, że okrywając od dołu i boków cały kamień, zabezpiecza go przed uszkodzeniami mechanicznymi lub wypadnięciem. Ponadto nie posiada wystających elementów, co powoduje, że nie haczy ubrań. Wadą zaś oprawy pełnej jest to, że zasłania dużą powierzchnię kamienia, co negatywnie wpływa na odbijanie/przepuszczanie przez kamień światła i ogranicza jego połysk. Stosowana jest najczęściej przy kamieniach o niższym współczynniku załamania światła. Mogą być w niej osadzone zarówno kamienie o szlifie kaboszon, jak i fasetowym, diamentowym i każdym innym.

Galeria zdjęć przedstawia dziewięć ilustracji opraw pełnych,

  1. Ilustracja przedstawia dwa widoki  oprawy pełna kasetowa obwodowa kamienia o szlifie fasetowy. Pierwszy widok jest to widok z góry drugi z boku. Na obu ilustracjach czerwony kamień zakuwany jest w pierścionku (oprawie)

  2. Ilustracja przedstawia trzy widoki  oprawy pełna kamienia o szlifie kaboszon w cargę, pierwszy jest to widok z góry następne dwa to widoki z boku. Na każdym widoku kamień ma kolor czerwony. Kamień zakuwany jest w oprawie, która została zakuta w pierśćieniu.
    Tekst:  Oprawa typu carga to rodzaj oprawy pełnej, w której kamień osadzony jest w specjalnie dopasowanej do niego blaszce z obręczą (rantem). Rant zakuwa się na całym obwodzie kamienia. Jest to stabilne umocowanie, które jednak nie przepuszcza światła, dlatego najlepiej stosować ją do kamieni o szlifie kaboszon, takich jak koral, onyks czy turkus.

  3. Ilustracja przedstawia  rubin w cargę i diamenty w korny z widok z boku, jest to fioletowy diament zakuty w oprawę złotego pierścionka. Na oprawie widnieją ozdobienia.

  4. Ilustracja przedstawia   rubin w cargę i diamenty w korny z widok z góry, jest to fioletowy diament zakuty w oprawę złotego pierścionka. Na oprawie widnieją ozdobienia.

  5. Ilustracja przedstawia dwa widoki  oprawy kamienia o szlifie fasetowym w półcargę. Pierwszy to widok z góry drugi to widok z boku. Niewielka część kamienia jest tylko w kuta w pierścień.
    Tekst:  Kamień może być również oprawiony w półcargę, gdzie kamień zakuty jest w dwa odcinki obręczy cargi. Do kamienia dociera wtedy z boku nieco więcej światła.

  6. Ilustracja przedstawia  szafir w półcargę i diamenty w krapy widok z boku. To czarny szafir znajdujący się w diamentowej oprawie, niewielka część szafiru jest wkuta w pierścień.

  7. Ilustracja przedstawia  szafir w półcargę i diamenty w krapy widok z góry. To czarny szafir znajdujący się w diamentowej oprawie, niewielka część szafiru jest wkuta w pierścień.

  8. Ilustracja przedstawia 3 widoki  Oprawy  pełna w lustro kamienia o szlifie fasetowym i kaboszon, pierwszy to widok z góry a dwa pozostałe to widoki boczne. Na każdym widoku widoczny jest czerwony kamień.
    Tekst:  Oprawa w lustro (reflektor) polega na zakuciu kamienia na całym jego obwodzie w wywierconym w metalu otworze. Kamień osadzony jest w metalu nieco niżej, a na obwodzie kamienia szlifuje się tzw. lustro, które optycznie dodaje mu blasku. Zaletą tej oprawy jest gładka i równa powierzchnia metalu i kamienia/kamieni. Wadą jest możliwość wypadnięcia kamienia lub jego ukruszenie

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Oprawa w korny (kulkowa)

Galeria zdjęć przedstawia oprawy w korny(kulkowa)

  1. Ilustracja przedstawia 3 widoki Oprawy  pełna w lustro kamienia o szlifie fasetowym i kaboszon, pierwszy i drugi to widok z góry a trzeci  to widok boczny. Na każdym widoku widoczny jest czerwony kamień.
    Tekst:  W oprawie w korny, nazywanej kulkową, kamień uchwycony jest za pomocą odciętych rylcem kawałków metalu, które nasuwa się na kamień i przy pomocy korneisenów nadaje im kształt półkolisty. Kuleczki mogą być w całym obwodzie kamienia i tworzyć coś na kształt korony lub mogą być rozmieszczone punktowo symetrycznie. Zaletą tej oprawy jest dobra ochrona oraz eleganckie wyeksponowanie kamienia. Wadą zaś szybkie ścieranie się kulek. Stosuje się ją najczęściej do kamieni o średnim lub wysokim współczynniku załamania światła.

  2. Ilustracja przedstawia  Rubin w cargę i diamenty w korny widok z góry  , jest to fioletowy diament zakuty w oprawę złotego pierścionka. Na oprawie widnieją diamentowe ozdobienia.

  3. Ilustracja przedstawia  szafir w półcargę i diamenty w krapy widok z góry. To czarny szafir znajdujący się w diamentowej oprawie, niewielka część szafiru jest wkuta w pierścień.

  4. Ilustracja przedstawia granat w korny oprawa kulkowa. Jest to złoty pierścień w który został wbity kamień w oprawie kulkowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Oprawa kanałowa

Galeria zdjęć przedstawia oprawy kanałowe.

  1. Ilustracja przedstawia dwa widoki oprawy kanałowa kamieni o szlifie fasetowym**.** Pierwszy widok jest to widok przekroju drugi to widok boczny a trzeci to także widok
    Tekst:  Oprawa kanałowa (channel setting) stosowana jest przy wysadzaniu kilku kamieni, umieszczanych w tzw. kanale pomiędzy dwoma fragmentami metalu, wypełniając najczęściej górną część obrączki. Oprawa ta wymaga użycia kalibrowanych kamieni, o dokładnie takim samym rozmiarze. Na miejscu przytrzymuje je niewielka siła, z jaką są przyciśnięte od boków. Światło dociera do kamieni od góry i od dołu, co sprawia, że kamienie dobrze prezentują swój naturalny blask. Zaletą tej oprawy jest dobre zabezpieczenie kamieni przed uszkodzeniem mechanicznym lub wypadnięciem. Nie posiada wystających elementów i jest gładka w dotyku, ponadto dobrze eksponuje kamienie, nie zaburzając za bardzo ich blasku. Wadą zaś fakt, że w szczelinie gromadzi się brud, który trudno usunąć.

  2. Ilustracja przedstawia  oprawę kanałowa w korny widok z boku jest to złoty pierścionek z oprawą kanałową w korny.

  3. Ilustracja przedstawia  oprawę kanałowa w korny widok z góry jest to złoty pierścionek z oprawą kanałową w korny.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Oprawa segmentowa (odcinkowa)

Galeria zdjęć przedstawia oprawę segmentową (odcinkową)

  1. Pierwsza ilustracja przedstawia dwa widoki z góry oraz z boku oprawy segmentowej odcinkowa kamienia o szlifie fasetowym. 
    Tekst: W oprawie segmentowej kamień uchwycony jest tylko w dwóch płaszczyznach za pomocą cienkich blaszek metalu. Zaletą tej oprawy jest dobre wyeksponowanie kamienia i poprzez odsłonięcie jego powierzchni wydobycie barwy i blasku. Wadą zaś jest stosunkowo słaba stabilność osadzenia kamienia w wyrobie.

  2. Ilustracja przedstawia pierścień w oprawie odcinkowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Oprawa na bolcu

Galeria zdjęć przedstawia oprawę na bolcu.

  1. Ilustracja przedstawia oprawę na bolcu perły widok boczny
    Tekst:  Oprawa na bolcu najczęściej stosowana jest przy osadzaniu pereł. Po wywierceniu w kamieniu otworu nasadza się go na niewielki posmarowany spoiwem bolec. Zaletą tej oprawy jest wyeksponowanie kamienia z każdej strony.

  2. Ilustracja przedstawia trzy perły na bolcu. Bolec jest w kształcie walcu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Oprawa wielokamieniowa typu micro pave

Galeria zdjęć przedstawia oprawę wielokamieniowa typu micro pave.

  1. Ilustracja przedstawia plansze na której znajduję się osiemdziesiąt jeden czerwonych kółek w szarych kwadratach. Na bokach kwadratów widnieja czarne krzyżyki.
    Tekst:  Jest to rodzaj oprawy większej liczby kamieni ułożonych obok siebie w idealnie mieniącą się powierzchnię. Kamienie osadzone są na tym samym poziomie, dzięki czemu odbicia światła nakładają się na siebie i kamienie lśnią zwielokrotnionym blaskiem. Wadą tej oprawy jest możliwość zgubienia niektórych kamieni. Zakucie może być tutaj zarówno w korny, jak i w łapy.

  2. Ilustracja przedstawia  Micro pave w wisiorku jest to widok główny na biżuterie w kształcie koła. Jedna z półkul jest ozdobiona a druga srebrna.
    Widoczna jest także zawieszka na łańcuszek.

  3. Ilustracja przedstawia  Micro pave w wisiorku jest to widok z boku na biżuterie w kształcie koła. Jedna z półkul jest ozdobiona a druga srebrna. Widoczna jest także zawieszka na łańcuszek.

  4. Ilustracja przedstawia  Micro pave w wisiorku jest to widok z góry  na biżuterie w kształcie koła. Jedna z półkul jest ozdobiona a druga srebrna.
    Widoczna jest także zawieszka wraz z srebrnym łancuszkiem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Oprawa wielokamieniowa typu karmazycja

Galeria zdjęć przedstawia  oprawa wielokamieniowa typu karmazycja

  1. Pierwsza ilustracja przedstawia Oprawa wielokamieniowa typu karmazycja ośmiokąt foremny w jego kątach znajdują się czarne kółka, wokół ośmiokąta znajduję się wiele mniejszych ośmiokątów foremnych,

  2. Ilustracja przedstawia karmazycja w koronie- kamienie w korny widok z góry jest to srebrny pierścionek z oprawą w której umieszczono kamień karmazycjowany.

  3. Ilustracja przedstawia karmazycja w koronie- kamienie w korny widok z boku jest to srebrny pierścionek z oprawą w której umieszczono kamień karmazycjowany.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia