Organizacja działań
Cel case study
Przedstawienie uczniom zasad funkcjonowania innowacyjnego polskiego przedsiębiorstwa - Allegro, które odniosło sukces na rynku międzynarodowym oraz historii małych i średnich firm, które korzystają z jego narzędzi. Na przykładzie historii sukcesu osób przedsiębiorczych – sprzedawców działających na platformie e‑commerce, przedstawione zostały szanse rynkowe przez nie wykorzystane oraz wyzwania z którymi muszą się mierzyć. Na podstawie ich portretu uczniowie zapoznają się ze zbiorem cech osoby przedsiębiorczej.
Opis przebiegu
W pierwszym etapie uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do tematu przedsiębiorczości i osoby przedsiębiorczej, połączonym z dyskusją na temat: kim jest osoba przedsiębiorcza i z czym się nam kojarzy. Następnie krótki opis zasad działania innowacyjnej polskiej platformy e‑handlu - Allegro, pozwala wprowadzić historię przedsiębiorców na niej działających. Uczniowie dzielą się na grupy,
w ramach których analizują wybraną historię sukcesu przedsiębiorców działających na platformie Allegro. Analizując przedstawione historię, odpowiadają na zawarte w opisie pytania i identyfikują cechy osób przedsiębiorczych. Podsumowanie stanowi zebranie na forum grupy wszystkich zaobserwowanych cech osób przedsiębiorczych, tworzących zbiór kompetencji i umiejętności wspierających osiągnięcie sukcesu w biznesie.
Wiedza i umiejętności
W wyniku pracy nad materiałem uczestnicy powinni zdobyć następującą wiedzę i umiejętności:
charakteryzowanie elementów kompetencji przedsiębiorczych i zależności z nich wynikających,
zrozumienie roli przedsiębiorczości i innowacji we współczesnym biznesie i świecie,
analizowanie własnych kompetencji przedsiębiorczych w oparciu o historie sukcesu.
Wymagania
Sala umożliwiająca podzielenie uczestników na grupy (liczba grup dostosowana do liczby przykładów – 3, 6 lub 9).
Wydrukowane materiały do przeanalizowania, duży papier (typu flipchart).
Przebieg zajęć
Nauczyciel wprowadza pojęcie przedsiębiorczości, wyjaśniając, dlaczego jest ono istotne w życiu codziennym (nie tylko w biznesie). Przedstawia przedsiębiorczość jako umiejętność wykorzystywania szans pojawiających się w otoczeniu i na przykładzie platformy Allegro wskazuje na możliwości kreowania tych szans, płynące z wykorzystania innowacji i nowych technologii (całość wprowadzenia trwa powinna trwać 15 min). Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, przyporządkowując im historie sukcesu małych i średnich przedsiębiorców działających na platformie Allegro (5 minut na podzielenie i 5 na wprowadzenie case study). Uczniowie pracują w kilkuosobowych zespołach (najmniej 3 zespoły), dyskutując nad odpowiedziami na pytania z arkusza oraz szukając w przywołanym przykładzie cech osoby przedsiębiorczej (10 minut na dyskusję). Zadaniem moderatora jest doprowadzenie do identyfikacji przez uczniów szans rynkowych wykorzystanych przez przedsiębiorców oraz wyzwań jakie stanęły przed prowadzonym przez nich biznesem. Moderator dokonuje podziału uczestników na zespoły oraz stymuluje dyskusję w zespołach. W ostatnim etapie lekcji zbiera wszystkie zidentyfikowane cechy osoby przedsiębiorczej na tablicy/kartce (typu flipchart). Na podsumowanie zostało przewidziane 10 minut. Zebrane w ten sposób cechy tworzą listę cech osób przedsiębiorczych, co do których rozwijania uczniowie zostali zainspirowani przykładami – historiami sukcesu.