R1ErN05XENJia1
Na fotografii widnieje pejzaż. Na pierwszym planie znajduje się fragment drogi przy której stoją dwa większe i trzy mniejsze drzewa, których gałęzie odchylają się w prawą stronę. Za nimi jest łąka, na której stoją wysokie metalowe wiatraki. W oddali widać wzgórza porośnięte kępkami drzew. W tle pagórki porośnięte lasem. Niebo jest zachmurzone.
Wietrzny dzień
Źródło: Leonard Low, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 2.0.
1
Polecenie 1

Określ, jakie uczucia wzbudza w tobie wietrzny dzień.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1

Stwórz zbiór wyrazów, który będzie zawierał nazwy różnych wiatrów w zależności od ich mocy i natężenia.

Riy6frWVhoAAs
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Wybierz nazwę jednego z wiatrów z poprzedniego ćwiczenia i użyj jej w zdaniu.

RmjfWT6GXfnMT
Miejsce na odpowiedź
R1Btk4usYec8n
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne. Należy pogrupować nazwy wiatrów ze względu na ich natężenie na wiatry przyjemne i wiatry groźne.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RsSjRcMVSeYDK1
Zadanie interaktywne polega na alfabetycznym uporządkowaniu nazw wiatrów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1W6VL2O2J2bF
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu właściwego znaczenia podanym związkom frazeologicznym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6

Jakie dźwięki wydaje wiatr? Wynotuj odpowiednie czasowniki dźwiękonaśladowcze.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Narysuj swoje wyobrażenie wiatru.

RuKsS8gEXw9Sg
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Opisz, jak wyobrażasz sobie wiatr.

Rodyfo3nD3i57
Miejsce na notatkę

Zapoznaj się z wierszem Juliana Tuwima 'Dwa wiatry' i wykonaj ćwiczenia.

Dwa wiatryJulian Tuwim
Julian Tuwim Dwa wiatry

Jeden wiatr – w polu wiał,
Drugi wiatr – w sadzie grał:
Cichuteńko, leciuteńko,
Liście pieścił i szeleścił,
Mdlał...
Jeden wiatr – pędziwiatr!
Fiknął kozła, plackiem spadł,
Skoczył, zawiał, zaszybował,
Świdrem w górę zakołował
I przewrócił się, i wpadł
Na szumiący senny sad,
Gdzie cichutko i leciutko
Liście pieścił i szeleścił
Drugi wiatr...
Sfrunął śniegiem z wiśni kwiat,
Parsknął śmiechem cały sad,
Wziął wiatr brata za kamrataj0000008IIB5v22_000tp001kamrata,
Teraz z nim po polu lata,
Gonią obaj chmury, ptaki,
Mkną, wplątują się w wiatraki,
Głupkowate mylą śmigi,
W prawo, w lewo, świst, podrygi,
Dmą płucami ile sił,
Łobuzują, pal je licho!...
A w sadzie cicho, cicho...

j0000008IIB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Julian Tuwim, Dwa wiatry, [w:] tegoż, Sokrates tańczący, Warszawa 1930, s. 31.
Ćwiczenie 7

Po przeczytaniu wiersza Juliana Tuwima określ, kim jest podmiot liryczny w tym utworze. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RDnm4BT3pDcUk
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 8

Zacytuj z wiersza Dwa wiatry fragmenty dotyczące jednego wiatru i drugiego wiatru oraz fragment opisujący jednocześnie oba wiatry.

RSTSs6h6CFMIC
Miejsce na odpowiedź.
R1JwMGsF9IOs7
Miejsce na odpowiedź
RTEbbmPRAmpIJ
Miejsce na odpowiedź
Ćwiczenie 9
R1TPKZK7ap1Y4
Ćwiczenie interaktywne polega na przeniesieniu cech wiatrów z wiersza w odpowiednie miejsca w tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 10

Przeanalizuj tekst wiersza i wynotuj z niego słownictwo opisujące wiatry:

  • czasowniki,

  • przysłówki,

  • rzeczowniki.

Określ, która z użytych przez autora części mowy podkreśla szybkość i żywiołowość wiatru.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 11

Znajdź w wierszu trzy pary wyrazów rymujących się ze sobą i wynotuj je.

R1CC19dsTDT0m
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 12
RrvlPL3UXVTW9
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary wyrazów z prawej i lewej kolumny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 13

Opisz krótko nastrój wiersza.

uzupełnij treść
Polecenie 3

Znajdź w tekście wiersza wyrazy, które naśladują odgłosy wiatru. Przeczytaj je głośno tak, aby jak najwierniej oddać te odgłosy.

R13is0WR3JlEL
Miejsce na notatki ucznia
Polecenie 3

Znajdź w tekście wiersza i wypisz wyrazy, które naśladują odgłosy wiatru.

R1Ydmv1AQQHSk
Miejsce na odpowiedź
Polecenie 4

Przygotuj recytację wiersza pt. 'Dwa wiatry'.
Wybierz i zaznacz fragmenty, które należy powiedzieć delikatnie i cicho oraz te, które wyrecytujesz szybko, wesoło i głośno.

RhulDu0mV8ajo
Miejsce na notatki ucznia
j0000008IIB5v22_000tp001