Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1ErN05XENJia1
Na fotografii widnieje pejzaż. Na pierwszym planie znajduje się fragment drogi przy której stoją dwa większe i trzy mniejsze drzewa, których gałęzie odchylają się w prawą stronę. Za nimi jest łąka, na której stoją wysokie metalowe wiatraki. W oddali widać wzgórza porośnięte kępkami drzew. W tle pagórki porośnięte lasem. Niebo jest zachmurzone.
Wietrzny dzień
Źródło: Leonard Low, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 2.0.
1
Polecenie 1

Określ, jakie uczucia wzbudza w tobie wietrzny dzień.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1

Stwórz zbiór wyrazów, który będzie zawierał nazwy różnych wiatrów w zależności od ich mocy i natężenia.

Riy6frWVhoAAs
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Wybierz nazwę jednego z wiatrów z poprzedniego ćwiczenia i użyj jej w zdaniu.

RmjfWT6GXfnMT
Miejsce na odpowiedź
R1Btk4usYec8n
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne. Należy pogrupować nazwy wiatrów ze względu na ich natężenie na wiatry przyjemne i wiatry groźne.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RsSjRcMVSeYDK1
Zadanie interaktywne polega na alfabetycznym uporządkowaniu nazw wiatrów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1W6VL2O2J2bF
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu właściwego znaczenia podanym związkom frazeologicznym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6

Jakie dźwięki wydaje wiatr? Wynotuj odpowiednie czasowniki dźwiękonaśladowcze.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Narysuj swoje wyobrażenie wiatru.

RuKsS8gEXw9Sg
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Opisz, jak wyobrażasz sobie wiatr.

Rodyfo3nD3i57
Miejsce na notatkę

Zapoznaj się z wierszem Juliana Tuwima 'Dwa wiatry' i wykonaj ćwiczenia.

Dwa wiatryJulian Tuwim
Julian Tuwim Dwa wiatry

Jeden wiatr – w polu wiał,
Drugi wiatr – w sadzie grał:
Cichuteńko, leciuteńko,
Liście pieścił i szeleścił,
Mdlał...
Jeden wiatr – pędziwiatr!
Fiknął kozła, plackiem spadł,
Skoczył, zawiał, zaszybował,
Świdrem w górę zakołował
I przewrócił się, i wpadł
Na szumiący senny sad,
Gdzie cichutko i leciutko
Liście pieścił i szeleścił
Drugi wiatr...
Sfrunął śniegiem z wiśni kwiat,
Parsknął śmiechem cały sad,
Wziął wiatr brata za kamrataj0000008IIB5v22_000tp001kamrata,
Teraz z nim po polu lata,
Gonią obaj chmury, ptaki,
Mkną, wplątują się w wiatraki,
Głupkowate mylą śmigi,
W prawo, w lewo, świst, podrygi,
Dmą płucami ile sił,
Łobuzują, pal je licho!...
A w sadzie cicho, cicho...

j0000008IIB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Julian Tuwim, Dwa wiatry, [w:] tegoż, Sokrates tańczący, Warszawa 1930, s. 31.
Ćwiczenie 7

Po przeczytaniu wiersza Juliana Tuwima określ, kim jest podmiot liryczny w tym utworze. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RDnm4BT3pDcUk
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 8

Zacytuj z wiersza Dwa wiatry fragmenty dotyczące jednego wiatru i drugiego wiatru oraz fragment opisujący jednocześnie oba wiatry.

RSTSs6h6CFMIC
Miejsce na odpowiedź.
R1JwMGsF9IOs7
Miejsce na odpowiedź
RTEbbmPRAmpIJ
Miejsce na odpowiedź
Ćwiczenie 9
R1TPKZK7ap1Y4
Ćwiczenie interaktywne polega na przeniesieniu cech wiatrów z wiersza w odpowiednie miejsca w tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 10

Przeanalizuj tekst wiersza i wynotuj z niego słownictwo opisujące wiatry:

  • czasowniki,

  • przysłówki,

  • rzeczowniki.

Określ, która z użytych przez autora części mowy podkreśla szybkość i żywiołowość wiatru.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 11

Znajdź w wierszu trzy pary wyrazów rymujących się ze sobą i wynotuj je.

R1CC19dsTDT0m
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 12
RrvlPL3UXVTW9
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary wyrazów z prawej i lewej kolumny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 13

Opisz krótko nastrój wiersza.

uzupełnij treść
Polecenie 3

Znajdź w tekście wiersza wyrazy, które naśladują odgłosy wiatru. Przeczytaj je głośno tak, aby jak najwierniej oddać te odgłosy.

R13is0WR3JlEL
Miejsce na notatki ucznia
Polecenie 3

Znajdź w tekście wiersza i wypisz wyrazy, które naśladują odgłosy wiatru.

R1Ydmv1AQQHSk
Miejsce na odpowiedź
Polecenie 4

Przygotuj recytację wiersza pt. 'Dwa wiatry'.
Wybierz i zaznacz fragmenty, które należy powiedzieć delikatnie i cicho oraz te, które wyrecytujesz szybko, wesoło i głośno.

RhulDu0mV8ajo
Miejsce na notatki ucznia
j0000008IIB5v22_000tp001