Ożywić zjawiska przyrody
Określ, jakie uczucia wzbudza w tobie wietrzny dzień.
Stwórz zbiór wyrazów, który będzie zawierał nazwy różnych wiatrów w zależności od ich mocy i natężenia.
Wybierz nazwę jednego z wiatrów z poprzedniego ćwiczenia i użyj jej w zdaniu.
Podziel na dwie grupy nazwy wiatrów: wiatry przyjemne i groźne
wichura, wiaterek, bryza, wietrzyk, wicher, tornado, orkan, zefir, huragan, wietrzysko, halny, zefirek
wiatry przyjemne | |
---|---|
wiatry groźne |
Co oznaczają podane związki wyrazowe? Połącz je z wyjaśnieniami.
sprzyjające warunki, wypędzić, wygnać bezwzględnie, nie dając możności powrotu, wykorzystywać sprzyjające okoliczności, nie móc kogoś lub czegoś znaleźć, posuwać się bardzo prędko, jakby ścigając się, wyczuwać, co się dzieje, i dostosowywać się do aktualnej sytuacji, obiecywać coś w sposób nieodpowiedzialny, przepuszczające zimno, liche, nędzne
pomyślny wiatr | |
złapać wiatr w żagle | |
przepędzić kogoś na cztery wiatry | |
iść z wiatrem w zawody | |
szukaj wiatru w polu! | |
wiedzieć, skąd wiatr wieje | |
ubranie wiatrem podszyte | |
rzucać słowa na wiatr |
Jakie dźwięki wydaje wiatr? Wynotuj odpowiednie czasowniki dźwiękonaśladowcze.
Narysuj swoje wyobrażenie wiatru.
Opisz, jak wyobrażasz sobie wiatr.
Zapoznaj się z wierszem Juliana Tuwima 'Dwa wiatry' i wykonaj ćwiczenia.
Dwa wiatryJeden wiatr – w polu wiał,
Drugi wiatr – w sadzie grał:
Cichuteńko, leciuteńko,
Liście pieścił i szeleścił,
Mdlał...
Jeden wiatr – pędziwiatr!
Fiknął kozła, plackiem spadł,
Skoczył, zawiał, zaszybował,
Świdrem w górę zakołował
I przewrócił się, i wpadł
Na szumiący senny sad,
Gdzie cichutko i leciutko
Liście pieścił i szeleścił
Drugi wiatr...
Sfrunął śniegiem z wiśni kwiat,
Parsknął śmiechem cały sad,
Wziął wiatr brata za kamratakamrata,
Teraz z nim po polu lata,
Gonią obaj chmury, ptaki,
Mkną, wplątują się w wiatraki,
Głupkowate mylą śmigi,
W prawo, w lewo, świst, podrygi,
Dmą płucami ile sił,
Łobuzują, pal je licho!...
A w sadzie cicho, cicho...
Po przeczytaniu wiersza Juliana Tuwima określ, kim jest podmiot liryczny w tym utworze. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zacytuj z wiersza Dwa wiatry fragmenty dotyczące jednego wiatru i drugiego wiatru oraz fragment opisujący jednocześnie oba wiatry.
Przeanalizuj tekst wiersza i wynotuj z niego słownictwo opisujące wiatry:
czasowniki,
przysłówki,
rzeczowniki.
Określ, która z użytych przez autora części mowy podkreśla szybkość i żywiołowość wiatru.
Znajdź w wierszu trzy pary wyrazów rymujących się ze sobą i wynotuj je.
Opisz krótko nastrój wiersza.
Znajdź w tekście wiersza wyrazy, które naśladują odgłosy wiatru. Przeczytaj je głośno tak, aby jak najwierniej oddać te odgłosy.
Znajdź w tekście wiersza i wypisz wyrazy, które naśladują odgłosy wiatru.
Przygotuj recytację wiersza pt. 'Dwa wiatry'.
Wybierz i zaznacz fragmenty, które należy powiedzieć delikatnie i cicho oraz te, które wyrecytujesz szybko, wesoło i głośno.