Rysunek przedstawia układ współrzędnych oraz prostą k: y równa się minus ułamek trzy drugie razy x dodać jeden.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1S412zJ7GLRa1
Rysunek przedstawia układ współrzędnych, prostą k: y równa się minus ułamek trzy drugie razy x dodać jeden oraz prostą l przechodzącą przez punkty (8, -7) i (-5, -3).
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R62O6N1L3lBub1
Rysunek przedstawia układ współrzędnych, prostą k: y równa się minus ułamek trzy drugie razy x dodać jeden, prostą l: y równa się 0,7 razy x dodać 1,3 oraz dwa trójkąty ilustrujące współczynniki kierunkowe prostych k i l . Prosta l jest prostopadła do prostej k.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1UksdZq3Nyp71
Rysunek przedstawia układ współrzędnych, prostą k: y równa się minus ułamek trzy drugie razy x dodać jeden, prostą l: y równa się -1,5 razy x odjąć 9,5 oraz dwa trójkąty ilustrujące współczynniki kierunkowe prostych k i l. Prosta l jest równoległa do prostej k.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1Y4XkH2wz0Pz1
Rysunek przedstawia układ współrzędnych, prostą k: y równa się minus ułamek trzy drugie razy x dodać jeden oraz prostą l o współczynniku kierunkowym ułamek dwie piąte.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1SUNcYa9oI8c1
Rysunek przedstawia układ współrzędnych, prostą k: y równa się minus ułamek trzy drugie razy x dodać jeden, prostą l: y równa się 0,8 razy x dodać 4,6 o współczynniku kierunkowym ułamek cztery piąte oraz dwa trójkąty ilustrujące współczynniki kierunkowe prostych k i l. Prosta l nie jest prostopadła do prostej k.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R3pBTdErEcbWP1
Rysunek przedstawia układ współrzędnych, prostą k: y równa się minus ułamek trzy drugie razy x dodać jeden, prostą l: y równa się 1,5 razy x odjąć 11,5, o współczynniku kierunkowym ułamek minus sześć czwartych oraz dwa trójkąty ilustrujące współczynniki kierunkowe prostych k i l. Prosta l jest równoległa do prostej k.
Open the Geogebra applet Parallel/perpendicular lines. Draw a line k. Choose a way of constructing the line l when there are two points that this line goes through – the option ‘two points’. A line l going through two randomly chosen points will appear. By changing the location of any of these points establish the position of the line l in such a way that it is parallel to the line k. Using the applet, verify if it is actually parallel to the line k. What is the slopeslopeslope of the line l?
Open the geogebra applet parallel/perpendicular lines. Draw a line k. Choose a way of constructing the line l when there are two points that this line goes through – the option ‘two points’. A line l going through two randomly chosen points will appear. By changing the location of any of these points establish the position of the line l in such a way that it is perpendicular to the line k. Using the applet, verify if it is actually perpendicular to the line k. If the line l is perpendicular to the line k, then calculate the slope of the line l. Write the result in the table. Repeat this procedure a few times and write down results of following observations.
Open the geogebra applet parallel/perpendicular lines. Draw a line k. Choose the way of constructing the line l when there is given slopeslopeslope of the line and a point that it goes through – the option ‘slope‑point’. After writing the value of the numerator and the denominator of the slope in the window of the applet, the line l occurs, that goes through the randomly chosen point. Using the slider set the value of the slope l in such a way that the line l is perpendicular to the line k. By changing the location of the point on the line l, you can move it parallely and set in the window of the applet in a convenient way. Using the applet verify if it actually perpendicular to the line k. If the line l is perpendicular to k, then write the set slope of the line l with the slope of the line k in the table. Repeat this procedure a few times and write down results of following observations.
Notice that if the slopeslopeslope of the line is equal to 0 then the line perpendicular to this line is parallel to the axis OX of the coordinate system. It cannot be described with the slope‑intercept equation.
There is the line k and point A. Find the equation of the line l going through the point A and parallel to k and equation of the line m going through point A and perpendicular to k.
There are lines k and l. Find all values m for which the line l is paralel to the line k and all values m for which the line l is perpendicular to the line k.
Points , , and are vertices of the teragon ABCD. Prove that this tetragon is a trapezium but not a right‑angled trapezium.
Task 7
An extra task:
Prove that no line whose equation is is either parallel or perpendicular to the line .
Exercises
Exercise 1
RDgIvxyPfZ56D
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. Slope of the line parallel to the line whose equation is is equal to ., 2. Slope of the line perpendicular to the line whose equation is is equal to ., 3. Lines whose equations are and are parallel. It means that: ., 4. Lines whose equations are and are perpendicular. It means that: m>2.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. Slope of the line parallel to the line whose equation is is equal to ., 2. Slope of the line perpendicular to the line whose equation is is equal to ., 3. Lines whose equations are and are parallel. It means that: ., 4. Lines whose equations are and are perpendicular. It means that: m>2.
Determine which sentences are true.
Slope of the line parallel to the line whose equation is is equal to .
Slope of the line perpendicular to the line whose equation is is equal to .
Lines whose equations are and are parallel. It means that: .
Lines whose equations are and are perpendicular. It means that: m>2.
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2
Points , , and are vertices of a tetragon ABCD. Prove that this tetragon is not a trapezium but its diagonals are perpendicular.
Slopes of lines containing sides AB, BC, CD, AD of this teragon are equal to , , , . Because and , therefore the tetragon ABCD is not a trapezium. Sopes of lines containing diagonals AC and BC of this tetragon are equal to , . Because , therefore lines AC and BD are perpendicular.
Exercise 3
There is a line k whose equation is and a point .
Identify the equation of the line l going through the point A and parallel to the line k and the equation of the line m going through the point A and perpendicular to the line k. Write down your line of reasoning in English.
The line l is paraller to the line k, so its slope aIndeks dolny 11 is equal to the slope of the line k.
I insert the slope and coordinates of the point A into the equation:
I obtain the searched line equation:
The line m is perpendicular to the line k, so its slope am is a number opposite to the reciprocal of the slope of the line k:
I do the same in case of the line l. I insert obtained slope and coordinates of the point A into the line equation:
I obtain the serached line equation:
Exercise 4
RZ22R4Sqv8ADU
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. współczynnik kierunkowy - slope, 2. prosta równoległa - parallel line, 3. prosta prostopadła - perpendicular line, 4. przeciwny do odwrotności - point-slope form, 5. prosta równoległa - slope
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. współczynnik kierunkowy - slope, 2. prosta równoległa - parallel line, 3. prosta prostopadła - perpendicular line, 4. przeciwny do odwrotności - point-slope form, 5. prosta równoległa - slope
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
współczynnik kierunkowy - slope
prosta równoległa - parallel line
prosta prostopadła - perpendicular line
przeciwny do odwrotności - point-slope form
prosta równoległa - slope
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1avAEnvk3ALK1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
współczynnik kierunkowy
przeciwny do odwrotności
opposite reciprocal
perpendicular line
prosta równoległa
prosta prostopadła
równanie kierunkowe prostej
parallel line
point-slope form
slope
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.