Patrzeć mądrzej w telewizor
Ilustracja przedstawia fragment ściany i okna budynku. Po bokach oplatają je zielone pnącza, a po nich i po murze chodzą pająki. Przez szybę widać wnętrze szarego pokoju. Ma on jeszcze dwa okna, po jednym z prawej i lewej strony, również z pnączami. W ścianie przeciwległej do widza uchylone drzwi. W oknie lewym widać dwa czerwone balony na tle błękitnego nieba z niewielkimi białymi chmurkami. W prawym, na podobnym tle, unosi się kulista, niebieska planeta z dwoma okalającymi ją pierścieniami. W drzwiach pojawiła się głowa jakiegoś człowieka. W pokoju widzimy stół z mikroskopem i naczyniami laboratoryjnymi, z których wyciekła na blat zielona substancja. Stoi na nim jeszcze butelka, w której nastąpiło wyładowanie elektryczne. W lewe okno wycelowana jest luneta, umocowana na statywie. Za nią stoi na kółkach nieduży robot o cylindrycznym kształcie, z uniesioną w górę w geście pozdrowienia jedną z dwu kończyn. Z sufitu zwieszają się: żarówka na przewodzie i dwie lampy w kształcie modeli atomu.Jak rozumiesz sentencję Henryka Jagodzińskiego: 'Telewizja przybliża nam świat, który telewizor nam przesłania'? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
Zapoznaj się z filmem, na którym przedstawiono recytację wiersza Stanisława Grochowiaka pt. Telewizor. Określ, co jest tematem wiersza.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1eQS4lWexD9p
Nagranie video. Pojawia się plansza z napisem: Stanisław Grochowiak „Telewizor”. Elżbieta Golińska czyta wiersz Stanisława Grochowiaka w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Przeczytaj uważnie wiersz Stanisława Grochowiaka Telewizor, a następnie odpowiedz na pytania.
TelewizorZ telewizorem trzeba rozważnie,
Wybierać to, co naprawdę uczy.
Albo to, co śmieszy.
Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń
Czarodziejką zwykłych rzeczy.Dzbanek na stole, co światłami pryska,
Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,
Smuga, którą zwełnia na niebie odrzutowiec...
To są również filmy, dziwne widowiska,
Naciesz nimi oko,
Innym to opowiedz.Jedni cię obśmieją: 'Sam widziałem... eee tam',
Inni się zadziwią: 'On chyba poeta'.
A tyś po prostu fajny jest chłopaczek,
Co lubi trochę mądrzej
Niż inni popatrzeć.Źródło: Stanisław Grochowiak, Telewizor, [w:] tegoż, Biały bażant, Warszawa 1977.
Kim jest i do kogo się zwraca podmiot liryczny w wierszu? Wyszukaj i przeczytaj fragmenty, które na to wskazują.
Dopisz wyrażenia, których użył poeta w opisie niektórych rzeczowników w wierszu.
dzbanek, co ....................................
autobus w deszczu, ........................................
smuga, którą ............................................................
Rozpoznaj środki stylistyczne zastosowane w wierszu. Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Do czego służą środki stylistyczne w wierszu?
- do wywołania emocji u czytelnika
- do wtrącenia w tekst wyrazów
- do wyjaśnienia wyrazów
- do pobudzenia wyobraźni czytelnika
- do wydłużenia tekstu
- do urozmaicenia i ubarwienia tekstu
Na podstawie wiersza Telewizor sformułuj praktyczne wskazówki, dotyczące oglądania telewizji.
Na podstawie wiersza Stanisława Grochowiaka, wyjaśnij, jaki ekran ma w sobie każdy z nas.
Wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę:
'Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń
Czarodziejką zwykłych rzeczy'.
Na podstawie wiersza 'Telewizor' wypisz cechy 'fajnego chłopaczka'.
Wypisz tytuły programów telewizyjnych, z których warto czerpać wiedzę, i takich, które cię bawią.
Na to, by domyślić się, że cienki lód na kałuży pęknie, 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził.
Myśleli, że 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził, gdy opowiadał o tym, jak pięknie śpiewały ptaki w lesie, na które oni zajęci rozmową nie zwrócili podczas spaceru uwagi.
To, że mieszkanie po remoncie będzie aż tak piękne 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził.
Malarz 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził z mgły pośród drzew siwego starca okrytego płaszczem z pajęczyn.
Dopasuj właściwe definicje do pojęć.
stacja telewizyjna, system przesyłania na odległosć ruchomych obrazów i dźwięków oraz program w telewizji, powtórne nadanie wcześniej prezentowanego programu, cykliczny program rozrywkowy, w którym prowadzący rozmawia z zaproszonymi gośćmi, krótki film reklamowy, zmontowany z najciekawszych scen zapowiadanego filmu, film telewizyjny składający się z kilku (kilkunastu) odcinków, widz oglądający program telewizyjny, rodzaj zawodów organizowanych przez telewizję, osoba zapowiadająca lub prowadząca programy telewizyjne (zazwyczaj tylko odczytuje przygotowane już teksty), plan audycji telewizyjnych, odbiornik telewizyjny
| telewizor | |
| telewizja | |
| telewidz | |
| program telewizyjny | |
| teleturniej | |
| serial | |
| powtórka | |
| talk show [czyt. tok szoł] | |
| prezenter | |
| zwiastun |
Który ze środków masowego przekazuśrodków masowego przekazu wolisz, radio czy telewizję? Uzasadnij swoje zdanie.
Wyszukaj programy telewizyjne różnych stacji i zaplanuj, co mogliby obejrzeć członkowie twojej rodziny, poświęcając jedną godzinę dziennie.
Przygotuj krótką prezentację ulubionego programu telewizyjnego. Możesz użyć fotografii, filmów i innych materiałów z oficjalnej witryny stacji. Przedstaw ją koleżankom i kolegom. Twoja prezentacja powinna zawierać następujące informacje:
Tytuł programu, nazwa stacji, dzień tygodnia i godzina nadawania.
Krótkie omówienie rodzaju i treści programu.
Uzasadnienie, dlaczego oglądasz ten program.
Przygotuj krótką prezentację ulubionego programu telewizyjnego. Możesz użyć formy wywiadu radiowego lub nagrania video. Przedstaw ją koleżankom i kolegom. Twoja prezentacja powinna zawierać następujące informacje:
Tytuł programu, nazwa stacji, dzień tygodnia i godzina nadawania.
Krótkie omówienie rodzaju i treści programu.
Uzasadnienie, dlaczego oglądasz ten program.