Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R8wYn6YxuoKqY1

Patrzeć mądrzej w telewizor

Ilustracja przedstawia fragment ściany i okna budynku. Po bokach oplatają je zielone pnącza, a po nich i po murze chodzą pająki. Przez szybę widać wnętrze szarego pokoju. Ma on jeszcze dwa okna, po jednym z prawej i lewej strony, również z pnączami. W ścianie przeciwległej do widza uchylone drzwi. W oknie lewym widać dwa czerwone balony na tle błękitnego nieba z niewielkimi białymi chmurkami. W prawym, na podobnym tle, unosi się kulista, niebieska planeta z dwoma okalającymi ją pierścieniami. W drzwiach pojawiła się głowa jakiegoś człowieka. W pokoju widzimy stół z mikroskopem i naczyniami laboratoryjnymi, z których wyciekła na blat zielona substancja. Stoi na nim jeszcze butelka, w której nastąpiło wyładowanie elektryczne. W lewe okno wycelowana jest luneta, umocowana na statywie. Za nią stoi na kółkach nieduży robot o cylindrycznym kształcie, z uniesioną w górę w geście pozdrowienia jedną z dwu kończyn. Z sufitu zwieszają się: żarówka na przewodzie i dwie lampy w kształcie modeli atomu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Jak rozumiesz sentencję Henryka Jagodzińskiego: 'Telewizja przybliża nam świat, który telewizor nam przesłania'? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

RTtPCJJYH6ojD
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z filmem, na którym przedstawiono recytację wiersza Stanisława Grochowiaka pt. Telewizor. Określ, co jest tematem wiersza.

RrBU5UaA9ejhK
(Uzupełnij).
R1eQS4lWexD9p
Nagranie video. Pojawia się plansza z napisem: Stanisław Grochowiak „Telewizor”. Elżbieta Golińska czyta wiersz Stanisława Grochowiaka w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Polecenie 2

Przeczytaj uważnie wiersz Stanisława Grochowiaka Telewizor, a następnie odpowiedz na pytania.

TelewizorStanisław Grochowiak
Stanisław Grochowiak Telewizor

Z telewizorem trzeba rozważnie,
Wybierać to, co naprawdę uczy.
Albo to, co śmieszy.
Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń
Czarodziejką zwykłych rzeczy.

Dzbanek na stole, co światłami pryska,
Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,
Smuga, którą zwełnia na niebie odrzutowiec...
To są również filmy, dziwne widowiska,
Naciesz nimi oko,
Innym to opowiedz.

Jedni cię obśmieją: 'Sam widziałem... eee tam',
Inni się zadziwią: 'On chyba poeta'.
A tyś po prostu fajny jest chłopaczek,
Co lubi trochę mądrzej
Niż inni popatrzeć.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Stanisław Grochowiak, Telewizor, [w:] tegoż, Biały bażant, Warszawa 1977.
Ćwiczenie 2

Kim jest i do kogo się zwraca podmiot liryczny w wierszu? Wyszukaj i przeczytaj fragmenty, które na to wskazują.

R1Ju3KbRDk3Np
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
RJZUXGapniKcw
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RFoSE07LignDJ1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Rozpoznaj środki stylistyczne zastosowane w wierszu. Zaznacz prawidłową odpowiedź.

R1LwcOumEbj26
Możliwe odpowiedzi: 1. przenośnia, 2. porównanie, 3. epitet
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Qib97sZgGi9
Możliwe odpowiedzi: 1. porównanie, 2. uosobienie, 3. przenośnia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RTaV6a6jPSala
Możliwe odpowiedzi: 1. przenośnia, 2. uosobienie, 3. epitet
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RGq0mth9pHAFk
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Na podstawie wiersza Telewizor sformułuj praktyczne wskazówki, dotyczące oglądania telewizji.

RfOUqlepp8sxG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Na podstawie wiersza Stanisława Grochowiaka, wyjaśnij, jaki ekran ma w sobie każdy z nas.

RnBIfXSCJljd5
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę:

'Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń
Czarodziejką zwykłych rzeczy'.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

Na podstawie wiersza 'Telewizor' wypisz cechy 'fajnego chłopaczka'.

RAQj39Bvhk0wc
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wypisz tytuły programów telewizyjnych, z których warto czerpać wiedzę, i takich, które cię bawią.

R1XCmEmaKiW6G
Miejsce na notatki ucznia.
R1Alc1MSTzikd
Ćwiczenie 9
Uzupełnij zdania odpowiednimi związkami wyrazowymi. Za oknem świecił księżyc w pełni, a ona 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził siebie przemierzającą kosmos za sterami rakiety.
Na to, by domyślić się, że cienki lód na kałuży pęknie, 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził.
Myśleli, że 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził, gdy opowiadał o tym, jak pięknie śpiewały ptaki w lesie, na które oni zajęci rozmową nie zwrócili podczas spaceru uwagi.
To, że mieszkanie po remoncie będzie aż tak piękne 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził.
Malarz 1. oczyma wyobraźni ujrzała, 2. puścił wodze wyobraźni, 3. nie starczyło im wyobraźni, 4. przeszło nasze wszelkie wyobrażenie, 5. wyobraził z mgły pośród drzew siwego starca okrytego płaszczem z pajęczyn.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
R1N8oteI8PZxl
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
RAsqhVi63gzOG
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1HVAQrgaJmrm
Ćwiczenie 11
Test wielokrotnego wyboru.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Który ze środków masowego przekazuśrodkiśrodków masowego przekazu wolisz, radio czy telewizję? Uzasadnij swoje zdanie.

R171r0W8MLSKC
(Uzupełnij).
środki
Polecenie 6

Wyszukaj programy telewizyjne różnych stacji i zaplanuj, co mogliby obejrzeć członkowie twojej rodziny, poświęcając jedną godzinę dziennie.

RzF61VxGtkjRr
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Przygotuj krótką prezentację ulubionego programu telewizyjnego. Możesz użyć fotografii, filmów i innych materiałów z oficjalnej witryny stacji. Przedstaw ją koleżankom i kolegom. Twoja prezentacja powinna zawierać następujące informacje:

  • Tytuł programu, nazwa stacji, dzień tygodnia i godzina nadawania.

  • Krótkie omówienie rodzaju i treści programu.

  • Uzasadnienie, dlaczego oglądasz ten program.

R1Xkt6KOiUKIE
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Przygotuj krótką prezentację ulubionego programu telewizyjnego. Możesz użyć formy wywiadu radiowego lub nagrania video. Przedstaw ją koleżankom i kolegom. Twoja prezentacja powinna zawierać następujące informacje:

  • Tytuł programu, nazwa stacji, dzień tygodnia i godzina nadawania.

  • Krótkie omówienie rodzaju i treści programu.

  • Uzasadnienie, dlaczego oglądasz ten program.

Rj3hu5OLR4pxP
(Uzupełnij).