Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R174ffvCFJAi91

Piękno i harmonia – architektura i rzeźba w okresie klasycznym starożytnejGrecji

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1bx6y8p72f7B1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;

6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.

Nauczysz się

wskazywać ramy czasowe okresu klasycznego starożytnej Grecji;

charakteryzować ideę piękna jako połączenia ładu, harmonii i matematycznych proporcji, opartych na regułach;

wymieniać i rozpoznawać przykłady architektury i rzeźby starożytnej Grecji oraz wskazać ich twórców;

nazwać porządki architektoniczne;

stosować ze zrozumieniem podstawowe terminy związane z architekturą i rzeźbą starożytnej Grecji.

Historia starożytnej Grecji

Mieszkańcy starożytnej Grecji określali swój kraj jako Helladę. Przed tysiącami lat obszar ten zamieszkiwali mykeńczycyMykeńska kulturamykeńczycy. To oni, jak podaje mit, próbowali zdobyć Troję i odbić mieczem Parysowi piękną Helenę. Budując swoje pałace m.in. w Tyrynsie, Mykenach i Atenach przejmowali od Kreteńczyków, których podbili umiejętności zdobienia ścian barwnymi mozaikami i polichromiami. Gdy ich cywilizacja upadła wraz z najazdem Dorów (co nastąpiło około 1100 roku p.n.e.) piękne, dekorowane mozaikami i malowidłami ściennymi pałace i miasta obróciły się w ruinę. Mykeńczycy swoje twierdze zakładali na wzgórzach zwanych Akropolami. Gdy ich cywilizacja została zniszczona, zapomniano o umiejętności budowy kamiennych świątyń, domów i murów oraz o ich dekorowaniu. Nie wiadomo, co działo się w tym czasie na PeloponeziePeloponezPeloponezie. Archeolodzy ten okres, trwający do około 900 roku p.n.e. nazywają wiekami ciemnymi. Mieszkańcy górzystego półwyspu hodowali kozy, uprawiali oliwki, a mieszkali w zwykłych domach z drewna i słomy. Były one bardzo długie i wąskie. Jedna z czołowych ścian takiego domu była zakończona półkoliście. Część tak zbudowanych świątyń i domów prywatnych odnaleziono w Smyrnie.

Po wiekach ciemnych nastąpił okres zwany wczesnoarchaicznym, który trwał do VIII wieku, kiedy to odrodziła się kultura i sztuka. Zaczęły powstawać pierwsze miasta, które były oddzielnymi państwami – zwanymi polis. Były to m.in. Ateny, Sparta i Korynt. Budowano, jak na Delos, sanktuaria poświęcone np. Apollinowi. W VII wieku rozwija się sztuka datowana na okres dojrzałego archaizmuArchaiczny okresokres dojrzałego archaizmu a następnie rozpoczyna się okres późnego archaizmu, który trwa do około 480 roku, kiedy to wypędzono Persów z półwyspu peloponeskiego. Ich panowanie zakończyła m.in. wielka bitwa pod Salaminą. W Delfach buduje się skarbce: Knidjczyków, Syfnijczyków i Ateńczyków, na Sycylii w Agrygencie, powstają świątynie poświęcone Atenie oraz pierwszy teatr (w Syrakuzach). W Efezie powstaje jeden z cudów świata – świątynia poświęcona Artemidzie (w latach 580‑560 p.n.e.). W Paestum (Posejdonii) wzniesiono kompleks świątyń poświęconych Herze i Posejdonowi. W Olimpii wznoszona jest świątynia dedykowana Zeusowi.

Dla zainteresowanych

Więcej o historii starożytnej Grecji możesz dowiedzieć się z e‑podręcznika do historii:

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/143600/v/66/t/student‑canon/m/tXyriMqKKF

Grecja po niszczycielskich najazdach Persów pod wodzą Kserksesa I była zrujnowana. Wielki grecki polityk Perykles, który był strategiem (politykiem i dowódcą wojskowym) udał się do Delf i zabrał stamtąd część złota poświęconą Apollinowi, by móc sfinansować odbudowę Akropolu. Na tym wzgórzu najpierw znajdowała się cytadela mykeńczyków. Potem Ateńczycy wznieśli tu pierwsze świątynie ku czci Ateny oraz bohatera Peloponezu Erechteusza. W dedykowanej mu świątyni przechowywano święte drzewko oliwne, które „spadło z nieba”. Był to kawałek drewna przypominający postać kobiety. Taką prostą rzeźbę kultową nazywano xoanonem. Persowie zniszczyli Akropol z nadzieją, że gdy Grecy stracą świątynię Ateny, wtedy, zgodnie z ich wierzeniami, sama bogini opuści miasto. Jej wizerunek jednak przetrwał.

Okresy historyczne

Wraz z odbudową Akropolu (od 447 roku p.n.e.) rozpoczął się tzw. okres klasycznyKlasyczny okresokres klasyczny, trwający do śmierci Aleksandra Wielkiego w 323 roku p.n.e. Ten dzieli się na okres zwany surowym, potem pięknym a następnie późnoklasycznym. To wtedy, poza Atenami, gdzie pracuje Fidiasz, Mnesikles czy Myron powstaje mauzoleum w Halikarnasie, czy świątynia Apolla w Didymie. Po śmierci Aleksandra Wielkiego następuje w kulturze i sztuce okres nazywany jest okresem hellenistycznymHellenistyczny okresokresem hellenistycznym. To okres rozbudowy miast w Azji mniejszej, w tym Pergamonu i Miletu oraz sanktuariów Asklepiosa np. w wyspie Kos. Najsłynniejszym miastem tego okresu jest Aleksandria, wzniesiona przez Aleksandra Wielkiego a zaprojektowana według urbanistycznych zasad Hippodamosa z Miletu. Najwybitniejszymi rzeźbami okresu hellenistycznego są takie dzieła jak Ołtarz Pergamoński, Umierający Gall, Nike z Samotraki czy Grupa Laookona.

Audiobook „O Pięknie”

R3ZOa6HuccDZ51
Audiobook O Pięknie. Mieszkańcy starożytnej Grecji sztukę określali mianem techno, czyli umiejętnością wiernego odtwarzania natury. Nie nadawali sztukom plastycznym szczególnego znaczenia. Architekci czy rzeźbiarze byli postrzegani jako rzemieślnicy, którzy tworzą poprzez naśladownictwo tego, co w Niebie (na co wskazywał Platon) albo tego, co na ziemi (na co z kolei wskazywał Arystoteles). Sztuki plastyczne nie były traktowane jako działalność intelektu. Prawdziwą i godną pochwały twórczość dostrzegali w twórczości poetów, filozofów i pisarzy. Zbudowanie świątyni według określonych zasad, ze względu na wysiłek fizyczny, było oceniane niżej niż stworzenie dzieła literackiego lub filozoficznego. Piękno w architekturze, rzeźbie, malarstwie miało być uchwycone za pomocą liczb i geometrii. Stąd odszukiwali je w harmonii poszczególnych elementów składowych, w ich proporcjach i w wiernym oddaniu niebiańskiego pierwowzoru. Ważne było naśladownictwo natury oraz umiejętności odwzorowania jej doskonałości. Dlatego Pitagorasa ceniono za zdefiniowanie złotego podziału odcinka. Złoty podział oznaczał, że stosunek długości krótszego odcinka do dłuższego równy jest stosunkowi dłuższego odcinka do całości. A więc piękno to matematyka i geometria wytyczone za pomocą linijki i cyrkla. Złoty podział stał się kluczem do odczytania harmonii ciała, tworzenia harmonii budowli i do poszukiwania kanonu piękna, czyli zbioru reguł, wyznaczających wzorzec piękna, na przykład proporcji ludzkiego ciała. Dla starożytnych Greków idea piękna doskonałego, pozwalająca odczytać boskie proporcje świata, ukryta była właśnie w podziale dokonanym przez Pitagorasa. Wznoszono budynki świątyń, w których stosunek wysokości do szerokości wyrażano w złotych proporcjach. Wzorce te również pomagały wyrzeźbić postaci bogów i ludzi tak, aby ich ciała osiągnęły idealne proporcje. Za moduł, czyli element, którego wymiar miał być pomocny w ustaleniu takiego kanonu, obierali sobie części ciała. W starożytnej Grecji była to głowa. Grecki rzeźbiarz Myron uważał, że jej wysokość musi mieścić się w ciele 6,5 razy (czyli dodane sześć i pół wysokości głowy daje nam idealny wzrost człowieka). Ale był też kanony opracowane przez Polikleta oraz Lizypa. W rzeźbie ciała bogów należało pokazywać jako idealne, a nie ziemskie. Dlatego gdy Praksyteles wyrzeźbił Afrodytę, wzorując się na ciele zmysłowej dziewczyny, został oskarżony o to, że piękno absolutne bogini chciał opisać ziemską, przemijającą powłoką. Tak jak nieśmiertelności nie można było wpisać w śmiertelność, tak piękna nie można było łączyć tylko z ciałem, ale także z dobrem, moralnością i rozumem. Gdzie zatem tkwi idea piękna świątyni greckiej i zdobiących ją rzeźb? Miał to wyjaśnić Arystoteles w jednej ze swoich ksiąg, ale niestety nigdy jej nie odnaleziono.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

Odbudowa Akropolu

Kierowanie odbudową Akropolu zostało powierzone Fidiaszowi, rzeźbiarzowi z Olimpii, który stanął na czele zespołu architektów, rzeźbiarzy, malarzy, pozłotników, brązowników i wielu robotników. Perykles chcąc sfinansować odbudowę świętego wzgórza sięgnął po wspomniane wyżej skarby zgromadzone w Delfach. Prace przy świątyniach dawały też pracę Ateńczykom, którzy pracując przy wznoszeniu PartenonuPartenonPartenonu, Erechtejonu czy Propylejów mogli utrzymać rodziny i powoli podnosili ze zniszczeń miasto, które ucierpiało podczas najazdu Persów. Ruiny świątyń zepchnięto do głębokiego dołu nazwanego później rumowiskiem perskim (dzięki temu archeologowie odkryli tam w XIX i XX wieku wiele cennych, choć zniszczonych częściowo, polichromowanych rzeźb datowanych na okres archaiczny). Odbudowa zaczęła się w 447 roku p.n.e., kiedy to ruszyła budowa doryckiego w stylu Partenonu. Trwała ona do 332 roku p.n.e. Obok stanęła jońska w stylu świątynia zw. Erechtejonem z tzw. Gankiem Kor, który służył kapłanom do błogosławienia procesji zw. Panatejską. W Erechtejonie użyto postaci kobiet (kor) jako podpór (kariatyd) dla podtrzymania belkowania. Budowa Erechtejonu trwała pomiędzy 421 a 406 rokiem p.n.e.

Architektowi Mnesiklesowi powierzono zaprojektowanie i wybudowanie doryckich Propylejów – bramy chroniącej wejście na Akropol. Propyleje, wznoszone od 437 roku p.n.e. mieściły m.in. pinakotekę - pomieszczenie gdzie eksponowano obrazy Polignota, Aglaofona i Timajnetosa. Obok Propylejów zbudowano wcześniej (w latach 450‑421 p.n.e.) świątynię poświęconą Nike Apteros, w której oddawano cześć Atenie Zwycięskiej. Jej figurka pozbawiona była skrzydeł, aby bogini nigdy nie opuściła Aten.

Gdy ukończono odbudowę Akropolu, jego najważniejsza budowla - Partenon stała się bardzo okazałą świątynią, zdobioną m.in. imponujący zespół polichromowanych rzeźb i płaskorzeźb umieszczonych na fryzie w polach przyczółków. Rozmiar budowli był podyktowany wielkością ustawionego wewnątrz posągu Ateny Partenos. Obecnie, aby zniwelować ślady rabunków, późniejszych przekształceń w kościół chrześcijański, następnie w meczet, wybuchu ulokowanego we wnętrzu magazyny prochu oraz grabieży dokonanej przez lorda Elgina, podjęto próbę jego odbudowy. Zrabowane ze ścian świątyni dzieła można oglądać w British Muzeum. Wzniesiona pod Ratyzboną przez niemieckiego architekta Leona von Klenze Walhalla pokazuje dziś jak mógł wyglądać kiedyś Partenon w całej swej okazałości.

Zobacz także

Poszukaj w Internecie i zobacz filmy obrazujące proces powstawania Akropolu, dzieje Partenonu oraz wizualizację rekonstrukcji świątyni.

Posąg Ateny Partenos

ROCSD8g8NsZin1
Autor nieznany, „Atena Warwakion”, rzymska kopia posągu Ateny Partenos, III wiek n.e., Narodowe Muzeum Archeologiczne, Ateny, ancient.eu, CC BY 2.5

Wewnątrz Partenonu znajdował się posąg Ateny PartenosAtena PartenosAteny Partenos. Powstał on w latach 447‑438 p.n.e. Był jedną z największych rzeźb sakralnych, jej wysokość wynosiła 12 metrów. Atena odziana została w sandały dekorowane scenami centauromachii, szatę zwaną peplosem i narzuconą na ramiona egidę zdobioną głową meduzy. Głowę osłaniał hełm dekorowany dwoma sfinksami i figurką gryfa. W prawej, podpartej kolumną dłoni Atena trzymała figurkę bogini zwycięstwa Nike, lewą podtrzymywała tarczę zdobioną scenami amazonomachii i gigantomachii. Pomiędzy bohaterami tych scen miały się znaleźć twarze Fidiasza i Peryklesa, co stało się później podstawą do oskarżenia obydwu o świętokradztwo.

Fidiasz wykonał rzeźbę Ateny przy użyciu techniki zwanej chryzelefantynąChryzelefantynachryzelefantyną, czyli łączącą kość słoniową ze złotem. Wnętrze rzeźby stanowił drewniany szkielet. Płyty ze złota, które ważyły około 1151 kilogramów w razie potrzeby demontowano i przetapiano na pieniądze, by opłacić armię, a w czasie pokoju odnawiano (odlewano ze złota brakujące elementy). Dzięki temu była nie tylko rzeźbą, ale także skarbcem. Było to możliwe, ponieważ wizerunek Ateny Partenos nie był posągiem kultowym, tylko rzeźbą, która miała reprezentować obecność Ateny wśród obywateli miasta. Oryginalna rzeźba Ateny nie zachowała się. W czasach chrześcijańskich wywieziono ją do Konstantynopola, gdzie w nieznanym czasie została rozebrana. Dzieło znamy z opisów oraz z niewielkiej kopii – figurki, którą nazywa się Ateną Varvakeion (Ateną Warwakion).

R40pa9HTRFixm
Ćwiczenie 1
Do poniższych opisów dobierz odpowiednie nazwy: Erechtejon, Świątynia Ateny Nike. Opis 1: czteropoziomowa świątynia Akropolu, ozdobiona kariatydami, czyli kolumnami w formie postaci kobiecej. Opis 2: niewielka świątynia Akropolu ozdobiona fryzem ciągłym, czyli poziomym pasem z dekoracją figuralną, przedstawiającym sceny religijne i historyczne.

Trzy porządki architektoniczne

Grecy stosowali trzy porządki architektoniczne, z których każdy składał się z kolumn (tworzonych z trzech zasadniczych części: Baza kolumny, trzonu kolumnyTrzon kolumnytrzonu kolumny, głowicyGłowicagłowicybelkowaniaBelkowaniebelkowania.

Porządek dorycki – to najstarszy z trzech porządków architektonicznych, charakteryzuje się ciężkimi proporcjami, monumentalnością i surowością, które przypominają, że to w tym właśnie porządku elementy drewniane zastąpiono kamiennymi. Masywne kolumny miały wybrzuszony trzon (wybrzuszenie to zwano enthasis), dużą średnicę (w środkowej części). Trzon pokrywało 16–20 żłobień (kanelury) z ostrymi zakończeniami. W przeciwieństwie do innych porządków, w porządku doryckim kolumna nie miała bazy, a głowica była bardzo prosta. Kształtem przypomina spłaszczoną poduszkę, na której znajduje się kwadratowa płyta. Ze względu na wymienione cechy (monumentalność i surowość) określa się ten porządek jako męski. Stosowano go najczęściej na Półwyspie Peloponeskim i na terenie tzw. Wielkiej Grecji, czyli na Sycylii i w południowej części Półwyspu Apenińskiego zasiedlonej przez Greków.

Porządek joński – charakteryzuje się lekkością, smukłością proporcji i większą niż to było w przypadku doryckiego ozdobnością. Kolumna jońska posiadała podstawę a jej trzon, również lekko wybrzuszony miał gęstsze i drobniejsze żłobkowania. Głowica w porządku jońskim posiadała charakterystyczne woluty w kształcie zwiniętych liści zwanych rogami baranimi. Styl joński, bardziej delikatny od doryckiego, bywa nazywany kobiecym. Stosowano go głównie w Azji Mniejszej.

Porządek koryncki – trzon i podstawa kolumny korynckiej są podobne do jońskich, ale głowica jest bardziej dekoracyjna, zdobiona liśćmi akantu (ozdobnego krzewu). Ze względu na swoją lekkość, smukłość i wyjątkową ozdobność porządek koryncki jest nazywany dziewczęcym. Miała zostać zaprojektowana przez Kallimacha, który naszkicował kosz porośnięty akantem, pozostawiony przez dziewczynę na grobie swego ukochanego.

R183VYhZMjsfj1
Porządek dorycki, Porządek joński, Porządek koryncki, online-skills, CC BY 3.0

Greckie Świątynie

Pierwsze świątynie greckie powstawały z drewna, a rolę kolumn pełniły pnie drzew, dach wykonywano z desek i płytek drewnianych zwanych gontami, natomiast strop powstawał z trzech zbijanych razem belek, które zwano tryglifami. Pomiędzy belkami były wolne miejsca. Aby chronić posąg bóstwa przed wiatrem i deszczem, pomiędzy belki wkładano gliniane polichromowane płytki, zwane metopamiMetopametopami. Gdy zaczęto budować świątynie kamienne, architekci i rzeźbiarze naśladowali starsze, drewniane budowle, które były uważane za święte i dlatego odtwarzali w kamieniu nawet gwoździe, zwane guttae, które kiedyś trzymały tryglify na swoim miejscu.

R1T8bPtkmFsPe1
Metopa i tryglif, Akropol, Ateny, Grecja, online-skills, CC BY 3.0

Każda świątynia miała wydzielone pomieszczenie zwane naosem lub cellą, przeznaczone do ustawienia figury bóstwa, które otoczone kolumnami podtrzymującymi dach. Kolumnadą nazywa się połączony ze sobą belkowaniemBelkowaniebelkowaniem jeden lub kilka rzędów kolumn otaczających Z przodu krytej najczęściej dwuspadowym dachem świątyni, umieszczano fronton, którego najważniejszym elementem była trójkątna płyta zwana tympanonem. Chroniła ona wnętrze świątyni przed wiatrem i deszczem, a rzeźbiarze wykorzystywali jego powierzchnię do wykonania dekoracji rzeźbiarskich, które np. w Partenonie przedstawiały najważniejszych bogów i spór Ateny z Posejdonem o to, kto będzie najważniejszym bogiem dla Ateńczyków. Szczyt i boczne narożniki frontonu mógł wieńczyć akroterion, czyli dekoracja w formie figur, liści akantu, woluty. Środkowy, poziomy człon belkowania nazywamy fryzem. Fryz był gładki albo zdobiony – metopamiMetopametopamitryglifamiTrygliftryglifami lub reliefemPłaskorzeźbareliefem o tematyce mitologicznej, religijnej czy historycznej. Najniższą część budowli antycznych stanowiła krepidoma – fundament w formie trzech stopni, obiegający budowlę dookoła. Najwyższy stopień kamiennej podstawy nazywany jest stylobatem.

Przyjrzyj się rozmieszczeniu elementów architektonicznych świątyni greckiej na przykładzie Świątyni Hery w Paestum.

R19D4LUE1pPeZ1
„Świątynia Hery”, V wiek p.n.e., Paestum, Włochy, online-skills, CC BY 3.0
RgqnbDesx9Brd1
Głowica kolumny, V wiek p.n.e, Partenon, Ateny, Grecja, wikimedia.org, CC BY 3.0
RMdML5LB3CE5O
Ćwiczenie 2
Zaznacz porządek właściwy dla kolumn Partenonu. Możliwe odpowiedzi: 1. Porządek dorycki, 2. Porządek joński, 3. Porządek koryncki
RN7ywubJJXZEs
Ćwiczenie 3
Co to jest metopa?

Wybitni rzeźbiarze okresu klasycznej Grecji

Rzeźba w starożytnej Grecji była jedną z najważniejszych dziedzin twórczości. Już w okresie archaicznym powstawały liczne przedstawienia mężczyzn bohaterów zawodów olimpijskich czyli kurosówKuroskurosów i kobiecych figurek wotywnych korKorakor, które zdobiły wnętrza świątyń. Fundowano np. w podziękowaniu za zwycięstwo w zawodach olimpijskich, lub za szczególne łaski otrzymane od bogów. W okresie zwanym klasycznym tworzyło wielu rzeźbiarzy, takich jak: Kresilas, Myron, Fidiasz, Poliklet i Praksyteles.

Oto wybrani, wybitni rzeźbiarze klasyczni:

Fidiasz

R8MYkLGHD9LMO11
Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę ukazującą rzeźbę „Zeusa Olimpijskiego” autorstwa Fidiasza. Na czarno-białym obrazie znajduje się posąg brodatego mężczyzny siedzącego na tronie we wnętrzu świątyni, której wnętrze otoczone jest dwoma kondygnacjami kolumnady. Głowę postaci wieńczy wieniec, nogi okrywa kwiecista draperia, w prawej ręce trzyma statuę Nike a lewą wspiera na berle, na którego szczycie umieszczono ptaka. Stopy wsparte są na podnóżku. Poniżej potężnego posągu widoczne są małe postacie ubrane w togi. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. Uważany jest za najwybitniejszego przedstawiciela greckiej rzeźby okresu klasycznego. Kierował pracami rzeźbiarskimi na Akropolu ateńskim i tworzył w Olimpii. Opanował wiele technik artystycznych, od malarstwa po odlewy z brązu i rzeźbę w kamieniu. Wielkość talentu Fidiasza przejawia się w mistrzowskim łączeniu technik rzeźbiarskich oraz w umiejętności organizowania pracy zespołowej. Jego twórczość wywarła wielki wpływ na kierunek rozwoju monumentalnej rzeźby greckiej. Prace Fidiasza znamy przede wszystkim z późnych (rzymskich) kopii i zmniejszonych replik oraz z opisów. Artysta tworzył również płaskorzeźby zobacz w słowniczku: płaskorzeźba, np. „Procesja Panatejska”, a także inne płaskorzeźby pochodzące z Partenonu. Jego dziełami znanymi z pisemnych przekazów były Atena Promachos – rzeźba bogini z włócznią ustawiona na Akropolu, wskazująca drogę okrętom do portu w Pireusie, Atena Lemnia, również z Akropolu, fundacja mieszkańców Lemnos, oraz rzeźby Apolla Parnopiosa, Ateny Areja, Zeusa Olimpijskiego i przede wszystkim Ateny Partenos.
Fidiasz, „Zeus Olimpijski”, wyobrażenie posągu, Świątynia Zeusa Olimpijskiego, 437–432 p.n.e., Olimpia, Grecja, van-2-google.blogspot.com, CC BY 3.0

Myron

RrnnBABZq9iRK1
Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę ukazującą rzeźbę „Atena i Marsjasz” autorstwa Myrona. Zdjęcie ukazuje dwupostaciową rzeźbę wykonaną w brązie. Ustawiona po lewej stronie postać Ateny z nasuniętym na czoło hełmie z wysokim pióropuszem oraz związanej na biodrach drobno pofałdowanej todze, wspiera się prawą ręką na włóczni. Pochylona głowa oraz gest wyciągniętej w dół lewej dłoni wskazują na to, że przed chwilą upuściła flet leżący na ziemi. Po prawej stronie ukazany został Marsjasz. Jest to nagi, brodaty mężczyzna. Ukazana w dynamicznej pozie postać odchylona jest do tyłu. Tułów wspiera się na ugiętej lewej nodze, głowa skierowana jest w dół. Marsjasz patrzy na flet, który właśnie ujrzał. Prawą rękę ma wzniesioną, jak gdyby chciał szybkim gestem go podnieść. Rzeźba umieszczona została na tle ściany w kolorze ciepłej czerwieni. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. O wielkości tego artysty świadczą zachowane w postaci rzymskich kopii dwa dzieła: „Dyskobol” oraz „Atena i Marsjasz”. O pozostałych rzeźbach wiemy niewiele i to tylko dzięki przekazom starożytnych poetów. Artysta, znany z perfekcji technicznej, był mistrzem dynamicznej rzeźby realistycznej. Najczęściej przedstawiał postacie bogów, herosów, a także atletów. Przykładowo rzeźba „Atena I Marsjasz” przedstawia młodą boginię w peplosie, z włócznią i w hełmie, która rzuca właśnie flet (aulos) przed Marsjasza, który lekko się odchylając wznosi prawą rękę do góry. Jego postawa może być interpretowana jako próba podchwycenia fletu lub wręcz przeciwnie, strachu przed podjęciem instrumentu. Strach ten sygnalizuje przyszłość Marsjasza, który po przegranym pojedynku z Apollem (Marsjasz grał na flecie a Apollo na kitarze) został przez niego odarty ze skóry.
Myron, „Atena i Marsjasz”, muzeum.szczecin.pl, CC BY 3.0

Poliklet

R1FU0ww8dmABL1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Doryforos” autorstwa Polikleta. Zdjęcie ukazuje marmurowy, biały posąg muskularnego młodzieńca. Postać ustawiona jest w kontrapoście. Lekkie nachylenie linii bioder stanowi przeciwwagę dla nachylenia w przeciwnym kierunku linii ramion. Ciężar ciała opiera się na prawej nodze, druga zgięta w kolanie i odsunięta lekko w tył, zostaje w spoczynku. Prawa ręka ułożona jest luźno wzdłuż tułowia, natomiast lewa zgięta w łokciu. Palce dłoni ułożone są tak jakby trzymały włócznię. Skierowaną lekko w prawą stronę głowę wieńczą krótkie falowane włosy. Artysta z dużą dbałością o szczegół ukazał anatomiczną budowę muskulatury młodego mężczyzny. Posąg ustawiony jest na ciemnym, czerwonym tle. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. Artysta najbardziej znany jest z wprowadzenia postawy kontrapostu i kanonu proporcji ludzkiego ciała, według którego Wysokość postaci człowieka ma 8 modułów, w tym jeden moduł stanowi wysokość głowy jako 1/8 całego ciała. Według dalszych wyliczeń rzeźbiarza stopa powinna być równa 1/6 ciała, a dłoń 1/10. Najbardziej znaną rzeźbą Polikleta jest Doryforos, czyli przedstawienie zawodnika niosącego włócznię. W tym posągu, obok kanonu, artysta wprowadził po raz pierwszy zasadę kontrapostu. Artysta wyrzeźbił jego postać tak, aby jej ciężar opierał się na prawej nodze, odciążając i zginając lewą, lekko dotykającą ziemi. Jednocześnie obciążenie prawej nogi wymusiło wygięcie lekko w lewo tułowia, a głowy lekko w prawo. W postać można więc wrysować literę „S”. Kanon Polikleta obowiązywał do czasów Lizypa, który wprowadził nowy kanon. Kanon Lizypa najlepiej ilustruje rzeźba atlety Apoksyomenosa. U Lizypa modułem jest wysokość głowy, która równa jest dziewiątej części wysokości tej postaci, co nadaje rzeźbie większą smukłość. Do tego Lizyp mocniej akcentował kontrapost, uwypuklając obciążone i odciążone mięśnie.
Poliklet, „Doryforos”, rzymska kopia, wys. 212 cm, marmur, I wiek, Muzeum Narodowe, Neapol, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0

Skopas

R13jlkMILICpz1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Szalejąca Menada”. Autorem oryginału był Skopas. Na zdjęciu znajduje się marmurowa rzeźba kobiety w dwóch rzutach; z boku oraz z przodu. Postać jest dynamicznie wygięta do tyłu. Piersi, fragment brzucha oraz prawe udo okrywa mocno przylegająca do ciała draperia sukni, przepasana cienkim paskiem. Falowane włosy luźno opadają na ramię i plecy. Rzeźba jest niekompletna. Brakuje fragmentów nóg, od kolan w dół a także rąk. Również twarz nosi ślady zniszczeń. Posąg ustawiony jest na ciemnym, rozjaśniającym się ku dołowi tle. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. Jego prace wyróżniają się patosem. Styl Skopasa to m.in. silna ekspresja twarzy oraz dynamiczna kompozycja, umożliwiająca oddanie emocji, takich jak: tęsknota, cierpienie, ekstaza. Jednym z jego dzieł jest oszalała z bólu po śmierci dzieci „Szalejąca menada”, która znakomicie obrazuje cechy typowe dla twórczości Skopasa. Widać tu ciało biegnącej kobiety z rozrzuconymi na bok rękami, silnym wygięciem szyi i odwróceniem głowy.
Skopas, „Szalejąca menada”, 350 r. p.n.e., wikimedia.org, CC BY 3.0

Praksyteles

RyGDvcryMaXFp1
Lustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Afrodyta z Knidos”. Autorem oryginału był Praksyteles. Na zdjęciu widoczny jest marmurowy posąg młodej kobiety. Ciężar ciała nagiej postaci rozłożony został w lekkim kontrapoście wzdłuż linii o kształcie S. Głowa Afrodyty okolona drobnymi falami włosów, skierowana jest w lewą stronę. Oczy wzniesione ku górze. Palce prawej dłoni ułożonej z przodu ciała, opierają się na lewym udzie. Lewa, zgięta w łokciu ręka trzyma draperię, która spływa drobnymi fałdami na stojącą na podłożu amforę. Posąg odznacza się miękkim i delikatnym modelunkiem ciała. Rzeźba nosi na sobie ślady pęknięć. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. W swoich rzeźbach artysta wykorzystuje podporę jako nierozłączny element całości układu kompozycyjnego. Postaci ustawione zostały w silnym kontrapoście, który sprawia, że ciężar ciała spoczywa na jednej nodze. Stąd konieczność wprowadzenia podpory, która decyduje o powstaniu nowego układu rzeźbiarskiego. Rzeźbione postacie, okryte miękką draperią szat, cechuje wdzięk i rozleniwienie. Najbardziej znaną pracą artysty jest „Afrodyta z Knidos” powstała około 360 roku p.n.e. Rzeźba znana jest wyłącznie z kopii. Bogini przesłania ręką łono, co spowodowało, że nazwano ją Venus pudica, czyli Wenus wstydliwą lub skromną. Do posągu pozowała Fryne, kochanka artysty, hetera, kobieta słynąca z urody i wykształcenia.
Praksyteles, „Afrodyta z Knidos”, renesansowa kopia, wikimedia.org, CC BY 3.0

Autor nieznany

RhXrCp4Hjbanh1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Woźnica z Delf ” nieznanego autora. Na zdjęciu znajduje się posąg z brązu ukazujący młodego mężczyznę ubranego w szatę o drobnych fałdach, przepasaną w talii pasem. W prawej dłoni trzyma lejce. Nie zachowała się lewa ręka. Na głowie ma przylegającą do czaszki czapkę spod której wystają kręcone włosy. Tułów postaci skierowany jest w prawą stronę. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. Autor nieznany. Dziś większość rzeźb greckich znana jest albo z przekazów antycznych pisarzy, z kopii, które wykonali starożytni Rzymianie albo z rzeźb wywożonych przez nich do Rzymu po podboju Grecji. Rzeźby greckie były bogato polichromowane Zajrzyj do słowniczka: polichromia rzeźby greckiej. Niekiedy dzieła wykonywano techniką odlewu. Przykładem może być jedna z nielicznych, zachowanych do dziś rzeźb greckich przestawiająca tzw. woźnicę delfickiego. Rzeźbę nazywa się też Aurigą Delfickim. Nazwa pochodzi od odnalezionego w 1896 roku w Delfach metalowego posągu mężczyzny powożącego rydwanem zaprzęgniętym do czterech koni. Rzeźba uważana jest za dzieło Pitagorasa z Region lub innego rzeźbiarza pozostającego pod jego artystycznym wpływem.
Autor nieznany, „Woźnica z Delf”, odlew z brązu, wys. 180 cm, Muzeum Delfickie, Delfy, Grecja, wikimedia.org, CC BY 3.0
Rsdeo3sa7I4Fw
Ćwiczenie 4
Jak rozumiesz pojęcie efekt mokrych szat w rzeźbie?
R1Uh9eDJ8rQqF
Ćwiczenie 5
Odwołując się do zdobytej wiedzy, uzupełnij poniższy tekst odpowiednimi wyrazami. Tu uzupełnij z Argos, który wyrzeźbił około 450 r. p.n.e. słynną już w świecie antycznym rzeźbę Doryforosa, został uznany za twórcę Tu uzupełnij, który zawierał dokładne reguły, jak wykonać rzeźbę tak, by była piękna i harmonijna, stosując odpowiednie proporcje dla różnych części ciała. Podstawową jednostką pomiaru tej proporcji była dla rzeźbiarzy greckich Tu uzupełnij. Ciało uznawano za proporcjonalne, gdy wspomniana część ciała pomnożona 8 razy stanowiła wysokość całej rzeźby. Artysta zastosował również zasadę Tu uzupełnij, która polegała na tym, że cały ciężar ciała spoczywał na jednej z nóg.
RRz4YM4wSTlxs
Ćwiczenie 6
Co to jest kontrapost?
ReepeuWXUSG6P
Ćwiczenie 7
Co to jest tryglif?
me6cd3f3a3e14c8a2_0000000000262

Słownik pojęć

Archaiczny okres
Archaiczny okres

okres w sztuce greckiej sięgający XII w. p.n.e., choć jego początek datowany jest także na wiek VIII p.n.e. Jego koniec związany jest z bitwą pod Salaminą i wyparciem Persów z Grecji. W tym czasie powstaje architektura świątynna, rzeźba przedstawiająca kurosów i kory oraz liczna ceramika czarno- i czerwonofigurowa. W czasie okresu archaicznego powstała świątynia Artemidy w Efezie zaliczona do siedmiu cudów świata.

Atena Partenos
Atena Partenos

rzeźba Ateny‑Dziewicy, wykonana techniką chryzelefantyny przez Fidiasza w latach 447–438 p.n.e. Jedna z największych rzeźb starożytnej Grecji, o wysokości około 12 metrów. Ustawiona wewnątrz Partenonu, symbolizowała obecność bogini wśród ludu ateńskiego. Odziana w peplos, egidę i hełm, z figurką Nike w prawej dłoni oraz z włócznią i tarczą przy lewym boku. Utracona w czasach chrześcijańskich.

Baza kolumny
Baza kolumny

okrągła podstawa kolumny w stylu jońskim i korynckim, składająca się z prostokątnej płyty, dwóch zewnętrznych wypukłych pierścieni i pierścienia środkowego wklęsłego. Nie występuje w porządku doryckim.

Belkowanie
Belkowanie

w porządku klasycznym najwyższy, poziomy, spoczywający np. na kolumnach trójdzielny człon konstrukcyjny budowli składający się z architrawu, fryzu i gzymsu. Jego ukształtowanie i proporcje są odmienne dla poszczególnych porządków architektonicznych.

Chryzelefantyna
Chryzelefantyna

(od greckich słów: chrysós/złoto i elephántinos/z kości słoniowej) – technika rzeźbiarska polegająca na wykorzystaniu złota i kości słoniowej do wykonania okładziny rzeźby monumentalnej zbudowanej z drewnianego szkieletu. Na tym szkielecie montowano płyty z tych dwóch szlachetnych materiałów, tworząc powłokę postaci.

Głowica
Głowica

zwana też kapitelem – element architektoniczny wieńczący górną część kolumny, filara lub pilastra. Pełni funkcję łącznika między elementem podpierającym – trzonem kolumny – a elementem podpieranym, czyli belkowaniem. Przez tysiąclecia przybierała różne formy w zależności od okresu w sztuce i obszaru jej występowania.

Hellenistyczny okres
Hellenistyczny okres

okres w sztuce greckiej, będący czasem ekspansji kultury greckiej, trwający od śmierci Aleksandra Wielkiego do upadku Egiptu ptolemejskiego w 30 r. p.n.e. Związany z rozwojem miast w Azji Mniejszej – Pergamonu czy Miletu oraz Aleksandrii. W tym czasie wzniesiono takie budowle, jak: Ołtarz pergamoński, stoę Attalosa w Atenach, latarnię na Faros. Powstały tak wybitne dzieła rzeźby, jak: „Nike z Samotraki”, „Wenus z Milo”, „Umierający Gall”, a w malarstwie – dzieła Apellesa.

Kanon
Kanon

reguła, wzorzec, zasada kompozycyjna służąca artystom do stworzenia kompozycji dzieła. Kanon łączył się z nauką o proporcjach i poszukiwaniem ideału estetycznego opartego na przeświadczeniu, że piękno zależy od matematycznego stosunku części do całości. W sztuce greckiej kanon stworzył Poliklet, a w rzymskiej Witruwiusz. Poliklet opisał proces tworzenia proporcjonalnego dzieła w niezachowanej księdze Kanon.

Klasyczny okres
Klasyczny okres

okres w sztuce greckiej rozpoczynający się odbudową Akropolu w czasach Peryklesa, a kończący śmiercią Aleksandra Wielkiego w 323 r. p.n.e. W okresie wczesnoklasycznym powstały takie budowle, jak: świątynia Zeusa w Akragas na Sycylii, teatr w Syrakuzach, skarbiec Ateńczyków w Delfach. Rzeźbę tworzyli Myron i Fidiasz, a obrazy Polignot z Tazos. W okresie zwanym klasycznym wzniesiono świątynię Apolla w Bassai i Tezejon w Atenach. Rzeźbiarze stosowali tzw. styl mokrych szat, tworząc mojry – boginie losu, postaci obecne przy narodzinach Ateny. W okresie późnoklasycznym wzniesiono świątynię Apolla w Didim, tworzyli wybitni rzeźbiarze Skopas, Lizyp i Praksyteles oraz słynni malarze, jak Zeuksis.

Kontrapost
Kontrapost

zasada kompozycji polegająca na takim ustawieniu postaci ludzkiej, aby ciężar ciała spoczywał na jednej nodze i zrównoważony był lekkim wygięciem tułowia i ramienia w odwrotną stronę.

Kora
Kora

(od gr. słowa kórē – dziewczyna) – rzeźba młodej dziewczyny, z okresu archaicznego, odzianej w opadający do stóp peplos, z włosami ułożonymi w wyrafinowaną fryzurę. Prawdopodobnie rzeźba wotywna, składana w podzięce.

Kuros
Kuros

(od greckiego słowa koúros – chłopiec) – rzeźba nagiego młodzieńca występująca w rzeźbie archaicznej Grecji, pojawiająca się od końca VII w. p.n.e. Postać kurosa o szerokich barkach i wąskich biodrach przedstawiana była frontalnie, z lewą nogą wysuniętą lekko do przodu (wzorem rzeźby egipskiej) i opuszczonymi wzdłuż tułowia rękami i dłońmi zaciśniętymi w pięści.

Metopa
Metopa

płytka gliniana, ceramiczna lub kamienna, kwadratowa lub prostokątna umieszczana pomiędzy tryglifami, zdobiona płaskorzeźbami przedstawiającymi np. walki centaurów z Lapitami.

Moduł
Moduł

w architekturze jednostka miary odpowiadająca wielkości danego elementu architektonicznego, który służy do określenia proporcji innych członów składowych architektonicznych. W starożytnej Grecji modułem np. dla stylu doryckiego była szerokość tryglifu, a w jońskim średnica lub promień kolumny. W kanonie rzeźby modułem może być głowa lub szerokość palca.

Mykeńska kultura
Mykeńska kultura

kultura, która wzięła nazwę od miasta Mykeny; rozwijała się od około 1700 do 1150 r. p.n.e. Odkryta dzięki pracom wykopaliskowym Heinricha Schliemanna. Apogeum osiągnęła w tzw. okresie pałacowym. Najważniejszymi ośrodkami tej kultury były, prócz Myken, miasta: Tiryns, Argos, Pylos i Ateny. Zapisała się w dziejach Europy bogato wyposażanymi grobowcami zwanymi skarbcami, jak np. skarbiec Agamemnona.

Partenon
Partenon

jedna ze świątyń ateńskiego Akropolu, zbudowana przez Iktinosa i Kalikratesa pomiędzy 447 a 432 r. p.n.e. na miejscu starszej budowli zniszczonej przez Persów. Wzniesiona ku czci Ateny Partenos (Dziewicy) w stylu doryckim, z marmuru pentelickiego, polichromowana, ozdobiona fryzem pokazującym procesję, zwaną procesją panatenajską, a w partii frontonów najważniejszych greckich bogów.

Peloponez
Peloponez

górzysty półwysep będący historyczną krainą starożytnej Grecji, część większego Półwyspu Bałkańskiego.

Płaskorzeźba
Płaskorzeźba

inaczej relief, technika rzeźbiarska stosowana przez rzeźbiarzy greckich m.in. do wykonania dekoracji fryzu Partenonu. To wypukła kompozycja rzeźbiarska wydobyta z płaszczyzny z pozostawieniem tła, przeznaczona do oglądania wyłącznie na wprost.

Polichromia rzeźby greckiej
Polichromia rzeźby greckiej

warstwy malarskie pokrywające metalowe lub kamienne rzeźby greckie, imitujące kolor ciała, włosów oraz odzieży. Często znacznie bardziej intensywne niż kolory rzeczywiste. By podkreślić realizm rzeźby, gałki oczne wykonywano z masy perłowej i metali oraz kamieni szlachetnych.

Styl mokrych szat
Styl mokrych szat

styl w rzeźbie Grecji klasycznej wykorzystany m.in. przy wykonaniu rzeźb i płaskorzeźb Partenonu i świątyni Nike Apteros, który charakteryzował się takim pokazaniem ubranego ciała ludzkiego, aby szata je okrywająca, jednak niemal ściśle przylegająca, w pełni oddawała budowę ciała, co sprawiało wrażenie odziania postaci w mokre tkaniny. Mistrzem mokrych szat był Pajonis, twórca słynnego posągu Nike w locie znajdującego się niegdyś przed świątynią Zeusa w Olimpii.

Tryglif
Tryglif

prostokątna płyta z trzema ostrymi pionowymi żłobkami, umieszczona pomiędzy metopami i w narożach fryzu belkowania doryckiego, imitująca zbite razem ze sobą trzy deski wewnętrznego belkowania. Zdobiona u podstawy rzeźbionymi gwoździami zwanymi guttae.

Trzon kolumny
Trzon kolumny

okrągły słup, będący głównym elementem dźwigającym kolumnę, ustawiany na bazie lub bezpośrednio na podstawie, wieńczony elementem ozdobnym w postaci głowicy. Zbudowany z kilku pierścieni łączonych wewnątrz ołowianymi zamkami. Dodatkowo ozdobiony idącymi z góry do dołu specjalnymi, wklęsłymi, półkolistymi w przekroju rowkami zwanymi kanelowaniem. Może być lekko wybrzuszony na wysokości jednej trzeciej kolumny, aby stworzyć wrażenie jej idealnie pionowej krawędzi bocznej. Wybrzuszenie to nazywa się entasis.,Źródło: Autor opracowania

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Anna Derwojedowa, Andrzej Dulewicz, Bożena Grochala (red.), Encyklopedia sztuki starożytnej., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

Janina Kosińska, Krzysztof Plater (red.), W dawnych Atenach., Zakład Narodowy im Ossolińskich, Wrocław 1971.

Kazimierz Michałowski, Jak Grecy tworzyli sztukę. Wiedza Powszechna, Warszawa 1970.