Pierwsi rodzice w malarstwie i literaturze
Przyjrzyjcie się dokładnie obrazowi .
Grupa I – Baczny obserwator
Jakie momenty z życia Adama i Ewy w raju ukazał malarz?
Zatytułujcie kolejne etapy życia Adama i Ewy przedstawione na obrazie.
Uporządkujcie je chronologicznie.
Grupa II – Gawędziarski przewodnik
Opowiedzcie biblijną historię Adama i Ewy, której etapy zostały ukazane na obrazie Lucasa Cranacha tak, aby zaciekawić osobę oglądającą obraz.
Zapiszcie słowa – tutaj lub w zeszytach – które mógłby wypowiadać Pan Bóg w momencie ukazanym na pierwszym planie.
Grupa III – Wnikliwy psycholog
Opiszcie postacie znajdujące się na obrazie. Zwróćcie uwagę na ich gesty, postawę ciała, ubiór.
Opiszcie, co mogą czuć Adam i Ewa w scenie przedstawionej na pierwszym planie.
Wytłumaczcie, dlaczego postacie pierwszych ludzi ukazane przez Lucasa Cranacha są nagie.
Grupa IV – Spostrzegawczy przyrodnik
Które z drzew jest drzewem wiadomości dobrego i złego? Opiszcie je.
Jakie jeszcze elementy przyrody ożywionej i nieożywionej przedstawił malarz na obrazie? Wymieńcie je.
Zastanówcie się, czy wizja raju ukazana przez Lucasa Cranacha jest podobna do waszych wyobrażeń.
Określ każdy z zaznaczonych powyżej elementów co najmniej trzema epitetami. Zapisz swoje propozycje tutaj lub w zeszycie.
Zastanów się i zapisz notatkę tutaj lub w zeszycie.
Jak myślisz, dlaczego artysta pokazał różne etapy z rajskiego życia Adama i Ewy na jednym obrazie?
Jaka scena została przedstawiona na pierwszym planie? Dlaczego?
Przejaskrawienie
Przeczytaj zapis scenki z Teatrzyku „Zielona Gęś” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Zwróć uwagę na źródła komizmu w tej scenie.
Teatrzyk Zielona Gęś ma zaszczyt przedstawić:
ŻARŁOCZNĄ EWĘ
Występują:
WAŻ, ADAM I EWA
WĄŻ:
(podaje Ewie jabłko na tacy):
Ugryź i daj Adamowi.
ADAM:
(ryczy):
Daj ugryźć! Daj ugryźć!
EWA:
(zjada całe jabłko)
WĄŻ:
(przerażony)
Co teraz będzie?
ADAM:
Niedobrze. Cała Biblia na nic.
Kurtyna
Źródło: Konstanty Ildefons Gałczyński "Teatrzyk Zielona Gęś", Iskry 2009, s. 36.
Co by się stało, gdyby pierwszy mężczyzna nie zjadł jabłka? Wymyślcie jak najciekawsze i najzabawniejsze skutki takiego obrotu spraw. Zapiszcie kilka przykładów tutaj lub w zeszytach.
W jaki sposób biblijna opowieść została zmieniona w przedstawieniu pt. „Żarłoczna Ewa”? Wskażcie podobieństwa i różnice (zwróćcie uwagę na formę, treść, cechy bohaterów, konsekwencje czynu).
Przeczytaj uważnie tekst poboczny w utworze (w nawiasie, pochyłą czcionką). Jakie informacje zostały w nim zawarte? Swoje obserwacje zapisz w formie notatki tutaj lub w zeszycie.
W utworach dramatycznych (przeznaczonych do wystawiania na scenie) występują dwa typy tekstów:
główny – rozmowy postaci;
poboczny (didaskalia) – wskazówki autora dotyczące sposobu wystawiania utworu na scenie (miejsca, dekoracji, rekwizytów, gry aktorów, ich zachowań itp.).
Napisz opowiadanie pt. „Żarłoczna Ewa” na podstawie utworu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.
Przygotujcie scenki teatralne pt. „Żarłoczna Ewa”.
Skoncentrujcie uwagę na sposobie wypowiadania się postaci, pauzie, postawie ciała, gestach, mimice, wyrazie twarzy.
Zorganizujcie elementy dekoracji, kostiumy, rekwizyty, przygotujcie oprawę dźwiękową i oświetlenie.