Poniższa część raportu w sposób syntetyczny przedstawia kroki niezbędne do osiągnięcia celów zakreślonych w raporcie i zakreśla ramowy plan możliwych do podjęcia działań.
a. powołanie zespołu ekspertów z zakresu edukacji specjalnej, surdopedagogiki, prawa oświatowego, polskiego języka migowego i rodziców w celu opracowania wytycznych do edukacji dwujęzycznej wykorzystującej PJM (uwzględnienie specyficznej sytuacji edukacyjnej osób głuchych i słabosłyszących, zespołów klasowych niejednorodnych komunikacyjnie).
Opracowanie wytycznych do edukacji dwujęzycznej osób głuchych i słabosłyszących uwzględniających „Rekomendowane rozwiązania merytoryczno‑organizacyjne w polskim systemie oświaty w zakresie wykorzystania PJM w kształceniu dzieci, uczniów i uczennic, uwzględniające model edukacji dwujęzycznej oraz zróżnicowanie ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych”.
Opracowanie nowych standardów kształcenia nauczycieli/nauczycielek uwzględniających znajomość polskiego języka migowego na poziomie B2 i treści nauczania związane z edukacją dwujęzyczną, kulturą głuchych i słabosłyszących.
a. Ustawa Prawo oświatowe - wprowadzenie obowiązku znajomości polskiego języka migowego dla nauczycieli w edukacji specjalnej i włączającej, b. Rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia nauczycieli - uwzględnienie znajomości polskiego języka migowego w programach studiów i kwalifikacjach nauczycieli.
a. ustalenie harmonogramu przejściowego, w którym nauczyciele/nauczycielki będą mieli czas na uzupełnienie kwalifikacji, b. organizacja szkoleń i kursów doskonalących z zakresu znajomości polskiego języka migowego dla aktywnych zawodowo nauczycieli/nauczycielek, organizacja bezpłatnych studiów podyplomowych.