E‑book – Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
ROL.05.3 Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402
Agrobiznes
Agrobiznes jest jednym z najważniejszych działów gospodarki narodowej. Obejmuje wszystkie działania mające na celu wytwarzanie produktów żywnościowych. Dotyczy kolejnych etapów produkowania żywności: począwszy od pozyskania surowców pierwotnych, np. ziaren zbóż, skończywszy na gotowej żywności, która trafia na stół konsumenta.
Agrobiznes obejmuje:
przemysł wytwarzający środki produkcji dla rolnictwa i przemysłu spożywczego,
rolnictwo, czyli wytwarzanie surowców żywnościowych i gotowej żywności,
skup surowców rolnych, ich przechowywanie oraz transport,
rybołówstwo i leśnictwo,
przemysł spożywczy,
handel żywnością,
agroturystykę.

Z kolei najkrótsza definicja marketingu mówi, że jest to „zaspokajanie potrzeb w celu osiągnięcia zysku”. Innymi słowy jest to taki zespół działań, który prowadzi do skutecznego dotarcia do końcowego odbiorcy. W przypadku agrobiznesu może to być sytuacja, w której potrafimy sprzedać odbiorcy produkowaną żywność, np. owoce, zboże, mleko, uzyskując możliwie wysoki zysk.
Planowanie marketingowe
Zarządzanie marketingowe to proces planowania, organizowania, realizacji i kontroli działań marketingowych zmierzający do osiągnięcia celów biznesowych. Polega na analizie rynku, segmentacji, wyborze grup docelowych, opracowaniu strategii marketingowej i taktyk marketingowych, a także na monitorowaniu wyników działań marketingowych. Plan marketingowy określa, jakie działania marketingowe zostaną podjęte, kto będzie za nie odpowiedzialny, jakie zasoby będą potrzebne oraz jakie będą koszty i oczekiwane wyniki.
Zaspokajanie żądań klientów w agrobiznesie to jak najlepsze dostosowanie produktów do ich oczekiwań. Oznacza to np. produkowanie jabłek o takim smaku, ale również trwałości, kolorze czy wyglądzie, aby klienci jak najchętniej je kupowali. Dotyczy to oczywiście wszelkich innych towarów czy usług, np. agroturystycznych.

Aby spełnić powyższe warunki, konieczne jest świadome i celowe planowanie kolejnych działań. Plan marketingowy często stanowi część szerszego biznesplanu, do którego zalicza się też plan organizacyjny, produkcyjny i finansowy.
Planowanie marketingowe powinno trafnie opisać potrzeby nabywcy i sposób, w jaki chcemy je zaspokoić. Zazwyczaj planowanie składa się z kilku części:
Można to również pokazać jako następujący zestaw kroków:
Planowanie marketingowe wymaga ciągłego monitorowania wyników działań i wprowadzania zmian w strategii i taktykach marketingowych, aby zapewnić ich skuteczność i osiągnięcie celów biznesowych.

Na podstawie: Marketing w agrobiznesie, pod red. M. Duczkowskiej‑Piaseckiej, Warszawa 1996, s. 134.
Jedną z popularniejszych metod analizy biznesowej, która może być pomocna również w agrobiznesie, jest tzw. SWOT. W znaczący sposób pozwala ona uporządkować posiadane informacje. Analiza SWOT (z ang.: strengths – silne strony, weaknesses – słabe strony, opportunities – szanse, okazje i threats – zagrożenia) jest stosowana jako uniwersalne narzędzie pierwszego etapu analizy strategicznej.

Planowanie marketingowe pozwala znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo podjęcia nieudanych decyzji. Jest to szczególnie ważne w rolnictwie, gdzie gospodarstwo rolne musi podejmować decyzje długofalowe. Uświadomienie sobie potrzeb rynku, klientów, czynników, które wywołują popyt, szans i zagrożeń dla gospodarstwa, a także jego mocnych i słabych stron, sprecyzowanie w formie rzeczowej i finansowej celów, jakie mają być osiągnięte, z pewnością pomoże w sprawnym zarządzaniu.