E-materiały do kształcenia zawodowego

E‑book – Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie

ROL.05.3 Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402

bg‑cyan

Strategie rozwoju firmy

Aby realizować plan marketingowy, potrzebna jest strategia rozwoju firmy bądź gospodarstwa. Strategia rozwoju obejmuje wszystkie działania zmierzające do osiągnięcia przyjętych celów w dłuższym okresie czasu. W zależności od sytuacji cele mogą być różne, np.: przetrwanie w trudnej sytuacji, rozwój, przezwyciężenie konkurencji czy wzmocnienie pozycji rynkowej.

Istnieje wiele strategii rozwoju firmy, które można zastosować w zależności od rodzaju działalności, rynku i sytuacji biznesowej. Poniżej kilka przykładów:

Strategia rozwoju produktu

Polega na opracowaniu nowych produktów lub usług, które będą dostosowane do potrzeb klientów lub pozwolą na osiągnięcie nowych rynków.

Strategia rozwoju rynku

Polega na poszerzeniu działań firmy na nowe rynki, np. poprzez ekspansję geograficzną, dotarcie do nowych grup docelowych lub wprowadzenie produktów na nowe rynki.

Strategia rozwoju dystrybucji

Polega na zmianie sposobu dystrybucji produktów, np. poprzez wprowadzenie nowych kanałów sprzedaży lub zmianę sposobu dystrybucji w celu zwiększenia zasięgu i skuteczności działań.

Strategia rozwoju konkurencyjności

Polega na zwiększeniu konkurencyjności firmy poprzez wprowadzenie działań mających na celu poprawę jakości, obniżenie kosztów lub zwiększenie innowacyjności produktów.

Strategia rozwoju poprzez fuzje i przejęcia

Polega na przejęciu innych firm lub łączeniu się z innymi firmami w celu zwiększenia skali działania, poszerzenia portfolio produktów lub osiągnięcia innych korzyści biznesowych.

Strategia rozwoju poprzez franchising

Polega na rozwoju sieci franczyzowej, która pozwala na szybsze i łatwiejsze poszerzanie działalności firmy, poprzez oddawanie części działalności na rzecz innych przedsiębiorców.

Strategia rozwoju poprzez inwestycje w badania i rozwój

Polega na zwiększeniu inwestycji w badania i rozwój, co pozwala na opracowanie innowacyjnych produktów lub usług, a także na poprawę jakości już istniejących.

Te strategie rozwoju firmy wymagają przemyślanej analizy i planowania, aby zagwarantować ich skuteczność i dopasowanie do potrzeb firmy i rynku.

Informacje

Do opracowania prawidłowego modelu strategii rozwoju firmy potrzebne nam są informacje, które dotyczą:

RgcWC3pgh5lrh
Ilustracja interaktywna przedstawia zbliżenie na laptopa.
Na ilustracji znajduje się sześć punktów interaktywnych, po naciśnięciu których wyświetla się ramka z tekstem.
Do opracowania prawidłowego modelu strategii rozwoju firmy potrzebne nam są informacje, które dotyczą:
punkt pierwszy – modelu strategii, na jaki się zdecydowaliśmy;
punkt drugi – istniejącego rynku zbytu na towary i usługi;
punkt trzeci – korzyści dla klienta oferowanych przez firmę;
punkt czwarty – wykorzystania zasobów firmy lub gospodarstwa (może to w konsekwencji spowodować likwidację tej części działalności, która jest nieopłacalna);
punkt piąty – zasad współpracy z otoczeniem, w tym wyboru strategicznych partnerów biznesowych i ewentualnego zdefiniowania konkurentów;
punkt szósty – sposobu działania w sytuacjach krytycznych (głębokiego kryzysu).
Źródło ilustracji: pixabay.com, licencja CC 0.
Źródło: Conentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Strategię należy formułować w odniesieniu do takich elementów marketingowych, jak:

RQpyHKx957zaA
Ilustracja interaktywna przedstawia widok na pole.
Na ilustracji znajduje się pięć punktów interaktywnych, po naciśnięciu których wyświetla się ramka z tekstem.
Strategię należy formułować w odniesieniu do takich elementów marketingowych, jak:
punkt pierwszy – produkt (czy oferujemy właściwą odmianę na przykład owoców czy zbóż);
punkt drugi – cena (czy oferowane ceny są atrakcyjne w porównaniu z konkurencją);
punkt trzeci – promocja (czy zadbaliśmy o promocję produkowanych towarów);
punkt czwarty – dystrybucja (czy wybraliśmy odpowiednie kanały sprzedaży, być może da się je uzupełnić na przykład o bezpośrednią sprzedaż w internecie);
punkt piąty – komunikacja (jeśli działamy w bliskim kontakcie z klientem, to czy odpowiednio informujemy go o naszych działaniach, na przykład jeżeli mamy gospodarstwo agroturystyczne, to możemy wysyłać stałym klientom życzenia świąteczne i ponawiać zaproszenia do skorzystania z usług).
Źródło ilustracji: pixabay.com, licencja CC 0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Analiza i ocena sytuacji

Analiza i ocena sytuacji firmy pozwoli nam wybrać odpowiednią strategię działania. Na tym etapie powinniśmy przemyśleć różne warianty strategii, np. bardziej agresywna zakłada niższe zyski przy wyższej sprzedaży, dającej możliwość opanowania większej części rynku, a bardziej zrównoważona przewiduje stopniowy, ale systematyczny rozwój. Należy ocenić możliwe warianty strategii i wybrać najwłaściwszy dla firmy czy gospodarstwa.

Strategia rozwoju przedsiębiorstwa czy gospodarstwa składa się z czterech wzajemnie zależnych od siebie części:

R9M2Sbt36zMcx
Ilustracja interaktywna przedstawia zbliżenie na osobę pracującą na tablecie. Na ekranie wyświetlony jest wykres kolumnowy.
Na ilustracji znajdują się cztery punkty interaktywne, po naciśnięciu których wyświetla się ramka z tekstem.
Strategia rozwoju przedsiębiorstwa czy gospodarstwa składa się z czterech wzajemnie zależnych od siebie części:
punkt pierwszy – domeny działania, czyli określenia, gdzie i komu zamierzamy sprzedawać swoje produkty czy usługi;
punkt drugi – przewagi strategicznej, czyli określenia, w których elementach naszej działalności oferujemy atrakcyjniejsze towary lub usługi niż konkurencja;
punkt trzeci – celów strategicznych, czyli określenia, co i kiedy chcemy docelowo wytwarzać;
punkt czwarty – funkcjonalnych programów działania, czyli przełożenia koncepcji strategii na konkretne działania na każdym stanowisku pracy każdego z pracowników firmy czy gospodarstwa.
Źródło ilustracji: pixabay.com, licencja CC 0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Należy pamiętać, że gospodarstwa rolne, tak jak inne przedsiębiorstwa, nawet wielkie, światowe koncerny, podlegają podobnym prawidłowościom. Wśród nich są trzy fazy w procesie rozwoju: postęp (oceniany pozytywnie), regres (oceniany negatywnie) i stagnacja (zwykle to faza przejściowa pomiędzy wcześniej wymienionymi).

Reasumując: strategia rozwoju firmy określa sposób, w jaki zamierza ona realizować swoją misję i cele, pokazując przy tym konkretne kierunki działania.

Miejsce na notatki

RwHLHeM7TqBPM