E‑book – Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
ROL.05.3 Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402
Strategie rozwoju firmy
Aby realizować plan marketingowy, potrzebna jest strategia rozwoju firmy bądź gospodarstwa. Strategia rozwoju obejmuje wszystkie działania zmierzające do osiągnięcia przyjętych celów w dłuższym okresie czasu. W zależności od sytuacji cele mogą być różne, np.: przetrwanie w trudnej sytuacji, rozwój, przezwyciężenie konkurencji czy wzmocnienie pozycji rynkowej.
Istnieje wiele strategii rozwoju firmy, które można zastosować w zależności od rodzaju działalności, rynku i sytuacji biznesowej. Poniżej kilka przykładów:
Te strategie rozwoju firmy wymagają przemyślanej analizy i planowania, aby zagwarantować ich skuteczność i dopasowanie do potrzeb firmy i rynku.
Informacje
Do opracowania prawidłowego modelu strategii rozwoju firmy potrzebne nam są informacje, które dotyczą:
Na ilustracji znajduje się sześć punktów interaktywnych, po naciśnięciu których wyświetla się ramka z tekstem.
Do opracowania prawidłowego modelu strategii rozwoju firmy potrzebne nam są informacje, które dotyczą:
punkt pierwszy – modelu strategii, na jaki się zdecydowaliśmy;
punkt drugi – istniejącego rynku zbytu na towary i usługi;
punkt trzeci – korzyści dla klienta oferowanych przez firmę;
punkt czwarty – wykorzystania zasobów firmy lub gospodarstwa (może to w konsekwencji spowodować likwidację tej części działalności, która jest nieopłacalna);
punkt piąty – zasad współpracy z otoczeniem, w tym wyboru strategicznych partnerów biznesowych i ewentualnego zdefiniowania konkurentów;
punkt szósty – sposobu działania w sytuacjach krytycznych (głębokiego kryzysu).
Strategię należy formułować w odniesieniu do takich elementów marketingowych, jak:
Na ilustracji znajduje się pięć punktów interaktywnych, po naciśnięciu których wyświetla się ramka z tekstem.
Strategię należy formułować w odniesieniu do takich elementów marketingowych, jak:
punkt pierwszy – produkt (czy oferujemy właściwą odmianę na przykład owoców czy zbóż);
punkt drugi – cena (czy oferowane ceny są atrakcyjne w porównaniu z konkurencją);
punkt trzeci – promocja (czy zadbaliśmy o promocję produkowanych towarów);
punkt czwarty – dystrybucja (czy wybraliśmy odpowiednie kanały sprzedaży, być może da się je uzupełnić na przykład o bezpośrednią sprzedaż w internecie);
punkt piąty – komunikacja (jeśli działamy w bliskim kontakcie z klientem, to czy odpowiednio informujemy go o naszych działaniach, na przykład jeżeli mamy gospodarstwo agroturystyczne, to możemy wysyłać stałym klientom życzenia świąteczne i ponawiać zaproszenia do skorzystania z usług).
Analiza i ocena sytuacji
Analiza i ocena sytuacji firmy pozwoli nam wybrać odpowiednią strategię działania. Na tym etapie powinniśmy przemyśleć różne warianty strategii, np. bardziej agresywna zakłada niższe zyski przy wyższej sprzedaży, dającej możliwość opanowania większej części rynku, a bardziej zrównoważona przewiduje stopniowy, ale systematyczny rozwój. Należy ocenić możliwe warianty strategii i wybrać najwłaściwszy dla firmy czy gospodarstwa.
Strategia rozwoju przedsiębiorstwa czy gospodarstwa składa się z czterech wzajemnie zależnych od siebie części:
Na ilustracji znajdują się cztery punkty interaktywne, po naciśnięciu których wyświetla się ramka z tekstem.
Strategia rozwoju przedsiębiorstwa czy gospodarstwa składa się z czterech wzajemnie zależnych od siebie części:
punkt pierwszy – domeny działania, czyli określenia, gdzie i komu zamierzamy sprzedawać swoje produkty czy usługi;
punkt drugi – przewagi strategicznej, czyli określenia, w których elementach naszej działalności oferujemy atrakcyjniejsze towary lub usługi niż konkurencja;
punkt trzeci – celów strategicznych, czyli określenia, co i kiedy chcemy docelowo wytwarzać;
punkt czwarty – funkcjonalnych programów działania, czyli przełożenia koncepcji strategii na konkretne działania na każdym stanowisku pracy każdego z pracowników firmy czy gospodarstwa.
Należy pamiętać, że gospodarstwa rolne, tak jak inne przedsiębiorstwa, nawet wielkie, światowe koncerny, podlegają podobnym prawidłowościom. Wśród nich są trzy fazy w procesie rozwoju: postęp (oceniany pozytywnie), regres (oceniany negatywnie) i stagnacja (zwykle to faza przejściowa pomiędzy wcześniej wymienionymi).
Reasumując: strategia rozwoju firmy określa sposób, w jaki zamierza ona realizować swoją misję i cele, pokazując przy tym konkretne kierunki działania.