bg‑azure

People from around the world have different names. In this section, you're going to work with a recording about children and their names.

Ludzie z różnych zakątków świata mają różne imiona. W tej sekcji będziesz pracować z nagraniami dotyczącymi dzieci i ich imion.

RKs7ZCIprddYa1
What does your name mean?
Co oznacza twoje imię?
Źródło: dostępny w internecie: https://unsplash.com/ [dostęp 26.10.2021], domena publiczna.
Exercise 1

Complete the crossword. What is the hidden word?

Uzupełnij krzyżówkę. Jakie jest hasło?

RYGzkA75hJHCD
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Luna is such a … name!, 2. My name, Hannah, is very …, 3. Many people choose … names such as Cullen., 4. Most people have first name and …, 5. Some parents … for the names on the Inernet.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Work with the recordings below and do the exercises.

Pracuj z nagraniami i wykonaj ćwiczenia.

R1IVgQedOtBfb
Nagranie dźwiękowe.
TRANSCRIPTazurewhite
RPaKBYsqmc6zF
Nagranie dźwiękowe.
TRANSCRIPTazurewhite
R1DvX5RU68nNx
Nagranie dźwiękowe.
TRANSCRIPTazurewhite
RzqhiYkQ4MNO6
Nagranie dźwiękowe.
TRANSCRIPTazurewhite

Autor: Marta Hilgier

Exercise 2

Based on the recordings, choose all the correct answers.

W oparciu o nagrania wybierz wszystkie poprawne odpowiedzi.

  1. Rkdbju4sOcH83
    1. Which name comes from Native American? Możliwe odpowiedzi: 1. Seattle, 2. Mahuika, 3. Lindiwe, 4. Waru
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  2. RXF5Yz2jxcJZK
    2. Who has a name connected with fire? Możliwe odpowiedzi: 1. Seattle, 2. Mahuika, 3. Lindiwe, 4. Waru
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  3. R2YGhQGUxdZ3N
    3. Who is proud of the people who came before him or her? Możliwe odpowiedzi: 1. Seattle, 2. Mahuika, 3. Lindiwe, 4. Waru
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  4. RbPOcooq4O2WY
    4. Who needs to spell his or her name for others? Możliwe odpowiedzi: 1. Seattle, 2. Mahuika, 3. Lindiwe, 4. Waru
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  5. RinJSOXyLxMpt
    5. This name is becoming more and more popular in a certain country. Możliwe odpowiedzi: 1. Seattle, 2. Mahuika, 3. Lindiwe, 4. Waru
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Exercise 3

Based on the information from the recording, fill in the table below.

Opierając się na informacjach z nagrania, wypełnij poniższą tabelę.

RCZ8sN1JVlN7m
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Drag and drop the words and phrases to fill in the gaps in the below sentences.

Przeciągnij i upuść wyrazy i wyrażenia, aby uzupełnić luki w poniższych zdaniach.

RKwObOZmfCrfC
1. Seattle has the same name as the leader of the 1. culture, 2. ancestors, 3. roots, 4. tribe, 5. ethnic group his family comes from.
2. Mahuika says that she can remember her 1. culture, 2. ancestors, 3. roots, 4. tribe, 5. ethnic group thanks to her name.
3. Thanks to her name, Lindiwe feels like she belongs to a large 1. culture, 2. ancestors, 3. roots, 4. tribe, 5. ethnic group.
4. Waru’s name is connected with the 1. culture, 2. ancestors, 3. roots, 4. tribe, 5. ethnic group of the native Australian people.
5. Many of the children’s names have 1. culture, 2. ancestors, 3. roots, 4. tribe, 5. ethnic group in native languages.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.