Poniżej zostały przedstawione przykładowe plusy i minusy zawodu technik żeglugi śródlądowej. Zapoznaj się z nimi, a następnie przejdź do gry i wskaż, co dla Ciebie jest plusem, a co minusem.

Plusy

  • żegluga śródlądowa jako dziedzina transportu przeżywa dynamiczny rozwój w krajach UE (w strategii UE zapisanej w Białej Księdze Transportu do roku 2030 przewidziany jest 30% udział w transporcie ogółem, zaś do 2050 – ponad 50%),

  • transport rzeczny jest bardzo konkurencyjną alternatywą w porównaniu do transportu drogowego i kolejowego,

  • Rząd RP zatwierdził plan strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce z perspektywą do 2030 (Krajowy Program Żeglugowy (KPŻ) do 2030 roku) oraz ratyfikował ONZ‑owską konwencję AGN, czyli Europejskie Porozumienie w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu (ang. European Agreement on Main Inland Waterways of International Importance). Zobowiązuje to Polskę do dostosowania głównych dróg wodnych do co najmniej IV klasy żeglowności i włączenia ich do transeuropejskich korytarzy transportowych UE,

  • atrakcyjny poziom zarobków oraz dodatkowo, w ramach pracy, darmowe zakwaterowanie na statku i wyżywienie,

  • łatwość znalezienia pracy — kształcenie w zawodzie daje możliwość pracy na statkach żeglugi śródlądowej i morskiej oraz w większości służb administracyjnych obsługujących transport i szlaki wodne,

  • możliwość wykonywania zawodu w różnorodnych podmiotach gospodarczych — bardzo gwałtownie wzrasta również rozwój przemysłu.

Minusy

  • długookresowa izolacja rodzinna — praca wykonywana jest często w znacznym oddaleniu od miejsca zamieszkania, nie ma zatem możliwości codziennego powrotu po pracy do domu,

  • długotrwałe przebywanie w zamkniętej przestrzeni w wąskim gronie społecznym, często wśród załogi wielonarodowej o różnicach kulturowych oraz mentalnych,

  • duży poziom hałasu, drgań i wibracji na statku,

  • niedogodności i utrudnienia spowodowane częstym przebywaniem na wolnym powietrzu przy wciąż zmieniających się warunkach pogodowych (mróz, upał oraz zmiany wilgotności powietrza),

  • przymusowe zasypianie w godzinach niezgodnych z cyklem biologicznym przy systemie wachtowym pracy na statku,

  • obciążenie psychiczne (mogą pojawić się stany negatywnego napięcia emocjonalnego, wynikające m.in. z powodu przebywania przez dłuższy okres w zamkniętym obszarze ograniczonym małymi wymiarami statku, izolacji rodzinnej, seksualnej i kulturowej, jak również z powodu istnienia ciągłego zagrożenia utraty życia lub zdrowia w okresie zamustrowania na statku).

Gra edukacyjna

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Plusy i minusy” zapraszamy do gry, w której wskażesz, co dla Ciebie jest plusem, a co minusem.

1
R1Eiqzyja12fz
Gra edukacyjna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Gra edukacyjna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ćwiczenia

W grze znajdują się stwierdzenia dotyczące pracy w zawodzie technik żeglugi śródlądowej. Do wyboru są dwie odpowiedzi: prawda lub fałsz. Zaznacz właściwą odpowiedź.

R1b65mbGg3VxJ1
Ćwiczenie 1
Dzięki ciągłemu doskonaleniu zawodowemu poznajemy nowe technologie i urządzenia pomiarowe.
R1GKCpn0z0vt71
Ćwiczenie 2
Praca na łodziach spoza Polski otwiera perspektywy na podjęcie pracy za granicą.
RDxPIUgg2t1Yf2
Ćwiczenie 3
Praca w środowisku narażonym na hałas ma szkodliwy wpływ na nasze zdrowie.
ROKS1ORRdL1cU2
Ćwiczenie 4
Możliwość udziału w branżowych szkoleniach pozwala poznawać nowych ludzi i pomaga w nawiązywaniu współpracy.
R1M494v4BxXxJ1
Ćwiczenie 5
Praca na wysokości nie stanowi zagrożenia dla zdrowia i życia technika żeglugi śródlądowej.
RkicTETRtL5qr1
Ćwiczenie 6
Na rynku pracy nie ma zapotrzebowania na pracowników w zawodzie technik żeglugi śródlądowej.