Grafika przedstawia wysokie, poszarpane skały w różnych odcieniach brązu na zielonym tle. Z czterech z nich spływają strumienie. Na skale po lewej stronie rośnie mały, czerwony kwiatek. W oddali widać kontury budynków i błękitne niebo. Na tle budynków widnieje niebieska planeta z pierścieniem.
Po co nam fantazja?
Grafika przedstawia wysokie, poszarpane skały w różnych odcieniach brązu na zielonym tle. Z czterech z nich spływają strumienie. Na skale po lewej stronie rośnie mały, czerwony kwiatek. W oddali widać kontury budynków i błękitne niebo. Na tle budynków widnieje niebieska planeta z pierścieniem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Jak najprościej i najszybciej przenieść się do zupełnie innego świata? Wystarczy uruchomić wyobraźnię i już jesteś tam, gdzie rycerze walczą ze smokami, albo tam, gdzie smoki przyjaźnią się z wikingami. To samo robią pisarze i poeci, malarze i inni twórcy – fantazjują. A czy ty umiesz puścić wodze fantazji?
Polecenie 1
Rv22p0d1ES6rU
Co przedstawia obrazek?.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1cqH5Oop4he1
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RGoHNHjsNAsVS
Obraz. Noc rozświetlona księżycowym światłem. Nad zalesioną doliną między górami unoszą się dwie, jakby wyrwane z ziemi, skały. Na skałach rosną drzewa, na jednej stoi murowana wieża. Pomiędzy skałami, w powietrzu, żegluje statek ze zwiniętymi żaglami. W tle na niebie ogromny księżyc w pełni.
Jak rozpoznać świat fantazji?
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 2
RYwpQTnQMHyUO
Wersja alternatywna: Skąd je znasz? Opisz ich wygląd. Oceń, czy są pozytywne, czy negatywne. Co cię zaskoczyło w ich wyglądzie, zachowaniu, historii, w której się pojawiły? Czy twoim zdaniem w literaturze pojawiają się tylko postaci fantastyczne?. (Uzupełnij).
Jak rozpoznać świat fantazji
Rmse2xXYWnTZC
Na rysunku pokazane są postacie realistyczna i fantastyczna. Na górze znajduje się chmurka ze strzałkami do dołu w dwie strony i napisem w środku: "Postać literacka to fikcyjna osoba, zwierzę lub przedmiot obdarzony ludzkimi cechami, której losy są ważnym elementem świata przedstawionego utworu literackiego". Z lewej strony rysunek uśmiechniętego chłopca z ptaszkiem na ramieniu. W chmurce przy chłopcu znajduje się tekst: "Postać prawdopodobna: Jest to postać zmyślona, ale prawdopodobna, można ją spotkać w świecie rzeczywistym. Ma cechy, które posiadają zwykli ludzie. Postaciami prawdopodobnymi są na przykład: Adaś Niezgódka, Miziołek". Z prawej strony głowa Pana Kleksa z kolorowymi włosami i brodą oraz małymi okrągłymi okularami. Obok chmurka z napisem: "Postać fantastyczna Jest to postać zmyślona, nieprawdopodobna, nie można jej spotkać w świecie rzeczywistym. Posiada cechy, które nie istnieją w realnym świecie. Postaciami fantastycznymi są na przykład: Harry Potter, Pan Kleks".
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1
R1M5oPhUZm6wF1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Podziel bohaterów literackich na dwie grupy w zależności od tego, do którego świata należą.
Aslan, Basia Bzowska, Marek Piegus, Miziołek, Lasse, Kopciuszek, Harry Potter, wilk, Czerwony Kapturek, Biała Czarownica, Bosse
Postaci ze świata realistycznego
Postaci ze świata fantastycznego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Odszukaj i zaznacz w wykreślance (przeciągając myszką) 7 postaci fantastycznych.
RJm1AAFfcfE3p
RNi4UrTwhiOUc
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
Rv9WwM3T63Qln
Połącz w pary frazeologizmy z ich znaczeniami. ułańska fantazja Możliwe odpowiedzi: 1. śmiałość, pomysłowość i pewność siebie, której mogą towarzyszyć nierozważne działania, 2. być zamyślonym,mieć trudności z dostosowaniem się do realiów dnia codziennego, 3. nie liczyć się z realiami,fantazjować, 4. coś jest tak zaskakujące, że aż wydaje się nieprawdopodobne bujać w obłokach Możliwe odpowiedzi: 1. śmiałość, pomysłowość i pewność siebie, której mogą towarzyszyć nierozważne działania, 2. być zamyślonym,mieć trudności z dostosowaniem się do realiów dnia codziennego, 3. nie liczyć się z realiami,fantazjować, 4. coś jest tak zaskakujące, że aż wydaje się nieprawdopodobne chodzić z głową w chmurach Możliwe odpowiedzi: 1. śmiałość, pomysłowość i pewność siebie, której mogą towarzyszyć nierozważne działania, 2. być zamyślonym,mieć trudności z dostosowaniem się do realiów dnia codziennego, 3. nie liczyć się z realiami,fantazjować, 4. coś jest tak zaskakujące, że aż wydaje się nieprawdopodobne coś przechodzi wyobrażenie Możliwe odpowiedzi: 1. śmiałość, pomysłowość i pewność siebie, której mogą towarzyszyć nierozważne działania, 2. być zamyślonym,mieć trudności z dostosowaniem się do realiów dnia codziennego, 3. nie liczyć się z realiami,fantazjować, 4. coś jest tak zaskakujące, że aż wydaje się nieprawdopodobne
Połącz w pary frazeologizmy z ich znaczeniami. ułańska fantazja Możliwe odpowiedzi: 1. śmiałość, pomysłowość i pewność siebie, której mogą towarzyszyć nierozważne działania, 2. być zamyślonym,mieć trudności z dostosowaniem się do realiów dnia codziennego, 3. nie liczyć się z realiami,fantazjować, 4. coś jest tak zaskakujące, że aż wydaje się nieprawdopodobne bujać w obłokach Możliwe odpowiedzi: 1. śmiałość, pomysłowość i pewność siebie, której mogą towarzyszyć nierozważne działania, 2. być zamyślonym,mieć trudności z dostosowaniem się do realiów dnia codziennego, 3. nie liczyć się z realiami,fantazjować, 4. coś jest tak zaskakujące, że aż wydaje się nieprawdopodobne chodzić z głową w chmurach Możliwe odpowiedzi: 1. śmiałość, pomysłowość i pewność siebie, której mogą towarzyszyć nierozważne działania, 2. być zamyślonym,mieć trudności z dostosowaniem się do realiów dnia codziennego, 3. nie liczyć się z realiami,fantazjować, 4. coś jest tak zaskakujące, że aż wydaje się nieprawdopodobne coś przechodzi wyobrażenie Możliwe odpowiedzi: 1. śmiałość, pomysłowość i pewność siebie, której mogą towarzyszyć nierozważne działania, 2. być zamyślonym,mieć trudności z dostosowaniem się do realiów dnia codziennego, 3. nie liczyć się z realiami,fantazjować, 4. coś jest tak zaskakujące, że aż wydaje się nieprawdopodobne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1DWcB8NT2QcE
Połącz przykłady z właściwymi znaczeniami słowa fantastyczny. Znaczenie pierwsze - fantastyczny, czyli niezwykle ciekawy, fascynujący, wspaniały, np.: Możliwe odpowiedzi: 1. książę z bajki, 2. film, 3. wykład, 4. człowiek, 5. krasnoludek, 6. smok Znaczenie drugie- fantastyczny, czyli wymyślony, nieprawdziwy, np.: Możliwe odpowiedzi: 1. książę z bajki, 2. film, 3. wykład, 4. człowiek, 5. krasnoludek, 6. smok
Połącz przykłady z właściwymi znaczeniami słowa fantastyczny. Znaczenie pierwsze - fantastyczny, czyli niezwykle ciekawy, fascynujący, wspaniały, np.: Możliwe odpowiedzi: 1. książę z bajki, 2. film, 3. wykład, 4. człowiek, 5. krasnoludek, 6. smok Znaczenie drugie- fantastyczny, czyli wymyślony, nieprawdziwy, np.: Możliwe odpowiedzi: 1. książę z bajki, 2. film, 3. wykład, 4. człowiek, 5. krasnoludek, 6. smok
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 4
RqUZIcQzTAzFY
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus pl. sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Mały poradnik Autorzy wymyślają świat, w którym rozgrywa się akcja ich utworów. Elementy świata rzeczywistego są przez nich świadomie zmieniane. Takie artystyczne przekształcanie nazywa się fikcją literacką (lub fikcją artystyczną).
RtTkKsXnPFNBv1
Tabela porównująca elementy realistyczne i fantastyczne. Świat realistyczny: wydarzenia np. pójście do szkoły, spotkanie taty; bohaterowie np. ludzie, zwierzęta; przedmioty np. szafa, zegar; miejsca np. dom, pałac, szkoła, lasy, rzeka. Świat fantastyczny: wydarzenia np. zamiana królewny w żabkę, stuletni sen; bohaterowie np. wróżki, czarodzieje, olbrzymy, smoki; przedmioty np. zegar, który przenosi w czasie; miejsca np. nawiedzony dom, zaczarowany las.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Opowiadanie powinno mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
uzupełnij treść
1
Polecenie 5
Przeczytaj swoją opowieść i wyróżnij w niej ciekawe wątki fantastyczne. Odpowiedz na pytania:
Jaka jest różnica między fikcją artystyczną a rzeczywistością?
Jaka jest różnica między światem prawdopodobnym a fantastycznym?
Co w twojej pracy twórczej było najtrudniejsze? Możesz korzystać z Małego poradnika.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 4
R1DqCYyP4Rqgo1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Odgadnij, co to za istoty, i do każdej z nich dopasuj odpowiedni opis.
dobry duszek niewielkiego wzrostu, sprzyjający ludziom, mieszkający pod ziemią, nimfa wodna, postać z legend ludowych, duch podziemia, uważany za opiekuna kopalni, kamieniołomów, duch wód, postać z legend ludowych, potwór jednogłowy lub wielogłowy, często skrzydlaty, mający szpony i ogon węża, potwór, który zabijał wzrokiem
smok
bazyliszek
gnom
krasnoludek
rusałka
wodnik
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RFo1fLrxwV87W
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1aRUOTyULmAq
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka
Postaci fantastycznych jest mnóstwo. We wszystkich kulturach świat zaludniają duchy, istoty obdarzone tajemnymi mocami i dziwaczne stwory. Świat Słowian roił się od strzyg, utopców, zmór, żmijów, południc, ubożąt. 'Stworzono je z płaczu jesiennego wiatru, mgły zwianej znad rzeki, księżycowego blasku i sierpniowego upału'. – jak pisze Ewa Nowacka w książce 'Bożęta i my'. Przeczytaj ją, jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej o tych istotach.