Po co nam przysłowia?
Po co nam przysłowia?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
pogłębia dotychczasową wiedzę o przysłowiach,
zna kilka typowo polskich przysłów,
rozumie funkcje przysłów w kulturze.
b) Umiejętności
Uczeń:
bezbłędnie podaje znaczenie co najmniej połowy użytych na lekcji przysłów,
dostrzega związek przysłów z życiem,
potrafi zaprezentować swój punkt widzenia,
doskonali umiejętność pracy w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, kalambury, praca zbiorowa, praca grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Publikacje: Księga przysłów polskich, Przysłowie prawdę powie. Od żartów do prawdy, Przysłowia są.... na wszystko.
Czyste kartoniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powitanie. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel przedstawia temat lekcji i tłumaczy cele lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów – ochotników (5‑6 osób) o otworzenie na dowolnej stronie Księgi przysłów polskich oraz przeczytanie przysłowia. Klasie zaś tłumaczy, iż ma za zadanie powiedzieć, czy dane przysłowie jest dla nich znane, jeśli tak, to, co znaczy: jeśli nie – to jak sądzą, co ono może oznaczać? Nauczyciel pomaga w określeniu znaczeń przysłów. Znane przysłowia uczniowie wpisują do zeszytów.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie w ogóle znają przysłowia? Prosi jednego ucznia o sprawdzanie na bieżąco w Księdze przysłów polskich, czy dane przysłowie jest pochodzenia polskiego.
Uczniowie zapisują polskie przysłowia do zeszytów.
Nauczyciel pyta skąd znają dane przysłowia, co one oznaczają, kiedy mogły się narodzić, co mogło być przyczyną ich powstania (kierowanie uczniów ku tematom: doświadczenie, ludowa wyobraźnia, tradycja).
Nauczyciel pomaga sporządzić notatkę do zeszytu na podstawie odpowiedzi uczniów ewentualnie dodaje od siebie inne istotne informacje.
Nauczyciel prezentuje uczniom publikacje: „Przysłowie prawdę powie. Od żartów do prawdy” i „Przysłowia są... na wszystko”, pytając, dlaczego noszą one takie tytuły. Rozmowa na temat rodzajów przysłów i ich znaczenia.
Nauczyciel zapisuje na kartonikach treść innych polskich przysłów, prawdopodobnie znanych dzieciom (może wspierać się Księgą przysłów). Wybiera ucznia, któremu pokazuje zapisane przysłowie, prosząc o jego graficzne przedstawienie na tablicy. Zadaniem reszty klasy jest odgadnięcie przysłowia i skomentowanie go. Zabawa trwa do ostatnich 5 minut lekcji bądź do wyczerpania pomysłów. (załącznik 1)
c) Faza podsumowująca
Wybrane osoby próbują wyjaśnić, po, co nam przysłowia, dlaczego są używane, wspierając się zapamiętanymi przysłowiami.
Nauczyciel pomaga sporządzić notatkę do zeszytu na ten temat.
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Gry i zabawy w kształceniu językowym. Propozycje. Scenariusze. Projekty, pod red. H. Wiśniewskiej, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin 2000.
Księga przysłów polskich, zebrali i oprac. Masłowscy D. i W., Wydaw. Antyk, Kęty 2000.
Przysłowia są... na wszystko, wybór i oprac. Świerczyńska D., Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Przysłowie prawdę powie. Od żartów do prawdy, wyb. Gaudasińska E., Czytelnik, Warszawa 1983.
Przysłowia zawarte w Wikicytaty: http://pl.wikiquote.org/wiki/Przys%C5%82owia_polskie
6. Załączniki
a) Materiały dla nauczyciela
załącznik 1.
Apetyt rośnie w miarę jedzenia
Do wesela się zagoi
Dzieci i ryby głosu nie mają
Gdy kota nie ma, myszy harcują
Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta
Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść
Gość w dom – Bóg w dom
Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie
Jedna jaskółka wiosny nie czyni.
Jednym uchem wchodzi, a drugim wychodzi
Mowa jest srebrem, a milczenie złotem
Nie czyń bliźniemu, co tobie nie miłe
Pieniądze szczęścia nie dają
Strach ma wielkie oczy
W zdrowym ciele zdrowy duch
b) Zadanie domowe
Napiszę krótkie opowiadanie (6‑7 zdań) o wydarzeniu, które można opisać w skrócie wybranym przez siebie przysłowiem.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak