Rekomendacja - artykuł dostarcza wiedzy na temat znaczenia uwarunkowań rodzinnych edukacji dziecka. Daje podstawę do planowania działań wspierających dzieci o niższych osiągnięciach szkolnych poprzez silniejsze skupienie się na współpracy z rodziną. Artykuł naukowo‑badawczy, którego celem jest ustalenie związku między rodzicielskim poczuciem własnej skuteczności a osiągnięciami szkolnymi dzieci. W tekście przedstawiono koncepcję teoretyczną Alberta Bandury (społeczno‑poznawcza teoria osobowości). Badania w grupie blisko 5 tys. uczniów, ukazują dwie odmiany rodzicielskiego poczucia skuteczności: szkolną, pozaszkolną. Oceny szkolne, szkolne poczucie skuteczności rodziców związane jest z ich poziomem wykształcenia. Im wyższe wykształcenie, rodziców, tym lepsze osiągnięcia szkolne dzieci i większe poczucie własnej skuteczności rodziców. Wyniki badań pokazują społeczne zróżnicowanie ze względu na stosunek rodziców do edukacji dzieci i szkolnictwa. 

Otwórz linkhttps://e‑psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139236Otwórz link

Źródło: Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak, Czasopismo Psychologia Wychowawcza, tom 49, nr 7/2015, 82‑97, Akademia Pedagogiki Specjalnej