Poczucie własnej skuteczności a osiągnięcia szkolne dzieci

Artykuł naukowo‑badawczy, którego celem jest ustalenie związku między rodzicielskim poczuciem własnej skuteczności a osiągnięciami szkolnymi dzieci. W tekście przedstawiono koncepcję teoretyczną Alberta Bandury (społeczno‑poznawcza teoria osobowości). Badania w grupie blisko 5 tys. uczniów, ukazują dwie odmiany rodzicielskiego poczucia skuteczności: szkolną, pozaszkolną. Oceny szkolne, szkolne poczucie skuteczności rodziców związane jest z ich poziomem wykształcenia. Im wyższe wykształcenie rodziców, tym lepsze osiągnięcia szkolne dzieci i większe poczucie własnej skuteczności rodziców. Wyniki badań pokazują społeczne zróżnicowanie ze względu na stosunek rodziców do edukacji dzieci i szkolnictwa. Rekomendacja: artykuł dostarcza wiedzy na temat znaczenia uwarunkowań rodzinnych edukacji dziecka. Daje podstawę do planowania działań wspierających dzieci o niższych osiągnięciach szkolnych poprzez silniejsze skupienie się na współpracy z rodziną.