RZnFSnBCnORrh1

Podania i legendy warszawskie

Grafika przedstawia wysokie, poszarpane skały w różnych odcieniach brązu na zielonym tle. Z czterech z nich spływają strumienie. W centrum widać jasną planetę z pierścieniem. Na skale po prawej stronie rośnie mały, czerwony kwiatek. W oddali widać kontury budynków i błękitne niebo. Na tle budynków widnieje niebieska planeta z pierścieniem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Warszawa jest stolicą Polski, to bardzo stare i zabytkowe miasto, wiąże się z nim wiele legend i podań. Spisał je znany polski poeta Artur Oppman (pseudonim Or‑Ot) zwany „pieśniarzem Warszawy”. Czy znasz bazyliszka, złotą kaczkę, Warsa i Sawę? To postacie znanych podań warszawskich.

R36P4YwrVBPRF
Zamek Królewski w Warszawie
Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji, licencja: CC BY 3.0.
RIqSP3V35N5qQ
Widok Placu Zamkowego i kolumny Zygmunta w Warszawie.
Źródło: www.pixabay.com, fotografia barwna, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Czy znasz podanie o bazyliszku? Poszukaj w internecie informacji o tym stworze. Odpowiedz na pytania w formie krótkiej notatki. Zapisz ją tutaj lub w zeszycie:

  • Co to za istota?

  • Gdzie się pojawia?

  • Jak często się rodzi?

  • Jaką ma moc?

R1GX9kTqvCnQJ
Polecenie 1

Przeczytaj wiersz Tadeusza Kubiaka pt. „Bazyliszek i Barbarka” lub go wysłuchaj. Zwróć uwagę na to, jak poeta przedstawił potworne zwierzę.

RoZyZQKwyGRQC
Nagranie recytacji wiersza pt. "Bazyliszek i Barbarka".
Bazyliszek i BarbarkaTadeusz Kubiak
Tadeusz Kubiak Bazyliszek i Barbarka

Co‑raz
ciem‑niej
co‑raz
ci‑szej.
Co to?
Kto to?
Ba‑zy‑li‑szek.

Idzie, człapie
po ulicy.
Staje w cieniu
kamienicy.

Ślepia ma
bazyliszkowe
i bazyliszkową głowę.
Chrzęści
skrzydłem nietoperza.
Nic dziś nie pił.
Nic dziś nie żarł.

O‑u, wrr, brr!
Barr‑dzo srro‑gi.
Sapnął.
Z pyska
zionie ogień.
Zjadłby tysiąc
szarych myszek.
Barr‑dzo głod‑ny
ba‑zy‑li‑szek.

Aż tu nagle
patrzy; co to?
Gwiazdka z nieba?
Dziecko?
Kto to?

– Bazyliszku,
to Barbarka,
bo przebrała
się już miarka.

Spojrzyj, proszę,
w to lusterko.
Zobacz siebie...

Ścierpł, gdy zerknął.

– Co? To ja?
To zwierzę srogie?
Ślepia dzikie,
w pysku ogień!
Bardzo siebie się przestraszył.
W najciemniejszy kąt
się zaszył.

Zaszył się
od stóp po głowę
srebrem nici
księżycowej.

CART1 Źródło: Tadeusz Kubiak, Bazyliszek i Barbarka, [w:] Podręcznik kl. V „To lubię” , Warszawa 2019, s. 32.
Rxi2H1j9lNROh
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RAki2moG0xFAO
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
RcQFsjoAhgyRz1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Opisz, jak wyobrażasz sobie bazyliszka z utworu Tadeusza Kubiaka. Uzupełnij pola tekstowe i przeciągnij w dowolne miejsca na ilustracji.

RcIiW2aEv1HoO
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Opisz, jak wyobrażasz sobie bazyliszka z utworu Tadeusza Kubiaka. Skorzystaj z fragmentów zaznaczonych w poprzednim ćwiczeniu. Zastanów się, jak może wyglądać bazyliszkowa głowa (np. niekształtna, zakończona grzebieniem), bazyliszkowe ślepia (np. złowrogie), co może oznaczać wyrażenie „zwierzę srogie” itp.

R1FcCVnBZE5mA
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, kto i w jaki sposób przechytrzył bazyliszka.

RcewDlC4PgZlv
Ćwiczenie 6
RTHXmzW8n72911
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RYEeLpo3cmz921
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Wypisz ze słownika synonimów wyrazy bliskoznaczne do czasownika „zaszyć się”.

R1EYwLKE8zmQG
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa wiersza: „Zaszył się od stóp po głowę srebrem nici księżycowej”.

RXBHCVfO58Xp1
Ciekawostka

W języku polskim istnieją słowa, które naśladują odgłosy, dźwięki wydawane np. przez zwierzęta lub przedmioty. Miau, hau, świst, skrzyp, chrzęst, szum to wyrazy dźwiękonaśladowcze lub inaczej onomatopeje. Stosuje się je w poezji, ale również w komiksach.

Ćwiczenie 9

Wypisz z wiersza „Bazyliszek i Barbarka” fragment świadczący o złości bazyliszka. Nazwij zastosowany środek stylistyczny.

R1cKMQlnnBXC9
Ćwiczenie 10

Jak myślisz, dlaczego poeta podzielił niektóre słowa na sylaby, a w innych powtórzył te same litery? Wyjaśnij, jaki efekt chciał w ten sposób osiągnąć.

R1I4TZC6bnOA0
Ćwiczenie 11
RStXr0uLjaaQI
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Z powyższego ćwiczenia wybierz cztery określenia i ułóż z nimi zdania na temat bohaterów wiersza Tadeusza Kubiaka.

R1CJgC58VWTLG
Ćwiczenie 13

Dlaczego bazyliszek sam siebie się przestraszył? Wymień, co w nim było przerażającego.

R6coOFWWtF7pk
Ćwiczenie 14

Przypomnij sobie baśń o Pięknej i Bestii. Napisz, na czym polegało wewnętrzne piękno Bestii. Czy bazyliszek też mógłby być piękny, mimo swego wyglądu?

RzDgZy5Nf5ScF
Polecenie 3

Narysuj portret bazyliszka. Skorzystaj z opisu poety lub własnej wyobraźni. Swoje dzieło możesz stworzyć poniżej lub w zeszycie.

RpqTm5wHtauKM
Miejsce na rysunek ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.

Opisz własne wyobrażenie potwora, który jest tylko z pozoru groźny.

R12Zgul6JaeJG
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Przygotujcie krótką inscenizację wiersza Tadeusza Kubiaka pt. „Bazyliszek i Barbarka”.

  • Ustalcie, kto będzie reżyseremreżyserreżyserem, a kto scenarzystąscenarzystascenarzystą.

  • Wybierzcie narratora, bazyliszka oraz Barbarkę.

  • Podzielcie tekst na role i przygotujcie maski lub kukiełki bohaterów przedstawienia.

  • Przygotujcie scenki. Pamiętajcie o przekazaniu odpowiednich emocji, dźwięków i gestów.

    R1QX6VAxEkuE9
Ważne!

Czy podanie i legenda to synonimy? Czym różnią się podania od legend?

Przeczytaj uważnie definicje podania oraz legendy i zapamiętaj.

Podania i legendy przekazywane z pokolenia na pokolenie są ważną częścią każdego społeczeństwa.

LEGENDA

Słowo wywodzi się z języka łacińskiego „legare”, oznacza coś, co należy przeczytać.
Początki legend wiążą się z średniowiecznymi klasztorami, w których podczas posiłków czytano opowieści o świętych. Kładziono w nich szczególny nacisk na niezwykłe cuda, jakich dokonywali oraz pouczenia wypływające z ich treści.
Legendy opowiadają o czynach świątobliwych osób bądź Boskich interwencjach i cudach w małej społeczności lokalnej. Przykładem może być legenda o Wandzie, o królowej Jadwidze czy o świętej Kindze.

PODANIE

Podanie jest fikcyjną opowieścią silnie związaną z miejscowością, regionem lub narodem. Zawiera elementy historyczne, na przykład nazwę miejscowości, regionu, imię władcy lub inny detal, który pomaga umieścić wydarzenia w konkretnym miejscu lub czasie. Przykładem może być podanie o Lechu, Czechu i Rusie, o poznańskich koziołkach, o Tatrach.
Podanie wyjaśnia przyczyny powstania pewnych tradycji, miejscowości, krain geograficznych, tłumaczy powstawanie, na przykład nazw geograficznych czy miejscowości.
Bohaterami podań są niezwykłe postaci: królowie, królowe, wojownicy, lokalni bohaterzy, czasem postacie fantastyczne: diabły (Boruta) czy czarownicy (Pan Twardowski), które swoją postawą i zachowaniem utrwaliły się w wyobraźni danej miejscowości lub regionu.

Teraz już wiesz, że podanie i legenda to dwa różne terminy literackie.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 5

Przyjrzyj się planowi Starego Miasta w Warszawie.  Odszukaj ulicę Krzywe Koło, tam w ruinach starego domostwa gnieździł się bazyliszek.

RGLjBcqPLc4p9
Plan Warszawy (Stare Miasto)
Źródło: OpenStreetMap, licencja: CC BY-SA 2.0.
Polecenie 6

Obejrzyj film. Z jakimi miastami związane są omawiane w nim historie?
Czy znasz podobne opowieści dotyczące regionu, w którym mieszkasz?

Rrnanad6Ozln6
Polecenie 6

Zapoznaj się z  poniższym filmem. Wskaż,  z jakimi miastami związane są omawiane w nim historie oraz czy znasz podobne opowieści dotyczące regionu, w którym mieszkasz.

Rj48pFNUAt2CN
Miejsce na notatkę ucznia.
Ra2NG2jADdDGi
Animacja z audiodeskrypcją prezentująca 3 polskie legendy.
Ćwiczenie 15

Określ, czy wymienione w filmie opowieści są legendami czy podaniam.

R1Zk8qvUX0cF7
Polecenie 7

Wyjaśnij, co według ciebie znaczy słowo „legenda”. Następnie odszukaj w słowniku języka polskiego definicję tego wyrazu. Porównaj własne rozumienie słowa „legenda” z definicją słownikową.

ReMhCmRlgwyEs
R1Lof7xGKBk34
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1XjXPXgUBd8T
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 8

Napisz podanie o zmyślonym potworze, który dawno temu mógł żyć w twojej miejscowości. Możesz skorzystać z podpowiedzi:

  • Napisz nazwę miejscowości i nazwij potwora.

  • Opisz jego wygląd.

  • Określ, jaki był i jaką posiadał moc.

  • Opisz, co się działo, kiedy ktoś wszedł na teren potwora.

  • Nadaj imię osobie, która spotkała się z potworem. Napisz, co zrobiła, co powiedziała, czy i w jaki sposób zmierzyła się z potworem.

  • Co zrobił potwór? Co się z nim stało?

  • Jaka była reakcja mieszkańców miejscowości na takie rozwiązanie?

  • Zakończ legendę.

Stwórz z kolegami i koleżankami tomik, w którym zgromadzicie wasze podania.

RMauPpSQsSVP0
reżyser
scenarzysta

Słownik

reżyser
reżyser

osoba odpowiedzialna za realizację filmu, przedstawienia itp.; decyduje o obsadzie aktorskiej, kostiumach, dekoracjach, udziela aktorom rad na temat sposobu gry

scenarzysta
scenarzysta

osoba pisząca scenariusz filmu, przedstawienia itp.; scenariusz to tekst zawierający opis czasu i miejsca zdarzeń, postaci oraz dialogi bohaterów