Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Podróże kształcą – na ile ta maksyma sprawdziła się w życiu Małego Księcia?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść lektury,

  • zna podróżujących bohaterów literackich,

  • zna pojęcie „homo viator”.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi znaleźć synonimy do słowa „podróż”,

  • potrafi znaleźć określania, które można połączyć ze słowem „podróż”,

  • umie sporządzić notatkę.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, podająca, heureza, praca jednostkowa i grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo „podróż”. Uczniowie szukają synonimów i określeń. Podchodzą do tablicy i zapisują swoje pomysły w formie słoneczka. Następnie przepisują do zeszytu, np.

wycieczka droga

wędrówka

życie PODRÓŻ pielgrzymka

urlop

emigracja wyjazd

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje parom uczniów kartki z zagadkami, które opisują podróżujących bohaterów literackich (załącznik 1). Uczniowie wpisują na nich imiona.

  2. Nauczyciel wyjaśnia termin „homo viator”(termin pochodzący z łaciny, oznacza podróżnego, pielgrzyma).

  3. Nauczyciel zadaje klasie pytania:

  • Dlaczego Mały Książę podróżował?

  • Jakie miejsca odwiedził?

  • Co wyniósł z poszczególnych podróży?

    1. Po rozmowie uczniowie sporządzają notatkę w zeszycie.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel omawia pracę domową.

5. Bibliografia

A. de Saint‑Exupéry, Mały Książę, Siedmioróg, Wrocław 1997.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

ZAGADKI

  1. Ten bohater przybywa po dziesięciu latach do Itaki, po zakończonej wojnie trojańskiej. W czasie podróży przeżywa wiele przygód, np. spotkanie z Cyklopem, wizyta u Kirke. Jego żona Penelopa stała się symbolem wierności i mądrości.

..........................................

  1. Błędny rycerz walczący z wiatrakami. Jego miłością była Dulcynea, a giermkiem Sancho Pansa.

...........................................

  1. Średniowieczny alchemik, który zawarł pakt z diabłem. W zamian za swoją duszę uzyskał młodość oraz możliwość podróżowania w czasie i przestrzeni.

............................................

  1. Bohater z książki, której akcja rozgrywa się w XV wieku, zakochany w Danusi.

..........................................

  1. Porwane dzieci – dziewczynka i chłopiec. Wędrują przez pustynię. Dziewczynka bardzo ciężko choruje i musi dostawać chininę.

...........................................

  1. Przybywa do krainy Liliputów.

............................................

b) Zadanie domowe

Uczniowie mają napisać krótkie wypracowanie. Mają do wyboru jeden z dwóch tematów:

  1. Dlaczego prawdy filozoficzne są ważne w naszym życiu?

  2. Dlaczego prawdy filozoficzne są ponadczasowe?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1OxIRvwpd3LO

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.10 KB w języku polskim
ROUIIRZHmUFEj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim