Podróże kształcą – na ile ta maksyma sprawdziła się w życiu Małego Księcia?
Podróże kształcą – na ile ta maksyma sprawdziła się w życiu Małego Księcia?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść lektury,
zna podróżujących bohaterów literackich,
zna pojęcie „homo viator”.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi znaleźć synonimy do słowa „podróż”,
potrafi znaleźć określania, które można połączyć ze słowem „podróż”,
umie sporządzić notatkę.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, podająca, heureza, praca jednostkowa i grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo „podróż”. Uczniowie szukają synonimów i określeń. Podchodzą do tablicy i zapisują swoje pomysły w formie słoneczka. Następnie przepisują do zeszytu, np.
wycieczka droga
wędrówka
życie PODRÓŻ pielgrzymka
urlop
emigracja wyjazd
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje parom uczniów kartki z zagadkami, które opisują podróżujących bohaterów literackich (załącznik 1). Uczniowie wpisują na nich imiona.
Nauczyciel wyjaśnia termin „homo viator”(termin pochodzący z łaciny, oznacza podróżnego, pielgrzyma).
Nauczyciel zadaje klasie pytania:
Dlaczego Mały Książę podróżował?
Jakie miejsca odwiedził?
Co wyniósł z poszczególnych podróży?
Po rozmowie uczniowie sporządzają notatkę w zeszycie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel omawia pracę domową.
5. Bibliografia
A. de Saint‑Exupéry, Mały Książę, Siedmioróg, Wrocław 1997.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
ZAGADKI
Ten bohater przybywa po dziesięciu latach do Itaki, po zakończonej wojnie trojańskiej. W czasie podróży przeżywa wiele przygód, np. spotkanie z Cyklopem, wizyta u Kirke. Jego żona Penelopa stała się symbolem wierności i mądrości.
..........................................
Błędny rycerz walczący z wiatrakami. Jego miłością była Dulcynea, a giermkiem Sancho Pansa.
...........................................
Średniowieczny alchemik, który zawarł pakt z diabłem. W zamian za swoją duszę uzyskał młodość oraz możliwość podróżowania w czasie i przestrzeni.
............................................
Bohater z książki, której akcja rozgrywa się w XV wieku, zakochany w Danusi.
..........................................
Porwane dzieci – dziewczynka i chłopiec. Wędrują przez pustynię. Dziewczynka bardzo ciężko choruje i musi dostawać chininę.
...........................................
Przybywa do krainy Liliputów.
............................................
b) Zadanie domowe
Uczniowie mają napisać krótkie wypracowanie. Mają do wyboru jeden z dwóch tematów:
Dlaczego prawdy filozoficzne są ważne w naszym życiu?
Dlaczego prawdy filozoficzne są ponadczasowe?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak