Podsumowanie działu II: „Na wycieczce”
Wycieczki przyrodnicze dostarczają wielu informacji o środowisku. W parku, na łące, na polu poznasz żyjące tam rośliny i zwierzęta. Zanim wyruszysz na wyprawę, warto ustalić cel i miejsce oraz przygotować potrzebne przedmioty. W terenie bardzo przydają się mapa i kompas. Jeśli nauczysz się nimi posługiwać, to bez problemu trafisz do wybranego miejsca. Obserwowane obiekty przyrodnicze łatwiej zapamiętasz, jeśli je opiszesz lub sfotografujesz.

1. Idziemy na wycieczkę
Przed wyprawą w teren należy:
ustalić cel wycieczki;
przygotować przedmioty potrzebne do obserwacji w terenie (lupę, lornetkę, mapę, kompas, przybory do pisania, aparat fotograficzny);
przygotować prowiant;
ubrać się odpowiednio do pory roku i rodzaju wycieczki.
Podczas wycieczki należy:
dbać o bezpieczeństwo własne i innych;
wykonywać polecenia nauczyciela.
Nie wolno:
płoszyć ani dotykać dzikich zwierząt;
niszczyć roślin;
śmiecić.

2. Używamy mapy
W poruszaniu się w terenie pomaga mapa. Jest to pomniejszony obraz terenu widziany z góry. Do prawidłowego odczytania treści mapy służy legenda, która zawiera tytuł mapy, skalę, w jakiej jest wykonana, objaśnienia użytych skrótów i znaków.
Rodzaje znaków kartograficznych:
powierzchniowe – rysunki obrazujące na przykład las, jezioro, duże miasto, pole;
liniowe – oznaczające rzeki, drogi, linie kolejowe, granice państw;
punktowe – za ich pomocą zaznacza się małe miasta, wsie, kościoły, pomniki i inne.

3. Co to jest magnes?
Magnes to przedmiot, który wytwarza pole magnetyczne. Dzięki temu może przyciągać inne przedmioty wykonane ze stali lub żelaza. Każdy magnes ma dwa bieguny: północny i południowy, często oznaczane kolorami (biegun północny oznaczany jest kolorem niebieskim, zaś południowy – czerwonym). Dwa magnesy przyciągają się, jeśli są do siebie zwrócone różnymi biegunami. Gdy są zwrócone tymi samymi biegunami, wówczas się odpychają.

4. Jak działa kompas?
Najważniejszym elementem kompasu jest igła magnetyczna. Ma ona dwa bieguny – północny i południowy. Bieguny igły magnetycznej kompasu oddziałują z biegunami magnetycznymi Ziemi i dzięki temu za pomocą kompasu możemy wyznaczyć kierunki świata. Igła magnetyczna zawsze ustawia się w kierunku północ‑południe.
Wyznaczanie kierunków za pomocą kompasu:
ustaw poziomo kompas z dala od innych magnesów, żelaznych lub stalowych przedmiotów, linii wysokiego napięcia;
odczekaj, aż igła przestanie się poruszać i wskaże północ;
obróć kompas tak, by igła ustawiła się zgodnie z opisem północy na tarczy kompasu;
wyznacz pozostałe kierunki.

5. Gdy kompas nie działa
Sposoby wyznaczania kierunku północnego bez użycia kompasu:
nocą Gwiazda Polarna wyznacza kierunek północny;
za pomocą zegarka ze wskazówkami – po skierowaniu wskazówki godzinowej w stronę Słońca linia dzieląca na połowę kąt pomiędzy tą wskazówką a godziną 12 wskazuje południe;
samotne głazy oraz pnie drzew są porośnięte mchem głównie od strony północnej;
samotnie rosnące drzewo ma po stronie południowej dłuższe i grubsze gałęzie (z wyjątkiem drzew rosnących w górach, których i wielkość, i ułożenie gałęzi zależy od wiatru);
na ściętym pniu drzewa słoje leżą bliżej siebie od strony północnej.

6. Odległości na mapie
Mapa to obraz terenu widziany w pomniejszeniu, czyli w skali. Zapisuje się ją na kilka sposobów.
Skala liczbowa to ułamek określający stosunek odległości na mapie do odległości rzeczywistej. Zapisuje się ją na przykład 1:1000 lub . Zapis taki czytamy „jeden do tysiąca”.
Skala mianowana jest porównaniem odległości na mapie do odległości rzeczywistej, jaką odwzorowuje. Zapisuje się ją na przykład 1 cm – 10 km, co czytamy: 1 cm na mapie odpowiada 1 km w terenie.
Podziałka liniowa to graficzny obraz skali.
7. Wysokości na mapie
Wysokość bezwzględna to wysokość mierzona od poziomu morza. Zapisuje się ją na przykład tak: 1500 m n.p.m., co czytamy jako: tysiąc pięćset metrów nad poziomem morza. Wysokość względna to wysokość mierzona od dowolnie wybranego punktu.
Wysokości terenu przedstawia się na mapie za pomocą poziomic. Są to linie łączące punkty o tej samej wysokości bezwzględnej nad poziomem morza.

8. Co nas otacza?
Składniki krajobrazu | ||
antropogeniczne | naturalne | |
ożywione | nieożywione | |
zabudowania, drogi, linie kolejowe, sztuczne jeziora, kanały | rośliny, zwierzęta, grzyby | ukształtowanie terenu, pogoda, wody (rzeki, jeziora, morza), skały |

9. Przyroda wokół nas
Rośliny, które napotykamy, możemy podzielić na drzewa, krzewy i rośliny zielne.
Drzewa mają wyraźnie zaznaczony pień. Są na ogół wysokie. Dzieli się je na iglaste i liściaste.
Krzewy są niższe od drzew. Również mają zdrewniały pęd, ale nie mają pnia.
Rośliny zielne nie mają zdrewniałych części. Wśród nich wyróżnia się byliny, których nadziemne części obumierają jesienią, zaś podziemne części przeżywają do wiosny.
Dookoła nas żyje także wiele zwierząt. Są wśród nich m.in. ssaki (zwierzęta o ciele pokrytym włosami) i ptaki (zwierzęta przystosowane do lotu, pokryte piórami).
10. Co to znaczy, że się poruszamy?
Ruch to zmiana położenia obiektu (ciała) względem innych obiektów. Jeśli obiekt nie zmienia swojego położenia, to znajduje się w spoczynku. Ciała poruszają się z określoną prędkością. Prędkość to stosunek drogi do czasu, w jakim została pokonana. Podajemy ją w metrach na sekundę lub kilometrach na godzinę.
Rodzaje ruchu
- ze względu na tor:
ruch prostoliniowy (np. jazda samochodów na autostradzie po prostym odcinku);
ruch krzywoliniowy (np. jazda samochodu na zakręcie);
- ze względu na zmiany prędkości:
jednostajny (kiedy prędkość nie ulega zmianie);
przyspieszony (np. gdy samochód zwiększa prędkość);
opóźniony (np. gdy samochód hamuje).

Zadania
Uważnie przeczytaj tekst poniżej i odpowiedz na pytanie.
Podczas lekcji przyrody uczniowie wybrali się na wycieczkę do parku. Na podstawie wyglądu liści uczyli się rozpoznawać rosnące tam drzewa. Dowiedzieli się, że w parku najwięcej jest drzew liściastych. Zauważyli kasztanowce, dęby, klony, graby i wiązy. Wśród drzew iglastych najwięcej było świerków. Liście poznanych drzew narysowali i opisali w zeszytach.
Uczniowie przeprowadzili
- doświadczenie.
- pomiar.
- badanie.
- obserwację.
Uważnie przeczytaj tekst poniżej i odpowiedz na pytanie.
Podczas lekcji przyrody uczniowie wybrali się na wycieczkę do parku. Na podstawie wyglądu liści uczyli się rozpoznawać rosnące tam drzewa. Dowiedzieli się, że w parku najwięcej jest drzew liściastych. Zauważyli kasztanowce, dęby, klony, graby i wiązy. Wśród drzew iglastych najwięcej było świerków. Liście poznanych drzew narysowali i opisali w zeszytach.
Celem wycieczki było
- sprawdzenie, ile drzew rośnie w parku.
- ustalenie, których drzew w parku jest więcej: liściastych czy iglastych.
- odróżnianie drzew od krzewów.
- ustalenie, jakie drzewa rosną w parku.
Uważnie przeczytaj tekst poniżej i odpowiedz na pytanie.
Podczas lekcji przyrody uczniowie wybrali się na wycieczkę do parku. Na podstawie wyglądu liści uczyli się rozpoznawać rosnące tam drzewa. Dowiedzieli się, że w parku najwięcej jest drzew liściastych. Zauważyli kasztanowce, dęby, klony, graby i wiązy. Wśród drzew iglastych najwięcej było świerków. Liście poznanych drzew narysowali i opisali w zeszytach.
Jaką książkę powinni uczniowie wziąć na wycieczkę?
- Atlas roślin łąkowych
- Historia parku miejskiego
- Zwierzęta leśne
- Atlas drzew i krzewów
Wskaż rysunek, który przedstawia prawidłowo zorientowaną mapę.
- Opis ilustracji A
- Opis poprawnej ilustracji B
- Opis ilustracji C
- Opis ilustracji D




Magnes przyciąga przedmioty wykonane z
- plastiku.
- miedzi.
- papieru.
- żelaza.
W jakim położeniu magnesy będą się do siebie przyciągały?
- Kiedy będą zwrócone do siebie różnymi biegunami.
- Kiedy będą zwrócone do siebie biegunami dodatnimi.
- Kiedy będą zwrócone do siebie biegunami ujemnymi.
Uporządkuj czynności wykonywane podczas wyznaczania kierunku północnego za pomocą kompasu.
- Odczekaj, aż igła przestanie się poruszać i wskaże północ.
- Obróć kompas tak, by igła ustawiła się zgodnie z opisem północy na tarczy kompasu.
- Ustaw poziomo kompas z dala od innych magnesów, żelaznych lub stalowych przedmiotów, linii wysokiego napięcia.
- Odciągnij zacisk blokujący igłę magnetyczną.
- Wyznacz pozostałe kierunki.
Igła magnetyczna kompasu zawsze ustawia się w kierunku
- wchód-zachód.
- północ-wschód.
- południe-zachód.
- północ-południe.
W ciągu słonecznego dnia cień drzewa jest najdłuższy
- tylko, gdy Słońce wschodzi.
- w południe.
- tylko, gdy Słońce zachodzi.
- wtedy, kiedy Słońce wschodzi i zachodzi.
Uzupełnij zdania.
południe, zachód, północ, wschód
Chłopiec stoi w słoneczne południe tyłem do Słońca. Jego cień wskazuje .................., prawa ręka wskazuje .................., a lewa ręka wskazuje ................... Za chłopcem jest ...................
Najdokładniej można wyznaczyć kierunki geograficzne za pomocą
- długości cienia na przykład drzewa.
- położenia mchu na dużym głazie.
- kształtu korony samotnie rosnącego drzewa.
- kompasu.
Uczniowie mieli narysować w zeszycie szkolne boisko w skali 1:1000. Wskaż poprawnie zapisaną skalę mianowaną, którą uczniowie dołączyli do planu boiska.
- 1 cm - 1 m
- 1 cm - 100 m
- 1 cm - 1000 m
- 1 cm - 10 m
1. 2., 2. 4., 3. 1., 4. 3. 1:10000
1. 2., 2. 4., 3. 1., 4. 3. 1:10
1. 2., 2. 4., 3. 1., 4. 3. 1:100
Oznacz kolejnymi cyframi skale od największej do najmniejszej.
1., 3., 4., 2.
............ 1:20000
............ 1:10000
............ 1:10
............ 1:100
Na podstawie ilustracji oceń, które zdania są prawdziwe.
- Stok stromy zaznaczono linią czerwoną.
- Punkt X i Y leżą na tej samej wysokości.
- Punkt Z leży na wysokości 250 m n.p.m.
- Poziomice narysowano na mapie co 100 m.

Naturalnym składnikiem krajobrazu nie jest
- ukształtowanie terenu.
- stado szpaków.
- rzeka.
- pole pszenicy.
Uporządkuj składniki ekosystemu.
piasek, mysz, mgła, głazy, paproć, pokrzywa, jaszczurka, deszcz, chmury, mucha
biocenoza | |
---|---|
biotop |
Przeczytaj poniższe zdania i wskaż wśród nich prawdziwe.
- Wahadło zegara porusza się ruchem jednostajnym.
- Jadący samochód po drodze, gdzie są ograniczenia ruchu, porusza się ruchem zmiennym.
- Zjeżdżający z góry narciarz porusza się ruchem jednostajnym.
- Podczas gry w piłkę nożną piłka porusza się ruchem zmiennym.
Jadący autobusem pasażer porusza się względem
- kierowcy.
- fotela, na którym siedzi.
- współpasażera siedzącego obok.
- mijanych budynków.
Odległość z Poznania do Wrocławia wynosi 180 km. Ile czasu zajmie kierowcy jazda, jeśli będzie poruszał się samochodem z prędkością 60 km/godz?
- 2 godz
- 4 godz
- 5 godz
- 3 godz
Wskaż krajobrazy naturalne i przekształcone, przyporządkowując je do odpowiedniej kategorii.
miasteczko, zapora, pole, jezioro, góry, las
krajobraz naturalny | |
---|---|
krajobraz przekształcony |
Na mapie w skali 1:100 000 odległość między dwoma miastami wynosi 5 cm. Jaka jest rzeczywista odległość między tymi miejscowościami?
- 5 km
- 1 km
- 50 km
- 500 km
Pokój Bartka ma wymiary 400 cm długości i 240 cm szerokości. W jakiej największej skali Bartek może narysować plan pokoju na kartce o wymiarach 20 cm na 25 cm?
- 1:20
- 1:5
- 1:10
- 1:100
Odległość z Poznania do Wrocławia wynosi 180 km. Jeśli kierowca wyjechał z Poznania o godz, 17.00 i jechał z prędkością 90 km/h, to we Wrocławiu będzie około godziny
- 19.00.
- 18.00.
- 20.00.
- 21.00.