Obserwacja jest podstawowym sposobem poznawania przyrody. Dzięki naszym zmysłom (wzrok, słuch, smak, węch i dotyk) widzimy, słyszymy i czujemy wszystko, co się wokół nas dzieje. Do bardziej szczegółowych obserwacji służą przyrządy: lupa, mikroskop, lornetka. Jeśli chcemy zbadać interesujące nas zjawisko, wówczas musimy przeprowadzić doświadczenie. Wiele doświadczeń można wykonać, wykorzystując przedmioty codziennego użytku.
RbkZknUiSGKdp
ijtngs8THl_d5e556
1. Praca przyrodnika
Narządy zmysłów człowieka służą do odbierania bodźców ze środowiska.
Oko to narząd wzroku umożliwiający odróżnianie barw, kształtów, rejestrowanie ruchu, ocenę odległości.
Ucho to narząd słuchu umożliwiający odbiór dźwięków.
Język to narząd smaku pozwalający odróżnić w pokarmie smaki: słodki, słony, kwaśny, gorzki.
Nos to narząd węchu umożliwiający rozpoznawanie zapachów.
Skóra zawiera narządy dotyku i odczuwania temperatury otoczenia.
Obserwacja to zbieranie informacji o otoczeniu. Badacz stara się w żaden sposób nie wpływać na wynik obserwacji.
Doświadczenie to wywołanie jakiegoś zjawiska w sztucznych warunkach i obserwowanie go. Przyrządy służące do obserwacji to lupa, lornetka, luneta i mikroskop. Posiadają one soczewki, które umożliwiają obserwację obiektów w powiększeniu lub przybliżeniu.
Narządy zmysłów człowieka
RHAQsAdQmmLYn1
RGiohq0eJzw2I1
R1EROH1aTqRQr1
RWj8r7vYjsdR21
Rxp3rL7qQDSxR1
ijtngs8THl_d5e614
2. Atomy i substancje
Wszystkie substancje są zbudowane z drobin: atomów i cząsteczek. Drobiny są niewidoczne gołym okiem ani pod zwykłym mikroskopem. Znamy niewiele ponad 100 rodzajów atomów (pierwiastków), ale mogą one łączyć się ze sobą. W ten sposób powstają tysiące różnych substancji. Połączone ze sobą atomy tworzą cząsteczki. Substancje mogą być zbudowane:
z atomów jednego rodzaju (pierwiastka) – są to substancje proste;
z cząsteczek złożonych z atomów różnych rodzajów (pierwiastków) – są to substancje złożone, czyli związki chemiczne.
Substancjami prostymi są pierwiastki chemiczne. Należą do nich np.: siarka, żelazo, złoto, srebro, miedź, wodór, tlen, węgiel. Substancjami złożonymi są związki pierwiastków chemicznych (związki chemiczne). Są to na przykład woda, cukier, sól, dwutlenek węgla, kwas cytrynowy.
RQshVoZg3CkqY1
ijtngs8THl_d5e666
3. Gazy, ciecze i ciała stałe
Substancje występują w trzech stanach skupienia. Są to:
stan stały, np. węgiel, sól, cukier, lód;
stan ciekły, np. woda, mleko, olej, ocet, benzyna,
stan gazowy, np. powietrze, gaz ziemny, para wodna.
Ta sama substancja w zależności od warunków otoczenia może występować w trzech stanach skupienia. Na przykład woda w zależności od temperatury jest ciałem stałym (lód), cieczą lub gazem (para wodna).
RJCAm2oLE85t11
ijtngs8THl_d5e717
4. Właściwości substancji
Każda substancja stała może w niewielkim stopniu zmieniać kształt. Wykorzystujemy to podczas wytwarzania różnych przedmiotów. Substancje w stanie stałym mogą być:
kruche – pod wpływem działania siły, choćby próby zgięcia, substancja kruszy się (np. kreda, kamień, węgiel);
sprężyste – po ustaniu działania siły substancja powraca do pierwotnego kształtu (np. sprężynka w długopisie, trzepaczka do ubijania piany, trampolina);
plastyczne – pod wpływem działania siły substancja zmienia swój kształt (np. plastelina, modelina, ciasto, glina).
Ta sama substancja może w różnych warunkach zmieniać swoje właściwości. Na przykład dzięki plastyczności ciasta można formować z niego rogaliki, które po upieczeniu stają się kruche.
Właściwości substancji kruchych, plastycznych i sprężystych
R6SJuOVOA3HRs1
RouMkMKLtpNkR1
RNRkS0Jy7QxNG1
ijtngs8THl_d5e767
5. Drobiny się poruszają
Dyfuzja polega na samorzutnym rozprzestrzenianiu się drobin jednej substancji w drugiej. Zjawisko to najłatwiej przebiega w gazach, ponieważ ich drobiny bardzo szybko się poruszają. Najwolniej zachodzi w ciałach stałych, ponieważ ich drobiny mogą jedynie drgać.
Na szybkość dyfuzji ma wpływ:
stan skupienia substancji – najszybciej dyfuzja przebiega w gazach, ponieważ drobiny gazów bardzo szybko się poruszają; najwolniej w ciałach stałych, ponieważ drobiny ciał stałych mogą jedynie drgać;
temperatura substancji – im jest wyższa, tym ruch drobin jest większy i dyfuzja zachodzi szybciej.
Przykłady dyfuzji:
w życiu codziennym - mieszanie się soku z wodą, parzenie herbaty;
w przyrodzie - rozchodzenie się zapachu kwiatów, przenikanie tlenu do płuc.
RUrbF1ePd5Jq61
ijtngs8THl_d5e824
6. Rozszerzalność cieplna
Pod wpływem zmian temperatury wiele ciał stałych, cieczy i gazów zmienia swoją objętość. Rozszerzają się przy ogrzewaniu, a kurczą przy oziębianiu. Zjawisko to, zwane rozszerzalnością cieplną (temperaturową), jest wykorzystywane w konstruowaniu różnych urządzeń:
w termometrach cieczowych poziom cieczy podnosi się przy wzroście temperatury;
podgrzewany gaz w balonie powietrznym unosi go do góry;
szczeliny między szynami zapobiegają wyginaniu się szyn podczas upałów i rozrywaniu zimą;
przy budowie mostu jedna część jest zamontowana do jezdni na stałe, a druga leży na walcach, co zapobiega odkształceniom;
na moście pozostawia się szczeliny, które latem chronią most przed pękaniem;
linie wysokiego napięcia zawiesza się luźno między słupami, co zapobiega ich zerwaniu zimą, kiedy pod wpływem niskiej temperatury liny się „kurczą”.
Jak inżynierowie radzą sobie z rozszerzalnością cieplną?
RkQV7f614I3wW1
R1SUxQQCcRxVn1
RHqcXXEmWWiCI1
R1ZqsWgYY1M1i1
R1H0c00gvLTfO1
ijtngs8THl_d5e880
7. Mieszaniny
Mieszanina składa się z dwóch lub więcej substancji. Mieszanina jednorodna to taka, której składników nie da się odróżnić gołym okiem ani za pomocą lupy. Do mieszanin jednorodnych zaliczamy na przykład powietrze, sok owocowy, ocet. Mieszanina niejednorodna charakteryzuje się tym, że jej składniki da się odróżnić gołym okiem. Do takich mieszanin należą na przykład sałatka warzywna, piasek z wodą, ziemia ogrodowa.
Do mieszanin jednorodnych zaliczamy roztwory – są to takie mieszaniny, w których jedna substancja rozpuszczona jest w drugiej, zwanej rozpuszczalnikiem.
Szybkość rozpuszczania się substancji rozpuszczanej w rozpuszczalniku zależy od:
temperatury rozpuszczalnika,
stopnia rozdrobnienia substancji rozpuszczanej,
mieszania roztworu podczas rozpuszczania.
Sposoby rozdzielenia składników mieszaniny:
odparowanie, np. wody z wody morskiej,
destylacja, np. oddzielenie benzyny z ropy naftowej,
filtrowanie, np. oddzielenie piasku z wody,
opadanie, np. oddzielenie listków herbaty z napoju,
przesiewanie, np. oddzielenie żwirku z piasku.
RbDjc1NrYpCj81
ijtngs8THl_d5e947
8. Przemiany substancji
Substancje ulegają różnym przemianom, które można podzielić na fizyczne i chemiczne oraz odwracalne i nieodwracalne.
Przemiany fizyczne to takie, podczas których nie powstają nowe substancje. Należą do nich na przykład otrzymywanie i rozdzielanie mieszanin, zmiany stanu skupienia.
Przemiany chemiczne to takie, podczas których powstają substancje o nowych właściwościach. Zaliczamy do nich na przykład rdzewienie metali, psucie się jedzenia, palenie się drewna, smażenie mięsa, ścinanie białka.
Procesy odwracalne to takie, których skutki można odwrócić i uzyskać z powrotem stan wyjściowy. Na przykład woda może przechodzić ze stanu gazowego w ciekły i odwrotnie; parafina pod wpływem wysokiej temperatury topi się, a po obniżeniu temperatury zastyga.
Procesy nieodwracalne to takie, po których nie da się zrobić niczego, żeby uzyskać pierwotną substancję. Należą do nich na przykład. ścinanie się białka z jajek pod wpływem wysokiej temperatury, palenie się drewna, korozja metali.
RRF22HJTss2OV1
ijtngs8THl_d5e997
9. Gęstość
Masa to ilość substancji, z jakiej jest wykonane ciało. Podstawową jednostką masy jest kilogram (kg). Jeden kilogram to tysiąc gramów (1000 g), zaś tysiąc kilogramów to tona.
Objętość to przestrzeń, jaką ciało zajmuje. Jednostka objętości to metr sześcienny (), często używa się też litrów. Tysiąc litrów to metr sześcienny, zaś litr to tysiąc centymetrów sześciennych ().
Gęstość substancji informuje nas, jaką masę ma jednostka objętości tej substnacji, np. 1 . Obliczamy ją, dzieląc masę ciała przez jego objętość. Różne ciała o tej samej objętości mają różne masy, ponieważ ich gęstość jest inna. Różne substancje o tej samej masie, lecz innej gęstości zajmują inną objętość.
Materiały, których używamy do wyrobu różnych przedmiotów, różnią się gęstością
R1AosrlpXemXp1
R1DWbZWq2ya211
RxHZrZuF6Ka3o1
Rkl3I2YF1WAQu1
ijtngs8THl_d5e1041
10. Przemieszczamy przedmioty
Podczas przesuwania jednego ciała stykającego się z innym należy pokonać opór ruchu, czyli tarcie. Opór ten zależy między innymi od tego, w jakim ośrodku (powietrzu lub wodzie) przemieszcza się dana substancja. Sposoby zmniejszenia oporu ruchu:
smary, oleje, np. w maszynach;
gładka powierzchnia stykających się ciał, np. powierzchnia nart, łuski i śluz u ryb, śliski ubiór pływaka;
opływowy kształt np. ryb, ssaków wodnych, ptaków, statków, samolotów.
Sposoby zwiększenia oporu ruchu:
duża powierzchnia, np. w spadochronie, motolotni;
chropowata powierzchnia, np. żłobienia w oponach i w podeszwach butów.
Rr1WRA1L9XviC1
ijtngs8THl_d5e1100
11. Urządzenia elektryczne
Urządzenia elektryczne pracują, gdy są podłączone do źródła prądu i stanowią część obwodu elektrycznego. Obwód elektryczny składa się ze źródła napięcia, przewodów i urządzenia elektrycznego. Może być też wyposażony w wyłącznik. W obwodzie elektrycznym prąd płynie wyłącznie wtedy, gdy obwód jest zamknięty. Źródłem napięcia są gniazdka elektryczne, baterie i akumulatory. Substancje w różnym stopniu przewodzą prąd elektryczny. Przewodniki prądu to substancje, które dobrze przewodzą prąd. Są to na przykład miedź, złoto, srebro, żelazo, stal, aluminium i roztwory wodne. Substancje źle przewodzące prąd to izolatory. Należy do nich większość niemetali: papier, plastik, szkło, drewno, guma, beton, powietrze i wiele innych.
Rc12H7oYYvZlr1
ijtngs8THl_d5e1145
12. Jak skutecznie ogrzać się zimą?
Przewodniki cieplne to substancje, które dobrze przewodzą ciepło. Są to m.in. wszystkie metale. Przewodniki ciepła stosuje się na przykład w metalowych garnkach, kaloryferach i żelazkach.
Izolatory cieplne to substancje, które źle przewodzą ciepło. Są to na przykład papier, drewno, plastik, szkło, guma, powietrze i styropian. Izolatory cieplne stosuje się na przykład podczas ocieplania budynków styropianem, owijania rur doprowadzających ciepłą wodę lub w uchwytach naczyń. Ciepło może być przekazywane między substancjami. Zawsze przepływa od obiektu cieplejszego do chłodniejszego do momentu wyrównania się temperatur.
R1DgTSM3S9Xcs1
ijtngs8THl_d5e1189
Zadania
Ćwiczenie 1
R13g96oC2tInE1
Ćwiczenie 2
RUT9Dm3ld5rqw1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Połącz nazwę narządu zmysłu z opisem.
język, skóra, oko, nos
brudna podłoga
kwaśna cytryna
chropowaty owoc kiwi
ulatniający się gaz
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1WMDndnU38RM1
Ćwiczenie 4
R5AwMH0FM0mur1
Ćwiczenie 5
RWWsYPiPsGApJ1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Do podanych przyrządów optycznych dopasuj obiekty, które można za ich pomocą obserwować.
składniki krwi, gniazdo w koronie drzewa, organizmy w kropli wody, brzeg liścia, komórki liścia, wygląd mrówki, stado saren, lecące ptaki, wzór na skrzydłach motyla
lupa
lornetka
mikroskop
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RGh1cbtg0sceY1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Oceń, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Prawda
Fałsz
Drobiny budujące różne substancje są różnej wielkości.
□
□
Drobiny tej samej substancji są tej samej wielkości.
□
□
Substancja prosta jest zbudowana z jednego rodzaju drobin.
□
□
Między drobinami budującymi substancje nie ma wolnych przestrzeni.
□
□
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RxZF4xepJUSob1
Ćwiczenie 9
RwE0nrOnKgTuK1
Ćwiczenie 10
RLvycmY4TIMAh1
Ćwiczenie 11
R7wygBEzwNU4x1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Przeczytaj podane informacje i ustal, jaki stan skupienia opisują.
Trudno zmieniają kształt i objętość; drobiny nie przemieszczają się względem siebie, mogą jedynie drgać., Łatwo zmieniają kształt, lecz trudno objętość; drobiny mogą się względem siebie przemieszczać., Łatwo zmieniają kształt i objętość; drobiny swobodnie się przemieszczają.
ciała stałe
ciecze
gazy
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
R1KaDJk36SyjI1
Ćwiczenie 13
R2Kv56Bs4L47T1
Ćwiczenie 14
R1RGrsuDrg2sg1
Ćwiczenie 15
R1GTOGn2fGowZ1
Ćwiczenie 16
R1dDvXrGNHqaT1
Ćwiczenie 17
R1W0DHt7BFhXo1
Ćwiczenie 18
R1SVzWwUnbm7a1
Ćwiczenie 19
R7vqvPcWDjrpQ1
Ćwiczenie 20
R9Ilgpd78WkWT1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Przyporządkuj daną mieszaninę do grupy jednorodnych lub niejednorodnych.
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21
R98j3vWCVa4sN1
Ćwiczenie 22
R13CT0LJkGylj1
Ćwiczenie 23
R1Qpc8lXf6B9v1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Podane elementy przyporządkuj do właściwych kategorii.
gumowe podeszwy butów na chodniku, obracające się części maszyn, opony roweru na drodze, przesuwanie szafy po podłodze, jazda samochodu wyścigowego z dużą szybkością, spadający spadochroniarz
opór ruchu pożyteczny
opór ruchu szkodliwy
Źródło: Brygida Branowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.