Podsumowanie działu III: „W laboratorium”
Obserwacja jest podstawowym sposobem poznawania przyrody. Dzięki naszym zmysłom (wzrok, słuch, smak, węch i dotyk) widzimy, słyszymy i czujemy wszystko, co się wokół nas dzieje. Do bardziej szczegółowych obserwacji służą przyrządy: lupa, mikroskop, lornetka. Jeśli chcemy zbadać interesujące nas zjawisko, wówczas musimy przeprowadzić doświadczenie. Wiele doświadczeń można wykonać, wykorzystując przedmioty codziennego użytku.

1. Praca przyrodnika
Narządy zmysłów człowieka służą do odbierania bodźców ze środowiska.
Oko to narząd wzroku umożliwiający odróżnianie barw, kształtów, rejestrowanie ruchu, ocenę odległości.
Ucho to narząd słuchu umożliwiający odbiór dźwięków.
Język to narząd smaku pozwalający odróżnić w pokarmie smaki: słodki, słony, kwaśny, gorzki.
Nos to narząd węchu umożliwiający rozpoznawanie zapachów.
Skóra zawiera narządy dotyku i odczuwania temperatury otoczenia.
Obserwacja to zbieranie informacji o otoczeniu. Badacz stara się w żaden sposób nie wpływać na wynik obserwacji.
Doświadczenie to wywołanie jakiegoś zjawiska w sztucznych warunkach i obserwowanie go.
Przyrządy służące do obserwacji to lupa, lornetka, luneta i mikroskop. Posiadają one soczewki, które umożliwiają obserwację obiektów w powiększeniu lub przybliżeniu.
2. Atomy i substancje
Wszystkie substancje są zbudowane z drobin: atomów i cząsteczek. Drobiny są niewidoczne gołym okiem ani pod zwykłym mikroskopem. Znamy niewiele ponad 100 rodzajów atomów (pierwiastków), ale mogą one łączyć się ze sobą. W ten sposób powstają tysiące różnych substancji. Połączone ze sobą atomy tworzą cząsteczki.
Substancje mogą być zbudowane:
z atomów jednego rodzaju (pierwiastka) – są to substancje proste;
z cząsteczek złożonych z atomów różnych rodzajów (pierwiastków) – są to substancje złożone, czyli związki chemiczne.
Substancjami prostymi są pierwiastki chemiczne. Należą do nich np.: siarka, żelazo, złoto, srebro, miedź, wodór, tlen, węgiel.
Substancjami złożonymi są związki pierwiastków chemicznych (związki chemiczne). Są to na przykład woda, cukier, sól, dwutlenek węgla, kwas cytrynowy.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DcEroH4qI
Film na temat budowy substancji. W pudełku na modele oglądamy modele atomów wodoru, tlenu, siarki, węgla, azotu. Następnie przedstawiono przygotowanie modeli pierwiastków: węgla, siarki. Potem - budowanie cząsteczki wody (do kulki czerwonej dołączamy dwie białe), cząsteczki dwutlenku dwutlenku węgla (do kulki ciemnoszarej dołączamy dwie czerwone) oraz cząsteczek dwuatomowych gazów: tlenu, wodoru, azotu.
3. Gazy, ciecze i ciała stałe
Substancje występują w trzech stanach skupienia. Są to:
stan stały, np. węgiel, sól, cukier, lód;
stan ciekły, np. woda, mleko, olej, ocet, benzyna,
stan gazowy, np. powietrze, gaz ziemny, para wodna.
Ta sama substancja w zależności od warunków otoczenia może występować w trzech stanach skupienia. Na przykład woda w zależności od temperatury jest ciałem stałym (lód), cieczą lub gazem (para wodna).
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DcEroH4qI
Animacja obrazuje ułożenie drobin w różnych stanach skupienia. W ciele stałym cząsteczki znajdują się bardzo blisko siebie i nie przesuwają się, a ich ruch polega tylko na drganiu. W cieczy drobiny mogą się przemieszczać, a w gazach drobiny znajdują się daleko od siebie i zupełnie sowbodnie przemieszczają się.
4. Właściwości substancji
Każda substancja stała może w niewielkim stopniu zmieniać kształt. Wykorzystujemy to podczas wytwarzania różnych przedmiotów. Substancje w stanie stałym mogą być:
kruche – pod wpływem działania siły, choćby próby zgięcia, substancja kruszy się (np. kreda, kamień, węgiel);
sprężyste – po ustaniu działania siły substancja powraca do pierwotnego kształtu (np. sprężynka w długopisie, trzepaczka do ubijania piany, trampolina);
plastyczne – pod wpływem działania siły substancja zmienia swój kształt (np. plastelina, modelina, ciasto, glina).
Ta sama substancja może w różnych warunkach zmieniać swoje właściwości. Na przykład dzięki plastyczności ciasta można formować z niego rogaliki, które po upieczeniu stają się kruche.
5. Drobiny się poruszają
Dyfuzja polega na samorzutnym rozprzestrzenianiu się drobin jednej substancji w drugiej. Zjawisko to najłatwiej przebiega w gazach, ponieważ ich drobiny bardzo szybko się poruszają. Najwolniej zachodzi w ciałach stałych, ponieważ ich drobiny mogą jedynie drgać.
Na szybkość dyfuzji ma wpływ:
stan skupienia substancji – najszybciej dyfuzja przebiega w gazach, ponieważ drobiny gazów bardzo szybko się poruszają; najwolniej w ciałach stałych, ponieważ drobiny ciał stałych mogą jedynie drgać;
temperatura substancji – im jest wyższa, tym ruch drobin jest większy i dyfuzja zachodzi szybciej.
Przykłady dyfuzji:
w życiu codziennym - mieszanie się soku z wodą, parzenie herbaty;
w przyrodzie - rozchodzenie się zapachu kwiatów, przenikanie tlenu do płuc.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DcEroH4qI
Animacja ukazuje mieszanie się dwóch cieczy. Do naczynia z wodą wlana zostaje niebieskawa ciecz. Następuje przemieszane jej z wodą. W tym momencie film zmienia się w animację, która ukazuje w przybliżeniu cząsteczki wody i substancji rozpuszczonej za pomocą lupy. Widać, że cząsteczki te występują naprzemiennie w zmieszanych cieczach.
6. Rozszerzalność cieplna
Pod wpływem zmian temperatury wiele ciał stałych, cieczy i gazów zmienia swoją objętość. Rozszerzają się przy ogrzewaniu, a kurczą przy oziębianiu. Zjawisko to, zwane rozszerzalnością cieplną (temperaturową), jest wykorzystywane w konstruowaniu różnych urządzeń:
w termometrach cieczowych poziom cieczy podnosi się przy wzroście temperatury;
podgrzewany gaz w balonie powietrznym unosi go do góry;
szczeliny między szynami zapobiegają wyginaniu się szyn podczas upałów i rozrywaniu zimą;
przy budowie mostu jedna część jest zamontowana do jezdni na stałe, a druga leży na walcach, co zapobiega odkształceniom;
na moście pozostawia się szczeliny, które latem chronią most przed pękaniem;
linie wysokiego napięcia zawiesza się luźno między słupami, co zapobiega ich zerwaniu zimą, kiedy pod wpływem niskiej temperatury liny się „kurczą”.
7. Mieszaniny
Mieszanina składa się z dwóch lub więcej substancji. Mieszanina jednorodna to taka, której składników nie da się odróżnić gołym okiem ani za pomocą lupy. Do mieszanin jednorodnych zaliczamy na przykład powietrze, sok owocowy, ocet. Mieszanina niejednorodna charakteryzuje się tym, że jej składniki da się odróżnić gołym okiem. Do takich mieszanin należą na przykład sałatka warzywna, piasek z wodą, ziemia ogrodowa.
Do mieszanin jednorodnych zaliczamy roztwory – są to takie mieszaniny, w których jedna substancja rozpuszczona jest w drugiej, zwanej rozpuszczalnikiem.
Szybkość rozpuszczania się substancji rozpuszczanej w rozpuszczalniku zależy od:
temperatury rozpuszczalnika,
stopnia rozdrobnienia substancji rozpuszczanej,
mieszania roztworu podczas rozpuszczania.
Sposoby rozdzielenia składników mieszaniny:
odparowanie, np. wody z wody morskiej,
destylacja, np. oddzielenie benzyny z ropy naftowej,
filtrowanie, np. oddzielenie piasku z wody,
opadanie, np. oddzielenie listków herbaty z napoju,
przesiewanie, np. oddzielenie żwirku z piasku.

8. Przemiany substancji
Substancje ulegają różnym przemianom, które można podzielić na fizyczne i chemiczne oraz odwracalne i nieodwracalne.
Przemiany fizyczne to takie, podczas których nie powstają nowe substancje. Należą do nich na przykład otrzymywanie i rozdzielanie mieszanin, zmiany stanu skupienia.
Przemiany chemiczne to takie, podczas których powstają substancje o nowych właściwościach. Zaliczamy do nich na przykład rdzewienie metali, psucie się jedzenia, palenie się drewna, smażenie mięsa, ścinanie białka.
Procesy odwracalne to takie, których skutki można odwrócić i uzyskać z powrotem stan wyjściowy. Na przykład woda może przechodzić ze stanu gazowego w ciekły i odwrotnie; parafina pod wpływem wysokiej temperatury topi się, a po obniżeniu temperatury zastyga.
Procesy nieodwracalne to takie, po których nie da się zrobić niczego, żeby uzyskać pierwotną substancję. Należą do nich na przykład. ścinanie się białka z jajek pod wpływem wysokiej temperatury, palenie się drewna, korozja metali.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DcEroH4qI
Demonstrator delikatnie ogrzewa na matelni kawałek masła, widać, że masło się topi. Podobny kawałek masła jest mocno ogrzewany na patelni. Widać zmianę wyglądu masła oraz jego przypalanie. Kolejne ujęcie pokazuje kawałek masła, masło skrzepnięte na patelni oraz masło przypalone. Następnie demonstrator przygotowuje galaretkę i rozlewa ją do trzech jednakowych, ponumerowanych naczyń. Do jednego z nich wsypuje drobno pokrojone świeże kiwi. Galaretkę wstawia do lodówki. Po kilku godzinach demonstrator wyjmuje naczynie z galaretką z lodówki. Następuje obserwacja – dwie porcje czystej galaretki. Jedna porcja zostaje ogrzana w łaźni wodnej. Widać, że galaretka mięknie, zaczyna się robić płynna. Demonstrator ponownie wkłada alaretkę do lodówki i wyjmuje po jakimś czasie; widać, że znowu stężała. Następuje powrót do ujęcia masła stopionego na patelni oraz ujęcia galaretki płynnej i stężałej. Potem ponownie ujęcie przypalonego masła. Na koniec demonstrator wyjmuje galaretkę z kiwi z lodówki. Widać, że galaretka z kiwi jest płynna. Kamera robi zbliżenie na opakowanie galaretki - znajduje się tam tekst, informujący o tym, żeby nie dodawać kiwi do galaretki
9. Gęstość
Masa to ilość substancji, z jakiej jest wykonane ciało. Podstawową jednostką masy jest kilogram (kg). Jeden kilogram to tysiąc gramów (1000 g), zaś tysiąc kilogramów to tona.
Objętość to przestrzeń, jaką ciało zajmuje. Jednostka objętości to metr sześcienny (), często używa się też litrów. Tysiąc litrów to metr sześcienny, zaś litr to tysiąc centymetrów sześciennych ().
Gęstość substancji informuje nas, jaką masę ma jednostka objętości tej substnacji, np. 1 . Obliczamy ją, dzieląc masę ciała przez jego objętość. Różne ciała o tej samej objętości mają różne masy, ponieważ ich gęstość jest inna. Różne substancje o tej samej masie, lecz innej gęstości zajmują inną objętość.
10. Przemieszczamy przedmioty
Podczas przesuwania jednego ciała stykającego się z innym należy pokonać opór ruchu, czyli tarcie. Opór ten zależy między innymi od tego, w jakim ośrodku (powietrzu lub wodzie) przemieszcza się dana substancja.
Sposoby zmniejszenia oporu ruchu:
smary, oleje, np. w maszynach;
gładka powierzchnia stykających się ciał, np. powierzchnia nart, łuski i śluz u ryb, śliski ubiór pływaka;
opływowy kształt np. ryb, ssaków wodnych, ptaków, statków, samolotów.
Sposoby zwiększenia oporu ruchu:
duża powierzchnia, np. w spadochronie, motolotni;
chropowata powierzchnia, np. żłobienia w oponach i w podeszwach butów.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DcEroH4qI
Film animowany przedstawiający hokeistę na lodowisku, który za pomocą kija hokejowego wprowadza w ruch krążek. Krążek zaczyna sunąć po lodzie, a po jakimś czasie się zatrzymuje. Wynika to z faktu, że zarówno lodowisko, jak i krążek, nie mają dokładnie gładkiej powierzchni, co zostało zobrazowane na powiększeniu. Siła oporu, która powstaje między ich nierównościami nazywana jest tarciem.
11. Urządzenia elektryczne
Urządzenia elektryczne pracują, gdy są podłączone do źródła prądu i stanowią część obwodu elektrycznego. Obwód elektryczny składa się ze źródła napięcia, przewodów i urządzenia elektrycznego. Może być też wyposażony w wyłącznik. W obwodzie elektrycznym prąd płynie wyłącznie wtedy, gdy obwód jest zamknięty.
Źródłem napięcia są gniazdka elektryczne, baterie i akumulatory.
Substancje w różnym stopniu przewodzą prąd elektryczny. Przewodniki prądu to substancje, które dobrze przewodzą prąd. Są to na przykład miedź, złoto, srebro, żelazo, stal, aluminium i roztwory wodne. Substancje źle przewodzące prąd to izolatory. Należy do nich większość niemetali: papier, plastik, szkło, drewno, guma, beton, powietrze i wiele innych.

12. Jak skutecznie ogrzać się zimą?
Przewodniki cieplne to substancje, które dobrze przewodzą ciepło. Są to m.in. wszystkie metale. Przewodniki ciepła stosuje się na przykład w metalowych garnkach, kaloryferach i żelazkach.
Izolatory cieplne to substancje, które źle przewodzą ciepło. Są to na przykład papier, drewno, plastik, szkło, guma, powietrze i styropian. Izolatory cieplne stosuje się na przykład podczas ocieplania budynków styropianem, owijania rur doprowadzających ciepłą wodę lub w uchwytach naczyń.
Ciepło może być przekazywane między substancjami. Zawsze przepływa od obiektu cieplejszego do chłodniejszego do momentu wyrównania się temperatur.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DcEroH4qI
Do stojącego kubka porcelanowego z czajnika nalewany jest wrzątek. Po nalaniu płynu następuje pomiar temperatury kubka. Do kubka metalowego z czajnika nalewany jest wrzątek. Po nalaniu płynu następuje pomiar temperatury kubka. Do kubka styropianowego z czajnika nalewany jest wrzątek. Po nalaniu płynu następuje pomiar temperatury kubka. Po 15 minutach do każdego kubka wkładany jest termometr. W kubku metalowym termometr wskazuje 40 stopni, w porcelanowym 60 stopni, a w styropianowym 80 stopni.
Zadania
Uczennice i uczniowie badali korzeń marchwi. Napisali, że jest twardy, pomarańczowy, słodki, długi i gładki. Jakich narządów zmysłu użyli do jego opisu?
- wzroku, dotyku, smaku
- wzroku, smaku
- wzroku, dotyku
- dotyku, węchu, smaku
Połącz nazwę narządu zmysłu z opisem.
język, skóra, oko, nos
brudna podłoga | |
kwaśna cytryna | |
chropowaty owoc kiwi | |
ulatniający się gaz |
Częścią w mikroskopie odpowiedzialną za powiększenie oglądanego obiektu jest
- obiektyw.
- okular.
- lusterko.
- stolik.
Do podanych przyrządów optycznych dopasuj obiekty, które można za ich pomocą obserwować.
składniki krwi, gniazdo w koronie drzewa, organizmy w kropli wody, brzeg liścia, komórki liścia, wygląd mrówki, stado saren, lecące ptaki, wzór na skrzydłach motyla
lupa | |
---|---|
lornetka | |
mikroskop |
Oceń, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Prawda | Fałsz | |
Drobiny budujące różne substancje są różnej wielkości. | □ | □ |
Drobiny tej samej substancji są tej samej wielkości. | □ | □ |
Substancja prosta jest zbudowana z jednego rodzaju drobin. | □ | □ |
Między drobinami budującymi substancje nie ma wolnych przestrzeni. | □ | □ |
Podziel substancje na proste i złożone.
powietrze, tlen, węgiel, złoto, wodór, cukier, miedź, ocet, sól, woda
substancje proste | |
---|---|
substancje złożone |
Szklana butelka z wodą po włożeniu do zamrażalnika może pęknąć, ponieważ
- w czasie krzepnięcia woda zwiększa swoją objętość.
- szkło rozszerza się w temperaturze poniżej 0°C.
- w czasie krzepnięcia woda zmniejsza swoją objętość.
- szkło kurczy się w temperaturze powyżej 0°C.
Które zdanie opisuje jednocześnie ciało stałe i gaz?
- Ulegają rozszerzalności cieplnej.
- Łatwo zmieniają objętość, a trudno kształt.
- Trudno zmienić ich kształt, a łatwo objętość.
- Nie ulegają zjawisku dyfuzji.
Wskaż cechę, która nie dotyczy gazu.
- Trudno zmienia objętość.
- Jest ściśliwy i rozprężliwy.
- Nie ma stałego kształtu.
- Wypełnia całe naczynie, w którym się znajduje.
Przeczytaj podane informacje i ustal, jaki stan skupienia opisują.
Trudno zmieniają kształt i objętość; drobiny nie przemieszczają się względem siebie, mogą jedynie drgać., Łatwo zmieniają kształt, lecz trudno objętość; drobiny mogą się względem siebie przemieszczać., Łatwo zmieniają kształt i objętość; drobiny swobodnie się przemieszczają.
ciała stałe | |
ciecze | |
gazy |
Jaką właściwość gliny artysta wykorzystuje podczas formowania figurki?
- plastyczność
- kruchość
- ściśliwość
- sprężystość
Skoki na bungee są możliwe dzięki temu, że lina jest
- sprężysta.
- ściśliwa.
- plastyczna.
- sztywna.
Jaka cecha gazu ujawnia się podczas pompowania plażowego materaca?
- ściśliwość
- rozprężliwość
- kruchość
- plastyczność
Przed wejściem do szkolnej stołówki Janek powiedział do kolegi: „Ale pachnie. Dziś zupa grochowa”. Zapach unosił się dzięki
- dyfuzji.
- rozszerzalności cieplnej.
- parowaniu.
- ściśliwości.
W konstrukcji termometrów cieczowych wykorzystuje się zjawisko
- rozszerzalności temperaturowej.
- ściśliwości.
- dyfuzji.
- parowania.
Mieszaniną niejednorodną nazywamy taką mieszaninę, w której
- składniki są widoczne gołym okiem lub za pomocą przyrządów.
- składniki nie są widoczne nawet za pomocą przyrządów.
- jest tylko jedna substancja.
- jest zawsze jakiś rozpuszczalnik.
Mieszaniną nie jest
- złoto.
- powietrze.
- woda z jeziora.
- mieszanka ziół.
Roztworem nie jest
- woda z piaskiem.
- słodzona woda.
- woda mineralna.
- woda z solą.
Przyporządkuj daną mieszaninę do grupy jednorodnych lub niejednorodnych.
sałatka owocowa, lody z kawałkami owoców, coca-cola, zupa jarzynowa, słodzona woda, powietrze, woda mineralna, mieszanka ziół
mieszaniny jednorodne | |
---|---|
mieszaniny niejednorodne |
Wskaż procesy, które są nieodwracalne.
- palenie świecy
- pompowanie balonika
- topnienie lodu
- pieczenie ziemniaków
- formowanie figurki z plasteliny
Podane elementy przyporządkuj do właściwych kategorii.
gumowe podeszwy butów na chodniku, obracające się części maszyn, opony roweru na drodze, przesuwanie szafy po podłodze, jazda samochodu wyścigowego z dużą szybkością, spadający spadochroniarz
opór ruchu pożyteczny | |
---|---|
opór ruchu szkodliwy |
Jakiego materiału nie użyjesz do ocieplenia psiej budy?
- metalowej blachy
- drewnianych desek
- styropianu
- wełnianego koca
Wybierz poprawne dokończenie zdania.
Wróble stroszą zimą pióra, ponieważ powietrze zawarte między piórami
- izoluje organizm od otoczenia.
- pochłania zimno z otoczenia.
- chroni pióra przed namakaniem.
- służy do oddychania przez skórę.
Uporządkuj kolejność czynności podczas mikroskopowania.
- ustawienie ostrości obrazu za pomocą śruby
- położenie preparatu na stoliku mikroskopu
- naniesienie za pomocą igły preparacyjnej obserwowanego obiektu
- naniesienie na szkiełko podstawowe kropli wody
- nałożenie szkiełka odkrywkowego
- ustawienie światła w mikroskopie