Niniejszy materiał stanowi zestawienie zagadnień dotyczących elektrostatyki tj. ładunki elektryczne i ich oddziaływanie, elektryzowanie ciał, zasada zachowania ładunku, prawo Coulomba i inne. Szczegółowe omówienie tych zagadnień znajdziesz w materiałach:
Materia zbudowana jest z ogromnej liczby atomów, a te składają się z cząstek elementarnych. Niektóre z nich są obdarzone ładunkiem elektrycznym:
elektrony – ładunkiem ujemnym;
protony – ładunkiem dodatnim.
W ciele obojętnym elektrycznie liczba elektronów jest równa liczbie protonów. W ciele naładowanym ujemnie liczba elektronów jest większa od liczby protonów. W ciele naładowanym dodatnio liczba elektronów jest mniejsza od liczy protonów. Ładunek elektryczny oznaczany jest najczęściej literą lub . Jednostką ładunku elektrycznego w układzie SI jest kulomb; oznaczmy go literą .
Ładunek elementarny
RrYTaljxEhGuS
Ładunek elementarny to najmniejsza porcja ładunku, jaką można przenieść z jednego ciała na drugie. Oznaczamy go literą . Ładunek elementarny jest równy wartości ładunku, jaki posiadają elektron lub proton i wynosi . Wartość każdego ładunku elektrycznego jest wielokrotnością ładunku elementarnego:
Zasada zachowania ładunku
Zasada zachowania ładunku posiada dwa niezależne sformułowania, z których każde podkreśla jej inny aspekt:
Ładunki elektryczne nie giną, ani nie można ich stworzyć – mogą jedynie się przemieszczać.
W układach izolowanych sumaryczny ładunek elektryczny (algebraiczna suma ładunków dodatnich i ujemnych) nie ulega zmianie.
Zasada zachowania ładunku pozwala wyjaśnić przebieg wielu zjawisk, do których należą: elektryzowanie ciał (przez tarcie, dotyk i indukcję), zasady rządzące przepływem prądu elektrycznego (pierwsze prawo Kirchhoffa) i wiele zjawisk w mikroświecie, np. reakcje jądrowe.
Elektryzowanie ciał
R17gaUOGCW925
Ciała można elektryzować przez:
tarcie,
dotyk,
indukcję.
Elektryzowanie ciał przez tarcie polega na pocieraniu (oddziaływaniu mechanicznym) o siebie dwóch ciał, pierwotnie obojętnych elektrycznie. Pewna liczba elektronów (obdarzonych ładunkiem ujemnym) przechodzi wtedy z jednego ciała do drugiego. W efekcie na jednym ciele powstanie nadmiar elektronów, czyli ładunku ujemnego, a na drugim – nadmiar ładunku dodatniego (niedobór elektronów). Ostatecznie oba ciała są naelektryzowane ładunkami o tej samej wartości, ale przeciwnym znaku.
Elektryzowanie przez dotyk polega na dotknięciu ciała pozbawionego ładunku ciałem naelektryzowanym. Jeżeli jest ono naładowane dodatnio, to elektrony przechodzą z ciała obojętnego elektrycznie na ciało naelektryzowane. Jeżeli naelektryzowane ciało jest naładowane ujemnie, to elektrony przechodzą z niego na ciało obojętne elektrycznie. W efekcie na obu ciałach gromadzi się ładunek elektryczny tego samego znaku. Uwaga: elektryzowanie przez dotyk musi być poprzedzone przemieszczeniem się ładunku w ciele, które chcemy naelektryzować.
Elektryzowanie przez indukcję polega na zbliżeniu (na pewną odległość) ciała naładowanego do innego ciała. W efekcie następuje przemieszczanie się elektronów swobodnych: bliżej ciała naelektryzowanego gromadzi się (indukuje) ładunek o znaku przeciwnym niż ładunek ciała naelektryzowanego, a na przeciwnej stronie tego ciała – ładunek mający taki sam znak. Efekt ten znika, gdy oddalimy ciało naelektryzowane.
Oddziaływanie ładunków elektrycznych i prawo Coulomba
RpTpxgPRnt0rZ
Ciała obdarzone ładunkiem elektrycznym oddziałują wzajemnie jeden na drugi siłą elektrostatyczną:
gdy ich ładunki są tego samego znaku (jednoimienne), ciała się odpychają;
gdy ich ładunki są przeciwnego znaku (różnoimienne), ciała się przyciągają.
Oddziaływanie elektrostatyczne jest wzajemne.
Wartość siły elektrycznej zależy zarówno od wartości ładunku zgromadzonego na ciałach, jak i od odległości między nimi:
im większa wartość ładunku, tym większa siła elektrostatyczna;
im większa odległość między ciałami, tym mniejsza siła elektrostatyczna.
Prawo wiążące siłę elektrostatyczną z wartością ładunków i odległością między naelektryzowanymi ciałami nazywamy prawem Coulomba.
prawo Coulomba
Prawo: prawo Coulomba
Siła wzajemnego oddziaływania dwóch ładunków punktowych i jest wprost proporcjonalna do iloczynu tych ładunków, a odwrotnie proporcjonalna do kwadratu odległości między nimi. Twierdzenie to można zapisać za pomocą wzoru:
gdzie: – siła, – stała elektrostatyczna; , – punktowe ładunki elektryczne; – odległość między punktowymi ładunkami elektrycznymi.
Z prawa Coulomba wynika, że gdy odległość ładunków jest stała, to siła wzajemnego oddziaływania rośnie tyle razy ile razy wzrośnie każdy ładunek - gdy każdy z nich wzrośnie np. dwa razy, to siła wzrośnie razy, gdy tylko jeden wzrośnie np. razy, to siła wzrośnie razy. Przy stałej wartości ładunków siła maleje ze wzrostem odległości – np. dwukrotny wzrost odległości powoduje czterokrotne zmniejszenie wartości siły.
Przewodniki i izolatory
R1LWuXysPeV0O
Ze względu na łatwość, z jaką ciała przewodzą prąd elektryczny, dzielimy je na:
przewodniki,
izolatory,
półprzewodniki.
Przewodniki to ciała dobrze przewodzące prąd, zawierające cząstki naładowane, które mogą się swobodnie wewnątrz nich przemieszczać. Cząstki te nazywamy nośnikami prądu. Przewodnikami są:
metale (złoto, srebro, miedź, glin) – nośnikami prądu są w nich elektrony,
elektrolity, czyli ciecze przewodzące prąd (niektóre roztwory kwasów, zasad i soli, w tym płyny ustrojowe organizmów żywych) – nośnikami prądu są w nich jony,
zjonizowane gazy (gazy zamknięte w świetlówkach i lampach neonowych) – nośnikami prądu są w nich elektrony i jony.
Izolatory to substancje, które nie przewodzą prądu elektrycznego. Cząstki obdarzone ładunkiem nie mogą się w nich swobodnie przemieszczać:
do izolatorów zalicza się m.in. gumę, szkło, styropian, papier, suche drewno, tworzywa sztuczne i suche powietrze.
Izolatory znajdują szerokie zastosowanie jako materiały zabezpieczające przed porażeniem prądem elektrycznym.
Półprzewodnik to materiał wykazujący właściwości przewodnika oraz izolatora.
przykładem półprzewodników są krzem i german;
najważniejszą cechą półprzewodników jest to, że możemy zmieniać ich zdolność przewodzenia prądu przez wprowadzenie pewnych domieszek;
półprzewodniki znalazły zastosowanie głównie w przemyśle – wykorzystuje się je do wyrobu elementów elektronicznych takich jak tranzystory, diody, układy scalone i elementy pamięci;
zdolność przewodzenia prądu przez półprzewodniki rośnie wraz ze wzrostem temperatury (odwrotnie niż u przewodników). Dzieje się tak, ponieważ ze wzrostem temperatury wzrasta liczba swobodnych nośników ładunku.
Zadania
1
Ćwiczenie 1
R4JLQpqrjOpMp
RXmOUMwvxcVQV1
Ćwiczenie 2
RVfQvuygakCGh1
Ćwiczenie 3
R1Dz5VoORtLbr2
Ćwiczenie 4
RpelNAAaY61kG2
Ćwiczenie 5
Określ, czy poniższe materiały są przewodnikami, izolatorami lub półprzewodnikami. Przeciągnij materiał do odpowiedniej grupy lub przyporządkuj grupę wybierając z listy rozwijanej przy każdym z materiałów. przewodnik Możliwe odpowiedzi: 1. guma, 2. bawełniana tkanina, 3. żelazo, 4. ebonit, 5. krew, 6. rtęć, 7. szkło, 8. krzem, 9. miedź, 10. aluminium, 11. platyna, 12. german, 13. woda z kranu (pitna), 14. papier izolator Możliwe odpowiedzi: 1. guma, 2. bawełniana tkanina, 3. żelazo, 4. ebonit, 5. krew, 6. rtęć, 7. szkło, 8. krzem, 9. miedź, 10. aluminium, 11. platyna, 12. german, 13. woda z kranu (pitna), 14. papier półprzewodnik Możliwe odpowiedzi: 1. guma, 2. bawełniana tkanina, 3. żelazo, 4. ebonit, 5. krew, 6. rtęć, 7. szkło, 8. krzem, 9. miedź, 10. aluminium, 11. platyna, 12. german, 13. woda z kranu (pitna), 14. papier
Określ, czy poniższe materiały są przewodnikami, izolatorami lub półprzewodnikami. Przeciągnij materiał do odpowiedniej grupy lub przyporządkuj grupę wybierając z listy rozwijanej przy każdym z materiałów. przewodnik Możliwe odpowiedzi: 1. guma, 2. bawełniana tkanina, 3. żelazo, 4. ebonit, 5. krew, 6. rtęć, 7. szkło, 8. krzem, 9. miedź, 10. aluminium, 11. platyna, 12. german, 13. woda z kranu (pitna), 14. papier izolator Możliwe odpowiedzi: 1. guma, 2. bawełniana tkanina, 3. żelazo, 4. ebonit, 5. krew, 6. rtęć, 7. szkło, 8. krzem, 9. miedź, 10. aluminium, 11. platyna, 12. german, 13. woda z kranu (pitna), 14. papier półprzewodnik Możliwe odpowiedzi: 1. guma, 2. bawełniana tkanina, 3. żelazo, 4. ebonit, 5. krew, 6. rtęć, 7. szkło, 8. krzem, 9. miedź, 10. aluminium, 11. platyna, 12. german, 13. woda z kranu (pitna), 14. papier
Plastikowa linijka po potarciu o wełniany szalik naelektryzowała się ujemnie. Wybierz poprawne uzupełnienie każdej luki.
RNMGwFLQc1NwN
R13wiUCP3UMyK
RmHAPgixoE9iX
R1QojbY0Rz6Jh1
Ćwiczenie 11
R1Qk2qc90idGG2
Ćwiczenie 12
1
Ćwiczenie 13
RYMvaDh1AK9UE
3
Ćwiczenie 14
R13si1lBAJbWu
Weź pod uwage z czego wykonane są buty oraz ubrania i to, że podczas chodzenia ubrania o siebie pocierają.
Ubrania w wykonane zazwyczaj są z bawełny lub tworzyw sztucznych, które są izolatoriami i dobrze się elektryzują. Buty również wykonane są z izolatorów (podeszwy najczęściej z gumy). Podczas chodzenia materiał o siebie pociera i występuje zjawisko elektryzowania przez pocieranie, natomiast to, że podeszwy wykonane są z izolatora powoduje, że ładunki te gromadzą się na człowieku. W momencie dotknięcia poręczy przez człowieka (który jest przewodnikiem) następuje wymiana ładunku elektrycznego z poręczą, która najczęściej pełni też rolę uziemienia, ponieważ ma bezpośredni kontakt z ziemią, stąd uczucie mrowienia.
3
Ćwiczenie 15
Zapylanie kwiatów polega na przeniesieniu pyłku z kwiatu na kwiat i jest możliwe dzięki niektórym owadom. Jednym z tych owadów jest pszczoła. Jeden ze sposobów, w jaki pszczoły mogą przenieść pyłek, polega na elektrostatycznym zbieraniu ziaren pyłku. Pszczoły są zwykle naładowane dodatnio. Gdy pszczoła zawisa w pobliżu pylnika kwiatu, ziarenka pyłku przyczepiają się do pszczoły i są przez nią przenoszone do następnego kwiatu. Ten proces został schematycznie przedstawiony na rysunku poniżej.
R12kFMsVh9N3c
Jaki ładunek posiada pyłek kwiatowy? Odpowiedź uzasadnij.
Czy ziarenko pyłku ma kontakt elektryczny z ciałem pszczoły? Odpowiedź uzasadnij.
R17iGNS9tJkYm
Pyłek kwiatowy przyczepia się do dodatnio naładowanej pszczoły, zatem musi mieć ładunek ujemny.
Ziarenko pyłku nie może mieć kontaktu elektrycznego z ciałem pszczoły, ponieważ wtedy nastąpiłaby wymiana ładunków pomiędzy pszczołą a pyłkiem i stałyby się one elektrycznie obojętne lub naładowane jednoimiennie, zatem pyłek odpadłby od pszczoły i nie mógłby zostać przetransportowany do następnego kwiatka.
Ćwiczenie 16
Ładunek znajduje się w odległości od ładunku . Ile razy wzrośnie siła oddziaływania pomiędzy ładunkami gdy odległość między nimi zmniejszymy o połowę?
R1FWkAHpwTWyO
Ćwiczenie 17
Ładunek znajduje się w odległości od ładunku . Wybierz prawidłowe uzupełnienie zdań.