Podsumowanie
Wyróżniamy reklamę: komercyjną, społeczną i polityczną.
Reklama komercyjna zachęca do zakupu produktu lub skorzystania z usługi.
Reklama społeczna przekonuje do pewnej idei i zachęca do zmiany światopoglądu.
Reklama polityczna przekonuje do poparcia partii lub polityka.
Rodzaje reklamy: prasowa, radiowa, telewizyjna, internetowa.
Nietypowym rodzajem reklamy jest lokowanie produktu, które polega na przedstawieniu produktu lub usługi w filmach, serialach, audycjach rozrywkowych, w taki sposób, że stanowią one integralną część produkcji telewizyjnej. Producent programu zobowiązany jest do umieszczenia informacji o lokowaniu produktu.
Techniki perswazyjne stosowane w reklamie to m.in.: bezpośrednie zwroty do odbiorcy, słownictwo nakłaniające, przymiotniki i przysłówki wartościujące, oddziaływanie na emocje odbiorcy, posługiwanie się niedopowiedzeniami, przedstawianie korzyści, porównywanie efektów działania produktów.
Reklama jest obwarowana różnymi ograniczeniami. Nie powinna budzić strachu, obrażać i nawoływać do negatywnych zachowań, wykorzystywać zwierząt w sposób niehumanitarny. Jej przedmiotem nie mogą być np. produkty medyczne, usługi lekarzy i prawników, wyroby alkoholowe.