Słowniczek
najczęściej pasek, obrazek reklamowy, występujący na stronach internetowych; łączy krótką animację lub obraz oraz zwięzłą treść; zwykle zawiera odnośnik do strony promowanego produktu
reklama niejawna o charakterze komercyjnym, ukryta pod postacią rzetelnej, obiektywnej informacji, zamieszczonej w mediach; na przykład dziennikarka w trakcie programu telewizyjnego pod pozorem zaprezentowania pewnego problemu, namawia w przygotowanym przez siebie materiale do zakupu produktu lub skorzystania z usługi, za co zyskuje od reklamodawcy dodatkowe wynagrodzenie. Wprowadza tym w błąd odbiorcę, który nie jest świadomy jego rzeczywistej intencji; prawo prasowe zabrania stosowania takiego procederu.
niestandardowa forma promowania towarów przemawiająca do podświadomości; polega na pokazaniu, przedstawieniu produktu lub usługi w filmach, serialach, audycjach rozrywkowych, w taki sposób, że stanowią one integralną część produkcji telewizyjnej; nadawcy są zobowiązani do informowania o ulokowaniu produktu w reklamie
(łac. manipulatio – podstęp, manewr) – sposób wywierania wpływu, mający na celu nakłonienie jednostki lub grupy osób do podjęcia podświadomie i z własnej woli określonego działania; stosuje się ją z zamiarem osiągnięcia korzyści osobistych, ekonomicznych lub politycznych kosztem innych osób
( łac. persuadere – nakłaniać, zachęcać) – przekonywanie i nakłanianie do czegoś za pomocą argumentów potwierdzających słuszność prezentowanych poglądów; opiera się na: wezwaniu do podjęcia jakiegoś działania lub zajęcia określonego stanowiska, sugestii pożądanych ocen oraz racjonalnym uzasadnieniu prezentowanych poglądów
(łac. clamo, clamare) – krzyczeć, głośno wołać, przywoływać, wyraźnie wskazywać - przekaz informacyjno‑perswazyjny, mający na celu zachęcenie do zakupu produktu, skorzystania z usługi lub poparcia idei, skierowany do określonego odbiorcy; powinien być atrakcyjny i przekonujący
promuje produkt, zachęca do kupna, utrwala świadomość istnienia jakiejś marki, jest nastawiona na osiągnięcie korzyści materialnych (przez producenta towaru) i zjednanie sobie większego grona konsumentów
ma na celu pozyskanie jak największej liczby zwolenników i wypromowanie „produktu politycznego”, jakim jest partia, kandydat, program polityczny lub idea
przekaz reklamowy publikowany w prasie drukowanej lub w jej elektronicznych odpowiednikach; na papierze ogranicza się do zwięzłego tekstu i obrazu, w multimediach może być uzupełniony o elementy audiowizualne
oddziałuje wyłącznie na zmysł słuchu, dlatego często bywa kompozycją tekstu, muzyki lub melodii znanych piosenek
nie jest nastawiona na sprzedaż produktu, ma na celu zwrócenie uwagi odbiorców na konkretny problem i przekonanie ich do podjęcia określonej postawy lub działań; uczy i wychowuje odwołując się do naszej wrażliwości
uznawana za najskuteczniejszą formę reklamy; poprzez muzykę, słowo i obraz dociera do 98 % ludzi w Polsce; wyświetlana między innymi w trakcie filmów, programów rozrywkowych ma największe możliwości przyciągania uwagi odbiorców
podstawowa forma reklamy radiowej lub telewizyjnej; jest emitowany w blokach, w trakcie audycji bądź programu lub w przerwach pomiędzy nimi; trwa zwykle około 30 sekund; składa się z trzech części: wprowadzenia, przedstawienia korzyści oraz zachęty do zakupu produktu lub skorzystania z usługi