Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
banner internetowy
banner internetowy

najczęściej pasek, obrazek reklamowy, występujący na stronach internetowych; łączy krótką animację lub obraz oraz zwięzłą treść; zwykle zawiera odnośnik do strony promowanego produktu

kryptoreklama
kryptoreklama

reklama niejawna o charakterze komercyjnym, ukryta pod postacią rzetelnej, obiektywnej informacji, zamieszczonej w mediach; na przykład dziennikarka w trakcie programu telewizyjnego pod pozorem zaprezentowania pewnego problemu, namawia w przygotowanym przez siebie materiale do zakupu produktu lub skorzystania z usługi, za co zyskuje od reklamodawcy dodatkowe wynagrodzenie. Wprowadza tym w błąd odbiorcę, który nie jest świadomy jego rzeczywistej intencji; prawo prasowe zabrania stosowania takiego procederu.

lokowanie produktu
lokowanie produktu

niestandardowa forma promowania towarów przemawiająca do podświadomości; polega na pokazaniu, przedstawieniu produktu lub usługi w filmach, serialach, audycjach rozrywkowych, w taki sposób, że stanowią one integralną część produkcji telewizyjnej; nadawcy są zobowiązani do informowania o ulokowaniu produktu w reklamie

manipulacja
manipulacja

(łac. manipulatio – podstęp, manewr) – sposób wywierania wpływu, mający na celu nakłonienie jednostki lub grupy osób do podjęcia podświadomie i z własnej woli określonego działania; stosuje się ją z zamiarem osiągnięcia korzyści osobistych, ekonomicznych lub politycznych kosztem innych osób

perswazja
perswazja

( łac. persuadere – nakłaniać, zachęcać) – przekonywanie i nakłanianie do czegoś za pomocą argumentów potwierdzających słuszność prezentowanych poglądów; opiera się na: wezwaniu do podjęcia jakiegoś działania lub zajęcia określonego stanowiska, sugestii pożądanych ocen oraz racjonalnym uzasadnieniu prezentowanych poglądów

reklama
reklama

(łac. clamo, clamare) – krzyczeć, głośno wołać, przywoływać, wyraźnie wskazywać - przekaz informacyjno‑perswazyjny, mający na celu zachęcenie do zakupu produktu, skorzystania z usługi lub poparcia idei, skierowany do określonego odbiorcy; powinien być atrakcyjny i przekonujący

reklama komercyjna
reklama komercyjna

promuje produkt, zachęca do kupna, utrwala świadomość istnienia jakiejś marki, jest nastawiona na osiągnięcie korzyści materialnych (przez producenta towaru) i zjednanie sobie większego grona konsumentów

reklama polityczna
reklama polityczna

ma na celu pozyskanie jak największej liczby zwolenników i wypromowanie „produktu politycznego”, jakim jest partia, kandydat, program polityczny lub idea

reklama prasowa
reklama prasowa

przekaz reklamowy publikowany w prasie drukowanej lub w jej elektronicznych odpowiednikach; na papierze ogranicza się do zwięzłego tekstu i obrazu, w multimediach może być uzupełniony o elementy audiowizualne

reklama radiowa
reklama radiowa

oddziałuje wyłącznie na zmysł słuchu, dlatego często bywa kompozycją tekstu, muzyki lub melodii znanych piosenek

reklama społeczna
reklama społeczna

nie jest nastawiona na sprzedaż produktu, ma na celu zwrócenie uwagi odbiorców na konkretny problem i przekonanie ich do podjęcia określonej postawy lub działań; uczy i wychowuje odwołując się do naszej wrażliwości

reklama telewizyjna
reklama telewizyjna

uznawana za najskuteczniejszą formę reklamy; poprzez muzykę, słowo i obraz dociera do 98 % ludzi w Polsce; wyświetlana między innymi w trakcie filmów, programów rozrywkowych ma największe możliwości przyciągania uwagi odbiorców

spot reklamowy
spot reklamowy

podstawowa forma reklamy radiowej lub telewizyjnej; jest emitowany w blokach, w trakcie audycji bądź programu lub w przerwach pomiędzy nimi; trwa zwykle około 30 sekund; składa się z trzech części: wprowadzenia, przedstawienia korzyści oraz zachęty do zakupu produktu lub skorzystania z usługi