Podzbiory zbioru skończonego (treść rozszerzona)
Liczba wszystkich podzbiorów zbioru skończonego
Można obliczyć, ile jest wszystkich podzbiorów pewnych zbiorów skończonych.
pewien zbiór dwuelementowy ma podzbiory,
pewien zbiór czteroelementowy ma podzbiorów,
pewien zbiór pięcioelementowy ma podzbiory,
pewien podzbiór dziewięcioelementowy ma podzbiorów.
Ustalając liczbę podzbiorów zauważaliśmy, że w stosunku do każdego elementu zbioru możemy na dwa sposoby podjąć decyzję o jego wyborze do tworzonego podzbioru.
Rozpatrzmy teraz zbiór , który ma elementów. Dowolny podzbiór zbioru tworzymy, podejmując decyzję, czy każdy z kolejnych elementów zbioru : należy do tego podzbioru, czy nie należy. Można to zrobić na sposobów.
Zatem liczba wszystkich podzbiorów zbioru , który ma elementów, jest równa .
Liczba kombinacji
W przykładach prezentowanych w tym rozdziale często spotykaliśmy się z koniecznością obliczenia, na ile sposobów możemy z ustalonego zbioru wybrać podzbiór o konkretnej liczbie elementów.
Rozpatrzmy zbiór , który ma elementów. Wtedy, jak to już pokazywaliśmy w rozwiązaniach przykładów tego rozdziału:
jest jeden podzbiór zbioru , do którego nie wybierzemy żadnego elementu ze zbioru (tym podzbiorem jest zbiór pusty),
jest jeden podzbiór zbioru , do którego wybierzemy każdy element zbioru (tym podzbiorem jest cały zbiór ),
jest wszystkich podzbiorów jednoelementowych zbioru ,
jest wszystkich podzbiorów dwuelementowych zbioru .
Rozumując podobnie jak w rozwiązaniu metodą dopełniania podzbiorów do całego zbioru i zasadą równoliczności, stwierdzimy też, że
jest wszystkich podzbiorów ()-elementowych zbioru ,
jest wszystkich podzbiorów ()-elementowych zbioru .
Rozpatrzmy zbiór , który ma elementów.
Symbolem oznaczamy liczbę jego wszystkich podzbiorów k–elementowych i .
Zapis symboliczny odczytujemy „ po ”, stąd np.:
czytamy „pięć po dwa”,
czytamy „siedem po jeden”,
czytamy „sześć po zero”.
Stosując to oznaczenie, stwierdzimy, że:
gdy
W szczególności:
Rozszerza się też (z czego my nie będziemy korzystać) stosowanie tego symbolu na:
podzbiór pusty zbioru pustego, przyjmując ,
przypadek, gdy , wtedy przyjmujemy .
Kombinacje
Każdy -elementowy podzbiór zbioru -elementowego nazywa się zwyczajowo -elementową kombinacją zbioru -elementowego.
Pokażemy, że liczba wszystkich elementowych podzbiorów, które można wybrać ze zbioru liczącego elementów, jest równa . Przypomnijmy, że przez umówiliśmy się oznaczać liczbę wszystkich możliwych elementowych podzbiorów zbioru .
Dla dowodu zauważmy, że liczba wszystkich możliwych elementowych ciągów utworzonych z różnych elementów zbioru jest z jednej strony równa
a z drugiej strony – jest równa
ponieważ w każdym z –elementowych podzbiorów zbioru możemy ustalić kolejność elementów na
sposobów.
Otrzymujemy więc równość
stąd
Na podstawie spostrzeżenia poczynionego powyżej mamy twierdzenie.
Liczba wszystkich -elementowych kombinacji zbioru elementowego jest równa
Pokażemy kilka zastosowań twierdzenia o liczbie kombinacji.
Do turnieju koszykówki, rozgrywanego systemem „każdy z każdym” (bez rewanżów), zgłosiło się drużyn.
Liczba wszystkich meczów do rozegrania w tym turnieju jest zatem równa , czyli .Z pudełka, w którym znajduje się kul ponumerowanych od do mamy wylosować kule.
Każdy wynik takiego losowania to trzyelementowy podzbiór zbioru dwudziestoelementowego, zatem liczba sposobów, na które można to zrobić, jest równa . Ta liczba jest więc równa.Na okręgu zaznaczono różnych punktów. Obliczamy, ile jest wszystkich czworokątów wypukłych, których wierzchołkami są punkty wybrane spośród tych zaznaczonych.
Ponieważ wybierając dowolne cztery z tych jedenastu punktów na dokładnie jeden sposób, połączymy je tak, aby otrzymać kolejne boki czworokąta wypukłego, więc szukana liczba wszystkich czworokątów to , co jest równe.Spośród uczniów osobowej klasy należy wybrać -osobową delegację.
Można to zrobić na sposobów, co jest równe (to prawie pół miliona sposobów).W pewnej grze losowej należy wybrać liczb ze zbioru {1, 2, 3, ..., 49}. Liczba sposobów, na które można tego dokonać jest równa , czyli (to liczba bliska milionom).
W rozdaniu brydżowym gracz otrzymuje kart wybranych losowo z talii kart. Liczba wszystkich układów kart możliwych do otrzymania przez brydżystę jest więc równa , czyli (to ponad 635 miliardów układów).
Rozpatrzmy równanie
gdzie każda z liczb jest całkowita i nieujemna.
Wykażemy, że jest wszystkich rozwiązań tego równania.
Skorzystamy z pomysłu przedstawionego w Uwadze do podpunktu a) przykładu .
Rozpatrzmy pomocniczo wszystkie wyniki piętnastokrotnego rzutu monetą, w których wypadło dokładnie orłów. Oznaczmy przez:
– liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach do momentu, w którym wyrzucono pierwszą reszkę,
– liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach od momentu, w którym wyrzucono pierwszą reszkę, do momentu, w którym wyrzucono drugą reszkę,
– liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach od momentu, w którym wyrzucono drugą reszkę, do momentu, w którym wyrzucono trzecią reszkę,
– liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach od momentu, w którym wyrzucono trzecią reszkę, do momentu, w którym wyrzucono czwartą reszkę,
– liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach od momentu, w którym wyrzucono czwartą reszkę, do momentu, w którym wyrzucono piątą reszkę,
– liczbę orłów uzyskanych w kolejnych rzutach od momentu, w którym wyrzucono piątą reszkę.
Wtedy
każdemu wynikowi takiego rzutu monetą odpowiada dokładnie jeden ciąg
każdemu ciągowi odpowiada jeden wynik piętnastokrotnego rzutu monetą, w którym wypadło dokładnie orłów.
Ponieważ jest wszystkich wyników piętnastokrotnego rzutu monetą, w których wypadło dokładnie orłów, więc również tyle jest rozwiązań równania w nieujemnych liczbach całkowitych.
Rozumując podobnie, można też wykazać, że równanie , gdzie jest dodatnią liczbą całkowitą, a każda z liczb jest całkowita i nieujemna, ma dokładnie rozwiązań.
Współczynniki dwumianowe, wzór dwumianowy Newtona
Wykażemy, że dla dowolnej liczby rzeczywistej :
sposób (algebraiczny)
Zapisujemy równość
.
Po wymnożeniu wyrażeń zapisanych w nawiasach po prawej stronie tej równości i pogrupowaniu wyrazów podobnych otrzymamy wyrażenie (wielomian zmiennej ), w którym wystąpią jednomiany zmiennej .
Czynność taką można wykonać, korzystając ze wzoru na sześcian sumy:
lub ze wzoru skróconego mnożenia na kwadrat sumy:sposób (kombinatoryczny)
Zauważmy, że mnożąc wyrażenia wybierane z każdego z kolejnych nawiasów iloczynu
dostaniemy za każdym razem mnożenie czterech czynników. Wynikiem każdego takiego mnożenia jest wyrażenie , gdzie jest równe lub . Wykonajmy więc wszystkie możliwe mnożenia wyrażeń wybieranych z kolejnych nawiasów – możemy to zrobić na sposobów.
Rozróżniamy pięć przypadków:
ze wszystkich nawiasów wybraliśmy można to zrobić na jeden sposób, a w wyniku otrzymamy , co można też zapisać jako ,
z dokładnie trzech nawiasów wybraliśmy wtedy z dokładnie jednego nawiasu wybraliśmy , a więc można to zrobić na sposoby. Zatem łącznie otrzymamy , co można też zapisać jako ,
z dokładnie dwóch nawiasów wybraliśmy – można to zrobić na sposobów. Łącznie otrzymamy więc , co można też zapisać jako ,
z dokładnie jednego nawiasu wybraliśmy można to zrobić na sposoby. Łącznie otrzymamy więc , co można też zapisać jako ,
z żadnego z nawiasów nie wybraliśmy można to zrobić na sposób. Wtedy z każdego z nawiasów musimy wybrać jedynkę, więc w wyniku mnożenia otrzymamy , co można też zapisać jako .
Ostatecznie stwierdzamy, że
Otrzymaną tożsamość możemy też zapisać w postaci
Wykażemy, że dla dowolnej liczby rzeczywistej :
.
sposób (algebraiczny)
.sposób (kombinatoryczny)
Zauważmy, że mnożąc wyrażenia wybierane z każdego z kolejnych nawiasów iloczynu
dostaniemy za każdym razem do pomnożenia pięć czynników, przy czym każdy z nich to x albo 1. Zatem wynikiem każdego takiego mnożenia jest wyrażenie , gdzie k jest równe lub . Wykonajmy więc wszystkie możliwe mnożenia wyrażeń wybieranych z kolejnych nawiasów – możemy to zrobić na sposoby.
Rozróżniamy sześć przypadków:
ze wszystkich nawiasów wybraliśmy można to zrobić na jeden sposób, a w wyniku otrzymamy , co można też zapisać jako ,
z dokładnie czterech nawiasów wybraliśmy wtedy z dokładnie jednego nawiasu wybraliśmy , a więc można to zrobić na sposobów. Zatem łącznie otrzymamy , co można też zapisać jako ,
z dokładnie trzech nawiasów wybraliśmy można to zrobić na sposobów. Łącznie otrzymamy więc , co można też zapisać jako ,
z dokładnie dwóch nawiasów wybraliśmy można to zrobić na sposobów. Łącznie otrzymamy więc , co można też zapisać jako ,
z dokładnie jednego nawiasu wybraliśmy można to zrobić na 5 sposobów. Łącznie otrzymamy więc , co można też zapisać jako ,
z żadnego z nawiasów nie wybraliśmy x – można to zrobić na sposób. Wtedy z każdego z nawiasów musimy wybrać jedynkę, więc w wyniku mnożenia otrzymamy , co można też zapisać jako .
Ostatecznie stwierdzamy, że
.
Otrzymaną tożsamość możemy też zapisać w postaci
.
Wykażemy, że dla dowolnej liczby rzeczywistej :
sposób
Najpierw pokazujemy, że
.
Stąd
.
sposób
Korzystając z pomysłów przedstawionych w sposobie rozwiązania poprzednich podpunktów, pokazujemy, że
.
Ponieważ , , , , więc otrzymujemy
.
Rozumując podobnie jak w sposobie rozwiązań przedstawionych w powyższym przykładzie, można pokazać, że dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej oraz dowolnych liczb całkowitych oraz prawdziwa jest równość
.
Wzór ten jest nazywany wzorem dwumianowym Newtona.
W szczególności dla otrzymujemy
.
Otrzymana równość uzasadnia znany nam już fakt, że liczba wszystkich podzbiorów zbioru –elementowego jest równa .